Bengt Nilsson Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Vad tycker ni om kostråden i denna film? Kropp och kost Från URs hemsida Att träna är något som de flesta ser som en god sak. Men okunskapen om hur man tränar barns kroppar är utbredd och risken att orsaka skador är därför stor. Vi möter Mats som lär tränare vad barns och ungas fysik klarar av. Dietisten Jennie ger tips på mat som är bra att äta innan, under och efter ett träningspass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jag vet inte om jag vill titta. Jag blir bara förbannad... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Det kunde ha varit en informationsfilm från 70-talet. För de som inte vill/orkar titta så kommer här en sammanfattning. Dietisten Jennie Johansson, som gett kostråd till elitidrottare (Tre Kronor, innebandylandslaget och systrarna Kallur), tycker följande: Det är inget fel på färdiga matprodukter Pannkakor och lättmjölk är bra som mellanmål Chokladryck som Pucko och drickyoghurt och russin (som för övrigt är största orsaken till karies bland dagisbarn) är bra efter träningen "Tallriksmodellen ska man kanske inte prata högt om, men den innehåller ju allt det som vi behöver" Fett ska undvikas, då det annars finns risk för att man hinner bli mätt innan man fått i sig tillräckligt med proteiner. (I nästa andetag säger hon "det är inte så viktigt att få i sig rätt proteiner, bara man tänker på helheten") Hennes matlagningskunskaper verkade vara på en låg nivå. Hon är dietist hos Lantmännen (Axa, Kungsörnen). Tur att jag inte har anlag för att bli mörkrädd... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts