Prälleskrället Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Jag har grundlurat mig själv igen. En livstid av sockerberoende och ätstörning ger sig inte så lätt. Har nu fallit i " tillåtetfällan" med hallon och grädde. Hoppar glatt över ord som " ok ibland" " till fest" och sånt för att istället mula i mig flera dl grädde och en stor påse hallon mest varje dag. Tack ock lov har inte mörk choklad smugit dig in lch hoppas kunna mota det nu när jag kommit på mig själv. Hur löser ni sånt här? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Jag har grundlurat mig själv igen. En livstid av sockerberoende och ätstörning ger sig inte så lätt. Har nu fallit i " tillåtetfällan" med hallon och grädde. Hoppar glatt över ord som " ok ibland" " till fest" och sånt för att istället mula i mig flera dl grädde och en stor påse hallon mest varje dag. Tack ock lov har inte mörk choklad smugit dig in lch hoppas kunna mota det nu när jag kommit på mig själv. Hur löser ni sånt här? Enklaste är att inte ha det hemma... Jag har också en period av gräsligt godissug... man skulle nästan kunna tro att det vore PMS om inte den tiden varit förbi sen länge. Jag vandrar mellan skåpen, men det finns absolut nada hemma och det som finns är jag inte sugen på... Det slutar med att jag tar en kopp gott kallt te... (har köpt löste nu och bryggt en hel kanna för att slippa tepåsar med dolt socker)... Inte för att det EGENTLIGEN tillfredsställer mej, men jag är ju inte hungrig, så det är ju bara min hjärna som vill luras. Förmodligen för att den tycker att jag fått nån liten muskel till som behöver underhållas med kolhydrater. De dagar jag fastar tar jag en gurkbit med flingsalt på... jag tycker saltet minskar suget. Har funderat på att jag ska köpa vällagrad parmesan och göra små kuber av som jag kan ta när det känns för jäkligt. Men jag får se till att jag gör riktigt små påsar av det för annars vräker jag väl i mej en hel ost När jag handlar har jag en strikt lista som jag följer och jag bara står och tittar i skyltfönstren till Pressbyrån på tunnelbanan om jag har tid. Jag brukar skynda mej förbi de små kioskerna och på Centralen är det alltid så lång kö så jag hinner aldrig stå i den för då skulle jag missa tåget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Avstå helt är det som gäller och försöka ersätta suget med något hälsosammare. Jag överåt mig nyligen på ölkorv. 50 paket ölkorv på två veckor. Vikten gick upp en del p.g.a saltet och törstigheten. Men går ner snart igen. Gott var det alla gånger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Jag tar ost med smör när suget sätter i, det klarar jag bara några skivor sen är det stopp... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Kaffe dämpar mitt sug duktigt, svart kaffe och inget annat. Jag är själv svag för ost, är den för lättillgänglig (t.ex. färdigskivad) slinker lätt ett helt paket ned bara för det är så gott! Så undviker att köpa hem allt för mycket ost och diverse korvar (ölkorv mm.) eftersom det är så lätt hänt att jag överäter dem . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Ja usch, vad jobbigt det är ibland. Har precis ätit alldeles för mycket kvällsmat och känner mig stinn. Blir så less på mig själv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sukkersensitiv Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Drikker te/kaffe med smør og kokosolie indtil jeg er for mæt til at snacke i andet. Har regler om ikke at spise LCHF godkendte snacks i hverdagene - der er "kun rigtig mad" tilladt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 Hallon och grädde, oj vad jag känner igen mig själv! Kan lätt överäta det (förutom allt annat). Det är ju "ok" enligt LCHF, tänker jag och lurar mig själv såklart Jag har tyvärr inte kommit på något bra sätt att låta bli, mer än att fasta. Ställer jag in mig på det så funkar det. Kan inte ta bara lite och låta bli sen. Allt eller inget, sån é jag tydligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Trodde ett tag att jag nog var "botad" från sockerberoendet och att jag skulle kunna göra smoothies på grädde och hallon eller blåbär. Vilket skämt, den drömmen fick ett brutalt slut . Det höll på att ta en ände med förskräckelse. Vips så var trollet mycket på och intresserat av mina aktiviteter. Tack, men det tråkiga experimentet gör jag inte om. Däremot kan jag ta NÅGRA hallon eller blåbär på lite fet yogurt som dessert, men det är sällan jag är sugen på det dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Är det liksom allt eller inget för dig? eller skulle det funka att minska ner mängden successivt för att sedan bara äta det vid festliga tillfällen. Bestämma dig för att du får äta hallon med grädde men bara väldigt lite, så att "kroppspåverkan" inte blir så stor. Överåt förut frökex och minskade successivt mängden, sedan till varannan dag, sedan till helgen och nu bara vid festliga tillfällen. Kändes lättare så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 oh, jag äter kokosgrädde och hallon varje vardag till frukost vid skrivbordet... Hittills har jag inte haft 'dåligt samvete' för det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 oh, jag äter kokosgrädde och hallon varje vardag till frukost vid skrivbordet... Hittills har jag inte haft 'dåligt samvete' för det... Inte behöver du ha dåligt samvete för nåt sånt, om du klarar av det och det funkar bra ihop med din målbild 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prälleskrället Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Tror jag för ha nolltolerans som det ser ut nu. Det funkar inte alls att trappa ner. "Bara en skål" blir flera stycken varje dag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 jag hamnar där om jag slarvar med måltiderna och inte äter frukost, lunch och middag. Försöker fylla på med mat när suget kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prälleskrället Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Jag äter regelbundet, men suget kan jag inte alltid hantera. Kan bli sugen direkt efter att ha ätit mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Sug handlar ofta om Dopamin.. dvs du kan inte lura din hjärna.. som vill ha sitt dopamin! https://www.adlibris.com/mondo/e-bok/hjarnkoll-pa-vikten-9789127129672 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 jag hamnar där om jag slarvar med måltiderna och inte äter frukost, lunch och middag. Försöker fylla på med mat när suget kommer. För mig blir det mycket lättare att hantera dagen om jag skippar frukosten helt och bara dricker en kopp svart kaffe på morgonen. Äter jag, mot förmodan, frukost så blir jag hungrigare till lunch och därefter blir risken större att något extra slinker ned! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Vill uppmuntra dig lite ändå, för du har ju inte trillat dit i något "choklad/chipsträsk" i alla fall. Ja det är inte lätt, men det är nog bara å kämpa och försöka stå emot suget som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts