Jump to content

Man kan överäta allt


Prälleskrället
 Share

Recommended Posts

Jag har grundlurat mig själv igen. En livstid av sockerberoende och ätstörning ger sig inte så lätt. Har nu fallit i " tillåtetfällan" med hallon och grädde. Hoppar glatt över ord som " ok ibland" " till fest" och sånt för att istället mula i mig flera dl grädde och en stor påse hallon mest varje dag. Tack ock lov har inte mörk choklad smugit dig in lch hoppas kunna mota det nu när jag kommit på mig själv. Hur löser ni sånt här?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har grundlurat mig själv igen. En livstid av sockerberoende och ätstörning ger sig inte så lätt. Har nu fallit i " tillåtetfällan" med hallon och grädde. Hoppar glatt över ord som " ok ibland" " till fest" och sånt för att istället mula i mig flera dl grädde och en stor påse hallon mest varje dag. Tack ock lov har inte mörk choklad smugit dig in lch hoppas kunna mota det nu när jag kommit på mig själv. Hur löser ni sånt här?

Enklaste är att inte ha det hemma...

Jag har också en period av gräsligt godissug... man skulle nästan kunna tro att det vore PMS om inte den tiden varit förbi sen länge. Jag vandrar mellan skåpen, men det finns absolut nada hemma och det som finns är jag inte sugen på... Det slutar med att jag tar en kopp gott kallt te... (har köpt löste nu och bryggt en hel kanna för att slippa tepåsar med dolt socker)... Inte för att det EGENTLIGEN tillfredsställer mej, men jag är ju inte hungrig, så det är ju bara min hjärna som vill luras. Förmodligen för att den tycker att jag fått nån liten muskel till som behöver underhållas med kolhydrater.

 

De dagar jag fastar tar jag en gurkbit med flingsalt på... jag tycker saltet minskar suget. Har funderat på att jag ska köpa vällagrad parmesan och göra små kuber av som jag kan ta när det känns för jäkligt. Men jag får se till att jag gör riktigt små påsar av det för annars vräker jag väl i mej en hel ost ;)

 

När jag handlar har jag en strikt lista som jag följer och jag bara står och tittar i skyltfönstren till Pressbyrån på tunnelbanan om jag har tid. Jag brukar skynda mej förbi de små kioskerna och på Centralen är det alltid så lång kö så jag hinner aldrig stå i den för då skulle jag missa tåget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Avstå helt är det som gäller och försöka ersätta suget med något hälsosammare. Jag överåt mig nyligen på ölkorv. 50 paket ölkorv på två veckor. Vikten gick upp en del p.g.a saltet och törstigheten. Men går ner snart igen. Gott var det alla gånger...

Link to comment
Share on other sites

Kaffe dämpar mitt sug duktigt, svart kaffe och inget annat. Jag är själv svag för ost, är den för lättillgänglig (t.ex. färdigskivad) slinker lätt ett helt paket ned bara för det är så gott! Så undviker att köpa hem allt för mycket ost och diverse korvar (ölkorv mm.) eftersom det är så lätt hänt att jag överäter dem ;).

Link to comment
Share on other sites

Hallon och grädde, oj vad jag känner igen mig själv! Kan lätt överäta det (förutom allt annat).

Det är ju "ok" enligt LCHF, tänker jag och lurar mig själv såklart  :mellow:

Jag har tyvärr inte kommit på något bra sätt att låta bli, mer än att fasta. Ställer jag in mig på det så funkar det. Kan inte ta bara lite och låta bli sen.

Allt eller inget, sån é jag tydligen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trodde ett tag att jag nog var "botad" från sockerberoendet och att jag skulle kunna göra smoothies  på grädde och hallon eller blåbär. Vilket skämt, den drömmen fick ett brutalt slut :o. Det höll på att ta en ände med förskräckelse. Vips så var trollet mycket på och intresserat av mina aktiviteter. Tack, men det tråkiga experimentet gör jag inte om. Däremot kan jag ta NÅGRA hallon eller blåbär på lite fet yogurt som dessert, men det är sällan jag är sugen på det dock.

Link to comment
Share on other sites

Är det liksom allt eller inget för dig? eller skulle det funka att minska ner mängden successivt för att sedan bara äta det vid festliga tillfällen. Bestämma dig för att du får äta hallon med grädde men bara väldigt lite, så att "kroppspåverkan" inte blir så stor. Överåt förut frökex och minskade successivt mängden, sedan till varannan dag, sedan till helgen och nu bara vid festliga tillfällen. Kändes lättare så.

Link to comment
Share on other sites

oh, jag äter kokosgrädde och hallon varje vardag till frukost vid skrivbordet... Hittills har jag inte haft 'dåligt samvete' för det...

Inte behöver du ha dåligt samvete för nåt sånt, om du klarar av det och det funkar bra ihop med din målbild

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jag hamnar där om jag slarvar med måltiderna och inte äter frukost, lunch och middag. Försöker fylla på med mat när suget kommer.

För mig blir det mycket lättare att hantera dagen om jag skippar frukosten helt och bara dricker en kopp svart kaffe på morgonen. Äter jag, mot förmodan, frukost så blir jag hungrigare till lunch och därefter blir risken större att något extra slinker ned!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...