Arnstein Bjone Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jeg håper at Andreas plukker opp dette, og kommenterer...(evnt. kanelekspertene her i forumet :-)) Store mengder forskning viser at kanel har mange helsebringende fordeler, bla. en positiv innvirkning på diabetes II. Samtidig er det mange advarsler om å spise for mye av (den billige) kaneltypen kassia. Den inneholder mye mer kumarin enn kanelen fra Sri Lanka. For mye kumarin kan skade leveren. En del artikler på nettet påstår/antyder at det er kumarinen som er det aktive stoffet som senker blodsukkeret. Hvis dette er riktig, har vi vel en "catch 22"...? I kveld kom jeg imildertid over en artikkel av Hyla Cass (M.D., assistant clinical professor of psychiatry at UCLA and chair of the Dept. of Complementary and Alternative Medicine at the American University of Complementary Medicine") som ga meg nytt håp: "....Fortunately, Mother Nature has solved this problem nicely, by making coumarin fat-soluble, not water-soluble. That means that an aqueous (water) extract of cinnamon will not contain coumarin or any other fat-soluble components. However, the beneficial, glucose-regulating component of cinnamon mentioned above is water-soluble, so to get that, you can take a powdered cinnamon extract containing only the water-soluble components. And what is this mystery component we’re talking about? It’s actually a class of closely related compounds called procyanidins (type A); these are polyphenolic compounds in the very large class of compounds called bioflavonoids..." Spørsmålene blir da: Er det en sammenheng mellom mengden procyanider (type A) i kanel, og mengden kumarin? Hvis kassiakanel (som inneholder mye kumarin) inneholder mye mer procyanider (type A) enn ceylonkanel, kan jeg vel like gjerne skifte til kassia? Ettersom 99% av kanelen jeg bruker er som te, og kumarin ikke er vannløselig, spiller det vel ingen rolle om jeg bruker kassia eller ceylon..? P.s. Jeg mottok en forsendelse av ceylonkanel (stenger) for et par dager siden. Lagde en kopp te samme kveld. Neste morgen var blodsukkeret 5.2. Det har vært 7.9 - 6.2 - 7.4 de tre foregående morgenene. Jeg drakk mer kanelte utover formiddagen. Før lunsj målte jeg nå rekordlave 4.2. De tre foregående dagene (til samme tid) var tallene 6.9 - 6.3 - 6.3. Jeg tilstreber maks 10-20 g karboer/dag (og maks 120 g proteiner), men vektreduksjonen har "platået" en lang tid. Jeg jobber fra bobilen for tiden og har ikke tilgang til vekt, men det føles som at vektreduskjonen allerede er igang igjen etter at jeg begynte med kanelteen...... Skal ha mitt første møte med diabetessykepleier på onsdag. Skal bli litt spennede å høre hennes mening om alt dette... Min fastlege har "advart meg" mot å glorifisere LCHF ovenfor henne, men jeg liker en utfordring.. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Dr. Greger har gjort några excellenta videos som sammanfattar den befintliga forskningen på kanel. Bland annat vilken sorts kanel är bäst, och hur mycket som anses säkert att äta. http://nutritionfacts.org/index.php?s=cinnamon Här är ett utdrag från en av Dr. Gregers artiklar om kanel och diabetes typ 2: Cinnamon for diabetes The use of cinnamon to help treat diabetes remains controversial. We know that cinnamon is so good at controlling one’s blood sugar that you can cheat on a diabetes test by consuming two teaspoons of cinnamon the night before your glucose tolerance test. That’s where they make you drink some sugar water to see how well your body can keep your blood sugar levels under control, and if you eat those two teaspoons right when the test starts or 12 hours before you can significantly blunt the spike. Even a teaspoon a day appears to make a significant difference. A review of the best studies done to date found that the intake of cinnamon by type 2 diabetics or prediabetics does lower their blood glucose significantly. So what’s the controversy? Well, as I described in my video The Safer Cinnamon, cassia cinnamon, also known as Chinese cinnamon (probably what you’re getting at the store if it just says “cinnamon”) contains a compound called coumarin which may be toxic to the liver at high doses. [...] http://nutritionfacts.org/2013/10/29/cinnamon-for-diabetes/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnstein Bjone Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Ja, jeg har sett dette, men det gir ikke svar på mitt spørsmål: "Er det en sammenheng mellom mengden procyanider (type A) i kanel, og mengden kumarin?" (Det er forøvrig en svært bra video, og en svært bra nettside) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts