Jump to content

Vilket vatten?

Pathfinder

Recommended Posts

Jag dricker ca 1.5 - 2 liter av kolsyrat vatten per dag. Någon av er som vet vilka värden som är bäst för hälsan vad gäller Kalcium, Magnesium, Sodium, Kalium, Bikarbonate, Sulfat, och Nitrat? Det finns så många märken, och så många nivåer av salter och mineraler att man blir alldeles snurrig! 

Är inte det bästa både för miljön och din ekonomi att köpa en kolsyramaskin typ soda stream eller liknande? 
När de gäller mineraler och vitaminer finns det ju olika kosttillskott man kan köpa efter att ha varit på VC och testat vad man eventuellt saknar. 

Missförstå mig inte... jag vill inte vara näsvis, menar bara väl. 

• Like 1

Hej igen! Det är inte salt och mineralerna jag är ute efter, det är något man får på köpet så att säga. Vissa vatten har kolsyra tillsatt, i andra kommer det naturligt och de är dem jag vanligtvis dricker. Att kolsyra är skadligt för tänderna har jag inte hört tidigare, däremot att syran i kolsyrade läskedrycker är rena döden för emaljen vet jag. Jag undrade mest om någon visste vilka mineralvärden i vatten är lämpligast, jag uttryckte mig väl lite klumpigt tidigare ; )

Vichyvatten sägs vara bra mot gikt, men det innehåller dubblet så mycket sodium jämfört med det jag dricker och det kan väl inte vara bra? 

Jag återvinner mina flaskor; några använder jag i kampen mot mullvadar, några går till vanlig återvinning. Det blir ju en del "skräp" av Sodastream ampuller också, men man kanske kan använda dem för att skrämma bort mullvadar också? Vad gäller priset så är det nog inte så stor skillnad, mend tack för tipset!

De där "ampullerna" - gas-flaskorna -  blir inget skräp. För att få köpa en ny så *måste* du ha med dig en tom till affären att byta in mot. 
När de gäller huruvida det är billigare eller inte så borde de gå att räkna på. Gjorde en uträkning för några år sen... men kommer inte ihåg hur mkt vatten man skulle soda-streama för att det ska bli billigare. Sätter mig och gör en uträkning och återkommer i ämnet snart. 

Räknade på inköpspris 500 kr för en maskin och 2 kr litern för kolsyran. 
Flaskvatten räknade jag på 10 kronor litern. 

Efter 60 liter blir kolsyremaskinen billigare, så på en månad blir det billigare för dig. 
Lättare blir det ju från början när du slipper kånka 2 kg vatten varje dag. 

Hej kollade just upp kolsyra och annan syra i vattnet, och kolsyra är ofarligt, men citronsyra är inte särskilt bra. @rkbro, jag kommer inte att köpa en Sodastream, men nån annan kanske är intresserad av jämförelsepriset? Tack för omtänken ändå!

Kan vi gå tillbaka till ursprungsfrågan, för det är jag verkligen intresserad av.

Det finns inga mineralvärden i vatten som är optimalt för hälsan. Det handlar om det dagliga intaget, där förlitar vi oss på RDI. Vet du med dig att du brukar få i dig för lite kalium så kan du ju välja det vatten med ett högre innehåll av just kalium. 

Vad gäller kolsyrat vatten så "är" det sämre för tänderna pga. skillnaden i PH-värde.

På internet hänvisas det till en rapport av Ingegerd Rosborg om gränsvärden för mineralvatten, och jag kan inte hitta den. Nån som kan? Den innhåller nog precis vad jag är ute efter, och då kan jag välja det vatten som verkar bäst. Dricksvattnet där jag bor smakar inget vidare, odrickbart vissa dagar även om värderna sägs vara acceptabla, och det är därför jag köper vatten på flaska.  För att vattnet ska smaka bra med Sodastream så måste ju vattnet jag tillsätter kolsyran till smaka bra, och om jag då köper "vanligt" vatten på flaska, så blir det ju lite poänglöst, eller hur? Jag dricker det ibland också, men mest mineralvatten för jag gillar det bättre. 

Idén med att använda Sodastream är jättebra, och jag hoppas att de som kan gör det! Det är inte utan dåligt samvete jag köper vatten på flaska, anledningen är att det inte går att dricka vårt kranvatten utan att saga Bläh!

Mineralerna ändrar också på PH värdet, så ytterligare en anledning att hitta rapporten!

Vad gäller ph-värdet och Ingegerd Rosenberg så är det rätt. Hon doktererade just på en vattenstudie och jämförde surt vatten med exvis Skåneslättens mer kalk och mineralrika vatten vilket förstås är nyttigare. Lite vid sidan om i denna studie tittade hon även lite mer på vatten i flaska och även kolsyrat sådant! (33 olika sorter)

kolsyran sänker phvärdet med två och det får förstås kroppen jobba tillbaks...... vilket kanske i längden kan kosta på för vissa känliga personer!

Även mycket socker gör väl en lite surare!

Har läst studien och undviker numera att dricka kolsyrat utan, enbart "vanligt vatten".

Kranvattnet i Sverige är överlägsen kvalité av vatten på flaska. Finns ingen anledning att dricka dyrt vatten och välja bort det. Dessutom är det mycket miljövänligt, jämfört med att köpa flaskvatten som sprider skräp, men också avgaser och föroreningar genom frakt och tillverkning.

Kan rekommendera Soda-Stream och kolsyra själv, och tillsätta smak och tillsatser som salter och smak (1 tesked limejuice räcker för att ge en LCHF:are smakupplevelse många ggr om). Man behöver inte göra allt så omständigt och utöver det vanliga hela tiden. Det är de enkla sakerna i livet som ger det mening.

• Like 1

Även i Sverige finns det enskilda brunnar med tveksam vattenkvalitet. Dessutom har TS angett att han bor i Frankrike.

Väl poängterat!

Jag får ursäkta att jag glömde av att TS faktiskt angav han bodde i Frankrike. Där är det givetvis mycket mer vanligt med flaskvatten. Sverige har utomordentligt bra vatten i kranarna än stora delar av omvärlden. Lätt att man kan ta det för givet nästan när man vrider på kranen någon annanstans i världen.

"Kolsyrat vatten är i sig inte skadligt. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras och inte påverkar tänderna negativt."

http://www.drickkranvatten.se/vanliga-fragor

Då kontrar jag med denna.

" Enligt en studie som Folktandvårdens enhet för tandvård gjort innebär det ökade intaget av kolsyrat vatten en stor risk för våra tänder."

Wow, vilken diskussion som kom igång, hoppsan hoppsan!

Nåväl, följande länkar är det närmsta jag kommit i min jakt på gränsvärden för  mineraler i flaskvatten, och det måste vara ett "bra" exempel på dålig journalistik - varför nämns inte rapporten vid namn så att man kan hitta den?! Produker nämns, och om deras innehåll är högt eller lågt, men inte värdet självt, väldigt irriterande. 

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article817327/Bordsvatten-har-undersoumlkts.html

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10331098.ab

Som det noterats så bor jag i Frankrike, där det tyvärr inte alls är samma standard på kranvattnet : (  Gissa om jag njuter av att dricka det goda, mjuka vattnet  när jag hälsar på i Sverige! Vissa saker tar man för givet, tills man inte längre har dem..........Jag är inte ensam om att ogilla kranvattnets smak här, och det reflekteras i priset på flaskvatten, runt 1.50 Sek / liter.

Tack för svaren, det har fått mig att tänka och känna efter lite extra när jag stjälpt i mig en liter bubbelvatten på kvällen. Det verkar som om valkarna blir lite lösare, fast inte på ett bra sätt, som vätskeansamling ungefär. Helt annorlunda om jag bara dricker 3dl, så kolsyran spelar nog in. Ska kolla hur det blir om jag dricker "plattvatten" i några dar, och om nån är intresserad återkommer jag med resultatet av min mycket ovetenskapliga test.

Tänk vad man lär sig, hade inte tänkt på att koppla samman att en tillfällig "svampmage" hörde ihop med idogt bubbelvattendrickande på kvällen. 

Lotte! Ska prova med citron i vattnet, tack för tipset! Tanken har funnits, men kommer ihåg när det är för sent, och tror att jag ska komma ihåg till nästa gång. (Hmm. Kan kolsyra påverka minnet?) Nu kan mina gamla petflaskor komma till användning också! Lite citron ska nog inte skada tänderna.........Ha det gott! 

• Like 1

Nåväl, följande länkar är det närmsta jag kommit i min jakt på gränsvärden för  mineraler i flaskvatten, och det måste vara ett "bra" exempel på dålig journalistik - varför nämns inte rapporten vid namn så att man kan hitta den?! Produker nämns, och om deras innehåll är högt eller lågt, men inte värdet självt, väldigt irriterande. 

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article817327/Bordsvatten-har-undersoumlkts.html

Som det noterats så bor jag i Frankrike, där det tyvärr inte alls är samma standard på kranvattnet : (  Gissa om jag njuter av att dricka det goda, mjuka vattnet  när jag hälsar på i Sverige! Vissa saker tar man för givet, tills man inte längre har dem..........Jag är inte ensam om att ogilla kranvattnets smak här, och det reflekteras i priset på flaskvatten, runt 1.50 Sek / liter.

Tack för svaren, det har fått mig att tänka och känna efter lite extra när jag stjälpt i mig en liter bubbelvatten på kvällen. Det verkar som om valkarna blir lite lösare, fast inte på ett bra sätt, som vätskeansamling ungefär. Helt annorlunda om jag bara dricker 3dl, så kolsyran spelar nog in. Ska kolla hur det blir om jag dricker "plattvatten" i några dar, och om nån är intresserad återkommer jag med resultatet av min mycket ovetenskapliga test.

Tänk vad man lär sig, hade inte tänkt på att koppla samman att en tillfällig "svampmage" hörde ihop med idogt bubbelvattendrickande på kvällen. 

Lotte! Ska prova med citron i vattnet, tack för tipset! Tanken har funnits, men kommer ihåg när det är för sent, och tror att jag ska komma ihåg till nästa gång. (Hmm. Kan kolsyra påverka minnet?) Nu kan mina gamla petflaskor komma till användning också! Lite citron ska nog inte skada tänderna.........Ha det gott! 

Hej, jag har också druckit massor av mineralvatten, de sista 2 åren av mineralvatten var det den ljusgröna flaskan från Lidl som var bäst, enligt min smak då   :P 

Hursomhelst... jag fick dåligt samvete, vi har ju väldigt bra kranvatten här men jag fick ändå för mej att vattnet luktade till och från. Och det gjorde mig lite obekväm. Så jag skaffade mej vattenfilter istället. För många år sedan hade jag en Britakanna, men den räckte ju inte långt så nu slog jag till!  Med en mindre sistern att ställa i kylskåpet. http://www.brita.net/se/jugs.html?&L=34  Fungerar ypperligt, vattnet blir jättegott och smakar eller luktar aldrig! Men du ska veta att det finns undersökningar som kanske inte är toppen för detta alternativet heller. Du får googla. Men jag är mycket nöjd  och slipper dessutom släpa hem dessa tunga förpackningar med mineralvatten. Blir bara vid extra festliga tillfällen numer   :D   Lycka till i ditt sökande efter det goda vattnet!

Själv fyller jag en tvålitersbringare med kranvatten och tillsätter en liten nypa askorbinsyra (för att avklorera vattnet) och ställer i kylen. Lagom kallt och gott när man är törstig.  :)

Låter säkert som en foliehatt nu, och nej, jag orkar inte alltid bry mig om askorbinsyran.  :P

• Like 1

Bor också utomlands även om kranvattnet går att dricka så smakar det inte gott. Jag köpte en tillbringar med vattenreningsfilter, i mitt fall en Brita men det finns säkert andra bra märken och det var en märkbar skillnad.

Då kontrar jag med denna.

" Enligt en studie som Folktandvårdens enhet för tandvård gjort innebär det ökade intaget av kolsyrat vatten en stor risk för våra tänder."

Jag tror fortfarande inte att kolsyra är skadligt för tänderna. Artikeln du hänvisar till nämner Agneta Engströms studie ”Varning för vatten,” men Agneta Engström anser inte att kolsyra är särskilt skadligt, enligt drickkranvatten.se:

”Däremot anser Agneta Engström inte att kolsyra utgör något hot mot tandhälsan.

- Kolsyra är en svag syra. Vi vill inte få folk att sluta kolsyra vatten hemma. Men det finns anledning att varna för långvarig exponering av sura drycker.”

http://drickkranvatten.se/smaktillsatser-i-flaskvatten-en-tandfara

Det är inte bara ph-värdet som avgör, utan också hur lättlöslig syran är. Kolsyran är lättlöslig och hinner inte göra så mycket skada. Det vet man ju när man glömmer skruva korken på flaskan försvinner kolsyran av sig själv. Den lilla mängd kolsyra som ligger kvar på tänderna försvinner ganska fort utan att göra så mycket skada. Citronsyra och fosforsyra från juice och cola har däremot både lägre ph-värde och längre verkningstid och skapar därför större skada.

Juice har ingen kolsyra alls medan cola har både kolsyra och fosforsyra, men juice är ändå mera skadligt än Coca-Cola:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/juice-farligare-for-tanderna-an-cola_7564516.svd

Om kolsyra är så skadligt borde väl colan vara mera skadlig än juice.

Jodå, citronsyra skadar tänderna:

http://nwt.se/karlstad/article582538.ece

Jaha, så även naturlig saft från citron skadar tänderna..............Ja, då får jag väl hålla mig till flaskvatten iallafall. Och då är vi tillbaka till ursprungsfrågan;

Nån som vet vilket vatten som är mineralmässigt bäst balancerat?

There's a hole in the bucket, dear Liza, dear Liza.............. :)