StinasKompis Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Jag äter lågkolhydratkost sedan ett halvår och upplever många fördelar av denna kost, bland annat slipper jag nu gaser och rapningar. Eftersom jag frisk och normalviktig har jag valt att äta "liberalt", brukar ligga på 40-50 kh per dag. Har märkt att om jag äter något med stor andel kolhydrater, t ex en frukt, så kommer raparna som ett brev på posten strax efteråt. Någon som har en idé om vad det är som händer i magen? Vill inte sluta med frukt utan är bara nyfiken på varför det genererar rapningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Kort svar: odigererbara fibrer. Jag fiser döden i en burk när jag äter clementiner. (Som ju är rapar åt andra hållet haha). Vete ska vi inte diskutera, äter jag det skulle jag kunna driva en liten gas-bil, jag pyser åt alla håll av det. Andra frukter, och grönsaker, som inte är fulla av "hårda" fibrer utan istället mjuka fina ger mig inte samma besvär. Det är i alla fall min erfarenhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 TS Har du bryggt vin och sett hur bubblorna kommer i jäsröret? Överskottet av kolhydrater och fibrer jäser i din mage och på någon väg måste detta lämna den, annars spricker du. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Vet inte när du äter frukten, men det brukar generellt vara en dålig idé att blanda mycket "tung mat" med frukt. Blir det samma sak ifall du äter frukten på fastande mage? Kan ju också vara så att du ställt till "oreda" i tarmfloran och behöver öka konsumtionen av frukt och grönt under några månader för att få bättre balans. Kan ju också vara någon form av allergi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 Vet inte när du äter frukten, men det brukar generellt vara en dålig idé att blanda mycket "tung mat" med frukt. Blir det samma sak ifall du äter frukten på fastande mage? Kan ju också vara så att du ställt till "oreda" i tarmfloran och behöver öka konsumtionen av frukt och grönt under några månader för att få bättre balans. Kan ju också vara någon form av allergi. Idag åt jag en halv grapefrukt ett par timmar efter frukosten som bestod av turkisk yoghurt och valnötter. Äter sällan "tung" mat (tror jag ), bara en normalstor bit kött/fisk/kyckling och sen en en rejäl portion grönsaker typ blomkålsmos, cole slaw, stekt vitkål, eller grönsallad med dressing. Frukost är antingen yoghurt o nötter eller kokta ägg med smör. Äter nog iallafall 300 gram grönsaker om dan, tror du det är för lite? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Vet inte när du äter frukten, men det brukar generellt vara en dålig idé att blanda mycket "tung mat" med frukt. Blir det samma sak ifall du äter frukten på fastande mage? Kan ju också vara så att du ställt till "oreda" i tarmfloran och behöver öka konsumtionen av frukt och grönt under några månader för att få bättre balans. Kan ju också vara någon form av allergi. Det funkar inte, jag prövat, två års tungt vitkålsätande gav värre symtom. Tror du en liknande metod funkar på vete, eller mejerier? Ät mer så ställer tarmfloran om sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 Kort svar: odigererbara fibrer. Jag fiser döden i en burk när jag äter clementiner. (Som ju är rapar åt andra hållet haha). Vete ska vi inte diskutera, äter jag det skulle jag kunna driva en liten gas-bil, jag pyser åt alla håll av det. Andra frukter, och grönsaker, som inte är fulla av "hårda" fibrer utan istället mjuka fina ger mig inte samma besvär. Det är i alla fall min erfarenhet. Ok, då är jag tydligen inte ensam om detta. Känns ju bra. Vilka frukter funkar för dig? Grönsaker har jag inga problem med. När jobbarkompisar bjuder på fika brukar jag ta en liten bit för artighets skull - då kommer också raparna. Gott att veta vilka livsmedel som orsakar dem iallafall, så kan man väga njutningen mot konsekvenserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Kan ligga något i det som Mikael säger.. utan att jag har vidare kunskap om just rapning så menar iallafall Montignac att frukt direkt efter en "stadig måltid" gör att transporten av låt oss säga snabbsmälta kolhydrater fördröjs. Det kan ha sina fördelar.. (lägre GI) men oxo nackdelar.. typ jäsning direkt i maggen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts