Jenny_Åkesson

Smäll på käften!

Recommended Posts

Ok, jag vet ju det är sedan tidgare, jag har ju blivit varnad genom att läsa andras inlägg och erfarenheter men...

Var på ett födelsedags kalas idag. Det bjöds på hembakad smörgåstårta med lax och räkor som dekor. Sedan var det hembakade bullar och kladdkaka!

Jag har inte ätit smörgåstårta på... typ ett år?? Åt dock lite nudlar i januari och lite mörk choklad blir det då och då.

Jag tänkte att "Dom har anstränkt sig hårt och att total nobba verkar taskigt!" Är också helt medveten om vad som kan hända med sockersug osv men tyckte att det kan jag hantera.

Så tog en liten bit smörgåstårta, kanske en 4x10x5 cm bit. Det var gott!

Tog sedan en liten bit av kladdkakan. 10x2x2 bi kanske inte mer.  Det var oxå gott!

Det gick ju bra tyckte jag!

Hem och 3 timmar senare fick jag sitta på muggen med något grönjä****ga mag smärtor osv...

:rolleyes: Att man inte kan lyssna på andras erfarenheter! Aldrig igen. Vete och socker kommer inte tillbaka i den här kroppen! lol

Vis av erfarenhet (nu)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Been there done that.

Fast i mitt fall var det en bit hembakat bröd som min son hade bakat, med knaprig skorpa. 1/2 kant kan väl inte vara så farligt, tänkte jag.

Det tog tre dagar att bli av med alla straffpunktarna.. 

(1. gasbildning 2. magsmärtor 3. slarvig i rumpan 4. värk i knän och fingerleder. Det är det där med ledvärken och hur länge det håller i sig som bekymrar mig mest: VAD ställer det till mer i kroppen och hur illa har det farit med kroppen att äta all denna pasta och fullkornsbröd "för de livsviktiga fibrernas skull"..)) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja.. det var bara en käftsmäll.. akta dig för skrevsparkarna.. de gör värre ont.. speciellt om man är man!

En vis man sade.. att livet är en enda lång räcka med skrevsparkar.. de är de tillfällena utan smärta och då man står upprätt och ser omgivningen som gör livet värt att leva!!

Om ens enda utsikt är marken och de egna fötterna lever man fel på något sätt!  :o  :unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag vet ju det är sedan tidgare, jag har ju blivit varnad genom att läsa andras inlägg och erfarenheter men...

Var på ett födelsedags kalas idag. Det bjöds på hembakad smörgåstårta med lax och räkor som dekor. Sedan var det hembakade bullar och kladdkaka!

Jag har inte ätit smörgåstårta på... typ ett år?? Åt dock lite nudlar i januari och lite mörk choklad blir det då och då.

Jag tänkte att "Dom har anstränkt sig hårt och att total nobba verkar taskigt!" Är också helt medveten om vad som kan hända med sockersug osv men tyckte att det kan jag hantera.

Så tog en liten bit smörgåstårta, kanske en 4x10x5 cm bit. Det var gott!

Tog sedan en liten bit av kladdkakan. 10x2x2 bi kanske inte mer.  Det var oxå gott!

Det gick ju bra tyckte jag!

Hem och 3 timmar senare fick jag sitta på muggen med något grönjä****ga mag smärtor osv...

:rolleyes: Att man inte kan lyssna på andras erfarenheter! Aldrig igen. Vete och socker kommer inte tillbaka i den här kroppen! lol

Vis av erfarenhet (nu)

Tyckte du inte att kakan var för söt? Första gången jag fuskade med dieten efter att jag började på LCHF märkte jag att den där kakan var betydligt mycket sötare än vad jag mindes. Så söt att det faktiskt inte var gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad folk reagerar olika. Jag kan göra massiva "snedsteg" med mycket socker och vete utan några synliga konsekvenser. Möjligtvis lite gasbildning p.g.a mängden kolhydrater jag tryckt i mig kvällen innan men inget värre än det :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En arbetskollega till mig hade ansträngt sig och köpt glutenfritt bakverk från ett bageri och det såg mest ut som kokos så jag tänkte att jag skulle prova en liten bit i alla fall. Halvtimme senare hade jag tappat känsel i vänstra sidan av ansiktet plus konstig huvudvärk. Tre timmar senare svullnade mina örongångar upp samt rethosta. Will not do again. Fick veta senare att bagerier använder onaturligt glutenfria mjöl som har vete eller majsstärkelse i sig plus en massa e-ämnen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte du inte att kakan var för söt? Första gången jag fuskade med dieten efter att jag började på LCHF märkte jag att den där kakan var betydligt mycket sötare än vad jag mindes. Så söt att det faktiskt inte var gott!

Jo, det tycker jag. räcker med två tuggor så är jag liksom nöjd och resten utav biten får man trycka i sig för att inte verka osocial...(kan ske bara jag som har det problemet med att vara social och äta det man tar för sig! lol)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad folk reagerar olika. Jag kan göra massiva "snedsteg" med mycket socker och vete utan några synliga konsekvenser. Möjligtvis lite gasbildning p.g.a mängden kolhydrater jag tryckt i mig kvällen innan men inget värre än det :).

Jag reagerar nog olika på olika saker. Socker och vete kommer jag inte röra igen.

Men typ morötter går bra om jag inte äter två-tre stora åt gången. Åt mammas goda köttgryta med morötter, palsternacka och rotselleri och magen blev en aningens orolig efter det och en aningens magknip men inte mycket mer än så! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt en vegetarisk jättegod afrikansk bön- och linsgryta till lunch i veckan men efter ett par timmar började jag må illa och magen gjorde ont. Sen var jag så dum så jag köpte en ost också som jag åt för mkt av. Lider fortfarande av veckans snedsteg men man lär sig ju hela tiden vad man ska passa sig för.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åååh, lyllos dig!  :P . Själv blir jag dålig i 1-2 veckor om jag äter gluten, 1-2 dagar om jag äter större mängder komjölksprodukter samt 1 vecka av mycket socker. Gluten=evigt fisande, mjölk=svullen mage och förstoppning, socker=halsbränna. När jag för cirka ett år sedan fuskade med att äta pizza så började fisandet direkt efter att jag svalt första biten! Jag skojar inte!!

Visst kanske man ska se det positivt att man blir så dålig i magen av onyttig mat, eftersom man då tvingas äta nyttigt. Men å andra sidan kan jag ibland sakna just pizza och chips (det är väl egentligen de enda två sakerna jag saknar). Men det är inte värt de magsmärtorna jag får. (Jag har dessutom opererat en bit av tarmen på grund av att jag gick så länge med mina magproblem utan att jag fick rätt hjälp, därav skador på tarmen som måste opereras bort =(...)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt en vegetarisk jättegod afrikansk bön- och linsgryta till lunch i veckan men efter ett par timmar började jag må illa och magen gjorde ont. Sen var jag så dum så jag köpte en ost också som jag åt för mkt av. Lider fortfarande av veckans snedsteg men man lär sig ju hela tiden vad man ska passa sig för.

Det måste vara lektinerna i bönorna och linserna du reagerar mot

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det tycker jag. räcker med två tuggor så är jag liksom nöjd och resten utav biten får man trycka i sig för att inte verka osocial...(kan ske bara jag som har det problemet med att vara social och äta det man tar för sig! lol)

Haha, jag förstår precis vad du menar  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag precis börjat med LCHF så hände det att jag fuskade nån gång då och då (kanske max en gång i månaden). Det slutade alltid med magproblem och illamående och jag ångrade mitt fusk. Men så gjorde man det igen någon månad senare, man hade väl glömt bort hur illa man mådde sist? Då började jag tänka att det är ju precis som med en fylla; man dricker för mycket och blir bakfull nästa dag. Då säger man att "man ska aaaaaaldrig mer dricka så mycket igen". Fast man gör det ändå en vacker dag?! Man glömmer liksom bort hur en bakfylla känns  :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min namnsdag gjorde jag en LCHF-prinsesstårta som jag bjöd vänner och bekanta på. Jag och min kompis Anna var de enda som äter LCHF-kost och vi tyckte den var jättegod, möjligen liiiite för söt. Alla de andra tyckte att den var för o-söt och ville typ hälla en hink socker över den  :P . All the more for us  ;) .

Häftigt hur kosten kan påverka smaklökarna =)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är konstigt hur man kan reagera på olika mat.

Igår fick jag för mig den lysande ideèn att göra en ljummen rödbetssallad med fetaost och skirat smör över (kokta ekologiska rödbetor, med en varm vinegrätt över).

Jag kan säga som så att resten av familjen mådde prima, jag upplevde en av de snabbaste tarmpassager i mannaminne, på 3 timmar var rödbetorna ute igen, de kan ju lätt identifieras på färgen :P

Förlåt för lite läskig information :mellow: men, som sagt man glömmer hur dåligt man kan må av viss mat. Vi får se hur lång tid det tar innan jag glömt det här misstaget igen...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åååh, lyllos dig!  :P . Själv blir jag dålig i 1-2 veckor om jag äter gluten, 1-2 dagar om jag äter större mängder komjölksprodukter samt 1 vecka av mycket socker. Gluten=evigt fisande, mjölk=svullen mage och förstoppning, socker=halsbränna. När jag för cirka ett år sedan fuskade med att äta pizza så började fisandet direkt efter att jag svalt första biten! Jag skojar inte!!

Visst kanske man ska se det positivt att man blir så dålig i magen av onyttig mat, eftersom man då tvingas äta nyttigt. Men å andra sidan kan jag ibland sakna just pizza och chips (det är väl egentligen de enda två sakerna jag saknar). Men det är inte värt de magsmärtorna jag får. (Jag har dessutom opererat en bit av tarmen på grund av att jag gick så länge med mina magproblem utan att jag fick rätt hjälp, därav skador på tarmen som måste opereras bort =(...)

Haha, precis som du säger kan det faktiskt vara "positivt" att reagera så illa på mindre bra kolhydrater då är ju inte frestelsen så stor som för mig som inte far speciellt illa av det. Å andra sidan så har LCHF gjort att jag nu utan problem kan ta ETT chips och sedan sluta äta. Förut var det i stort sett en omöjlighet, mer eller mindre allt snacks triggade en till att äta mer! ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min namnsdag gjorde jag en LCHF-prinsesstårta som jag bjöd vänner och bekanta på. Jag och min kompis Anna var de enda som äter LCHF-kost och vi tyckte den var jättegod, möjligen liiiite för söt. Alla de andra tyckte att den var för o-söt och ville typ hälla en hink socker över den  :P . All the more for us  ;) .

Häftigt hur kosten kan påverka smaklökarna =)

Hmm...hur gör man en dylik? Marsipanen känns spontant som ett oöverstigligt problem på den här sidan tangentbordet. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill också veta tårtreceptet! :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...hur gör man en dylik? Marsipanen känns spontant som ett oöverstigligt problem på den här sidan tangentbordet. :)

Jadu, det var inte enkelt  :P . Tog tid och var klurigt. Gjorde först bottnad på kokosmjöl eller mandelmjöl, kommer inte riktigt ihåg. Sen hallon som jag mosade, vispgrädde, vaniljsås på LCHF-vis. Ska kolla om jag hittar receptet någonstans!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu, det var inte enkelt  :P . Tog tid och var klurigt. Gjorde först bottnad på kokosmjöl eller mandelmjöl, kommer inte riktigt ihåg. Sen hallon som jag mosade, vispgrädde, vaniljsås på LCHF-vis. Ska kolla om jag hittar receptet någonstans!

Ja lägg ut det på recept när du funnit det. Jag tycker också det vore kul att variera mej....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, precis som du säger kan det faktiskt vara "positivt" att reagera så illa på mindre bra kolhydrater då är ju inte frestelsen så stor som för mig som inte far speciellt illa av det. Å andra sidan så har LCHF gjort att jag nu utan problem kan ta ETT chips och sedan sluta äta. Förut var det i stort sett en omöjlighet, mer eller mindre allt snacks triggade en till att äta mer! 

Ja lägg ut det på recept när du funnit det. Jag tycker också det vore kul att variera mej....

http://www.alltomlchf.nu/2012/03/prinsesstarta-lchf.html , har för mig att det var den! Mycket god, men det blev en jättestor tårta så jag fick frysa in mer än halva tårtan. Men det går mycket bra att frysa den =)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt ganska strikt LCHF ett tag, och när jag gjorde snedsteg då fick jag ont i magen. Äter mer liberalt nu och mår betydligt bättre. Bröd, pasta etc blir jag fortfarande uppsvälld av dock, men det har jag alltid blivit.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg