Sasse

Varför har det tagit stopp? Vad gör jag för fel?

Recommended Posts

Hej igen Sasse,

Jag vet inte om jag gått ner i vikt snabbare om jag begränsat mitt matintag lite mer, och jag håller med dig att i början kändes det väldigt konstigt att ibland "överäta" och oftast med mer fett??? men effekt gav det, i alla fall för mig.

Du svarar i början av forumet på frågan vad du äter och en vanlig meny är 2 ägg, 50g skinka, 35g macka med smör o pålägg. Jag räknade på 15g smör, 15g ost, 15g leverpastej. Totalt ca: 500 kcal.

Nästa måltid 100g kött/kyckling/fisk ( jag räknar 100 kcal), 50g lök/blomkål. Jag räknade på att du steker i 15g fett och du lägger på 15g majonnäs och avslutar med 30g ost. Totalt ca: 500 kcal.

Summa ca: 1000 kcal, 65g protein, 3 gram kolhydrater, 75g fett.

Räknar jag fel tycker du?

Bengt

Du räknar inte fel men jag steker i mer fett och tar en större klick majo. Min hemgjorda majonnäs är så himla god :P! Standardfrukost är knappt 600 kcal, har en gudomlig kycklingleverpastej med mycket grädde och smör, så totalen en normaldag är nästan 1500 kcal. Brödet är LCHF som jag bakar själv, nästan inga carbs alls.

Men du "överåt" alltså? Innebar det att du helt kopplade bort kaloriberäkningen från start? Hur tänkte du? Ökade du på mängder av allting? Jag känner att det är svårt att äta mer, jag är ju mätt. Eller tror du att det är det som är tricket, att äta mer? Vilka förändringar gjorde du i övrigt? Berätta gärna, jag är nyfiken. I o f sig kanske det är svårt att jämföra oss, eftersom du är kille och startade på högre vikt. Plus en massa andra olikheter förmodligen.

Vår vän Tiny Tom skrev ju i sitt senaste inlägg att det bara finns tre parametrar; vad man äter, när man äter och aktivitet. Det där med när har jag inte hört förut, bara i samband med 16:8 möjligen, periodisk fasta. Att du äter vid 18-23 kanske beror på din privata situation, men jag har lite svårt att tro att det skulle vara så mycket bättre att äta sent. Om jag är mätt och nyligen har ätit när jag går och lägger mig, har jag svårt att somna. Och om man ska balansera parametrarna vad man äter med aktivitet så har jag lite svårt att se att det skulle vara ökad mängd mat som balanserad mot mindre aktivitet. Men du har uppenbarligen lyckats och jag gläds med dig!

Eftersom Eenfeldt, liksom Annika Dahlström och även Ann Fernholm (om jag inte läst fel), skriver att träningen är överskattad, skulle jag vilja höra mer från folk som lyckats gå ner, vad och vilka mängder de ätit. Och kanske också när då, om det påverkar.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sasse.

Jag vill betona att jag absolut inte är någon expert, jag har bara ett väldigt stort intresse för mat och hälsa. Det du finner nedan  är alltså min erfarenhet.

När du skriver att Andreas, Annika och Ann skriver att träning är överskattat menar de nog att det är överskattat ur viktminskningssynpunkt eftersom vi normalt sett kompenserar träningen med att äta mer och ofta kanske också unnar oss något extra eftersom vi varit "duktiga". Att träning är bra ur alla andra aspekter tror jag alla är överens om. I mitt fall kan jag med garanti säga att jag inte äter mer när jag tränar. Mitt problem är istället när det infinner sig stunder på kvällen då jag inte gör något, då vlll jag gärna sysselsätta mig med att äta.

Jag har alltid varit väldigt glad för mat och matlagning  men senaste åren gjorde mycket jobb och därmed mindre träning (golf, styrketräning) plus att jag mer o mer började äta chips, dricka läsk, godis, bullar att jag under några år gick från 90-130kg.

Jag är/var nog inte sockerberoende från början. Jag åt hellre en biff extra till middag och gav frun min dessert, men god mat kunde jag äta hur mycket som helst av.

Jag hade under åren provat många gånger att gå ner i vikt men misslyckats. Alla gånger var jag helseriös, räknade kalorier, tog bort fett osv men alla gånger föll jag på det som Andreas Eenfeldt nämner så ofta, hungern.

Sen jag började med LCHF i November 2012 har jag inte minskat i mängden mat, men äter uteslutande "bra mat" när jag är hungrig eller "sugen". Minsta lilla vink från kroppen och jag äter. Händer som sagt ofta att jag äter 6-7 måltider om dagen, kan vara när som helst, men alltid "bra mat" Jag började föra matdagbok i Dumbbell mest för att jag skulle se att jag inte låg under rekommendationerna i något näringsämne. Det gjorde jag inte heller, förutom D-vitamin, som jag började ta i kosttillskott av det som Andreas rekommenderar. Kalorimängden får man ju när man för matdagbok men jag har aldrig fokuserat på den utan bara på att jag får i mig tillräckligt av alla näringsämnen.

Från början provade jag att ligga under 20g kolisar men det klarade jag inte. För mig blev det inte längre mat och matlagning, variationen blev för dålig och jag kände att jag måste få använda obegränsat av lök, vitlök, blomkål, sparris, broccoli, vitkål, paprika osv. Så under perioden jag viktminskade åt jag i genomsnitt 70g kolisar om dagen enligt Dumbbell. I princip alla kollisar kom från grönsaker.

Jag har alltid klart i kylen en rå grönsaksblandning på blomkål, broccoli, grillad paprika, yoghurt, lite sockerersättning, vitlök, lök osv och alltid några kilo hemmagjord pizzasallad. I frysen finns alltid olika grönsaksblandningar, sparris, haricot verts, ärtor osv.

En sak som jag TROR oftast glöms bort är att det här med mat, viktminskning, hunger osv. är mycket mer individuellt än vad som framgår. Jag tror varje person måste ha variationer inom riktlinjerna och nyansera fram sin egen variant för att det skall bli hållbart och framgångsrikt. Jag TROR också att man skall prova sig fram tills man ser de resultat man är ute efter, att hela tiden variera träning och mat så att kroppen aldrig "vänjer sig".

Denna veckan har jag ätit som ett "svin" :). Säkert 30.000 kcal. I onsdags var det nog värst. Började omelett på 5 ägg och ett paket bacon till frukost, 2 bitar lax med sås o grönsaker till lunch, "ostbricka" på em !!!! och var med kunder på restaurang och åt fondue på kvällen. Fondue på buljong. Åt mängder av sås o grönsaker och jag laddar alltid spettet med flera bitar kött. Jag började äta först och slutade sist. Kommentarerna var: Hur tror du att du skall kunna hålla din vikt om du äter så här? Senare på kvällen åt jag mängder av nötter.Väger mig varje lördag morgon, vägde i morse 86 kg, samma som förra lördagen???.

Nu förstår jag varför vi fick olika kalorier, jag räknade inte med att du var en sådan fettslukerska :)

Jag GISSAR att kroppen "vänjer sig" om man hela tiden tränar och äter ungefär likadant och kroppen "skyddar" sig själv. TROR knappast att man kan "överäta" om man äter bra mat, Ta exemplet som är här på hemsidan om killen som åt 5.800 kcal om dagen i tre veckor. när han åt "skräpmat" gick han upp 7kg. när han åt LCHF gick han upp 1,5kg ( tror det var så).

Jag beundrar din vilja och nyfikenhet och är säker på att du kommer att lyckas, bara prova på olika saker och njut.

Bästa hälsningar

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse.

Jag vill betona att jag absolut inte är någon expert, jag har bara ett väldigt stort intresse för mat och hälsa. Det du finner nedan  är alltså min erfarenhet.

När du skriver att Andreas, Annika och Ann skriver att träning är överskattat menar de nog att det är överskattat ur viktminskningssynpunkt eftersom vi normalt sett kompenserar träningen med att äta mer och ofta kanske också unnar oss något extra eftersom vi varit "duktiga". Att träning är bra ur alla andra aspekter tror jag alla är överens om. I mitt fall kan jag med garanti säga att jag inte äter mer när jag tränar. Mitt problem är istället när det infinner sig stunder på kvällen då jag inte gör något, då vlll jag gärna sysselsätta mig med att äta.

Jag har alltid varit väldigt glad för mat och matlagning  men senaste åren gjorde mycket jobb och därmed mindre träning (golf, styrketräning) plus att jag mer o mer började äta chips, dricka läsk, godis, bullar att jag under några år gick från 90-130kg.

Jag är/var nog inte sockerberoende från början. Jag åt hellre en biff extra till middag och gav frun min dessert, men god mat kunde jag äta hur mycket som helst av.

Jag hade under åren provat många gånger att gå ner i vikt men misslyckats. Alla gånger var jag helseriös, räknade kalorier, tog bort fett osv men alla gånger föll jag på det som Andreas Eenfeldt nämner så ofta, hungern.

Sen jag började med LCHF i November 2012 har jag inte minskat i mängden mat, men äter uteslutande "bra mat" när jag är hungrig eller "sugen". Minsta lilla vink från kroppen och jag äter. Händer som sagt ofta att jag äter 6-7 måltider om dagen, kan vara när som helst, men alltid "bra mat" Jag började föra matdagbok i Dumbbell mest för att jag skulle se att jag inte låg under rekommendationerna i något näringsämne. Det gjorde jag inte heller, förutom D-vitamin, som jag började ta i kosttillskott av det som Andreas rekommenderar. Kalorimängden får man ju när man för matdagbok men jag har aldrig fokuserat på den utan bara på att jag får i mig tillräckligt av alla näringsämnen.

Från början provade jag att ligga under 20g kolisar men det klarade jag inte. För mig blev det inte längre mat och matlagning, variationen blev för dålig och jag kände att jag måste få använda obegränsat av lök, vitlök, blomkål, sparris, broccoli, vitkål, paprika osv. Så under perioden jag viktminskade åt jag i genomsnitt 70g kolisar om dagen enligt Dumbbell. I princip alla kollisar kom från grönsaker.

Jag har alltid klart i kylen en rå grönsaksblandning på blomkål, broccoli, grillad paprika, yoghurt, lite sockerersättning, vitlök, lök osv och alltid några kilo hemmagjord pizzasallad. I frysen finns alltid olika grönsaksblandningar, sparris, haricot verts, ärtor osv.

En sak som jag TROR oftast glöms bort är att det här med mat, viktminskning, hunger osv. är mycket mer individuellt än vad som framgår. Jag tror varje person måste ha variationer inom riktlinjerna och nyansera fram sin egen variant för att det skall bli hållbart och framgångsrikt. Jag TROR också att man skall prova sig fram tills man ser de resultat man är ute efter, att hela tiden variera träning och mat så att kroppen aldrig "vänjer sig".

Denna veckan har jag ätit som ett "svin" :). Säkert 30.000 kcal. I onsdags var det nog värst. Började omelett på 5 ägg och ett paket bacon till frukost, 2 bitar lax med sås o grönsaker till lunch, "ostbricka" på em !!!! och var med kunder på restaurang och åt fondue på kvällen. Fondue på buljong. Åt mängder av sås o grönsaker och jag laddar alltid spettet med flera bitar kött. Jag började äta först och slutade sist. Kommentarerna var: Hur tror du att du skall kunna hålla din vikt om du äter så här? Senare på kvällen åt jag mängder av nötter.Väger mig varje lördag morgon, vägde i morse 86 kg, samma som förra lördagen???.

Nu förstår jag varför vi fick olika kalorier, jag räknade inte med att du var en sådan fettslukerska :)

Jag GISSAR att kroppen "vänjer sig" om man hela tiden tränar och äter ungefär likadant och kroppen "skyddar" sig själv. TROR knappast att man kan "överäta" om man äter bra mat, Ta exemplet som är här på hemsidan om killen som åt 5.800 kcal om dagen i tre veckor. när han åt "skräpmat" gick han upp 7kg. när han åt LCHF gick han upp 1,5kg ( tror det var så).

Jag beundrar din vilja och nyfikenhet och är säker på att du kommer att lyckas, bara prova på olika saker och njut.

Bästa hälsningar

Bengt

Tack Bengt för din utförliga och personliga redogörelse samt för din uppmuntran!

Individuellt är ordet, sa Bull! Det är förmodligen också så att kroppen vänjer sig vid både det ena och det andra. Men när man är i början (sa jag då, som hållit på i 10 år) ja, innan man fått viktminskningen att stadigt funka, så är i alla fall jag skraj för förändringar jag vidtar. (Jag lättade ju lite i början, men sedan en tid är det stopp.) Särskilt rädd är jag förstås för carbsen. De sorter du räknade upp är alla mina favoriter, så håller jag mig till dem har jag inga problem att variera mig. Just dessa sorter tänker jag öka på nu och om jag förstått rätt är de i princip "fria". Jag ska köra det ett par veckor nu och se, förändringen sker ju inte över en natt.

Dessutom har jag satt en liten träningsknutte jag känner på att kolla upp några träningsredskap; crosstrainer eller roddmaskin. Det verkar vara många på Blocket som förköpt sig och nu säljer sina nästan nya redskap för en spottstyver.

Chips och läsk har tack och lov aldrig legat för mig, så den resan har jag i alla fall sluppit. Att öka på gräddsåser, bearnaise och majo är toppen och att få ha smör på mackan på morgonen igen efter många års avhållsamhet är en ynnest.

Jag förstår inte hur du får stunder över på kvällen då du inte har något att göra. Att läsa alla intressanta artiklar på nätet kan man ju ägna all sin vakna tid åt ;).

Den där killen som gjorde tester med att äta 5800 kcal är ju intressant att se, jag skulle dock vilja läsa om en "normal" kvinna som kan göra samma sak. Det lilla jag läst om honom är att han tränar mycket har den genuppsättningen att hans kropp funkar precis så som jag skulle vilja att min funkar. Men min har säkert andra fördelar. Jag skulle i alla fall bli en av de sista överlevande om det blev hungersnöd och oår, min kropp är sparsam och slösar inte på energin i onödan ;).

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du räknar inte fel men jag steker i mer fett och tar en större klick majo. Min hemgjorda majonnäs är så himla god :P! Standardfrukost är knappt 600 kcal, har en gudomlig kycklingleverpastej med mycket grädde och smör, så totalen en normaldag är nästan 1500 kcal. Brödet är LCHF som jag bakar själv, nästan inga carbs alls.

Men du "överåt" alltså? Innebar det att du helt kopplade bort kaloriberäkningen från start? Hur tänkte du? Ökade du på mängder av allting? Jag känner att det är svårt att äta mer, jag är ju mätt. Eller tror du att det är det som är tricket, att äta mer? Vilka förändringar gjorde du i övrigt? Berätta gärna, jag är nyfiken. I o f sig kanske det är svårt att jämföra oss, eftersom du är kille och startade på högre vikt. Plus en massa andra olikheter förmodligen.

Vår vän Tiny Tom skrev ju i sitt senaste inlägg att det bara finns tre parametrar; vad man äter, när man äter och aktivitet. Det där med när har jag inte hört förut, bara i samband med 16:8 möjligen, periodisk fasta. Att du äter vid 18-23 kanske beror på din privata situation, men jag har lite svårt att tro att det skulle vara så mycket bättre att äta sent. Om jag är mätt och nyligen har ätit när jag går och lägger mig, har jag svårt att somna. Och om man ska balansera parametrarna vad man äter med aktivitet så har jag lite svårt att se att det skulle vara ökad mängd mat som balanserad mot mindre aktivitet. Men du har uppenbarligen lyckats och jag gläds med dig!

Eftersom Eenfeldt, liksom Annika Dahlström och även Ann Fernholm (om jag inte läst fel), skriver att träningen är överskattad, skulle jag vilja höra mer från folk som lyckats gå ner, vad och vilka mängder de ätit. Och kanske också när då, om det påverkar.

Sasse

Även om motion är överskattat när det gäller viktnedgång så förbrukar du ju energi när du rör dig. Om du inte kompensationsäter så har motionen självklart betydelse. Du kan ju prova att påbörja en promenad innan du blir hungrig inför kvällsmålet och gå minst en timme. Att gå före frukost är också ett klassisk sätt att gå ner i vikt. Går du EFTER maten är ju risken att du förbrukar det du just har ätit och inte det som är lagrat på kroppen.

Har du en motionscykel kan du ju sitta och mala på den när du tittar på TV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om motion är överskattat när det gäller viktnedgång så förbrukar du ju energi när du rör dig. Om du inte kompensationsäter så har motionen självklart betydelse. Du kan ju prova att påbörja en promenad innan du blir hungrig inför kvällsmålet och gå minst en timme. Att gå före frukost är också ett klassisk sätt att gå ner i vikt. Går du EFTER maten är ju risken att du förbrukar det du just har ätit och inte det som är lagrat på kroppen.

Har du en motionscykel kan du ju sitta och mala på den när du tittar på TV.

Det är precis det jag gör! Går på em innan jag går hem och lagar mitt huvudmål alltså. I tidigare viktminskningsförsök testade jag före frukostgående, men det gjorde ingen skillnad. Och som du ser om du läst tråden så äter jag 1500 kcal och förbrukar 2000. Ändå är det stopp i viktnedgången. Jag söker anledningar till det.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag funderar på är hur du kan vara så tvärsäker på att du förbrukar 2000 kcal. I din situation hade jag nog testat några veckor med 1300 kcal istf 1500, bara för att kolla om det kanske är så att du förbrukar 1500.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis det jag gör! Går på em innan jag går hem och lagar mitt huvudmål alltså. I tidigare viktminskningsförsök testade jag före frukostgående, men det gjorde ingen skillnad. Och som du ser om du läst tråden så äter jag 1500 kcal och förbrukar 2000. Ändå är det stopp i viktnedgången. Jag söker anledningar till det.

Sasse

Ja det låter ju nästan ofattbart. Jag förstår inte hur det kan bli så. Fast av någon anledning så verkar ju inte din kropp förbruka 2000 kcal trots att den borde göra det teoretiskt. När teorin inte stämmer så återstår att prova och när det gäller den biten så har jag en del på lager när det gäller den fysiska aktiviteten om du är intresserad.

När det gäller maten finns ju en del att prova också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag funderar på är hur du kan vara så tvärsäker på att du förbrukar 2000 kcal. I din situation hade jag nog testat några veckor med 1300 kcal istf 1500, bara för att kolla om det kanske är så att du förbrukar 1500.

Säker kan man inte vara, men dels så gjorde jag en PAL-beräkning. Där får man fylla i vad man ägnar sig åt dygnets 24 timmar, allt från sömn och vila till sprinterlöpning (det sistnämnda ägnar jag mig inte åt alls). Då får man fram ett tal som ger dessa 2000. Dessutom så var det ju så att i början så lättade jag ett halvt kilo i veckan, vilket stämmer med att 500 kcal x 7 dagar =3500 kcal/vecka. 7000 kcal är som bekant det man brukar säga motsvarar 1 kilo.

Sen är du nu också inne på att minska ytterligare kcal och det är möjligt att det är den enda vägen. Men då stämmer ju inte teorin om man ska äta ganska mycket för att öka förbränningen. Läs vad bengt.nilsson.cst äter, han skrev i denna tråd igår 10:15. Vill gärna höra din (och andras) kommentarer runt detta med all LCHF-propaganda som säger att man ska äta mer. Om jag äter de 1500 så är jag inte hungrig, men så mycket mindre vill/kan jag inte äta utan att känna hunger, om jag inte ska byta ut t.ex. fett mot mer carbs. Och vitsen var ju att hålla dem nere.

Så om inte 1-2 timmars rask promenad om dagen räcker, och det blir normalt snarare 2 än 1 timme, så vet jag inte vad jag ska hitta på. Du läste säkert också om den duktiga tjejen Linnea på Kostdoktorn.se idag, bara att gratulera henne. Hon började samtidigt som jag och har minskat 20 cm i omkrets (tror jag det var) på den här korta tiden. Jag tror jag minskat 2-3 cm.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker kan man inte vara, men dels så gjorde jag en PAL-beräkning. Där får man fylla i vad man ägnar sig åt dygnets 24 timmar, allt från sömn och vila till sprinterlöpning (det sistnämnda ägnar jag mig inte åt alls). Då får man fram ett tal som ger dessa 2000. Dessutom så var det ju så att i början så lättade jag ett halvt kilo i veckan, vilket stämmer med att 500 kcal x 7 dagar =3500 kcal/vecka. 7000 kcal är som bekant det man brukar säga motsvarar 1 kilo.

Sen är du nu också inne på att minska ytterligare kcal och det är möjligt att det är den enda vägen. Men då stämmer ju inte teorin om man ska äta ganska mycket för att öka förbränningen. Läs vad bengt.nilsson.cst äter, han skrev i denna tråd igår 10:15. Vill gärna höra din (och andras) kommentarer runt detta med all LCHF-propaganda som säger att man ska äta mer. Om jag äter de 1500 så är jag inte hungrig, men så mycket mindre vill/kan jag inte äta utan att känna hunger, om jag inte ska byta ut t.ex. fett mot mer carbs. Och vitsen var ju att hålla dem nere.

Så om inte 1-2 timmars rask promenad om dagen räcker, och det blir normalt snarare 2 än 1 timme, så vet jag inte vad jag ska hitta på. Du läste säkert också om den duktiga tjejen Linnea på Kostdoktorn.se idag, bara att gratulera henne. Hon började samtidigt som jag och har minskat 20 cm i omkrets (tror jag det var) på den här korta tiden. Jag tror jag minskat 2-3 cm.

Sasse

Bara en liten kommentar om den sista delen om duktiga Linnea. Ingen bra jämförelse då jag gissar att ni har väldigt olika utgånglägen men även hormonellt är ni olika, inte bara individuellt utan med peri-menopausen förändras vi och vår hormonbalans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sasse

Ja, min egen erfarenhet av viktminskning( från normalviktig till smalare)  är ju att mindre energi än jag förbrukar ger viktnedgång. Däremot tror jag inte så mkt på uträkningar, utan när jag velat gå ner några kg har jag ätit mindre energi tills jag hittat en nivå där jag gått ner.

Det där med att man ska äta mer tror jag lite är en missuppfattning. Det förmodade utgångsläget är nog att man ätit mkt kolhydrater i form av vetemjöl, skräpmat, snacks och godis. När man då går över till att äta riktig mat en- tre ggr i veckan och inget godis, öl, snacks upplever man det nog som att man äter mycket mer, eftersom fet riktig mat är mättande. Dessutom, när man väger mycket kan man äta ganska mkt utan att komma på energiöverskott, när man går ner en del så behöver man justera neråt. Troligen kan det då bli lite svårt att hålla sig mätt, eftersom man är van att äta mer.

Nu vet jag att jag skriver tvärt emot vad många här på forumet menar. Men jag har tänkt på det länge att det är sällan någon nämner just det som Andreas E skriver i sin intro till LCHF, nämligen att den feta näringsrika kosten är mättande och därför äter man mindre. Det är inte samma sak som att om man äter överskott så får man underskott.

När det gäller energiförbrukning håller jag med de som skrivit innan att det krävs mer energikrävande träning för att få någon effekt. Hur snabbt går du? Blir du svettig, anfådd, är du trött efteråt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sasse

Är 2000 kcal det värde du räknade fram när du startade?

Har du ätit 1500 kcal hela tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en liten kommentar om den sista delen om duktiga Linnea. Ingen bra jämförelse då jag gissar att ni har väldigt olika utgånglägen men även hormonellt är ni olika, inte bara individuellt utan med peri-menopausen förändras vi och vår hormonbalans.

Ja, vi har förmodligen väldigt olika utgångslägen. Det är lite det som är min poäng. Svårigheten varierar stort för olika individer och det är väl det som gör att man blir så besviken, eftersom det låter så enkelt när man läser alla solskenshistorier. Jag vill veta mer om alla som kämpat, stått still, hur man tar sig vidare, lite knep för att inte ge upp. Nu är jag så inne i LCHF och jag vill inte ha någon annan kosthållning längre. Jag får äta mig mätt, mår bra och lider inte alls. Ett exempel är att jag de senaste dagarna har jag ökat på grönsakerna lite och nästan genast funkar min mage bättre. Då blir man glad! Linnea kanske levde på godis och skräpmat tidigare, så för hennes kropp blir det en stor förändring. Jag har ätit bra mat i många år, men fuskat med godis tidigare. Det och hormonbalansen är nog ingen bra kombo.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, min egen erfarenhet av viktminskning( från normalviktig till smalare)  är ju att mindre energi än jag förbrukar ger viktnedgång. Däremot tror jag inte så mkt på uträkningar, utan när jag velat gå ner några kg har jag ätit mindre energi tills jag hittat en nivå där jag gått ner.

Det där med att man ska äta mer tror jag lite är en missuppfattning. Det förmodade utgångsläget är nog att man ätit mkt kolhydrater i form av vetemjöl, skräpmat, snacks och godis. När man då går över till att äta riktig mat en- tre ggr i veckan och inget godis, öl, snacks upplever man det nog som att man äter mycket mer, eftersom fet riktig mat är mättande. Dessutom, när man väger mycket kan man äta ganska mkt utan att komma på energiöverskott, när man går ner en del så behöver man justera neråt. Troligen kan det då bli lite svårt att hålla sig mätt, eftersom man är van att äta mer.

Nu vet jag att jag skriver tvärt emot vad många här på forumet menar. Men jag har tänkt på det länge att det är sällan någon nämner just det som Andreas E skriver i sin intro till LCHF, nämligen att den feta näringsrika kosten är mättande och därför äter man mindre. Det är inte samma sak som att om man äter överskott så får man underskott.

När det gäller energiförbrukning håller jag med de som skrivit innan att det krävs mer energikrävande träning för att få någon effekt. Hur snabbt går du? Blir du svettig, anfådd, är du trött efteråt?

Jag tror du har helt rätt. Det är nog så att för den som levt på mycket och dåliga carbs under lång tid gör omställningen till bra mat att kroppen av ren glädje tappar fett.

Min gånghastighet är i snitt runt 6 km/timme. Beroende på terräng så blir man olika svettig och anfådd. Går jag i skogen är det förstås mer slitsamt än att gå på asfalterade parkvägar. Trött kan jag bli när jag gått lite längre sträckor, 10-12 km, vilket det blir i alla fall 2-3 gånger i veckan.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är 2000 kcal det värde du räknade fram när du startade?

Har du ätit 1500 kcal hela tiden?

I matkalkyl.se som jag använder skriver man in sina aktuella värden (längd, vikt, aktiviteter m.m.) och hur man vill att fördelningen mellan carbs, protein och fett ska vara samt hur mycket man vill gå ner. De rekommenderar 500 kcal under aktuell förbrukning, så max antal kcal minskar alltså allt eftersom man gått ner. Eftersom jag bara gick ner de första veckorna har det inte minskat därefter. Så svaret är att jag åt lite mer i början. 1600 från start och sedan en tid nu ca 1450 kcal. I runda slängar.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du har helt rätt. Det är nog så att för den som levt på mycket och dåliga carbs under lång tid gör omställningen till bra mat att kroppen av ren glädje tappar fett.

Min gånghastighet är i snitt runt 6 km/timme. Beroende på terräng så blir man olika svettig och anfådd. Går jag i skogen är det förstås mer slitsamt än att gå på asfalterade parkvägar. Trött kan jag bli när jag gått lite längre sträckor, 10-12 km, vilket det blir i alla fall 2-3 gånger i veckan.

Sasse

Ibland kan man behöva öka intensiteten för att få fart på ämnesomsättningen. Du kan prova att intervallträna dvs börja med att gå i bekväm takt och när du värmt upp så gå det fortaste du kan en bit, lugnt en bit, det fortaste du kan en bit osv. Det skall kännas i lårmusklerna och man skall bli andfådd. Vitsen med intervall är att man orkar med en högre intensitet när man vilogår emellan.

En bekant till mig som åt LCHF ett tag sa att hon fick fart på viktnedgången när hon ökade mängden vitkål, sallad, ruccola och andra råa gröna grönsaker och minskade på fettet.

Kokt blomkål är jag lite skeptisk mot eftersom jag upplever att jag får samma effekt som av snabba kolhydrater av blomkål om jag äter mycket på en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Sasse,

Jag registrerade igen på Dumbbell den maten du beskriver att du åt ( du skriver att du ändrat lite nu) och OM det är väldigt viktigt att vi får i oss alla näringsämne för att kroppen skall fungera optimalt så ser man ett antal olika som du hamnar långt under. Längst ifrån hamnar fibrer och C-vitamin ( Andreas skriver någonstans att om man äter lite kolhydrater är behovet av fibrer betydligt mindre).

Ser också att "allt" ditt fett kommer från kokos, smör, olja ( mellan 60-80% av dagens kaloriintag) Kanske hade avokado, lax, sill, fler ägg, nötter,  osv. varit ett altenativ.

Som jag gissat i tidigare inlägg TROR jag kroppen ställer om till "sparläge" när den får "så lite" näring.

Kämpa på, men glöm inte att dina 73kg. till 171cm ju inte är någon våldsam övervikt, det är ju inte så att vi anmäler dig till Biggest loser precis :) Rimligtvis måste jag ha haft mycket lättare att tappa vikt snabbt eftersom jag vägde 130kg.

Bästa hälsningar

Bengt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Sasse,

Det finns egentligen ingenting mer som kan sägas som inte redan sagts här i tråden.

Jag vet inte riktigt vad exakt du är ute efter i nuläget mot den bakgrunden.

Vad spelar det exempelvis för roll vad Eenfeldt eller någon annan egentligen tycker om någonting alls...i relation till att din vikt står still just nu?

Vad spelar det för roll vad din PAL-beräkning antyder...i relation till att din vikt står still just nu?

De variabler du har att justera är fortfarande det jag skrivit.

För övrigt fick jag nästan en känsla av att det spelade roll om de som gav råd hade tappat vikt själv i det du skrev så jag kanske - för att öka chanserna att du ska agera istället för analysera - bör nämna att jag tappat ca 50 kg vikt mha Viktväktarna en gång i tiden och 60+ kg fett mha lågkolhydratkost (och träning). Jag har även under ca 30 års tid gjort precis (nästan) varenda fel man tänkas kan vad gäller kost/träning men lärt min läxa så kontot på erfarenhetsbanken är välfyllt.

Du behöver vara konkret nu. Förändra det som går att förändra och lämna allt annat åt sidan. Funderar du över något så testa och experimentera! Ingen här på forumet kommer att kunna göra något för din specifika situation som du inte kan/måste göra själv.

Således, vill du veta om ökat fettintag/ökat energiintag ökar din ämnesomsättning eller gör dig fetare så testa helt enkelt. Funderar du över det motsatta så testa även det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bengt!

Tack för din analys. Jag har fokuserat på fett, protein och carbs för att komma igång och komma ner till de runt 65 kg som jag tror jag borde ligga på. Trodde i min enfald att det skulle kunna gå på några månader och att jag därefter skulle kunna fylla på med de nyttigheter, upp till de 2000 kcal, som jag bedömer att jag förbrukar och då fokusera lite mer på att det blir rätt även ur näringsämnessynpunkt. Som jag skrev igår tycker jag redan att jag mår bättre av den påfyllning av grönt jag redan gjort, så det känns bra.

Givetvis äter jag avokado, lax och en och annan nöt ibland, jag kan variera mig ganska bra :). Som jag sagt tidigare hade jag ju tänkt fixa till allt detta senare, när jag nått målvikten, men tror att jag redan nu ska tänka om och fasa in min mathållning i det jag tänkt äta ”sen”. Och börja acceptera att det nog tar lite längre tid än jag tänkt.

Du återkommer till ett av mina stora frågetecken, detta med sparläget kontra för lite näring. Om man nu måste äta mindre för att gå ner (vilket ju alla verkar överens om), så är det ju svårt att inte hamna i ett läge då kroppen tycker att det är sparläge. Och detta är en av alla de saker jag fortfarande inte förstår och skulle vilja få svar på. Om det enda svaret är intensivare träning så är det så och bara att acceptera. Det är bara det att det inte stämmer med allt man läser.

Jag är medveten om att jag har en bättre situation än många andra. Precis som du skriver så är jag inte våldsamt överviktig (längre) och det är jag glad för :D! Jag provade mina kortbyxor i helgen och de satt jättebra nu!

Så totalt sett är jag glad och nöjd, men jag vill förstå och jag ville veta om det fanns mer att göra. Jag har fått många bra kommentarer och råd, det är jag tacksam för.

Sasse

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tiny Tom!

Jag har fått massor av idéer, förslag, synpunkter och råd, vilket jag är mycket tacksam för. Som jag skrivit tidigare så är en av frågorna jag ville få svar på vad jag gör för fel som inte går ner by the book när jag åt low (nästan no) carbs, höll nere kcal osv. Därtill en del fysiska aktiviteter. Det har varit viktigt att få veta om jag gjorde något fel, eller om det helt enkelt är så att det inte räcker för just mig och min kropp.

Vid två tillfällen i livet har jag gått ner runt 10 kg vardera, ena gången var med viktväktarkost, den andra svältkost. Och jag har, som alla andra, blivit varse att det bara funkade denna enda gång. Dessutom ett antal fastetillfällen som inte gav nämnvärt resultat.

Du skriver att din känsla är att ”det spelar roll om de som ger råd tappat vikt själva”. Ja, till viss del så tror jag att den som själv gjort resan har en del erfarenhet som den som inte gjort det saknar. En nära släkting till mig arbetar inom vården och har bl.a. ansvar för att stötta folk att komma tillrätta med ät- och alkoholproblem. Hon har aldrig haft en gnutta övervikt och aldrig varit berusad i hela sitt liv. Ibland säger hon att hon inte kan förstå varför folk har så svårt att låta bli att äta socker eller dricka – ”det är väl bara att låta bli”. En sådan person förstår inte vad det här handlar om. Sockerberoendet har exakt samma triggers som alkoholberoendet; tro mig, jag vet! Been there, done that. Det går inte att äta (socker)/dricka lagom för den som utvecklat ett beroende.

I ett tidigare inlägg skrev du om att förutom intaget och träningen hade när man äter betydelse. Skulle du kunna utveckla det lite?

För övrigt så håller jag nu på att kolla av marknaden för roddmaskiner, som verkar vara det mest allsidiga redskapet. Så du ser, din påverkan på mig kanske ger resultat till slut ;).

Avslutningsvis så är min slutsats också att på det här området är individuellt nyckelordet. Ett testa och experimentera på sig själv verkar vara vad allt kokar ner till i slutänden. Och: Ju färre carbs, desto bättre.

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du återkommer till ett av mina stora frågetecken, detta med sparläget kontra för lite näring. Om man nu måste äta mindre för att gå ner (vilket ju alla verkar överens om), så är det ju svårt att inte hamna i ett läge då kroppen tycker att det är sparläge. Och detta är en av alla de saker jag fortfarande inte förstår och skulle vilja få svar på. Om det enda svaret är intensivare träning så är det så och bara att acceptera. Det är bara det att det inte stämmer med allt man läser.

Det här med sparläget är egentligen något som hör till området energimässiga adaptioner. Jag var inne lite på det som hastigast tidigare i tråden...

Problemet med din situation är att du, vad jag kunnat konstatera, inte alls antyder några sådana här rätt allvarliga kroppsliga symptom. Det är normalt något som inträder vid "riktig" svält eller vid andra extrema situationer som när fitnesstävlande är (långt) under sin kroppsliga s.k. setpoint, dvs de har mycket lägre kroppsfettnivåer än vad som i förlängningen är hälsosamt eller praktiskt att underhålla någon längre tid. Ofta är det alltså tal om hormonella negativa konsekvenser och det tenderar påverka det allmänna välmåendet en hel del.

Jojobantande kan ibland också kopplas samman med den här typen av problem men då är det normalt sett "bara" en kumulativ effekt av att man tokbantat och sedan lika tokigt tokätit efteråt, dvs det kanske bästa sättet att åstadkomma maximal muskelförlust och sedan maximal fettökning. Några vändor av detta - jojoandet - och man har en situation då kroppen tappat en (hel) del muskler samtidigt som man ökat kroppsfettet vilket i sin tur dels tenderar leda till sämre förbränning men även hungerproblem (egentligen överkurs men förlust av LBM verkar kopplat till hungerdriv vilket delvis förklarar varför många som fitnesstävlat äter som om det inte fanns någon morgondag veck...orna efter en tävling och på så sätt potentiellt sett lägger grunden för en hopplös metabol situation liknande den för jojobantaren).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att din känsla är att ”det spelar roll om de som ger råd tappat vikt själva”. Ja, till viss del så tror jag att den som själv gjort resan har en del erfarenhet som den som inte gjort det saknar. En nära släkting till mig arbetar inom vården och har bl.a. ansvar för att stötta folk att komma tillrätta med ät- och alkoholproblem. Hon har aldrig haft en gnutta övervikt och aldrig varit berusad i hela sitt liv. Ibland säger hon att hon inte kan förstå varför folk har så svårt att låta bli att äta socker eller dricka – ”det är väl bara att låta bli”. En sådan person förstår inte vad det här handlar om. Sockerberoendet har exakt samma triggers som alkoholberoendet; tro mig, jag vet! Been there, done that. Det går inte att äta (socker)/dricka lagom för den som utvecklat ett beroende.

Jag förstår. Envis som jag är, sägs det, så var jag primärt ute efter att få in dig på träningsbanan...igen. ;) Finns det auktoritetsfaktorer att spela på så är jag inte främmande för det...heller. :)

Erfarenhet, personlig eller annans, är dock guld värt och i regel långt mer värt än det mesta annat så det behöver du inte argumentera för.

I ett tidigare inlägg skrev du om att förutom intaget och träningen hade när man äter betydelse. Skulle du kunna utveckla det lite?

Det jag menade var i princip de biokemiska effekter som intermittent fasta (periodisk fasta) kan ha på kroppen och som i många avseenden har potential att åstadkomma sådant som lågkolhydratkost annars är prima på, fast man äter "normalt".

Det var i princip "när"-aspekten.

För övrigt så håller jag nu på att kolla av marknaden för roddmaskiner, som verkar vara det mest allsidiga redskapet. Så du ser, din påverkan på mig kanske ger resultat till slut ;).

Nåja, en roddmaskin kanske är ett steg åt rätt håll...vad det lider. ;)

Avslutningsvis så är min slutsats också att på det här området är individuellt nyckelordet. Ett testa och experimentera på sig själv verkar vara vad allt kokar ner till i slutänden. Och: Ju färre carbs, desto bättre.

Ja, det mesta måste individanpassas även om generella riktlinjer ofta räcker eller i varje fall är en bra början.

Vad gäller färre kolhydrater så tja.... Tillräckligt lågt kan dock ofta vara bra nära noll för många människor i dagen samhälle. Åtminstone initialt och temporärt.

Lycka till nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse.

Kul och läsa dina inlägg och svar, din entusiasm och vilja kan nog försätta berg ;) Kul att du märker skillnad när du äter mer grönt.

Jag tycker Andreas Eenfeldt sammanfattar det här med kaloriintag klockrent " kalorier räknas, men räkna dem inte, eller "en kalori är inte alltid en kalori".

Jag TROR att det finns faktorer som påverkar förhållandet mer än bara in och ut. I min värld,enbart baserad på egen erfarenhet och nyfikenhet, är näringsriktig mat och träning viktigare än antalet kalorier. Om man tex dricker 2 L kallt vatten om dagen förbrukar kroppen ca: 60kcal extra, mer muskler förbränner mer energi även i vila osv. osv.

Men jag TROR att en kropp som lider brist på näring blir en "sjuk" kropp och en "sjuk" kropp gör allt för att spara på reserverna. ( lägg märke till att jag inte nämnde sparlåga :))

Så för att gå ner i vikt på ett bra sätt tror jag att man måste äta näringsriktigt och träna och därmed må bra och vara mätt. Alternativet är att kraftigt reducera sitt kaloriintag må sämre och vara hungrig.

Jag GISSAR att vi mår mycket bättre och viktminskar mer om vi äter tex 100g avokado,100g lax, 200g sparris, 200g broccoli, 100g torsk, 50g ingefära ( jag älskar Gari), 100g ägg, 30g ost, 30g pepparrot, 25g smör än om vi äter en Big Mac o co eller 1dl rapsolja. Kaloriinnehållet är ungefär samma i de tre alternativen.

Sköt om dig och kämpa väl

Bengt

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bengt!

Tack för din analys. Jag har fokuserat på fett, protein och carbs för att komma igång och komma ner till de runt 65 kg som jag tror jag borde ligga på. Trodde i min enfald att det skulle kunna gå på några månader och att jag därefter skulle kunna fylla på med de nyttigheter, upp till de 2000 kcal, som jag bedömer att jag förbrukar och då fokusera lite mer på att det blir rätt även ur näringsämnessynpunkt. Som jag skrev igår tycker jag redan att jag mår bättre av den påfyllning av grönt jag redan gjort, så det känns bra.

Givetvis äter jag avokado, lax och en och annan nöt ibland, jag kan variera mig ganska bra :). Som jag sagt tidigare hade jag ju tänkt fixa till allt detta senare, när jag nått målvikten, men tror att jag redan nu ska tänka om och fasa in min mathållning i det jag tänkt äta ”sen”. Och börja acceptera att det nog tar lite längre tid än jag tänkt.

Jag är medveten om att jag har en bättre situation än många andra. Precis som du skriver så är jag inte våldsamt överviktig (längre) och det är jag glad för :D! Jag provade mina kortbyxor i helgen och de satt jättebra nu!

Så totalt sett är jag glad och nöjd, men jag vill förstå och jag ville veta om det fanns mer att göra. Jag har fått många bra kommentarer och råd, det är jag tacksam för.

Sasse

Jag har gjort en beräkning av min energiförbrukning precis som du. Enligt den ska jag äta 2100 kcal med den tränings och aktivitetsmängd jag har, för att ligga på energibalans. Jag äter ca 1800. Det beror på att jag går upp lite i vikt om jag förlitar mig på beräkningen. Och jag vill ha en lägre vikt än den jag får om jag  "äter tills jag är mätt" (en stor passion för god mat gör att begreppet mätt är svårdefinierat för mig). Hur det hela går ihop matematiskt har jag ingen aning om men jag anar att det är stört omöjligt för ett så där trubbigt verktyg att skilja ut olika individers verkliga fysiska ansträngningar per dag. Så jag kanske upprepar mig men jag tror verkligen du skulle ha nytta av att strunta i matten och testa själv istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70 kg, vi säger 20% fett och 40% muskler. Ger 14 resp 28 kg.

Fett 7000 kcal per kg ger 14x7000=98000 kcal. Muskler 1000 kcal per kg ger 28x1000=28000 kcal. Sammanlagt 126000 kcal.

Med ett kaloriunderskott på 500 kcal är allt detta förbrännt på 126000/500=252 dagar.

Fast man hinner dö innan dess.

Nån av oss har räknat fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70 kg, vi säger 20% fett och 40% muskler. Ger 14 resp 28 kg.

Fett 7000 kcal per kg ger 14x7000=98000 kcal. Muskler 1000 kcal per kg ger 28x1000=28000 kcal. Sammanlagt 126000 kcal.

Med ett kaloriunderskott på 500 kcal är allt detta förbrännt på 126000/500=252 dagar.

Fast man hinner dö innan dess.

Nån av oss har räknat fel

Googla på 7000 kalorier 1 kg

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man komplicera det ytterligare...vilket det tycks finnas intresse av här i tråden...så måste man också väga in den ofta bortglömda faktorn att vid viktminskning så tappar man inte bara fett (om det ändå vore så väl!) utan vätska, glykogen och...hör och häpna...mager kroppsvävnad (LBM). Allt detta sammantaget bidrar till de till synes märkliga situationer som inträffar när någon får för sig att "bevisa" hur överlägsen kosthållning A är jämfört med kosthållning B. När vederbörande sedan inte ens läst på hur kroppen, ex. biokemi etc, och/eller kosthållningarna per se fungerar så blir det i regel som det brukar bli... Ett bevis, oftast, utan mycket värde med en religiös svans som propagerar beviset vidare. Antecedens är A och O i dessa sammanhang och detta MÅSTE man ta hänsyn till om man är seriöst intresserad av att göra den här typen av tester.

Så under förutsättning att man verkligen enbart tappar kroppsfett så kan man nöja sig med att nyttja 7000 kcal men vill man vara lite mer realistisk så försvinner - nästan - alltid även en del LBM. Ju lägre kroppsfettsnivå desto mer LBM är i farozonen och givetvis underlättar även en kosthållning som ger god bränsleoptimering denna aspekt en del. Men igen, det handlar om gradskillnader inte absoluta värden. Däremot så kan denna effekt bli påtaglig när man går från en urusel bränslepartitionering till en riktigt bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse. Är bara lite nyfiken på om du märkt några bra resultat efter att du bland annat började med grönsaker :)

Kör hårt

Bengt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tror att jag läst alla trådar nu och gör ett försök att starta en egen tråd för att få ta del av era kloka kommentarer. Min bakgrund:

Jag är kvinna, 58 år, 171 cm lång och hade den 1 januari en startvikt på 80,5 kg, (nu 73,5) försökt gå ner i vikt halva mitt liv, lyckats men gått upp allt+lite till (som alla andra). 

Kan tipsa om Margareta Lundströms blogg http://www.sunsoft.se/?page_id=4 . Hon har försökt allt (det mesta i alla fall) och är extremt påläst på LCHF i alla dess varianter. 58 år gammal precis som du. Nu senast provar hon resistent stärkelse och är mycket nöjd med dess påverkan på fastesockret. Oklart om hon gått ner lite också på kuppen. 

Mitt intryck är (tyvärr) att det inte finns någon enkel lösning faktiskt.

Med det sagt så kan man trots allt konstatera att du lyckats gå ner en hel del kilon på ganska kort tid, och det är ju jättebra.

Man kan också konstatera att de som tränar riktigt riktigt mycket (särskilt styrketräning eller något annat intensivt som bygger muskler) ser vältränade ut. Orsak och verkan kan man ju fundera på där. För de flesta verkar den nödvändiga träningsdosen vara orealistiskt stor. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse. Är bara lite nyfiken på om du märkt några bra resultat efter att du bland annat började med grönsaker :)

Kör hårt

Bengt

Hej Bengt!

Tackar som frågar!

Efter några veckor med total stiltje på vågen och då omkretsen t.o.m. ökat lite, så gick jag förra veckan ner 3 hekto, så jag hoppas att det ska börja röra på sig. Grönsakerna är bra för magen, men jag försöker hålla nere carbsen på 10-15g, under 5E% samt hålla nere proteinet på under 65-70 g/dag, d.v.s. 1 g/kg som jag borde väga. Fettet får bli det det blir, sällan under SSS-ratio 1,33. Det gör inget om det går långsamt, bara vågen rör sig nedåt.

Cykelsäsongen har startat, vilket är bra för mig. Jag har ju blivit bombarderad med kommentarer om att träna mer, men som jag skrivit tidigare, jag vill inte. Det borde funka ändå när jag håller mig mer än 500 kcal under vad jag förbrukar. I flera andra trådar här hos Kostdoktorn  skriver folk om hur de ligger på sofflocket och ändå rasar i vikt och då några (troll?) kommenterat att det inte går och att det bara är att äta mindra/träna mer som gäller, så har genast ett antal försvarare av sofflocksmetoden skyndat till och berättar hur fel dessa glädjedödare har. OK, vi vet inte om det är sant det dessa LCHFare skriver, men det är lite för många för att det inte ska vara sant.

På mig gäller i alla fall att jag uppenbarligen är synnerligen känslig för vad jag stoppar i mig. Jag har inte kommit på vad som påverkar, men jag mår ju bra och om inte folk i min närhet lägger sig i vad jag äter så går det bra.

Jag vill passa på och tipsa om en - för mig i alla fall - ny produkt, sjögräsnudlar. De finns i samma hylla som torkade nudlar i affären, men dessa är färdiga att äta. De ersätter pasta till köttfärssås eller gryta, fyller ut bra och är mättande. Intressant konsistens är det också. 50 g är jättemycket och bara 1 carb.

I mitt påskägg hade jag stoppat ketobollar, som är ett utmärkt alternativ till godis. Mandelmjöl, kokos, kakaopulver och kanel ger en tillräckligt söt smak, vilket innebär att man inte behöver något annat sötningsmedel. Bra för den som kanske har svårt att trycka i sig fett i kaffet. 

Sasse

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anna!

Jag såg artiklarna om resistent stärkelse under helgen, har bara hunnit ögna dem ännu. Men jag tänker som många kommentatorer att det verkar konstigt att trassla in sig i potatismjölet, när man skyr carbs i övrigt. Eller är det kanske samma sak som med fettet att det inte är farligt?

Jag har konstaterat samma sak som du, det verkar ta lång tid att nå sina mål. Men eftersom jag äter bra och goda saker och ska fortsätta med denna kosthållning resten av livet så går det ingen större nöd på mig tycker jag.

Några kommentatorer i tråden har tyckt att jag för för mycket matdagbok, men den hjälper i alla fall mig att hålla nere intaget. I går, påskafton, hade vi gäster och bjöd bl.a. på traditionellt påskbord. Jag tänkte först äta fritt, men efter ett tag räknade jag samman vad jag ätit och hade nått mitt tak av carbs och protein, så jag fick avstå några ostar på slutet. På de nästan 4 månader jag hållit på strikt nu så har jag överskridit 2000 kcal/dag 3 gånger. Och då har jag minskat några dagar därefter, så på veckobasis har jag inte överskridit 1500/dag.

Jag kämpar på.

Sasse

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse. Du e min LCHFidol ;) Allt du skriver andas optimism och övertygelse och med den inställningen är det redan självklart att du kommer att lyckas. Tack för tipset på sjögräsnudlar, hur gott som helst

Bästa hälsningar

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse. Du e min LCHFidol ;) Allt du skriver andas optimism och övertygelse och med den inställningen är det redan självklart att du kommer att lyckas. Tack för tipset på sjögräsnudlar, hur gott som helst

Bästa hälsningar

Bengt

Hej Bengt!

Tack för din support, det värmer som vårsolen idag :) .

Om det är av intresse kommer jag att fortsätta berätta hur det går, kanske blir även andra kämpar hjälpta av att se mina framgångar. I så fall skriver jag gärna.

Först en glad nyhet: I torsdags nådde jag mitt första delmål, att komma under 25 i BMI och därmed betraktas jag tydligen som normalviktig :huh: . Jag vägde 72 kg och har nu en BMI på 24,8. Eftersom allt känns bra kommer jag nu att fortsätta bara för att se hur det går. Det innebär att jag fortsätter äta 2 ggr om dagen, frukost och tidig middag, tidsmässigt blir det 16:8. Totalt intag 20 p/5 k/75 f och försöker hålla mig under 1500 kcal.

Jag fortsätter att mäta och väga, eftersom jag känner mig trygg med det. Har slutat några gånger, men jag märker att det lätt blir så att man lägger på lite här och där. 

Ett par avsteg från de vanliga dagsrutinerna har jag gjort, kanske kan de ha påverkat att viktminskningen kom igång igen:

Dels har jag någon enstaka gång tagit min promenad före frukost, alltså efter 15 timmars fasta, dels har jag några gånger ändrat förläggningen av måltiderna till att istället för att äta frukost bara tagit en kopp te och ett glas vatten, för att den dagen äta lunch och kvällsmål istället. Ibland gör jobbet att det är oundvikligt att inte följa med en kund på lunch och då vill jag inte trassla med att undvika lunchen utan anpassar istället min dag.

Jag har också unnat mig att äta hyfsat fritt de gånger jag varit borta på middag, t.o.m. druckit något glas vin. Det sägs ju att en carb-chock kan få förbränningen att komma igång. Nu har det inte varit några chocker precis, jag har ätit en skiva baguette en gång och en chokladtryffel vid ett annat tillfällen utöver tillåtna intag. Trots detta har jag aldrig varit över 2000 kcal och inte några katastrofsiffror i %-fördelning heller.

Jag har inte kört (eller köpt) någon roddmaskin eller crosstrainer, jag tror det måste funka ändå. Men jag ska inte ropa hej, det är 4-5 kg kvar till den vikt jag hade när jag kände mig som bäst i kroppen. Så länge jag mår bra och är mätt och belåten fortsätter jag som hittills. Jag lovar att rapportera när det händer något intressant.

En sak till, min man säger att jag blivit lugnare och känns mer harmonisk. Jag känner det inte själv, men det är naturligtvis positivt om även omgivningen mår bra av mitt LCHFande.

Hur går det för dig Bengt?

Hälsningar

Sasse

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse. Kul att höra att det går i rätt riktning (för att du verkar äta mer?) och jag älskar ditt engagemang. Skall bli kul o följa dina framsteg.

Under min viktminskningsresa gick jag ner mest i Maj och Juni, förra året,??? Visst påverkade vädret till mer träning, grillning och uteliv men en annan sak dök upp, SPARRIS. Denna min favoritgrönsak som jag precis som ägg aldrig tröttnar på. Jag tillagar dem "alltid" som Tina Nordström (som jag haft som bordsdam på ett bröllop förresten) nämligen, bryn i smör, häll på smält smör, hackad rödlök, japansk soja och hyvlad parmesan, mums. Ibland steker jag några ägg med lös gula och som får rinna över alltihop. Snacka om näringsrik mat och otroligt mättande.

Står i princip stilla i vikt och trivs jättebra med det. Kör på med ca 25E% protein, 10% kolisar och 65 fett

Sköt om dig och ser fram emot dina nya framsteg

Bengt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sasse.

Vad trevligt att du uppdaterade din sida och att du gått ner i vikt. BMI 23,6 är väl kanon. Tror du skriver något som vi måste förstå, det är oftast väldigt individuella saker som påverkar oss, bara "ramarna" är någorlunda rätt.

Själv är jag nästan "besatt" av tanken av att stimulera fler att börja med LCHF. Som jag skrev någon annanstans var jag på bröllop med ungefär 100 personer i varierande åldrar. Många hade inte sett mig på läng tid och undrade hur jag burit mig åt för att gå ner så mycket i vikt. Tror jag mer eller mindre pratade mat med alla och lite till min förvåning var det en av dessa 100 som tyckte att hon åt lite mindre kolhydrater och visste vad en kolhydrat var. Övriga vill jag påstå vet inte vad

en kolhydrat är och vad den gör för effekt på kroppen, än mindre funderar på att dra ner på dem.

Enligt min uppfattning är detta med att äta den här typen av mat bland det viktigaste man kan göra i livet men att var sjätte äter lågkolhydratiskt som Demoskop kom fram till i sin undersökning, det har jag aldrig sett prov på. Jag och min fru gick igenom alla vi anser oss helt säkra på vad de äter och vi skulle gissa på att 0,5-1 % äter så, i alla fall bland de vi känner här i HBG.

Lycka till i fortsättningen, du gör ett kanonjobb

Bästa hälsningar

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bengt!

Jag håller med, folk i allmänhet är skrämmande okunniga om den mest grundläggande näringslära. En bekant berättade om att han besökt en överviktig släkting, som beklagade sig över att hon inte lyckades gå ner i vikt. -”Jag äter ju bara jordgubbskräm”, sa kvinnan. Min bekant läste på förpackningen och påpekade att det är rätt mycket socker i jordgubbskrämen. Kvinnan svarade då häpet: -”Jaha, är det kolhydrater i socker!?” Tyvärr tror jag inte hon är så unik som man skulle hoppas.

Som jag nämnde senast har jag nu skurit ner min frukostranson till 1 ägg och 25 g skinka (plus LCHF-mackan), vilket ger mig ytterligare 11 g protein till huvudmålet – jag hade ju svårt att få proteinerna att räcka så att jag inte överskrider min dagsranson (bör vara runt 65 g protein). Det som nu inträffat är att jag blir mindre hungrig på dagen och klarar mig med en puma bestående av en ost rullad runt en smörklick samt två skedar olivolja till mellanmål. Detta har lett till att jag de senaste dagarna inte ens kommit upp i 65 g protein. Det gäller således att prova sig fram hela tiden. Ska bli intressant att se vad måttband och våg säger nästa vecka. Ny rapport följer.

Sasse

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var länge sedan jag uppdaterade min tråd här, det har liksom inte varit nåt att skriva hem om. Men eftersom jag själv tycker det är kul att läsa om andras resultat, tror jag att ni också vill ta del av mina, såväl med- som motgångar.

Jag startade alltså min ”riktiga” LCHF-resa (hade kört halvhjärtat några gånger tidigare utan att det hände något) i januari 2014. Första halvåret minskade jag totalt ca 12 kg i lagom takt. Under andra halvåret 2014 gick det rätt segt, jag minskade ”bara” 2 kg på hela den tiden. Q1-15 stod vågen still, gick upp lite t o m. Men till påsk hände något.

Efter denna långa platå på ca nio månader, började vågen (och måttbandet) visa mindre för några veckor sedan. Jag var på landet och fixade, hann inte äta mer än frukost och middag, det blev 12:12 istället för 16:8. Jag hade fullt upp och hann knappt ta en kopp te, inte ens några nötter eller pumor mitt på dagen, som jag brukar. Eftersom det blev sen middag åt jag, förutom min kött-/fiskbit, bara ett par salladsblad till middagen, minskade således ytterligare på carbsen. Ibland åt jag en dunderfrukost (gräddomelett och bacon) och därmed no carbs till det målet. Detta medförde att hungerkänslorna i princip helt uteblev och det har hållit i sig.

Nu har jag gått ner ytterligare några hekto och mm i veckan. I morse noterade jag min lägsta vikt på hur många år som helst. Totalt har jag tappat drygt 14 kilo sedan starten i januari 2014.

Jag äter min LCHF-macka på morgonen, det har jag gjort hela tiden, men märker att jag har ökat på smöret ordentligt. Det är mer smör än ost! Carbsen är nu väldigt få; ju mindre (carbs) jag äter, desto mer frånvaro av hungerkänslor. Jag tror inte att jag är ensam om det.

Det kan också noteras att jag dricker förhållandevis lite. För några år sedan var ju vattenflaskan den hetaste accessoaren, man skulle dricka litervis med vatten varje dag. Nu dricker jag en stor kopp te morgon och kväll, ett glas vatten (som jag inte alltid ens dricker upp) till middagen.

Och det bästa: Jag har nu helt fasat ut mina Betablockerare för migränen! På den här punkten vågar jag ännu inte riktigt ropa hej, men det har gått mycket bra under ett par månader, utan nämnvärd huvudvärk. Jag har ju haft migränen i evigheter, så de spänningarna kanske inte kan försvinna på så kort tid, men det känns bra för självförtroendet.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg