Magnolia Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Hej! Jag känner mig lite förvirrad när det gäller vilken olja jag ska använda? jag har svårt för olivolja då jag inte gillar smaken på den, därför har jag använt rapsolja. Men så hörde jag en intervju på radion med professor Fredrik Nyström, som sa att rapsoljan inte var bra, det var för mycket omega 6 osv. Vad säger ni här på forumet? Är rapsolja ett dåligt val? finns det någon annan olja förutom olivolja som är bra/nyttig? Ps, jag äter tillskott av omega 3 för att få balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Jag tycker att både oliv och raps är okej - allt beror på dosen. Ibland passar det inte med något annat helt enkelt. Några andra växtoljor använder jag aldrig. Tydligen är det så att (om jag fattat det hela rätt) kroppen inte kan tillgodogöra sig vegetabiliskt omega 3. Annars fattar inte jag heller varför man varnar för rapsolja då kvoten på rapsolja i alla fall är någorlunda om man jämför med andra växtoljor. Jag använder helst ekologiskt smör när det passar som har den bästa fördelningen mellan omega 3 och 6. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Hej! Jag känner mig lite förvirrad när det gäller vilken olja jag ska använda? jag har svårt för olivolja då jag inte gillar smaken på den, därför har jag använt rapsolja. Men så hörde jag en intervju på radion med professor Fredrik Nyström, som sa att rapsoljan inte var bra, det var för mycket omega 6 osv. Vad säger ni här på forumet? Är rapsolja ett dåligt val? finns det någon annan olja förutom olivolja som är bra/nyttig? Ps, jag äter tillskott av omega 3 för att få balans. Vad använder du olja till? Till stekning avnvänder jag smör eller koksolja. Jag är uppväxt med att olivolja ska inte hettas upp då man förstör fettet. Så olivolja använder jag i dressingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 För majonäs använder jag rapsolja. Men försöker att inte äta det så ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Det blir ju olika oljor beroende på vad man ska ha det till. För mig blir det en hel del raps då det är enklast och bäst för att göra majonnäs som jag äter ett hekto om dagen av. Jag har övervägt kokos till majonnäsen men då blir det ju omständigare att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Som andra har sagt det beror på vad du ska ha den till. Till sallader och där oljan ska användas utan upphettning föredrar jag olivolja för det är gott. Vid upphettning är det kokosolja eller smör som gäller. Rapsolja är ingen favorit alls främst pågrund av omega-6 innehållet. Inte när det finns godare bättre alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Oliv är som Nyström säger lite bättre än raps men båda är ok oljor Tycker nog Nyström tog i lite väl mycket mot rapsen Dom riktigt dåliga är ju dom med väldigt mycket omega-6 som solrosolja När du steker ska du givetvis använda ett fast kemiskt stabilt fett (smör cocos ghee talg ister) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Jag använder lite rapsolja men bara eko och en kallpressad variant. Anledningen är varmpressad kan vara behandlad med hexan eller liknande giftiga substanser. Dessutom hoppas jag att ingen GMO-raps slinker med i eko-oljan eftersom raps är en av de växter där GMObehandlade sorter används. Som jag förstår det byggs bekämpningsmedel in i GMOväxten så att vi äter upp medlet efter skörden. Dessutom att näringsinnehållet är generellt sämre i GMObehandlade växtarter eftersom egenskaper som är fördelaktiga för producenterna prioriteras före konsumenternas intressen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Håller med evadal, eko och kallpressad raps är ok. Kanske inte lika bra som eko och kallpressad olivolja, men ok ändå. Rapsolja har dåligt rykte i USA, dels pga GMO och på det sättet den produceras. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Vad använder du olja till? Till stekning avnvänder jag smör eller koksolja. Jag är uppväxt med att olivolja ska inte hettas upp då man förstör fettet. Så olivolja använder jag i dressingar. Nu för tiden steker jag inte i olja heller, jag använder också smör och kokosfett till stekning, Det jag främst använder olja till är Vinägrett till sallader och marinader och sådant, Jag har uppskattat rapsoljan för att den är rätt smaklös, jag tycker salladen smakar unket om jag häller olivolja på den, tyvärr! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Som andra har sagt det beror på vad du ska ha den till. Till sallader och där oljan ska användas utan upphettning föredrar jag olivolja för det är gott. Vid upphettning är det kokosolja eller smör som gäller. Rapsolja är ingen favorit alls främst pågrund av omega-6 innehållet. Inte när det finns godare bättre alternativ Och vilka godare bättre alternativ föreslår du förutom olivolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Jag använder lite rapsolja men bara eko och en kallpressad variant. Anledningen är varmpressad kan vara behandlad med hexan eller liknande giftiga substanser. Dessutom hoppas jag att ingen GMO-raps slinker med i eko-oljan eftersom raps är en av de växter där GMObehandlade sorter används. Som jag förstår det byggs bekämpningsmedel in i GMOväxten så att vi äter upp medlet efter skörden. Dessutom att näringsinnehållet är generellt sämre i GMObehandlade växtarter eftersom egenskaper som är fördelaktiga för producenterna prioriteras före konsumenternas intressen. Jag har börjat med kallpressad eko-rapsolja, tänkte att den kanske är bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Inte för att jag har en susning, men maken fick i julklapp rybsolja som skulle vara så himla bra enligt etiketten. Den smakade neutralt och var odlad i Norrland så det vsr väl kanske lite mindre skit i den... Men vad är rybs? Jag trodde det var bara ett annat namn på raps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Inte för att jag har en susning, men maken fick i julklapp rybsolja som skulle vara så himla bra enligt etiketten. Den smakade neutralt och var odlad i Norrland så det vsr väl kanske lite mindre skit i den... Men vad är rybs? Jag trodde det var bara ett annat namn på raps Släkting till raps finns som vår eller höst rybs något härdigare än raps. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Jag ska förtydliga lite-jag söker alternativ till olivoljan eftersom jag inte tycker om olivoljan. Jag ska använda oljan kall till tex vinägrett, marinader, inläggningar, majonnäs osv. Ja sen är frågan om rapsoljan är så farlig som Fredrik Nyström säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Inte för att jag har en susning, men maken fick i julklapp rybsolja som skulle vara så himla bra enligt etiketten. Den smakade neutralt och var odlad i Norrland så det vsr väl kanske lite mindre skit i den... Men vad är rybs? Jag trodde det var bara ett annat namn på raps oki do! undrar hur näringssammansättningen är i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Du kanske inte gillar all olivolja men du kanske gillar någon. Olika olivoljor smakar väldigt olika, och jag tror att man måste vänja sig vid smaken - sedan kan man inte vara utan. Jag tyckte inte heller speciellt mycket om olivolja i början minns jag, även om det är över 30 är sedan idag. Jag fick en jättegod olivolja i julklapp som är perfekt till sallad: http://www.mathem.se/varor/olivolja/florens-olivolja-0-5l-grappolini. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Det finns massa fina kallpressade svenska eko rapsoljor numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Släkting till raps finns som vår eller höst rybs något härdigare än raps. Är det nån skillnad på näringsinnehållet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Jag ska förtydliga lite-jag söker alternativ till olivoljan eftersom jag inte tycker om olivoljan. Jag ska använda oljan kall till tex vinägrett, marinader, inläggningar, majonnäs osv. Ja sen är frågan om rapsoljan är så farlig som Fredrik Nyström säger? Alltså en olja i majjo mm måste vara neutral. Då funkar inte oliv. Men har du nån Oil&vinegar i närheten av dej? Det är bara en fantastisk affär! De har förtielva oljesorter och lika många vinägersorter och man kan få provsmaka! Första gången köpte jag på mej massor... Tänk en brie med fikonvinäger och valnötter! Eller en glass med gasselnötsolja! Jag har 10 mil till närmaste, men just nu tar jag hellre det på semestern när jag är hos dottern i Belgien. Jag lär få övervikt hem.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Avokadoolja... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskhandlarn Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Som sagt kan vi inte ta tillvara på omega-3-innehållet i raps, så resultatet är att vi får i oss ca 20 g omega-6 per 100 g raps. Jag tycker det är trist att LCHF-tidningar och -skribenter ofta rekommenderar just rapsolja ist för att lyfta fram t ex kokosolja och andra animaliska fetter än smör. Olivolja har också en del omega-6, men har andra kvaliteter som verkar rimliga. Jag ska förtydliga lite-jag söker alternativ till olivoljan eftersom jag inte tycker om olivoljan. Jag ska använda oljan kall till tex vinägrett, marinader, inläggningar, majonnäs osv. Jag kan rekommendera macadamiaolja till sådant. Kan vara lite dyr, men mkt bättre fettsammansättning än både oliv- och rapsolja. Här är det billigaste jag har hittat på nätet: http://www.iherb.com/Life-Flo-Health-Pure-Macadamia-Oil-Skin-Care-16-fl-oz-473-ml/44209#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=macadamia&rc=252&sr=null&ic=6 http://www.amazon.co.uk/1-Ltr-Macadamia-Nut-Oil/dp/B004RGOCA2/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1379859104&sr=8-9&keywords=Macadamia+Nut+Oil Jag använder mest kokosolja när jag gör aioli, fungerar förvånansvärt bra! (Men då har jag också vant mig vid kokossmaken sen gammalt.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 26, 2014 Author Share Posted March 26, 2014 Du kanske inte gillar all olivolja men du kanske gillar någon. Olika olivoljor smakar väldigt olika, och jag tror att man måste vänja sig vid smaken - sedan kan man inte vara utan. Jag tyckte inte heller speciellt mycket om olivolja i början minns jag, även om det är över 30 är sedan idag. Jag fick en jättegod olivolja i julklapp som är perfekt till sallad: http://www.mathem.se/varor/olivolja/florens-olivolja-0-5l-grappolini. jo det är möjligt att jag kan vänja mig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Jag gillar oliver, men olivolja tycker jag smakar skit. I sallader använder jag macadamiaolja. Ibland har jag köpt avokadoolja, men den härsknar snabbt, så det blev dyrt i längden. Till uppvärmning, så är kokosolja bäst, om man nu ska välja en växtolja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitteusa Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Och vilka godare bättre alternativ föreslår du förutom olivolja? Jag tycker om olivolja i sallader. När jag gör majonnäs använder jag olivolja light, som INTE har lägre fetthalt utan bara en mildare smak. Hur man har fixat det har jag ingen aning om, men du kan ju prova om det är ett alternativ för dej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Hej! Jag känner mig lite förvirrad när det gäller vilken olja jag ska använda? jag har svårt för olivolja då jag inte gillar smaken på den, därför har jag använt rapsolja. Men så hörde jag en intervju på radion med professor Fredrik Nyström, som sa att rapsoljan inte var bra, det var för mycket omega 6 osv. Vad säger ni här på forumet? Är rapsolja ett dåligt val? finns det någon annan olja förutom olivolja som är bra/nyttig? Ps, jag äter tillskott av omega 3 för att få balans. Det är ju mycket omega 6 i nötter också och dom sägs ju vara så nyttiga. Jag är inte speciellt orolig för omega 6. Däremot undrar jag hur det går med e-vitaminet när dom säljer rapsolja i ljusa flaskor. Det skulle verkligen vara intressant att få vet hur det verkligen är med den saken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Är det nån skillnad på näringsinnehållet? Kanske inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Avokadoolja... Var hittar man det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Jag ska definitivt kolla var det finns en oil&vinegar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Som sagt kan vi inte ta tillvara på omega-3-innehållet i raps, så resultatet är att vi får i oss ca 20 g omega-6 per 100 g raps. Jag tycker det är trist att LCHF-tidningar och -skribenter ofta rekommenderar just rapsolja ist för att lyfta fram t ex kokosolja och andra animaliska fetter än smör. Olivolja har också en del omega-6, men har andra kvaliteter som verkar rimliga. Jag kan rekommendera macadamiaolja till sådant. Kan vara lite dyr, men mkt bättre fettsammansättning än både oliv- och rapsolja. Här är det billigaste jag har hittat på nätet: http://www.iherb.com/Life-Flo-Health-Pure-Macadamia-Oil-Skin-Care-16-fl-oz-473-ml/44209#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=macadamia&rc=252&sr=null&ic=6 http://www.amazon.co.uk/1-Ltr-Macadamia-Nut-Oil/dp/B004RGOCA2/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1379859104&sr=8-9&keywords=Macadamia+Nut+Oil Jag använder mest kokosolja när jag gör aioli, fungerar förvånansvärt bra! (Men då har jag också vant mig vid kokossmaken sen gammalt.) Du vet att det finns smaklöst kokosfett va? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Jag gillar oliver, men olivolja tycker jag smakar skit. I sallader använder jag macadamiaolja. Ibland har jag köpt avokadoolja, men den härsknar snabbt, så det blev dyrt i längden. Till uppvärmning, så är kokosolja bäst, om man nu ska välja en växtolja. Tack! Att det finns en till människa som tycker som jag, jag älskar oliver men ogillar olivolja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts