Jump to content

Det sprider sig!

KataM

Recommended Posts

Det är mycket kommersiellt "inbakat" i ordet LCHF ! Jag köpte också i början allt möjligt LCHF-speciellt. Jag åt en massa substitut och trodde man skulle behöva äta sådant. Sedermera har jag dock kommit underfund med att LCHF-mat är helt vanligt naturligt mat och den finns överallt där man även säljer kolhydratmat. Man bara hoppar över kolhydratdiskarna och plötsligt inser man att det finns en enorm valfrihet billig mat på nära håll, utan och behöva lägga se surt förvärvade slantarna på varken frakter eller specialbeställningar från långt bortistan.

• Like 4

På vischan där jag bor, så märker jag en markant ökning på ekologiska varor, allt från grönsaker, kött, mejeri, och döm om min förvåning när vår lilla ICA-butik tagit hem Bosarps ekologiska kyckling :) Dyr var den, men smakade ljuvligt, och hälften försvann inte som med frysta mörade kycklingfileèr, så jag vet inte om det blev så mycket dyrare ändå.

Men nog känns det som om efterfrågan på "riktig" mat ökar, att fler och fler blir medveten om vad vi stoppar i oss, och att många vill få tag på rena produkter med så lite tillsatser och kemikalier som möjligt, LCHF eller inte så tycker jag att det är ett glädjerikt steg i rätt riktning :)

• Like 4

Jag brukar också köpa Brösarps kyckling när det finns i min butik. Det blir massor av mat av en sån, nu när jag följer Birgitta Höglunds recept. Jag fick 11 portioner middag samt en liter underbart god fond av en kyckling sist. Sen försökte jag göra samma sak med en fulkyckling till extrapris (19 kr) Den fonden smakade knappt någonting.

Apropå mandelmjöl så tycker jag det smidigaste är att mala eget mjöl i blender de gånger jag behöver något mjöl. Då vet man vad man får i påsen liksom.

• Like 4

Det är mycket kommersiellt "inbakat" i ordet LCHF ! Jag köpte också i början allt möjligt LCHF-speciellt. Jag åt en massa substitut och trodde man skulle behöva äta sådant. Sedermera har jag dock kommit underfund med att LCHF-mat är helt vanligt naturligt mat och den finns överallt där man även säljer kolhydratmat. Man bara hoppar över kolhydratdiskarna och plötsligt inser man att det finns en enorm valfrihet billig mat på nära håll, utan och behöva lägga se surt förvärvade slantarna på varken frakter eller specialbeställningar från långt bortistan.

Jag köper också mest riktig mat och helst ekologiskt. Men, en smörgås till frukost vill jag gärna ha. Visst kan man bre smöret direkt på osten och så gör jag också vid andra tillfällen. Men just till frukost, då vill jag ha min ostmacka, och vid festliga tillfällen också lite kaffebröd om det är möjligt. Och det är det ju om man bakar med den här typen av mjöl, om man nu inte äter superstrikt.

Min klagan på märkningen på mandelmjölet, var egentligen ett uttryck för min frustration över att man nästan inte kan lita på någon märkning, utan alltid måste lusläsa förpackningarna. Om det handlar om LCHF-produkter eller ej, spelar ingen roll. Jag bryr mig inte om vad producenterna stoppar i maten, men det ska framgå klart och tydligt för konsumenten! Som det är nu, behöver man ju nästan ha en universitetsexamen på området för att kunna göra välgrundade val.  :angry:

• Like 2

Apropå mandelmjöl så tycker jag det smidigaste är att mala eget mjöl i blender de gånger jag behöver något mjöl. Då vet man vad man får i påsen liksom.

Visst, jag håller med. Det är bara det att jag inte klarar att ha mandel och nötter hemma. Mycket kan jag stå emot, men inte det. Vi har alla våra svagheter.  :P

Visst är det mer eller mindre kryptiska och varierande innehållsförteckningar på deklarationerna. Men just av den anledningen har jag i princip slutat läsa dem. Jag köper numera vanlig ordinarie mat som är rent eller nästan rent av kolhydrater. Dvs. råvaror som normalt inte kopplas samman med tillsatt socker. M.a.o pratar jag om kött, fisk, ägg, grönsaker mm. baslivsmedel. Klart att det finns vissa undantag som t.ex bacon och säker någon till jag inte har kunskap om,. Men på detta sättet behöver jag inte bry mig om mängden kolhydrater. Hur jag än räknar i olika kostprogram, stiger aldrig kolhydratanivån ovanför 20 gram. Snarare håller den sig runt 10 gram eller under mestadels.

För att ytterligare underlätta för mig och för att slippa läsa innantill, har jag avvecklat alla mina vanor som kan leda till ofrivilliga intag p.g.a det ena eller det andra. Jag har t.ex slutat äta just bröd efter att ha varit en riktigt stor "brödoman" hela mitt liv. Jag brer inte heller smör på ostskiva eller försöker efterapa brödätandet på någotvis med andra brödsubstitut. Det finns även andra vanor som jag avskaffat i jakt på en mer lätthanterlig vardag. Det har lett till att jag numera lever ett annat liv med andra värderingar och även ett annorlunda sug.

Man skulle nästan kunna säga att jag gått i från att vara vanemänniska med liv efter den typiska samhällsnormen, till att vara en rebellisk normbrytande oberäknelig livskostnär beträffande mat och kost ;)              

• Like 1

Visst är det mer eller mindre kryptiska och varierande innehållsförteckningar på deklarationerna. Men just av den anledningen har jag i princip slutat läsa dem. Jag köper numera vanlig ordinarie mat som är rent eller nästan rent av kolhydrater. Dvs. råvaror som normalt inte kopplas samman med tillsatt socker. M.a.o pratar jag om kött, fisk, ägg, grönsaker mm. baslivsmedel. Klart att det finns vissa undantag som t.ex bacon och säker någon till jag inte har kunskap om,. Men på detta sättet behöver jag inte bry mig om mängden kolhydrater. Hur jag än räknar i olika kostprogram, stiger aldrig kolhydratanivån ovanför 20 gram. Snarare håller den sig runt 10 gram eller under mestadels.              

Jag kommer fortsätta läsa på allt. Häromdan höll vi på att komma hem med köttfärs utspätt med POTATISFIBRER. Men förhelvete. Bara min outhärdliga vana att läsa på ALLT räddade oss från den fadäsen.

En annan gång kom nästan grädde med karragenan hem.

Kyckling kan man ju bara köpa hel utan att behöva läsa på, ännu i alla fall. De sprutar in både det ena och det andra i bringorna. Jag skulle inte ens gnälla alltför högljutt om det "bara" var vatten salt och socker men det är ju de andra ämnena i "marinaden" som gör mig galen.

Dessutom är jag (bokstavligt talat hehe) skitkänslig för vete och det är också något man finner på de mest underliga ställen. Häromsistens i potatischips. Så det blir till att läsa vidare. :P

• Like 2

På vischan där jag bor, så märker jag en markant ökning på ekologiska varor, allt från grönsaker, kött, mejeri, och döm om min förvåning när vår lilla ICA-butik tagit hem Bosarps ekologiska kyckling :) Dyr var den, men smakade ljuvligt, och hälften försvann inte som med frysta mörade kycklingfileèr, så jag vet inte om det blev så mycket dyrare ändå.

Men nog känns det som om efterfrågan på "riktig" mat ökar, att fler och fler blir medveten om vad vi stoppar i oss, och att många vill få tag på rena produkter med så lite tillsatser och kemikalier som möjligt, LCHF eller inte så tycker jag att det är ett glädjerikt steg i rätt riktning :)

Det där tror jag handlar om flera saker.. inte bara LCHF som trots allt fortfarande är en marginell företeelse.. utan oxå kopplat till "Äkta vara".. tror vi bägge drar vårt strå till stacken.. dvs bägge inriktningarna som leder till att butikschefer.. iallafall de som är intresserade och lyhörda för nya trender prövar nya varor för de medvetna konsumenterna!

I vår ICA så har de en LCHF-hylla med det vanligaste utbudet.. tyvär mest sk LCHF- substitut.. dock så har jag köpt både en påse ICA sötströ.. varav 95% fortfarande är kvar i paketet efter 3 år.. samt shiratakinudlar och bäst av allt de har cocosfett.. Biofoods eller Rawfoods!

I går var jag på ICA 426 i Högsbo, de för Gröna gårdars kött igen, köpte flera paket.. betydligt smidigare än att köpa låda direkt.. iomed att jag är ett singelhushåll!

Såå.. summa sumarum.. en trend är att köpa/äta mer näringsrik mat/riktig mat från bra råvaror!

Troligen.. (nu raljerar jag) handlar det om medelklassens strävan efter hälsa och evigt liv!  :wacko:

Hur som helst.. gynna alla som är på rätt väg.. gynna gärna din egen gräsbetesbonde.. din egen närodlade ekologiska grönsaksodlare!

På något sätt så är det vi konsumenter som måste ta vårt ansvar och få ordning på det här matlandet.. ingen annan kommer att göra det åt dig! :angry:

• Like 3