Jump to content

Tuva fastar


Tuva
 Share

Recommended Posts

En tråd mest för mig själv för att följa 

103 kilo till 76 på 17 månader.

 

Nu står vågjäveln på 84. Jag ser precis vad det är som är problemet: stress. De här kilona kommer när jag dränks i stresshormoner. Kruxet är att de inte försvinner utan stannar kvar till näsa stressfest.

Träning har ingen som helst inverkan nedåt på vågen; däremot hjälper det till med både stresshantering och att inte gå upp. F*n vet hur det hänger ihop men okej, så är det. Funkar som sagt så länge mitt liv inte upplever en tågkrasch s.a.s.

 

Jag har det körigt omkring mig på hemmaplan (tonåringar, I´ll say no more) och det har orsakat två av de fyra stressfesterna som har packat på kilon. De andra två har varit överbelastning på jobbet.

P.g.a. livet har jag absolut noll lust att börja räkna kolhydrater igen. Jag vill ha mina rötter och bär kvar, tack så mycket.

 

Jag har varit sugen på att prova att fasta, har läst på en hel del och tycker att vetenskapen bakom känns solid (för att inte tala om logisk med tanke på människans förhistoria). 5:2 är populärt men hu jag än meckade i huvudet fick jag inte till en fungerande plan. Jag VILL inte räkna kalorier heller.

 

Så nu kör jag. Planen är:

24:a timmars fasta söndag kväll till måndag kväll.  

16:8 onsdag och fredag

 

24/3: Min första 24-timmarsfasta någonsin.  :) 18 timmar och det enda jag känner av är en lätt huvudvärk. Klart det finns plats för mat i magen men inget som stör ändå. (På den gamla onda tiden hade jag varit gråtfärdig och folkilsk redan för flera timmar sen haha.)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lycka till Tuva!

Jag fixar 16:8 varje dag, äter lunch och middag. På kolhydrattiden trodde jag att jag aldrig skulle klara mig en dag utan frukost. Men det gick galant. För mig skulle dock en 24-timmarsfasta väcka en onödigt glupsk hunger. Är väldigt bra på att klara dagliga rutiner medan din veckoplan skulle få mig att börja putta o flytta på dagarna. Men vi är olika känsliga.

Precis som du har jag kilon jag redan gått ner en gång, dem är jag extra arg på.

 

Nu tar vi dom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alltså det här med att man ska räkna kalorier när man fastar är ju bara för att tidningarna ska få sälja lösnummer för recepten. Korttidsfasta behöver du inga kalorier.

Jag kör 5:2 två dagar per vecka, men jag brukar sällan komma upp i 24 timmar. Det blir mera 20-22 timmar, men det funkar det också.

Dödsrädd som man varit att bli hungrig har jag kolkat i mej kopiösa mängde osockrat te och vatten och haft en ölkorv eller en påse nötter väntande på mej i bilen så jag inte ska hugga maken i strupen.

 

Jag har märkt på sistone att jag "störs" mindre av fastan om jag dricker bara lagom. Jag kan ta en bit gurka som jag doppar i gott flingsalt på "lunchen" som jag tillbringar vid datorn, eftersom jag kan flexa inarbetad tid och åka hem lite tidigare. Det innehåller ju inget och ger mej lite tuggkänsla i alla fall.

 

Huvudvärken är säkert vätske- och/eller saltbrist

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jamen det var ju plättlätt. Om jag inte hade så trevliga arbetskamrater och en så begåvad kock i företagsrestaurangen skulle jag kunna köra det varje dag. Under förutsättning att jag slipper den lätta huvudvärken. (2 liter vatten, 5 koppar kaffe och salt i näven gör att det inte lär bero på vare sig vätskebrist eller saltbrist.)

 

Nötgrytan med krossade tomater och grädde serverat med stekt vitkål och sen några bitar mörk choklad smakade inte illa heller.  ;)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lycka till Tuva!

Jag fixar 16:8 varje dag, äter lunch och middag. På kolhydrattiden trodde jag att jag aldrig skulle klara mig en dag utan frukost. Men det gick galant. För mig skulle dock en 24-timmarsfasta väcka en onödigt glupsk hunger. Är väldigt bra på att klara dagliga rutiner medan din veckoplan skulle få mig att börja putta o flytta på dagarna. Men vi är olika känsliga.

Precis som du har jag kilon jag redan gått ner en gång, dem är jag extra arg på.

 

Nu tar vi dom.

Ja nu tar vi dem. Hoppas jag. Fåfäng som jag är erkänner jag villigt att jag gör det här för att komma åt de förtretliga smyg-kilona.

Jag tränar på två luncher i veckan, cardio, och det klarar jag inte av utan liiiite bränsle innan (jag har provat och jag blev som en trött sköldpadda, haha).  :) Däremot tänker jag stuva om lite i min morgonrutin så att jag tar en boost eller en fettkaffe innan lunchträningen så det blir 14:10 de dagarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lycka till Tuva!

Du verkar ha koll på läget och vet vad stressen beror på, det hjälper ju mycket att du identifierat problemen. ;) 

Jag körde 16:8 en period och det var inga problem om jag började dagen med fettkaffe, och enligt professor Fredrik Nyström är 5 koppar kaffe bara nyttigt. :D

Link to comment
Share on other sites

Lycka till Tuva!

Du verkar ha koll på läget och vet vad stressen beror på, det hjälper ju mycket att du identifierat problemen. ;)

Jag körde 16:8 en period och det var inga problem om jag började dagen med fettkaffe, och enligt professor Fredrik Nyström är 5 koppar kaffe bara nyttigt. :D

Tack. :)

 

Jag dricker kaffe, äter mörk choklad, gillar ingefära, undviker socker och vägrar vete och nu har jag börjat fasta. Jag kommer bli 135 år haha! :P  Skämt åsido. Hyggligt friska 80 räcker alldeles utmärkt; jag kommer inte från långlivade familjer så man får vara glad för den tid man får.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara knepigt att handskas med stress, och hur man ska förhålla sig till de problem som man kan tänkas ha. Här följer några knep, som jag brukar ta till för att komma ner i varv.

  • Bastu
  • Heta duschar med långsam djupmassage för hela kroppen när jag är intvålad
  • Spikmatta och kudde, antingen innan sömn eller vid uppvaknandet
  • Ligga upp till 20 minuter på golv eller matta, blunda och eventuellt lyssna på meditativ musik
  • Massera kroppen med massagehandske
  • Motion

Lämpligt är ju dock att härleda orsaker till stress när det hållit i sig en längre tid, och stuva om i vardagen. Ovan rekommenderade metoder kan vara avslappnande och ge ett lugn för stunden. Långvarig stress leder tyvärr ofta till andra besvär, och hälsan bör ju alltid komma först.

 

Annars får man som oftast gå tillbaka och betala...

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara knepigt att handskas med stress, och hur man ska förhålla sig till de problem som man kan tänkas ha. Här följer några knep, som jag brukar ta till för att komma ner i varv.

  • Bastu
  • Heta duschar med långsam djupmassage för hela kroppen när jag är intvålad
  • Spikmatta och kudde, antingen innan sömn eller vid uppvaknandet
  • Ligga upp till 20 minuter på golv eller matta, blunda och eventuellt lyssna på meditativ musik
  • Massera kroppen med massagehandske
  • Motion

Lämpligt är ju dock att härleda orsaker till stress när det hållit i sig en längre tid, och stuva om i vardagen. Ovan rekommenderade metoder kan vara avslappnande och ge ett lugn för stunden. Långvarig stress leder tyvärr ofta till andra besvär, och hälsan bör ju alltid komma först.

 

Annars får man som oftast gå tillbaka och betala...

Jag är en orolig själ av naturen. Mina duschar är mer som biltvätt: vatten på, tvål på, tvål av, ut!  :) Stilla är inte min melodi. Men jag älskar många sorters repetitiva träningsformer: cykla (utomhus, hatar spinning och träningscyklar inomhus: det händer ju inget!), promenera i naturen, simma, yoga. Ska jag sitta på rumpan håller jag gärna på med handarbete. Det är min form av meditation.

 

För just det där med att nå stillhet i själen är enormt underskattat i dagens samhälle tror jag. En av de största källorna till ohälsa, både mentalt och fysiskt. Vi ska ha lite småtråkigt ibland, det är då vår själ hittar på hyss och kommer på kul grejer. Vi hör inte oss själva, bokstavligt talat, i bruset av information, TV, arbete, ungar, bullar, krav.

 

Det du säger om långvarig stress är verkligen värt att ta upp. Det är rena döden. Jag är en stor vän av att "suck it up", avskyr gnäll över småsaker, men å andra sidan ska man ju kunna säga hit men inte längre också. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur ser du på fettfasta Tuva?

Jag tror jag ska go lite wild´n´crazy nästa vecka och prova detta. :P

Smör-te, te-smör, smör, fett...

Can´t go wrong with butter, eller hur?  :D

 

Annars vet jag inte. Jag har inte läst på vilken skillnad det gör, om någon, med intag av fett eller bara köra kylslagen kalkon; ingen energi in alls, bara vatten och kaffe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rookie mistake. Mätte inte midjan eller något annat. 

3 st 24-timmars fastor på snart 2 veckor. 

Först såg det bra ut. Ett kilo ner.

 

Sen ett kilo upp igen.

 

WTF?

 

Jaja. Idag är min 4:e 24-timmarsfasta på 2 veckor. Matsalen serverar pasta så jag går inte miste om något annat än lite sallad. Ingen större förlust och jag skulle banne mig kunna äta såhär 4-5 ggr i veckan eftersom det är helt smärtfritt men jag har för trevliga arbetskamrater för det.  :)

 

Men LITE resultat vill jag allt ha, tack.  :huh:

Link to comment
Share on other sites

Av någon anledning brukar jag alltid gå upp lite i vikt morgonen efter en fasta, men efter en dag syns det på vågen tillbaka igen eller lite lägre. Iofs brukar jag dricka lite mer när jag fastar, men jag springer på toa mer också. Dessutom dricker jag rätt mycket alla dagar.

 

Jag tror inte jag rasade i vikt. Jag började med fasta för att avlasta min stackars lever inför ett blodprov jag skulle ta, och som en trevlig bieffekt gick jag ner i vikt också, men jag märkte inte det förrän efter en månad eller så. men i snitt gick jag ner 0,5 kg i veckan i 4 månader typ. Sen dess har jag i stort sett stått stilla, nåt litet hekto här och där, men jag går inte upp i alla fall. Och jag tror att det är bra för min kropp att bli avlastad lite så jag fortsätter med fastan

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...