Mumlan

Styrketräning ökad hunger

Recommended Posts

Har precis börjat lyfta betydligt tyngre vikter än tidigare och upplever en dramatisk ökning i hunger. Betydligt hungrigare av detta än när jag körde mer konditonspass. Vet någon om det brukar vara en övergångsfas och att man behöver äta mindre över tid när kroppen har ställt in sig eller äter man bara mer helt enkelt. Hur upplever ni detta? 

 

Bästa hälsningar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag började med lågkolhydratkost och den till detta ofta hörande lägre måltidsfrekvensen så var matintaget alltid kopplat till viss desperation. Jag hade alltid med mig en liter mjölk till gymet som dracks ljummen (och lättdrucken) efter träning och sen blev det en mer rejäl måltid så snart det var möjligt efter det.

 

Idag så är det betydligt mer avslappnat vad gäller detta. Jag äter när det blir tillfälle efter träningen och har till skillnad från många andra aldrig med mig proteindrink eller liknande. Däremot så äter jag alltid något någon timme innan så träningen tenderar hamnar mellan två måltider.

 

Dagar/perioder då jag tränar hårt så äter jag i regel mera också och kan lättare skyffla in om jag känner att det skulle behövas. Hunger är ett för starkt ord att nyttja dock så det blir jag normalt inte. Det känns mer som att "det är dags". Men det här är nog en definitionsfråga.

 

I dina kläder skulle jag dock äta lite mera de dagar du tränar om du känner att du behöver det. Utvärdera vartefter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag äter fortfarande två-tre gånger om dagen som förut, bara större mängd av protein, grönsaker och fett. Inte det där akuta behovet att äta direkt före eller efter träning, liksom du äter jag gärna mitt emellan två matintag och blir aldrig sjösjuk av hunger. Det finns dock liksom ingen botten när jag väl äter, lite märklig känsla då jag ändå är kvinna och inte har jättemuskler som kräver sin energi, men den som lever får se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat lyfta betydligt tyngre vikter än tidigare och upplever en dramatisk ökning i hunger. Betydligt hungrigare av detta än när jag körde mer konditonspass. Vet någon om det brukar vara en övergångsfas och att man behöver äta mindre över tid när kroppen har ställt in sig eller äter man bara mer helt enkelt. Hur upplever ni detta? 

 

Bästa hälsningar 

 

stoscha skrev om liknande effekter av styrketräning i en annan tråd men hon kände hunger efter kolhydrater. Du märker väl rätt snart om hungern överstiger energibehovet för då lär du väl få mer kroppsfett. Jag skriver inte gå upp i vikt för det stävar man ju efter när man styrketränar men då är det ju muskelmassa man vill ha.

 

Så om du går upp mer i vikt än du fått mer muskelmassa då är det ju ett problem med hungern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar ju tränar mellan matintag såklart.. Ja det blir intressant att se hur detta slutar. Känslan så här långt är att jag fått mer definierade muskler och mindre synligt fett. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tränar också styrketräning (3 ggr /veckan så tungt jag orkar, basövningar som marklyft mm). Innan lyfte jag lite lättare, precis som du beskriver din utveckling. Jag tror knappast att den förändringen i träningen verkligen ger ett märkbart ökat matbehov så där direkt. Som du skriver Dramatisk ökning i hunger, jag tror inte detta indikerar på ett dramatiskt ökat matbehov för att man lyfter tyngre. Men det kanske du inte menade?

Jag har lärt mig att känna skillnad på hunger och sug, med hjälp av LCHF och periodisk fasta. Tidigare, med blandkost lyssnade jag alltid till rådet att det var viktigt att äta extra och direkt efter träningen. Jag tror det påverkade min upplevelse av matbehov. Det hände att jag gick upp några kg på vanlig mat, just för att jag tryckte i mig extramat som jag trodde jag behövde.

Jag tror det är lätt att ryckas med av själva känslan av att man ansträngt sig och därmed uppleva att man behöver äta mer. Eller det är iallafall min erfarenhet.

Kanske handlar det mer om när och vad du äter än att öka mängden mat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar ju att jag har blivit mer hungrig sedan jag förändrade min träning, inte sugen utan jättehungrig! Inte mellan mål som sagt men när jag väl sätter mig och äter undrar jag förvånad hur Gunde-Svan-portionen på bordet bara slank ner utan problem. Ingen kolhydratsug, bara riktigt matbehov. Kanske är det bara min kropp som förvånat reagerar på den nya belastningen och kommer att lugna ner sig om ett tag, jag har inga viktnojjor och äger inte ens en kroppsvåg så det är inte av dessa skäl jag funderade på maten. Jag är liksom mer förvånad, jag lyfter ju inte alls riktigt tungt än utan är på något slags nybörjarstadium..

 

 

 

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är liksom mer förvånad, jag lyfter ju inte alls riktigt tungt än utan är på något slags nybörjarstadium..

 

Tänk på att vad som är "tungt" alltid bör betraktas som något relativt och individuellt. Det är mer kopplat till personlig nuvarande/tidigare förmåga/ansträngning (och utförande) än vad man de facto lyfter vid jämförelse med andra.

 

Hursomhelst, uppdatera gärna tråden vartefter så får vi höra hur det utvecklar sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska gudarna veta att jag är en nybörjare i riktig styrketräning. Jag är bara inne på min tredje vecka och som exempel gör jag nu bara marklyft med 35 kg, men jag och min tränare försöker sätta tekniken med ett korrekt utförande först ordentligt, sedan börja öka. Jag är hyfsat funktionellt stark  i botten efter flera års träning med egen kroppsvikt som motsånd och nu vill jag vidare till nästa nivå. Men herregud så roligt det är! Hela kroppen svarar på ett helt annat sätt än jag är van vid. Äter som en häst när jag väl äter men jag har en känsla av att detta kommer att reglera sig lite framöver när kroppen förstår att jag faktiskt kommer att ge den bra, riktig mat!

 

Roligt med alla som kör liknande upplägg här inne! Och jag lovar att stolt som en tupp säga till när jag går på dom riktigt tunga grejerna.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska gudarna veta att jag är en nybörjare i riktig styrketräning. Jag är bara inne på min tredje vecka och som exempel gör jag nu bara marklyft med 35 kg, men jag och min tränare försöker sätta tekniken med ett korrekt utförande först ordentligt, sedan börja öka.

 

Inte så "bara" det heller. Min första marklyft var med 40 kg och då vägde jag garanterat mycket mera än du gör samt tekniken var högklassig fallskärm/bananmarklyft... *ouch* A och O är utförande så det låter klokt.

 

En spontan fundering i relation till korrekt utförande är dock bara om ni har korrekt dimensionerade vikter? Normalt sett på den belastning du kör så kan det vara lite si och så med det eftersom stången normalt väger 20 kg och de minsta normalt dimensionerade vikterna brukar börja vid 10 kg, dvs 40 kg brukar i typiska gym vara det minsta man kommer undan med om man vill ha "normalt" djup i marklyft.

 

Fast det där har säkert din tränare redan tänkt på...alternativt har du god flexibilitet eller är kort nog för att det ändå skall funka.

 

Jag är hyfsat funktionellt stark  i botten efter flera års träning med egen kroppsvikt som motsånd och nu vill jag vidare till nästa nivå. Men herregud så roligt det är! Hela kroppen svarar på ett helt annat sätt än jag är van vid. Äter som en häst när jag väl äter men jag har en känsla av att detta kommer att reglera sig lite framöver när kroppen förstår att jag faktiskt kommer att ge den bra, riktig mat!

 

Roligt med alla som kör liknande upplägg här inne! Och jag lovar att stolt som en tupp säga till när jag går på dom riktigt tunga grejerna.. :)

Spännande att kul börjar träna seriöst här inne! Ser fram emot kommande inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp vikterna, kan mycket väl ha förstått fel. Gissar på 30 snarare än 40 isådanafall. Flexibel är jag nog men inte så värst kort, 175 cm i strumplästen.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp vikterna, kan mycket väl ha förstått fel. Gissar på 30 snarare än 40 isådanafall. Flexibel är jag nog men inte så värst kort, 175 cm i strumplästen.. :)

En positiv effekt av CrossFit-trenden är att en hel del gym tagit in övningsvikter i plast, dvs som har "normal" dimension men som inte väger så mycket. Bl.a. Eleiko säljer sådana så med lite tur är det den typen av bra utrustning som ni använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träningsrapport från idag, bla 45 kg marklyft 10x3. Bänkpress 27,5 kg 10x3 så det går framåt! Känslan mycket bra i kroppen och som jag misstänkte så har hungern lagt sig lite och blivit mer "normal". 

 

Ha det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träningsrapport från idag, bla 45 kg marklyft 10x3. Bänkpress 27,5 kg 10x3 så det går framåt! Känslan mycket bra i kroppen och som jag misstänkte så har hungern lagt sig lite och blivit mer "normal".

 

Ha det!

Går framåt minsann!

 

En fundering bara, menade du inte 3 set x 10 reps? (I den mån någon standard finns för skrivsättet så är det mig veterligen att man börjar från det "största" till det "minsta", dvs SET x REPS (x BELASTNING).

 

En petitess men underlättar läsning framöver.

 

Kämpa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart du har rätt, my mistake. Bra pass var det hur som helst, glömde ju säga att jag gjorde tre riktiga chins på raken och det var jag väldigt stolt över!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chins + quinns = falskt ;)

 

Ja, så brukar normalt ekvationen se ut. Så dina 3 chins är bra jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så brukar det heta ja. Stämde på mig för fyra veckor sedan, då kunde jag inte göra en enda. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra pass idag. Marklyft 3 x 10 (50 kg), Bänkpress 3 x 10 (30 kg), chins 6, 5, 5. Bra teknik och så härligt att få öka lite mer på vikterna. 

 

Glad påsk till er alla träningsfantaster och icke-träningsfantaster. 

 

PS. Tiny Tom skrev jag rätt ovan med siffrorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! :)

 

Har du tränat något förut förresten? Rätt bra vikter för att vara kvinna och nybörjare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tränat mest funktionell styrka dom senaste två åren varvat med tennis och löpning. Typ HIT-pass hemma på 20-30 minuter. Förut sprang jag mest men drog ner på det då mina knän sa ifrån. Så jag är väl liksom allround-stark. Men seriös styrketräning har jag aldrig provat och jag frågar mig om och om igen varför jag inte börjat tidigare.

 

Förresten hur länge är man nybörjare? Jag är inne på min 6:e vecka sen start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten hur länge är man nybörjare? Jag är inne på min 6:e vecka sen start.

Det beror nog på hur man definierar det.

 

Min definition är att åtminstone ett år av seriös träning där man gör det mesta rätt, i relation till sina mål och sin utveckling, och inte har en massa avbrott etc är en bra början. Därefter skulle man kunna tänka sig att man bör kunna nafsa på nästa fas...vad man nu skall kalla den (om det ens behövs).

 

Med nyssnämnda i åtanke så kan man - faktiskt - vara nybörjare ett helt liv trots att man "gymmat" större delen av livet, vill det sig illa. Bara en sådan sak som att tränande inte utför rätt övningar i rätt utvecklingsfas och med rätt utförande skulle kunna skala bort 50% av många gyms medlemmar. Lägg på det undermålig kost, dålig sömn, dålig stressbalans, återkommande avbrott, dålig uppföljning av sin träning (träningsdagbok), intresse, kolliderande möjligheter/ambitioner etc etc och vi är bra nära 100% i typiska gym.

 

Med detta sagt kan det ju faktiskt vara så att somliga ändå får (synliga) resultat som får både de själva och de som ser dem att förledas att tro att de är något annat än nybörjare. Där kommer sådant som slump och individuella förutsättningar in...och ingen av dessa faktorer utgår från någon slags kosmisk rättvisa. Oftare tvärtom. Det är i ljuset av den här typen av situationer som kunskapsförbistringen inom träningsvärlden tenderar vara som den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det är så här. Skynda långsamt och rätt tänker jag. Hellre korrekt utförande och lägre vikter och hålla ut över tid än att det går fel. Tack för bra svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att öka sakta. Försök att öka i minsta möjliga inkrement när du ökar vikter vilket brukar vara 2,5kg på de flesta gym. Du kan även testa att göra färre reps om du känner för det. 10 är ganska mycket om man ska lyfta tungt. 

 

När jag började styrketräna för några år sedan så ökade jag nästan 10kg i vikt under mitt första år (på tal om ökad hunger), jag hade exakt samma midjemått men vägde ca 10kg mer. Det säger lite om vilka effekter styrketräning kan ha på kroppen. Det största problemet var att tröjorna blev "kortare" ju bredare man blev över axlarna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gårdagens pass innehöll bla

 

knäböj 3 x 8 (45 kg)

marklyft 3 x 5 (60 kg)

bänkpress 3 x 8 (35 kg)

chins 6, 6, 5 varav det första setet utan att sätta i fötterna

 

så jag är nöjd! Lite tyngre och lite färre reps. Sjukt kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gårdagens pass innehöll bla

 

knäböj 3 x 8 (45 kg)

marklyft 3 x 5 (60 kg)

bänkpress 3 x 8 (35 kg)

chins 6, 6, 5 varav det första setet utan att sätta i fötterna

 

så jag är nöjd! Lite tyngre och lite färre reps. Sjukt kul.

Bra utveckling!  Du har många tunga övningar på samma pass ser jag. Kör du alla dem 3 ggr i veckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej en gång med min PT. Sen kör jag två pass hemma själv där ett är ett intervallpass för närvarande 15 minuter löpning 200 m gåvila tillbaka så många jag hinner.

 

Det andra är ett pass med 3 x 10 minuter superset styrka där jag kör två parade övningar på typ 60 procent av min förmåga med 2 min vila mellan. Exempelvis benböj-rodd TRX. Jag går en snabb promenad varje dag också 45-90 minuter. Passar mig just nu, bra att variera träningen lite inte minst för det mentala, jag är laddad för varje pass och upplever att det inte är tråkigt och tungt att träna utan bara roligt. Plus att jag kan köra två pass ute i skogen och i trädgården och det är mycket roligare än att vara inne.

 

När jag tränar med min PT går jag dit med känslan att slå rekord varje gång vilket jag också har gjort hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha - såg den här tråden först nu, kanske en vecka efter att jag startade min egen, på i princip exakt samma ämne :)

 

Hoppas det går bra för dig med träning och matintag - jag ska nog gå och fixa middag nu jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.