HälsaSomLivsstil Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Tänkte tipsa om att vi just nu kör en tema-vecka om kefir på bloggen och passar då också på att lotta ut 3 paket kefirgryn. Så om någon undrar vad kefir är för något och hur du kan göra dig egen kan du klicka på länken nedan. Passa då också på att vara med i utlottningen http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/vad-ar-kefir/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Tänkte tipsa om att vi just nu kör en tema-vecka om kefir på bloggen och passa då också på att lotta ut 3 paket kefirgryn. Så om någon undrar vad kefir är för något och hur du kan göra dig egen kan du klicka på länken nedan. Passa då också på att vara med i utlottningen http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/vad-ar-kefir/ Mycket trevligt. Jag åt en del kefir på 90-talet, Arlas. Provade den igen nu för bara några månader sedan, en stor besvikelse, den smakade i princip ingenting. Jag minns en betydligt mer jästliknande och intensiv smak. Om jag får tid över skall jag definitivt överväga att göra egen kefir. M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 24, 2014 Author Share Posted March 24, 2014 Mycket trevligt. Jag åt en del kefir på 90-talet, Arlas. Provade den igen nu för bara några månader sedan, en stor besvikelse, den smakade i princip ingenting. Jag minns en betydligt mer jästliknande och intensiv smak. Om jag får tid över skall jag definitivt överväga att göra egen kefir. M.v.h. OO Hemmagjord har verkligen en bättre smak än den du köper i affären och det tar inte alls lång tid att göra egen. När grynen väl är aktiverade så är det bara att låta mjölken stå i 12-24 timmar sen sila så har du härlig kefir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Lite utanför trådens ämne, såg på din blogg att du skrev om BPA i konservburkar. KRAV har nya regler från och med i år, inget BPA får förekomma i KRAV-märkta förpackningar. Dock verkar det som att de tillåter en långsam anpassning till de nya reglerna. Kan tillägga att jag var i kontakt med Kung markatta om detta för cirka ett år sedan och då påstod de att de var i färd med att anpassa sig till kommande nya regler, de verkar dock inte haft speciellt bråttom. http://www.krav.se/far-bisfenol-anvandas-i-forpackningar-till-krav-markt-mat M.v.h. OO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jätteinstressant, hakar på med en lite förhoppning om vinst , vet inte riktigt var jag skulle få tag i keffirgryn i UK, men du kanske har något tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jag har haft kefirgryn ett tag på 80-talet och ett tag för några år sedan. Resultatet smakade helt olika så det verkar finnas olika sorters kefirgryn. Lite bökigt var det att hela tiden sila av dom där grynen så till sist tröttnade jag. Tyckte dock att dom jag hade på 80-talet var godare så fick jag tag i sådana igen kanske jag skulle försöka. Dom var milda i smaken medan dom vi hade senast var väldigt sura. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Det händer att jag ibland gör filbunke. Riktigt gott! Det här med kefir låter lite kul att prova. Alkoholhalten blir väl så låg att ävan gravida kan äta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Jätteinstressant, hakar på med en lite förhoppning om vinst , vet inte riktigt var jag skulle få tag i keffirgryn i UK, men du kanske har något tips. Jag önskar dig lycka till i utlottningen . Om du inte vinner så bör du kunna få tag på det här: http://www.culturesforhealth.com/starter-cultures/kefir-cultures.html. Grynen håller sig väldigt länge om man tar hand om dem så det blir en billig investering över tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Det händer att jag ibland gör filbunke. Riktigt gott! Det här med kefir låter lite kul att prova. Alkoholhalten blir väl så låg att ävan gravida kan äta det. Från det jag har läst så är alkoholhalten väldigt låg, ligger kring 0.05% plus/minus några punkter så det bör inte vara några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Här är en steg för steg instruktion för hur vi gjorde härligt krämig kokoskefir: http://www.halsasomlivsstil.com/2014/03/kokoskefir-paleolchf/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts