Jan Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Är det någon här som provat Ketonix utandningsmätare? Vad tyckte ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Håller fortfarande på med utvärdering. Ser även framemot utvärdering av några av "de stora" inom området, liksom jämförelsen med blodketoner eftersom det är det mest tillförlitliga av det som finns för hemma bruk (vet att det inte är 100% och kan vis aningen fel). Hanteringsmässigt är det dne väldigt bekväm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Men den dyker ju aldrig upp i brevlådan... Hur länge tar det egentligen att leverera en dylik apparat? Nya tekniska prylar gör livet avsevärt festligare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jussi Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Fick min för några dagar sedan, dök upp efter ca 2veckor, som sagt väldigt lätthanterlig, bara att ha med en usb ström kontakt så kan man använda den överallt, Jag har legat på gult på kvällarna och rött på morgonen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Min kom häromdagen. Mäter rött hela tiden, utom en morgon, då var det gult. Lustigt, tycker inte att jag äter så strikt just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag har kört (vad jag trodde) var superstrikt lchf i över en månad snart. Testade min ketonix nu för första gången och den lyser jätteblått... (inga ketoner i utandningsluften) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Jag fick min nyligen och har hunnit testa lite. På morgonen får jag grönt och på kvällen gult. Första blåsningen fick jag blått, men jag tror det var för att jag tog ett riktigt djupt andetag och blåste i 15 sekunder. Läste sedan att man ska ta ett normalt andetag, blåsa minst 15 sekunder och inte sluta blåsa förrän luften är helt slut i lungorna. Då blev det grönt på fm och gult på em. Är det någon som mäter med blodketonmätare samtidigt och jämför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Kan man få en förklaring till de olika färgerna . Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Kan man få en förklaring till de olika färgerna . Tack på förhand! Blått = Du blåljuger för dig själv om din kost! Grönt = Ja du vet ju de där chipsen i går kväll till TVn.. och ingen siktade på dig med ett hagelgevär för att de skulle slinka ner heller! Gult = Du är på G, iomed att du struntade i poatisen/riset på lunchen fast jobbkollegorna stirra när du lade en hel smörklick på maten! Rött = Dricker du Acceton eller? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Skickade efter en ketonix sport eftersom den skulle vara så bra och enkelt sätt att mäta att man är i ketos. Jag har roat mig med att mäta blodketoner samtidigt. På morgonen hade jag 3,3 i blodketoner och ketonixen visade blått = inte i ketos. Efter 4 timmar (utan mat) visade blodketonerna 4.6 och ketonixen gult = ketos men 10 minuter senare visade den grönt = knappt i ketos. Konstaterade att ketonixen inte fungerade. Har nu varit i kontakt med företaget som tillverkar den och nästa vecka ska jag skicka in min och få en ny tillbaka. Hoppas att min var ett måndagsexemplar och att nästa fungerar bättre :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Skickade efter en ketonix sport eftersom den skulle vara så bra och enkelt sätt att mäta att man är i ketos. Jag har roat mig med att mäta blodketoner samtidigt. På morgonen hade jag 3,3 i blodketoner och ketonixen visade blått = inte i ketos. Efter 4 timmar (utan mat) visade blodketonerna 4.6 och ketonixen gult = ketos men 10 minuter senare visade den grönt = knappt i ketos. Konstaterade att ketonixen inte fungerade. Har nu varit i kontakt med företaget som tillverkar den och nästa vecka ska jag skicka in min och få en ny tillbaka. Hoppas att min var ett måndagsexemplar och att nästa fungerar bättre :-) Intressant, jag 20-timmarsfastar varje dag mer eller mindre (Warrior Diet-schema). Dricker endast vatten och svart kaffe på dagen, men min ketonix visar ändå max grönt ljus när jag andas i den när jag kommer hem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Intressant, jag 20-timmarsfastar varje dag mer eller mindre (Warrior Diet-schema). Dricker endast vatten och svart kaffe på dagen, men min ketonix visar ändå max grönt ljus när jag andas i den när jag kommer hem... Kanske du också borde reklamera din? Jag väntar på min nya nu..hoppas den fungerar bättre, annars begär jag pengarna tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted July 6, 2014 Share Posted July 6, 2014 Jag läser Lyle McDonalds bok "The Ketogenic Diet" igen, och enligt den är ketonproduktionen som högst de först tre veckorna innan den avtar eftersom din kropp börjar vänja sig vid att använda s.k. free fatty acids (ffa) direkt (innan anpassning behövde även musklerna ketoner i högre utsträckning, och ffa omvandlas till dessa i levern) och det endast är hjärnan som numera behöver ketoner. Jag började mäta efter över en månad strikt kosthållning. Kanske fungerar Ketonixen som den ska då kroppen faktiskt inte behöver göra ketonomvandlingen längre i samma utsträckning efter denna tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted July 6, 2014 Share Posted July 6, 2014 Jag läser Lyle McDonalds bok "The Ketogenic Diet" igen, och enligt den är ketonproduktionen som högst de först tre veckorna innan den avtar eftersom din kropp börjar vänja sig vid att använda s.k. free fatty acids (ffa) direkt (innan anpassning behövde även musklerna ketoner i högre utsträckning, och ffa omvandlas till dessa i levern) och det endast är hjärnan som numera behöver ketoner. Jag började mäta efter över en månad strikt kosthållning. Kanske fungerar Ketonixen som den ska då kroppen faktiskt inte behöver göra ketonomvandlingen längre i samma utsträckning efter denna tid? Om detta var fallet så borde ju knappast blodketonmätaren visa ketonerna heller.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts