Jump to content

Är vetegluten en del av LCHF kost??

Aleks

Recommended Posts

När jag började lära mig om LCHF för många herrans år sedan fick jag lära mig att LCHF var en kost som var "naturligt fri från spannmål och gluten". Detta har jag levt stenhårt efter då jag märker att min kropp mår så mycket bättre utan spannmål och gluten. Med åren har jag lärt mig mer om spannmål och gluten då mitt äldsta barn verkar ha problem med matallergier som delvis är utredda men som vi håller på att lära oss mer om. Mitt barns allergier och kunskapen från LCHF har gjort att min åsikt om spannmål coh gluten blivit ännu mer bestämd och tydlig. Spannmål och gluten är inget någon av oss borde äta!! TÄnk då vad denna gamla lchfare satte i halsen när jag hittade denna produkt bland lchf produkter!! På bodystore.com säljer de VETEGLUTEN med följande text:

"Ekologisk vetegluten - bra hjälp när du vill baka bröd utan massa kolhydrater. Volymhöjande egenskaper och högt proteininnehåll. Passar även LCHF-kost."

Så Lchf går alltså ut på att jaga antalet kolhydrater och inte kvalite på maten längre?

Jag blir väldigt besviken!

För några år sedan läste jag att Anna Hallen skulle gå ifrån begreppet "LCHF" och jag förstår tanken bakom det!

Den naturliga kosten som LCHF skulle vara från början har blivit full av ersättningsprodukter. Allt från diverse sötningsmedel till spannmål som smyger sig in i kosten igen till genvägar...

Istället för att ändra sin livsstil och lära sig äta sunt och med en sund inställning så ska kosten anpassas så mycket det bara går till det man säger sig ha lämnat för att få ett sundare liv...

Människan är inte beredd att släppa det söta tydligen...

• Like 7

Allt är inte svartvitt... Så länge man vet vad som är "bra" mat kan man göra undantag. Många skulle nog hålla med om att gluten bör undvikas av allmänna hälsoskäl. 

Dieter urvattnas i princip alltid när företag börjar sälja "ersättningsprodukter" och är inget unikt för LCHF. Det gäller att vara medveten och välja rätt, dvs. välja bort skumma produkter. 

Jag tycker mest synd om de som "hittar" LCHF nu och börjar med att lära sig om ersättningsprodukterna istället för om bra mat.

Efter att ha sett min dotter vrida sig i smärtor av att äta BRÖD så känns det som väldigt svart eller vitt för just mig och min familj. Men jag vet om att det inte är så för alla.

• Like 2

Jag tycker mest synd om de som "hittar" LCHF nu och börjar med att lära sig om ersättningsprodukterna istället för om bra mat.

Efter att ha sett min dotter vrida sig i smärtor av att äta BRÖD så känns det som väldigt svart eller vitt för just mig och min familj. Men jag vet om att det inte är så för alla.

Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Många verkar vara ganska ointresserade av att lära sig mer om kost och hälsa, utan vill bara få allt serverat. Gärna i form av färdigmat och ersättningsprodukter, men tyvärr blir det sällan bra då. Det är bara du som kan ta ansvar för din egen hälsa – livsmedelsbranschen lär inte göra det.

För övrigt tycker jag nog att det ofta varnas för olika "frankenfoods". Andreas har bl.a. tagit upp hur kakor och bröd marknadsförs med märkliga och felaktiga påståenden.

• Like 1

Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Många verkar vara ganska ointresserade av att lära sig mer om kost och hälsa, utan vill bara få allt serverat. Gärna i form av färdigmat och ersättningsprodukter, men tyvärr blir det sällan bra då. Det är bara du som kan ta ansvar för din egen hälsa – livsmedelsbranschen lär inte göra det.

För övrigt tycker jag nog att det ofta varnas för olika "frankenfoods". Andreas har bl.a. tagit upp hur kakor och bröd marknadsförs med märkliga och felaktiga påståenden.

Jo, jag har läst om denna marknadsföring.

Det är tragiskt!!

Just av den anledningen läser jag innehållet. För står det något i stil med "endast 2 gram kolhydrater per skiva" då känns det konstigt i mina ögon. Jag vill veta mer!

• Like 1

Vi inom LCHF-rörelsen kan inte förhindra någon kommersiell aktör att skriva "passar även vid LCHF-kost" på en produkt, hur mycket vi än ogillar gluten. Möjligen kan man prata med Miljökontoret i den kommun där företaget har sitt säte som har tillsynsansvar med argumentet att LCHF är ett hälsopåstående som inte är godkänt i EU:s förtekning över godkända hälsopåståenden.

• Like 4

Bara för att vara lite motvalls.

...så började jag intressera mig för LCHF eftersom mina fasteblodsockervärden låg ganska högt och ville göra någonting åt det.

...så när jag la över till "LCHF" blev det en hel del "Low carb" bröd och Cola Zero produkter, sedan med ökat intresse (kanske också ökad insikt) har jag slutat med "low carb" bröd och kraftigt minskat konsumtionen av andra produkter med konstgjorda sötningsmedel.

...så om man inte har några märkbara problem av ett visst glutenintag kan den väg jag tagit ändå vara en väg in till ett sundare liv.

...så man kan skrämma iväg folk om man lägger upp alltför många regler för hur man ska äta.

Samtidigt  håller jag med om vad ni andra har skrivit men jag tycker också att den här aspekten är viktig, att det inte ska bli för mycket på  en gång...även om jag inte har några förslag på hur man ska nå dit. 

• Like 1
  • Thanks 1

Det går ju utmärkt att göra bröd (även om konsistensen blir lite annorlunda) utan spannmål.

Absolut :)  Men även smaken är  annorlunda. Det är ganska stor skillnad mellan Carb Zones Low carb bröd...och hemmagjort bröd baserat på mandel- eller kokosmjöl. Utan att lägga någon värdering på det ena eller andra.

• Like 1

För mig är LCHF naturlig mat lagad från grunden. Innehållsförteckningen är på några få produkter på max en rad. Att vissa går som katter kring het gröt och gör varianter från de tidigare sötebrödsdagarnas sockerfällor, och nu även i lättjan förser sig med suspekt "LCHF-mat", lär vi få dras med.

Men över min dörrpost kommer de(t) inte....

• Like 3

Absolut :)  Men även smaken är  annorlunda. Det är ganska stor skillnad mellan Carb Zones Low carb bröd...och hemmagjort bröd baserat på mandel- eller kokosmjöl. Utan att lägga någon värdering på det ena eller andra.

Jag har aldrig smakat carbzone så jag vet inte hur det smakar. Men valnötsbrödet som det fanns recept på här är helt ok, samma gäller fröknäcke. Fröknäcke kan dessutom vara nyttigt för en LCHF'are, innehåller massa mineraler. 

• Like 6

I början så är det jätteviktigt att finna ersättningsprodukter. Jag kommer ihåg att jag googlade som sjutton för att ersätta tallriksmodellens kolhydrater.

Idag bara struntar jag i dem om de inte fyller nån funktion i måltiden kulinariskt sett.

Jag hade också jätteproblem att ersätta macka..

Idag väljer jag the real thing, t ex jämtländskt korntunnbröd vid högtidliga tillfällen (t ex obliatoriskt på julafton) och rågtunnbröd när vi äter surströmming, och struntar i mackor annars. Övrigt kör jag PUMa eller hittar på annat, som "knaperiknus" om jag är hemma och kvällssugen

• Like 2

I början så är det jätteviktigt att finna ersättningsprodukter. Jag kommer ihåg att jag googlade som sjutton för att ersätta tallriksmodellens kolhydrater.

Idag bara struntar jag i dem om de inte fyller nån funktion i måltiden kulinariskt sett.

Jag hade också jätteproblem att ersätta macka..

Idag väljer jag the real thing, t ex jämtländskt korntunnbröd vid högtidliga tillfällen (t ex obliatoriskt på julafton) och rågtunnbröd när vi äter surströmming, och struntar i mackor annars. Övrigt kör jag PUMa eller hittar på annat, som "knaperiknus" om jag är hemma och kvällssugen

Ursäkta, men vad är  PUMa och knaperiknus?

• Like 2

Ursäkta, men vad är  PUMa och knaperiknus?

Hihi. PUMa är det någon av veteranerna här som har myntat... Pålägg Utan Macka.

Knaperiknus vet jag inte vad det kommer från... kan det vara jämtländskt? Eller också är det nåt hittepå bara... Småplock som oliver, bitar av salami, bitar av ost etc.

• Like 2

• 3 years later...
4 timmar sedan, hellstream sade:

Nu är det ju inte sant att vi mår dåligt av gluten... kolhydraterna är problemet.

https://www.svd.se/forskare-kolhydrater-ar-boven--inte-gluten

Jaha, säger vem? - Så om jag säger att jag mår bättre att äta mat utan gluten påstår jag något som inte är sant?? -  Undersökningen handlar om IBS och 34 personer -  utifrån den studien kan man väl inte dra några generella slutsatser.

Det verkar som det är någon sorts kampanj som pågår där man påstår att det är fel att inte äta sädesslag med gluten. - Det är väl Brödinstitutet som är oroligt här i Sverige.

• Like 4

6 timmar sedan, kickilotta sade:

Jaha, säger vem? - Så om jag säger att jag mår bättre att äta mat utan gluten påstår jag något som inte är sant?? -  Undersökningen handlar om IBS och 34 personer -  utifrån den studien kan man väl inte dra några generella slutsatser.

Det verkar som det är någon sorts kampanj som pågår där man påstår att det är fel att inte äta sädesslag med gluten. - Det är väl Brödinstitutet som är oroligt här i Sverige.

Skitstudie som inte säger annat än jasså ! Låt oss tolka det så att det kan gynna  skitinstitutet. ( brödinstitutet )