Per Wikholm Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Här kommer del 2 om resistent stärkelse och dess hälsoeffekter för blodsockerkontroll, viktnedgång och hälsa. You will be assimilated by resistant starch. Resistance is futile. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10459/Mer-om-resistent-starkelse-for-blodsockerkontroll-viktnedgang-och-tarmhalsa.aspx 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Det här är ett enormt spännande projekt: http://humanfoodproject.com/americangut/ Jag tror vi kommer se en massa spännande forskning här de närmaste åren. I förlängningen kan det finnas pengar där i form av kosttillskott men vi vet ju av egen erfarenhet att dietära anpassningar är MYCKET bättre i helheten, godare och billigare dessutom. Real food. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Real food. Vetetusan om potatismjöl kan räknas som "real food" dock! Hela den här resistent stärkelse-grejen kan ju nästan ses som en bakläxa för LCHF-rörelsen. Iaf när det kommer till folk som äter såpass strikt att de begränsar intag av grönsaker och dylikt. Men det är bra att det uppmärksammas. Dock tror jag det är ett bättre val att äta livsmedel naturligt rika i resistent stärkelse (t ex baljväxter), ist för att dricka potatismjöl. Då får man även i sig övriga gynnsamma näringsämnen som saknas i en raffinerad produkt som potatismjöl. Forskning visar även att den fruktade fytinsyran verkar ha anticancerogena effekter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Vetetusan om potatismjöl kan räknas som "real food" dock! Hela den här resistent stärkelse-grejen kan ju nästan ses som en bakläxa för LCHF-rörelsen. Iaf när det kommer till folk som äter såpass strikt att de begränsar intag av grönsaker och dylikt. Men det är bra att det uppmärksammas. Dock tror jag det är ett bättre val att äta livsmedel naturligt rika i resistent stärkelse (t ex baljväxter), ist för att dricka potatismjöl. Då får man även i sig övriga gynnsamma näringsämnen som saknas i en raffinerad produkt som potatismjöl. Forskning visar även att den fruktade fytinsyran verkar ha anticancerogena effekter. Men är verkligen stärkelsen i baljväxter resistent? Jag brukar få högt blodsocker om jag äter kokta bönor. Måste man inte äta råa bönor om man ska slippa blodsockerhöjning? Råa bönor äe väl inte å så hälsosamma och dessutom inte så lätt att tugga sönder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Men är verkligen stärkelsen i baljväxter resistent? Jag brukar få högt blodsocker om jag äter kokta bönor. Måste man inte äta råa bönor om man ska slippa blodsockerhöjning? Råa bönor äe väl inte å så hälsosamma och dessutom inte så lätt att tugga sönder. Ja kokta bönor innehåller resistent stärkelse. Dock är såklart inte all stärkelse i bönor "resistent". Denna LCHF-vänliga utposten kom upp när jag googlade "resistant starch beans": Beans & lentils have about 5-10g of resistant starch per cup cooked, depending on the kind. So check out this excellent 3.5-minute video by Dr Michael Greger that doesn't mentionresistant starch, but that's what it is he's talking about. Watch how beans not only blunt a BG spike as part of a meal side-by-side with a high-GI carb meal, but persists to blunt BG spikes in subsequent meals or even sugar water, even into the next day. http://freetheanimal.com/2013/07/beans-and-the-second-meal-effect-resistant-starch.html Kan förövrigt också rekommendera videon han talar om. För ca ett år sen talade jag med en gammal vän som är typ 1 diabetiker, som också hade upplevt denna blodsockerstabiliserande effekt varje gång han åt bönor i skolmatsalen (dock utan att vara medveten om mekanismen bakom). Anledningen att du fick stort blodsockerpåslag handlar säkert om den tillfälliga insulinresistens som LCHF:are drabbas av. Enligt folk här på forumet ska det tydligen bli bättre om man ökar kh-intaget under några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Vetetusan om potatismjöl kan räknas som "real food" dock! Hela den här resistent stärkelse-grejen kan ju nästan ses som en bakläxa för LCHF-rörelsen. Iaf när det kommer till folk som äter såpass strikt att de begränsar intag av grönsaker och dylikt. Men det är bra att det uppmärksammas. Dock tror jag det är ett bättre val att äta livsmedel naturligt rika i resistent stärkelse (t ex baljväxter), ist för att dricka potatismjöl. Då får man även i sig övriga gynnsamma näringsämnen som saknas i en raffinerad produkt som potatismjöl. Forskning visar även att den fruktade fytinsyran verkar ha anticancerogena effekter. Nä, potatismjöl får andra äta. Jag äter hellre mat. Det gäller allt. Det enda jag regelbundet kompletterar med är D-vitamin (fiskleveroljan) eftersom jag dumt nog bosatt mig onödigt nära polcirkeln. Vintern är lång och jävligt mörk. Att A) tvinga min motvilliga familj att äta fet fisk några gånger i veckan eller laga separata måltider vill jag inte. That´s it. Bra blodvärden, pigg, nästan alltid frisk, snart 50.So far, so good. Min matfilosofi handlar om mat. Ren mat, riktig mat. Man ska inte behöva komplettera med kosttillskott egentligen. Man ska kunna få allt i maten. Ingen behöver socker. Många fler än vi tror idag har problem med modernt vete och då speciellt i sin söndermalda, döda form. Jag tror vi kan lära oss enormt mycket av hur olika födoämnen har beretts traditionellt, som blötlagda bönor, kryddor, syrning o.s.v. Vi har ju uppenbarligen frodats på alla möjliga (och nästan omöjliga) sorters varianter av riktig mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Återigen måste man här skilja på metabolt friska och metabolt sjuka. Strikt LCHF är en specialkost för metabolt sjuka med olika grader av diabetes, prediabetes, insulinresistens, metabolt syndrom och fetma. För dessa grupper är ren, kall potatisstärkelse det säkraraste alternativet. För grupper som inte (ännu) är metabolt sjuka så funkar det utmärkt med andra alternativ som gröna bananer, kyld kokad potatis eller till och med bönor. Poängen är att få i sig resistent stärkelse i en nivå som liknar vår ursprungliga kost där vi fick i oss det via sådant som vi inte äter idag som späda kvistar och råa rötter. Även för veganer som gorillor som på djurparker får i sig alldeles för mycket socker och snabbt blodsockerhöjande stärkelse har man börjat experimentera med tillskott av resistent stärkelse i detta syfte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24420273/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Återigen måste man här skilja på metabolt friska och metabolt sjuka. Strikt LCHF är en specialkost för metabolt sjuka med olika grader av diabetes, prediabetes, insulinresistens, metabolt syndrom och fetma. För dessa grupper är ren, kall potatisstärkelse det säkraraste alternativet. För grupper som inte (ännu) är metabolt sjuka så funkar det utmärkt med andra alternativ som gröna bananer, kyld kokad potatis eller till och med bönor. Poängen är att få i sig resistent stärkelse i en nivå som liknar vår ursprungliga kost där vi fick i oss det via sådant som vi inte äter idag som späda kvistar och råa rötter. Även för veganer som gorillor som på djurparker får i sig alldeles för mycket socker och snabbt blodsockerhöjande stärkelse har man börjat experimentera med tillskott av resistent stärkelse i detta syfte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24420273/ Men du verkar förutsätta att när man väl är metabolt skadad går det inte att vända på skutan, och att man på något sätt är tvingad att äta lågkolhydratkost resten av livet. Det är här vi skiljer oss åt i uppfattning. Så länge man inte gått 15-20 år med odiagnosticerad diabetes verkar det finnas goda chanser att förbättra sin metabolism. En kost hög i fibrer och långsamma kolhydrater (t ex bönor, fullkorn etc) tenderar att förbättra bland annat insulinresistens. Det finns en uppsjö forskningsstudier som visar på detta, bl a: http://ajcn.nutrition.org/content/52/3/524.short http://care.diabetesjournals.org/content/29/4/775.short http://care.diabetesjournals.org/content/28/12/2832.short http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=414104 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Ja kokta bönor innehåller resistent stärkelse. Dock är såklart inte all stärkelse i bönor "resistent". Denna LCHF-vänliga utposten kom upp när jag googlade "resistant starch beans": Kan förövrigt också rekommendera videon han talar om. För ca ett år sen talade jag med en gammal vän som är typ 1 diabetiker, som också hade upplevt denna blodsockerstabiliserande effekt varje gång han åt bönor i skolmatsalen (dock utan att vara medveten om mekanismen bakom). Anledningen att du fick stort blodsockerpåslag handlar säkert om den tillfälliga insulinresistens som LCHF:are drabbas av. Enligt folk här på forumet ska det tydligen bli bättre om man ökar kh-intaget under några dagar. Men jag har diabetes så det är klart olämpligt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Men du verkar förutsätta att när man väl är metabolt skadad går det inte att vända på skutan, och att man på något sätt är tvingad att äta lågkolhydratkost resten av livet. Det är här vi skiljer oss åt i uppfattning. Så länge man inte gått 15-20 år med odiagnosticerad diabetes verkar det finnas goda chanser att förbättra sin metabolism. ----------- Nej, Mikael, nu försöker du tillskriva mig en åsikt jag inte givit utryck för. Tvärtom, en snabb titt på vad jag faktiskt skriver i blogginlägget visar följande, citat: "Det riktigt intressanta med resistent stärkelse är att det utifrån den forskning och de anekdoter som finns, faktiskt verkar ha en potential att påverka själva grundproblematiken med insulinresistens och blodsockerkontroll. Detta är ett relativt nytt men växande och allt mer intressant forskningsfält som handlar om vår tarmfloras betydelse för vår hälsa." Slut citat. Jag har också vid åtskilliga andra blogginlägg och i böcker om och om igen påpekat att de som kör strikt LCHF bör försöka introducera mer grönsaker och rotfrukter med mycket lösliga fibrer just med hänvisningen till tarmfloran som via buturat/smörsyra och andra kortkedjiga mättade fettsyror (SCFA)verkar ha positiva effekter på insulinresistens... vilket gäller för såväl oss som gorillor. Däremot gör såväl gorillor som människor klokt i att undvika socker och spannmål med snabba kolhydrater och hårda, olösliga fibrer. Skrev för övrigt om våra LCHF-kollegor gorillorna (som får nästan 60 % av sina kalorier från fett, SCFA) redan 2011: http://www.lchf.com/?p=171 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Men du verkar förutsätta att när man väl är metabolt skadad går det inte att vända på skutan, och att man på något sätt är tvingad att äta lågkolhydratkost resten av livet. Det är här vi skiljer oss åt i uppfattning. Så länge man inte gått 15-20 år med odiagnosticerad diabetes verkar det finnas goda chanser att förbättra sin metabolism. ----------- Nej, Mikael, nu försöker du tillskriva mig en åsikt jag inte givit utryck för. Tvärtom, en snabb titt på vad jag faktiskt skriver i blogginlägget visar följande, citat: "Det riktigt intressanta med resistent stärkelse är att det utifrån den forskning och de anekdoter som finns, faktiskt verkar ha en potential att påverka själva grundproblematiken med insulinresistens och blodsockerkontroll. Detta är ett relativt nytt men växande och allt mer intressant forskningsfält som handlar om vår tarmfloras betydelse för vår hälsa." Slut citat. Jag har också vid åtskilliga andra blogginlägg och i böcker om och om igen påpekat att de som kör strikt LCHF bör försöka introducera mer grönsaker och rotfrukter med mycket lösliga fibrer just med hänvisningen till tarmfloran som via buturat/smörsyra och andra kortkedjiga mättade fettsyror (SCFA)verkar ha positiva effekter på insulinresistens... vilket gäller för såväl oss som gorillor. Däremot gör såväl gorillor som människor klokt i att undvika socker och spannmål med snabba kolhydrater och hårda, olösliga fibrer. Skrev för övrigt om våra LCHF-kollegor gorillorna (som får nästan 60 % av sina kalorier från fett, SCFA) redan 2011: http://www.lchf.com/?p=171 Beklagar om jag satte ord i din mun. Det var inte min avsikt. Jag läste inte igenom din artikel tillräckligt noga, utan skummade mest. Dock skulle det inte skada ifall fler här på forumet var mer vokala i att påtala effekten av en fiberfattig diet på tarmflora, blodsockerkontroll etc. Oftast hör man bara "ät mer fett" som en universallösning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Cudos Mikael! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Beklagar om jag satte ord i din mun. Det var inte min avsikt. Jag läste inte igenom din artikel tillräckligt noga, utan skummade mest. Dock skulle det inte skada ifall fler här på forumet var mer vokala i att påtala effekten av en fiberfattig diet på tarmflora, blodsockerkontroll etc. Oftast hör man bara "ät mer fett" som en universallösning. Grönsaker som växer ovan jord innehåller också fibrer. Men bönor, som Du föreslog mig att äta, är klart olämpligt för en diabetiker. Vi måste ersätta så mycket som möjligt av kolhydraterna med fett. Resistent stärkelse behöver vi diabetiker för att förbättra vår insulinkänslighet, mer än friska människor som väl i regel har normal insulinkänslighet. Potatismjöl förefaller lämpligast för diabetiker eftersom det tydligen enbart innehåller resistent stärkelse, medan bönor även innehåller icke resistent stärkelse. Men jag tror att bönor är bra och lämplig föda för den som inte p g a sjukdom måste hålla nere kolhydratskonsumtionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jag kan tipsa om kex som innehåller resistent stärkelse. De görs på 2-3 kokbananer, 1 dl kokosolja, 1 msk rosmarin, 1-2 vitlökar och 0,5 tsk salt. Mixa allt i en mixer till en jämn smet. Bred ut på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i 10 minuter. Ta ut och skär rutor. Sätt in igen och grädda i 30-40 minuter. http://nenna1969.spotlife.se/2014/03/16/crunchy-crackers-paleo/ Kall kokbanan = resistent stärkelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jag kan tipsa om kex som innehåller resistent stärkelse. De görs på 2-3 kokbananer, 1 dl kokosolja, 1 msk rosmarin, 1-2 vitlökar och 0,5 tsk salt. Mixa allt i en mixer till en jämn smet. Bred ut på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i 10 minuter. Ta ut och skär rutor. Sätt in igen och grädda i 30-40 minuter. http://nenna1969.spotlife.se/2014/03/16/crunchy-crackers-paleo/ Kall kokbanan = resistent stärkelse. Var får man tag på kokbananer? Låter gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Var får man tag på kokbananer? Låter gott! Dom här kexen är grymt goda. Kokbanan finns i de flesta stora affärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Spännande Johanna! De ser verkligen goda ut! Och ett supersätt att få i sig RS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Dom här kexen är grymt goda. Kokbanan finns i de flesta stora affärer. Vilken färg är det på dom? Har du hittat dom på ICA eller COOP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Jag kan tipsa om kex som innehåller resistent stärkelse. De görs på 2-3 kokbananer, 1 dl kokosolja, 1 msk rosmarin, 1-2 vitlökar och 0,5 tsk salt. Mixa allt i en mixer till en jämn smet. Bred ut på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i 10 minuter. Ta ut och skär rutor. Sätt in igen och grädda i 30-40 minuter. http://nenna1969.spotlife.se/2014/03/16/crunchy-crackers-paleo/ Kall kokbanan = resistent stärkelse. Frågan för oss diabetiker är förstås om kokbananer endast innehåller resistent stärkelse och ingen stärkelse som kan höja blodsockret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Jag skulle nog mena att potatismjöl är rätt nära 'riktig mat' - beredningen består av mekanisk bearbetning i kallvatten, och därefter torkning. Svårt att tro att man kan sabba det så himla mycket i processindustri. Däremot är det nog inte 'extra prima' potatis som blir mjöl... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Ekologisk potatismjöl vore inte helt fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Återigen måste man här skilja på metabolt friska och metabolt sjuka. Strikt LCHF är en specialkost för metabolt sjuka med olika grader av diabetes, prediabetes, insulinresistens, metabolt syndrom och fetma. För dessa grupper är ren, kall potatisstärkelse det säkraraste alternativet. För grupper som inte (ännu) är metabolt sjuka så funkar det utmärkt med andra alternativ som gröna bananer, kyld kokad potatis eller till och med bönor. Poängen är att få i sig resistent stärkelse i en nivå som liknar vår ursprungliga kost där vi fick i oss det via sådant som vi inte äter idag som späda kvistar och råa rötter. Även för veganer som gorillor som på djurparker får i sig alldeles för mycket socker och snabbt blodsockerhöjande stärkelse har man börjat experimentera med tillskott av resistent stärkelse i detta syfte: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24420273/ Per, har jag förstått dig rätt nu? Jag är typ 2 diabetiker med övervikt, för högt blodtryck och för höga blodfetter. Av dessa anledningar gick jag över till LCHF för 6 veckor sedan och mitt blodsocker har aldrig varit över 7,0 sedan dess, snittet ligger snarare runt 6,0. Jag mäter mitt blodtryck själv och märker att det med små, små steg blir bättre för varje vecka. Däremot är mitt tarmsystem i uppror med värk och uppsvälldhet, det enda som hjälper är ett par iPren två gånger per dygn. Min läkare kliar sig i huvudet och förstår inte alls vad det kan bero på. Är jag då en lämplig kandidat för resistent stärkelse? Finns det en chans att mina blodsockervärden blir ännu stabilare och mina bukproblem blir bättre om jag dricker potatisstärkelse kombinerat med probiotika? EDIT: Kan tillägga att jag även "lider" av gryningsfenomenet, dvs högre blodsocker på morgonen än vad som borde vara fallet. I många fall har jag högre blodsockervärde innan frukost än vad jag har efter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Den här fråga hör väl antagligen hemma i dumma frågor tråden. Men jag undrar om majsstärkelse också är resistent? Jag använder ju gärna Maizena i såser så det skulle vara trevligt om den var resistent men sån tur har man väl inte? ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Aros, är du helt spannmålsfri? Hos vissa kan mejeriprodukter också orsaka magproblem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Johanna07 - det finns eko-potatismjöl, jag har en ask hemma. Peter B - när du gör en redning så hettar du upp stärkelsen så den inte längre är resistent!! Allt du läst här gäller kall eller möjligen måttligt upphettad resistent stärkelse. Vet inte hur maizena fungerar i sammanhanget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chilisalsa Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Bland de rotfrukter som innehåller mest resistent stärkelse hittar vi brödfrukt . Jams (Eng Yams) kan väga tiotals kilo... men är nog svår att få tag på. I USA förväxlas den ofta med sötpotatis dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Aros, är du helt spannmålsfri? Hos vissa kan mejeriprodukter också orsaka magproblem. Nja, mer eller mindre. Det finns dock dagar då jag unnar mig en Wasa Sport+ macka till frukost. Ost, smör, grädde äter jag en hel del av men mjölk har jag i stort sett slutat med (kan ibland ha en matsked i kaffet på morgonen). Kan tillägga att mina bukproblem har jag haft i 10 månader nu, LCHF har jag kört i 5-6 veckor. Jag tycker inte att problemen har blivit bättre under den här tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Nja, mer eller mindre. Det finns dock dagar då jag unnar mig en Wasa Sport+ macka till frukost. Ost, smör, grädde äter jag en hel del av men mjölk har jag i stort sett slutat med (kan ibland ha en matsked i kaffet på morgonen). Kan tillägga att mina bukproblem har jag haft i 10 månader nu, LCHF har jag kört i 5-6 veckor. Jag tycker inte att problemen har blivit bättre under den här tiden. Jag såg att du varit hos läkare så jag utgår från att du försökt med "Losec"? Tyckte bara att jag skulle fråga ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Nja, mer eller mindre. Det finns dock dagar då jag unnar mig en Wasa Sport+ macka till frukost. Ost, smör, grädde äter jag en hel del av men mjölk har jag i stort sett slutat med (kan ibland ha en matsked i kaffet på morgonen). Kan tillägga att mina bukproblem har jag haft i 10 månader nu, LCHF har jag kört i 5-6 veckor. Jag tycker inte att problemen har blivit bättre under den här tiden. Blir det inte bättre kan det vara värt att prova att helt utesluta gluten. Du kanske kan ersätta Wasa sport med fröknäcke på morgonen? Ett annat tips är att också prova helt mejerifritt i en månad (plus glutenfritt) och se vad som händer. Om det är spannmål som är problemet kan det vara så att du inte ser förbättring förrän du utesluter helt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Jag såg att du varit hos läkare så jag utgår från att du försökt med "Losec"? Tyckte bara att jag skulle fråga ändå. Jag tog Losec under två månader och det fungerade faktiskt men efter två månader slutade jag med det eftersom min läkare menade att "det borde vara läkt nu". Två veckor senare kom alla problem tillbaks och jag började med Losec igen men den här gången hjälpte det inte alls. Det här med Losec har också gjort att min läkare har fått för sig att det är i magen jag har ont (han misstänkte magsår) medan jag vet att det är strax ovanför naveln, alltså där tarmarna tar vid som det värker. Jag har begärt att få träffa en mag/tarm specialist men det kräver en remiss och en remiss utan ett labbsvar som visar att det är något fel kommer inte att godtas av specialisten, enligt min läkare. Jag har lämnat massor av blodprover, avföringsprover och urinprover men de hittar ingenting. Det enda de har hittat är att jag är diabetiker, typ 2, jag har för högt blodtryck och jag har för höga blodfetter. Tar jag två iPren så tar det 20 minuter och alla problem försvinner, puts väck. Uppblåstheten försvinner, värken försvinner och aptiten kommer tillbaks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Jag tog Losec under två månader och det fungerade faktiskt men efter två månader slutade jag med det eftersom min läkare menade att "det borde vara läkt nu". Två veckor senare kom alla problem tillbaks och jag började med Losec igen men den här gången hjälpte det inte alls. Det här med Losec har också gjort att min läkare har fått för sig att det är i magen jag har ont (han misstänkte magsår) medan jag vet att det är strax ovanför naveln, alltså där tarmarna tar vid som det värker. Jag har begärt att få träffa en mag/tarm specialist men det kräver en remiss och en remiss utan ett labbsvar som visar att det är något fel kommer inte att godtas av specialisten, enligt min läkare. Jag har lämnat massor av blodprover, avföringsprover och urinprover men de hittar ingenting. Det enda de har hittat är att jag är diabetiker, typ 2, jag har för högt blodtryck och jag har för höga blodfetter. Tar jag två iPren så tar det 20 minuter och alla problem försvinner, puts väck. Uppblåstheten försvinner, värken försvinner och aptiten kommer tillbaks. Det låter lite inflammatoriskt när det hjälper med Ipren, att alla symtomen försvinner så att säga. Skulle det bara vara den smärtstillande effekten så borde resten av symtomen vara kvar, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Det låter lite inflammatoriskt när det hjälper med Ipren, att alla symtomen försvinner så att säga. Skulle det bara vara den smärtstillande effekten så borde resten av symtomen vara kvar, tycker jag. Jepp, håller med! Vid ett tillfälle lyckades man spåra inflammation i ett av proven som jag lämnade och för att vara riktigt säker så tog man ännu ett prov men där hittade man naturligtvis ingenting. Ett av skälen kan vara att det tog 31 dagar från provtagning till att läkaren kollade provsvaren och såg att det var förhöjda värden. Prov två togs alltså över en månad senare och vid ett tillfälle då problemen inte var så påtagliga och då hittades ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Jepp, håller med! Vid ett tillfälle lyckades man spåra inflammation i ett av proven som jag lämnade och för att vara riktigt säker så tog man ännu ett prov men där hittade man naturligtvis ingenting. Ett av skälen kan vara att det tog 31 dagar från provtagning till att läkaren kollade provsvaren och såg att det var förhöjda värden. Prov två togs alltså över en månad senare och vid ett tillfälle då problemen inte var så påtagliga och då hittades ingenting. Det är inte alltid helt lätta åkommor att diagnostisera det här tyvärr, det gäller, som du skriver att provtagningarna är i fas med eventuellt skov. Men kräv en remiss av din läkare, hen kan ju inte veta vad "magläkaren" tycker innan remissen ens är skriven. Du kan även kräva en så kallad "second opinion" av en annan läkare. Sen har man ibland möjligheten att skriva en EGENREMISS, beroende på vilket landsting du tillhör, där du precis kan beskriva hur du mår, och även ta med de "gamla" provsvaren som visade på inflammation. Ett exempel... http://www.magotarm.se/unga-magar/hjalp/rad-och-stod-vid-sjukdom/egenremiss/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Läser på iFokus (http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b5c73f8e0e74441e000311-resistent-starkelse?discussions-1#57) i en tråd om resident stärkelse att: Citat "Jag får intrycket av att det finns ett grundläggande missförstånd i den här tråden: Potatisstärkelse är inte samma sak som potatismjöl. Den potatisstärkelse som man anser vara en "resistent stärkelse" är sånt som används när man stryker skjortkragar och fina bordsdukar m.m. - inte det potatismjöl som man reder saftsås med." Slut citat Jag har ställt en fråga till Per Wikholm på LCHF.se om vad som egentligen gäller. Jag har visserligen bara testat potatismjöl i två dagar så det är väl ingen större fara men det vore synd om det här var sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Det är nog ett missförstånd baserat på att det finns två varianter på engelska - det vi i Sverige kallar potatismjöl kallar jänkarna för "potato starch", de har även "potato flour", som jag inte vet om det finns någon motsvarighet till. Möjligen potatismospulver... Se till att inte (!!) koka upp det bara, så är det den rätta resistenta stärkelsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Läser på iFokus (http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b5c73f8e0e74441e000311-resistent-starkelse?discussions-1#57) i en tråd om resident stärkelse att: Citat "Jag får intrycket av att det finns ett grundläggande missförstånd i den här tråden: Potatisstärkelse är inte samma sak som potatismjöl. Den potatisstärkelse som man anser vara en "resistent stärkelse" är sånt som används när man stryker skjortkragar och fina bordsdukar m.m. - inte det potatismjöl som man reder saftsås med." Slut citat Jag har ställt en fråga till Per Wikholm på LCHF.se om vad som egentligen gäller. Jag har visserligen bara testat potatismjöl i två dagar så det är väl ingen större fara men det vore synd om det här var sant. Potatismjöl är vad man använder till stärkning. Vill du kan du göra din egen ganska enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Tack Per Wikholm för att du uppmärksammade detta, jag hade nog missat det annars trots att Mark gjorde en Definitive Guide. Blir lite TMI nu men jag började häva i mig potatismjöl i vatten för två veckor sedan och efter bara en par dagar upphörde den mer eller mindre kontinuerliga rännskita som jag dragits med i ett års tid efter en fet antibiotikakur (startade t.o.m. en tråd om det här) och nu fungerar min mage som ett jävla urverk. Har fortfarande lite av de väldokumenterade bieffekterna i form av gasbildning men det har lugnat sig så det är helt hanterbart (och kul). Intressant i sammanhanget är att jag åt likadant före som efter antibiotikan (och N.B. blindtarmsoperationen som föranledde den) så jag matade ju inte min tarmflora mer innan eländet bröt ut men av någon anledning fixade min matsmältning en kost med väldigt lite RS då. Det här är lätt det intressantaste sedan jag upptäckte LCHF, snart läst allt på Free the Animal. Återigen, mange takk! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Tack Per Wikholm för att du uppmärksammade detta, jag hade nog missat det annars trots att Mark gjorde en Definitive Guide. Blir lite TMI nu men jag började häva i mig potatismjöl i vatten för två veckor sedan och efter bara en par dagar upphörde den mer eller mindre kontinuerliga rännskita som jag dragits med i ett års tid efter en fet antibiotikakur (startade t.o.m. en tråd om det här) och nu fungerar min mage som ett jävla urverk. Har fortfarande lite av de väldokumenterade bieffekterna i form av gasbildning men det har lugnat sig så det är helt hanterbart (och kul). Intressant i sammanhanget är att jag åt likadant före som efter antibiotikan (och N.B. blindtarmsoperationen som föranledde den) så jag matade ju inte min tarmflora mer innan eländet bröt ut men av någon anledning fixade min matsmältning en kost med väldigt lite RS då. Det här är lätt det intressantaste sedan jag upptäckte LCHF, snart läst allt på Free the Animal. Återigen, mange takk! Hur mycket potatismjöl dricker du per dygn? Sprider du intagen över dygnet eller är det allt i ett svep? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Tack Per Wikholm för att du uppmärksammade detta, jag hade nog missat det annars trots att Mark gjorde en Definitive Guide. Blir lite TMI nu men jag började häva i mig potatismjöl i vatten för två veckor sedan och efter bara en par dagar upphörde den mer eller mindre kontinuerliga rännskita som jag dragits med i ett års tid efter en fet antibiotikakur (startade t.o.m. en tråd om det här) och nu fungerar min mage som ett jävla urverk. Har fortfarande lite av de väldokumenterade bieffekterna i form av gasbildning men det har lugnat sig så det är helt hanterbart (och kul). Intressant i sammanhanget är att jag åt likadant före som efter antibiotikan (och N.B. blindtarmsoperationen som föranledde den) så jag matade ju inte min tarmflora mer innan eländet bröt ut men av någon anledning fixade min matsmältning en kost med väldigt lite RS då. Det här är lätt det intressantaste sedan jag upptäckte LCHF, snart läst allt på Free the Animal. Återigen, mange takk! Jag såg nyligen att vissa misstänker att blindtarmen har som funktion att den tillverkar bakterier till tarmfloran. Kanske något hände iom att du tog bort den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Hur mycket potatismjöl dricker du per dygn? Sprider du intagen över dygnet eller är det allt i ett svep? Jag har varierat lite, nu har jag just tagit cirka tre matskedar i vatten och i morse tog jag två matskedar i yoghurt. Jag gick ut ganska hårt från början och startade väl med 2-3 msk per dag och sedan har jag ökat bara för att se vad som händer. På freetheanimal.com läser man om en del som är värre däran än jag var (mycket info i kommentarerna, inte bara i inläggen) och måste börja med kanske 1 tsk men jag kör alltid fullt ställ med allt jag gör. Tror att jag föredrar att ta en rejäl dos på kvällen och mindre på dagen om inte annat för att slippa gå runt och fisa... Dessutom har jag märkt av den minst sagt bisarra effekten som många vittnar om att jag har mycket klarare och mer detaljerade drömmar alternativt att jag minns mina drömmar bättre men jag lutar åt det föregående, de är väldigt intressanta. När jag först läste om det tänkte jag att det var ren placebo så jag väntade mig ingenting i den vägen men nu står jag helt bakom det påståendet också så jag vill gärna ta på kvällen då jag hoppas på maximal effekt Det påstås ha att göra med att tarmfloran är involverad i produktion av diverse signalsubstanser men jag har inte kunskaperna som krävs för att bedöma det, vad jag vet är att effekten är högst påtaglig. Får även erkänna att jag blivit lätt hjärntvättad av FTA.com och därför inkluderat lite RS-optimerat ris i min kost, får se om det verkar menligt på min kroppssammansättning, i så fall lär det väl ryka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nürnberg Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Jag såg nyligen att vissa misstänker att blindtarmen har som funktion att den tillverkar bakterier till tarmfloran. Kanske något hände iom att du tog bort den? Ja jag läste också om det, vad jag förstår menar de att blindtarmen kan agera skyddsbunker åt tarmfloran när resten av tarminnehållet måste evakueras (RÄNNA). Har också funderat på om det kan vara relaterat till det likaväl som antibiotikan, jag köper absolut den teorin om blindtarmen (inte minst som jag kom på den själv för ett tag sen, ana min besvikelse när den redan fanns på WIkipedia...). Dock hade jag en aningens men ändå påtagligt mer väfungerande matsmältning i somras, har tidigare antagit att det berodde på mindre stress men nu tänker jag att det också kan ha att göra med att jag var hemma hos mamsen och åt högre andel stärkelserika livsmedel, hur som helst fanns ju de små krittren där då åtminstone... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Per, har jag förstått dig rätt nu? Jag är typ 2 diabetiker med övervikt, för högt blodtryck och för höga blodfetter. Av dessa anledningar gick jag över till LCHF för 6 veckor sedan och mitt blodsocker har aldrig varit över 7,0 sedan dess, snittet ligger snarare runt 6,0. Jag mäter mitt blodtryck själv och märker att det med små, små steg blir bättre för varje vecka. Däremot är mitt tarmsystem i uppror med värk och uppsvälldhet, det enda som hjälper är ett par iPren två gånger per dygn. Min läkare kliar sig i huvudet och förstår inte alls vad det kan bero på. Är jag då en lämplig kandidat för resistent stärkelse? Finns det en chans att mina blodsockervärden blir ännu stabilare och mina bukproblem blir bättre om jag dricker potatisstärkelse kombinerat med probiotika? EDIT: Kan tillägga att jag även "lider" av gryningsfenomenet, dvs högre blodsocker på morgonen än vad som borde vara fallet. I många fall har jag högre blodsockervärde innan frukost än vad jag har efter. Ja, du låter som en utmärkt kandidat för att testa resistent stärkelse, absolt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Den här fråga hör väl antagligen hemma i dumma frågor tråden. Men jag undrar om majsstärkelse också är resistent? Jag använder ju gärna Maizena i såser så det skulle vara trevligt om den var resistent men sån tur har man väl inte? ;-) Ja, fast i betydligt lägre grad än potatismjölet. I min tabell kan du se att potatismjöl har 97, 6 % resistent stärkelse medan den bästa majsstärkelsen Hi-Maize ligger på 53,1 %. Hi-Maize är en speciell sorts majs med extra hög andel amylos vilket är den del av stärkelsen som gör den resistent. Den vanliga majsstärkelsen ligger ännu lägre. Och i vilket fall som helst kan du inte göra redning/sås av den, då försvinner nästan alla resistent stärkelse. ERRATA: Har inte hunnit ändra det men jag har upptäckt att det är en felavskrift i sista raden om kokt och kyld potatis. Det korrekta värdet ska vara 3,8 g RS per 100 g (inte 3,2 g). Därmed ökas andelen resistent stärkelse från 21,5 till 25,5 %. EDIT: Jag ser nu att uppgiften 3,2 kommer från en annan källa så vilken uppgift som är rätt (3,2 eller 3,8) går inte att säga och det kan sannolikt variera från potatis till potatis. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Läser på iFokus (http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52b5c73f8e0e74441e000311-resistent-starkelse?discussions-1#57) i en tråd om resident stärkelse att: Citat "Jag får intrycket av att det finns ett grundläggande missförstånd i den här tråden: Potatisstärkelse är inte samma sak som potatismjöl. Den potatisstärkelse som man anser vara en "resistent stärkelse" är sånt som används när man stryker skjortkragar och fina bordsdukar m.m. - inte det potatismjöl som man reder saftsås med." Slut citat Jag har ställt en fråga till Per Wikholm på LCHF.se om vad som egentligen gäller. Jag har visserligen bara testat potatismjöl i två dagar så det är väl ingen större fara men det vore synd om det här var sant. Jo, på svenska är potatismjöl samma sak som potatisstärkelse. Det som säljs i Sverige som potatismjöl är ren postisstärkelse gjort av rå potatis. 80 g/100g är stärkelse (resten vatten som stärkelsen suger upp) och 97,6 % av denna stärkelse är resistent. I USA så betyder dock potatoflour mjöl gjort av kokat, mosad och torkad hel potatis. Inte mycket RS i den, kan jämföras med basen i pulvermos. Sedan verkar den som skrivit detta inlägg vara inkompetent även vad gäller redningar av saftsås. Det är precis samma svenska potatismjöl som används för att stryka skjortor som används för redning av saftsås. : 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Ja, du låter som en utmärkt kandidat för att testa resistent stärkelse, absolt! Jo, på svenska är potatismjöl samma sak som potatisstärkelse. Det som säljs i Sverige som potatismjöl är ren postisstärkelse gjort av rå potatis. 80 g/100g är stärkelse (resten vatten som stärkelsen suger upp) och 97,6 % av denna stärkelse är resistent. I USA så betyder dock potatoflour mjöl gjort av kokat, mosad och torkad hel potatis. Inte mycket RS i den, kan jämföras med basen i pulvermos. Sedan verkar den som skrivit detta inlägg vara inkompetent även vad gäller redningar av saftsås. Det är precis samma svenska potatismjöl som används för att stryka skjortor som används för redning av saftsås. : Tack för dina svar, Per. Tur att jag fortsatte med mitt potatismjöl. Mätte just mitt blodsocker efter en lång skön natts sömn: 4,7 mmoL/L. Brukar annars ligga på ca 6,0. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Ja, fast i betydligt lägre grad än potatismjölet. I min tabell kan du se att potatismjöl har 97, 6 % resistent stärkelse medan den bästa majsstärkelsen Hi-Maize ligger på 53,1 %. Hi-Maize är en speciell sorts majs med extra hög andel amylos vilket är den del av stärkelsen som gör den resistent. Den vanliga majsstärkelsen ligger ännu lägre. Och i vilket fall som helst kan du inte göra redning/sås av den, då försvinner nästan alla resistent stärkelse. ERRATA: Har inte hunnit ändra det men jag har upptäckt att det är en felavskrift i sista raden om kokt och kyld potatis. Det korrekta värdet ska vara 3,8 g RS per 100 g (inte 3,2 g). Därmed ökas andelen resistent stärkelse från 21,5 till 25,5 %. EDIT: Jag ser nu att uppgiften 3,2 kommer från en annan källa så vilken uppgift som är rätt (3,2 eller 3,8) går inte att säga och det kan sannolikt variera från potatis till potatis. Ja..nu har jag läst din utmärkta artikel...så nu vet jag att man inte får värma stärkelsen ...vid vilken temperatur övergår stärkelsen till att bli icke-RS? Tror inte du skrev något om det? I och för sig antar jag att det inte spelar någon roll...Det är väl sannolikt vid den temperatur potatis/majsmjölet får sina egenskaper som gör att såsen reder sig?! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Angående blodsockret....är det så att man rättar till någon "obalans" genom att tillföra RS...som gör att fasteblodsockret sjunker och att man därefter kan upphöra med "RS-behandlingen"?...eller upphör effekten när man slutar med RS (eller återgår till mera normala mängder RS?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Men om man tänker sig att magbakterierna kontinuerligt behöver "mat", då lär man ju fortsätta? Alltid alltså. Point of no return... Kall potatis, kalla bönor, kallt ris - eller potatismjöl. Tänkte ändå att jag skulle testa potatismjöl, inte minst för det lär vara ett slags "litmustest" för hur ens magbakterier-sammansättning är, bättre eller sämre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Om man som lätt överviktig utan allvarliga kända hälsoproblem (jag) ska behöva klamra sig fast vid potatismjöl för att få en långsiktigt hälsosam kost då är det dags att tänka några varv till. Är det verkligen nödvändigt och bra att låta hjärnan gå på ketoner och kroppsproducerad glukos? Kan inte glykogendepåerna få sin påfyllning via kosten? Gick jag inte ner 8 kg (det som skulle behövas nu) relativt smärtfritt på GI för 10 år sen (med stort inslag av balgväxter)? Är verkligen antinutrienterna i baljväxter farligare än solanin? Finns det inte några som borde börja snickra på en pudel och kanske en ursäkt till slv för alla arga mail? Har man haft fel är det bara att ändra sig, inget fel i det. Undrar om inte en lagom dos baljväxter får bli vägen ut för min del. Vad var det han hette nu GI-gurun, nåt på P, Paulsson? Pau....., ah jag har väl nån bok nånstans... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts