Jump to content

Ännu mer om resistent stärkelse

Per Wikholm

Recommended Posts

Om man som lätt överviktig utan allvarliga kända hälsoproblem (jag) ska behöva klamra sig fast vid potatismjöl för att få en långsiktigt hälsosam kost då är det dags att tänka några varv till. Är det verkligen nödvändigt och bra att låta hjärnan gå på ketoner och kroppsproducerad glukos? Kan inte glykogendepåerna få sin påfyllning via kosten? Gick jag inte ner 8 kg (det som skulle behövas nu) relativt smärtfritt på GI för 10 år sen (med stort inslag av balgväxter)? Är verkligen antinutrienterna i baljväxter farligare än solanin? Finns det inte några som borde börja snickra på en pudel och kanske en ursäkt till slv för alla arga mail? Har man haft fel är det bara att ändra sig, inget fel i det. Undrar om inte en lagom dos baljväxter får bli vägen ut för min del.

Vad var det han hette nu GI-gurun, nåt på P, Paulsson? Pau....., ah jag har väl nån bok nånstans...

Jag drar mig till minnes bilder på bönsallader ur en flera år gammal kokbok av Annika Dahlqvist. Bönor i måttlig mängd äter nog många LCHFare. 

Kritiken mot SLV handlar om deras ogrundade varningar för naturligt, mättat fett som i t ex smör, kött och kokosolja. Det finns inga vetenskapliga belägg för att dessa fettkällor är dåliga för hälsan. Kritiken mot SLV handlar också om deras indirekta stöd för socker, genom att de nyckhålsmärkte högsockrade produkter som fruktyoghurt, bara den var fettsnål.

Det vetenskapliga stödet för att fytinerna osv i bönor (blötlagda, tillagade) skulle vara skadliga för människor verkar vara obefintligt. Samma eller liknande antinutrienter förekommer dessutom även i t ex nötter, i lika stor mängd som i bönor.

Den här sidan om bönor och antinutrienter var rätt bra tycker jag: http://www.drclydewilson.com/content/paleo-diet-incorrect-legumes-are-not-antinutrients

• Like 5

Jag har motsatt erfarenhet, hade stora problem på gi-kost. Men den var fettsnål och innehöll knäckebröd i stor mängd. Gick inte ned i vikt, tränade mycket. Men hur såg min tarmflora ut då? Det vet jag ju inte. Men ständigt uppblåst var jag iallafall. Sen började jag med lchf och magen blev bättre, men absolut inte bra. Den är ofta uppblåst nu också (inga smärtor). I övrigt mår jag bra på en liberal lchf. Men som sagt, man kan göra det mesta bättre.

Jag tror man måste acceptera att allt utvecklas och förändras över tid. Egentligen inget att göra en pudel över. Största pudeln tillkommer Slv ändå, som myndighet har man väl extra ansvar.

Läser man Weston Price får man lite perspektiv på vårt moderna samhälle och vårt sätt att leva rent allmänt. Folk har levt på en massa olika föda och på olika sätt, i olika klimat. Det större perspektivet går ofta förlorat när vi är så mycket "här- och- nu". Medikaliseringen av befolkningen har ju också gjort att vi kan leva på ett sätt som är destruktivt och ändå komma undan med mycket. Ta ett piller till... Själv var jag ju gift med Herr Ipren under mitt tidigare liv.

• Like 2

Jag har motsatt erfarenhet, hade stora problem på gi-kost. Men den var fettsnål och innehöll knäckebröd i stor mängd. Gick inte ned i vikt, tränade mycket. Men hur såg min tarmflora ut då? Det vet jag ju inte. Men ständigt uppblåst var jag iallafall. Sen började jag med lchf och magen blev bättre, men absolut inte bra. Den är ofta uppblåst nu också (inga smärtor). I övrigt mår jag bra på en liberal lchf. Men som sagt, man kan göra det mesta bättre.

Jag tror man måste acceptera att allt utvecklas och förändras över tid. Egentligen inget att göra en pudel över. Största pudeln tillkommer Slv ändå, som myndighet har man väl extra ansvar.

Läser man Weston Price får man lite perspektiv på vårt moderna samhälle och vårt sätt att leva rent allmänt. Folk har levt på en massa olika föda och på olika sätt, i olika klimat. Det större perspektivet går ofta förlorat när vi är så mycket "här- och- nu". Medikaliseringen av befolkningen har ju också gjort att vi kan leva på ett sätt som är destruktivt och ändå komma undan med mycket. Ta ett piller till... Själv var jag ju gift med Herr Ipren under mitt tidigare liv.

Jag släppte delvis fettskräcken i och med gi men det var mest olja som gällde då.

Har just tvingat i mig ett glas vatten med potatismjöl. Ibland undrar jag om detta inte är ett försenat aprilskämt, känslan när man sitter där med glaset med potatismjölsvatten är surrealistisk!

Nån mer än jag som dricker rs idag? Snälla, säg att det är nån tok därute som delar mitt öde ;-)

• Like 3

Har just tvingat i mig ett glas vatten med potatismjöl. Ibland undrar jag om detta inte är ett försenat aprilskämt, känslan när man sitter där med glaset med potatismjölsvatten är surrealistisk!

Nån mer än jag som dricker rs idag? Snälla, säg att det är nån tok därute som delar mitt öde ;-)

Här har du en tok till som anammat detta påfund :P Och ska sanningen fram så har min mage inte skött sig så bra på länge...sedan jag började med potatismjöl, trots relativt stora mängder grönsaker per dag. Vi får se om det är en tillfällighet...

• Like 5

Inget potatismjöl här. Håller med om första april-känslan. Eller dolda kameran?

Men är inte opåverkad av debatten. Min lösning blev att göra sallad med kidneybönor till kvällsmat. Har också bestämt mig för att höja min kolhydratgräns från 50 gram till 100 gram och äta mer rotfrukter och kanske lite rågbröd.

• Like 5

Här har du en till :)

Jag gör det bara för att försöka få ordning på mitt fasteblodsocker, samt att jag får en deja vu (orkar inte få med alla accenterna på paddan).

Min momor drack alltid ett glas potatisvatten "för hälsans skull".

• Like 5

Har också anammat trenden ;) fast det blir en och annan rå potatis också. Får se om magen blir snällare. Äter kalla bönor i sallad ett pqr ggr i veckan också, går bra att hålla mig under 50 gr kolhydrater ändå. Gott är det också ;)

• Like 5

Det jag inte riktigt har förstått är varför ni som är friska och ej överviktiga börjar äta potatismjöl istället för grönsaker och rotfrukter med en massa näringsämnen? Vad gör att man undviker dessa om man är frisk, om man nu tror på att det behövs RS?

• Like 3

Det går tydligen inte att få i sig tillräckligt med rs på annat sätt än genom potatismjöl, eller (mycket) kall potatis, ris och bönor. 40 gr/dag ska intas för att magbakterierna ska få föda. Visst låter det som ett skämt?

• Like 2

Jag tycker inte alls att det är något problem att få i sig potatismjöl - 1 msk potatismjöl utrört i en skvätt vatten rätt ner i halsen tre ggr om dagen. Känns inte som om det skulle kunna vara farligt i alla fall.

Har i hela livet fram tills dess jag började med LCHF haft problemmage - typ IBS eller något annat obestämbart. Var först rädd att ändra på ett fungerande koncept men läste någonstans att det kan hjälpa ytterligare att läka inflammation i tarmen. Trots att jag inte haft några problem de senaste två åren tänkte jag att lite extra mat till snälla bakterier kan väl inte skada. Magen är fortfarande bra efter det att jag provat i cirka en vecka. Det enda jag märker som skillnad är att jag börjat gasa lite ibland, vilket jag inte gjort alls under mina två år på LCHF. Det kan ju vara ett tecken på att bakterierna inte fått någon mat och att det kanske inte alls varit så bra som det känts.

Jag har inga problem med smaken av potatismjöl och vatten (även om större delen av blandningen åker rätt ner i halsen) - den smakar rå potatis som jag alltid gillat. Har läst flera kommentarer på nätet den senaste tiden om att jag inte är ensam om att gilla smaken. Har aldrig tidigare i livet hört talas om någon annan som gillat rå potatis och jag är snart 50 år. Vi kanske är lite konstiga som grupp vi LCHF:are :)?

• Like 4

Det går tydligen inte att få i sig tillräckligt med rs på annat sätt än genom potatismjöl, eller (mycket) kall potatis, ris och bönor. 40 gr/dag ska intas för att magbakterierna ska få föda. Visst låter det som ett skämt?

40 gr/dag är väl inte bevisat, utan det är vissa som resonerar så när man har jämfört med u-landsbefolkning. Kanske olika befolkningar har klarat sig på olika mängd, precis som allt annat. Däremot verkar potatismjöl vara en bra husmorskur för obalanserad tarmflora, något som är vanligt tror jag bland diabetiker och personer med autoimmuna sjukdomar. Är man frisk så är nog fibrer och stärkelse från grönsaker bra nog (eller kanske bättre)?

• Like 6

Det jag inte riktigt har förstått är varför ni som är friska och ej överviktiga börjar äta potatismjöl istället för grönsaker och rotfrukter med en massa näringsämnen? Vad gör att man undviker dessa om man är frisk, om man nu tror på att det behövs RS?

Insåg efter jag tryckt svára att jag inte tillhör målgruppen för frågan eftersom jag är både överviktig och sjuk, men har jag kommit så här långt så ;)

Jag ser det som ett kul experiment för att se om jag kan må bättre. Magen är oceaner mycket snällare på lågkolhydratmat, men har ändå inte varit hundra i år. Så jag tycker det är intressant ämne med tarmflora tll att börja med. Ska försöka övertyga maken (som har diabetes) om att testa och samtidigt kolla sitt blodsocker, han är lite trög att få med på alla intressanta experiment bara ;)

• Like 3

Man kan vara smal och frisk (utan symtom) och ändå ha en dålig/destruktiv tarmflora. Kolla Larry Smarrs föreläsning som varit uppe här i forumet för ett tag sedan. Han hade något liknande Crohns utan svårare symtom.

En av fördelarna med en bra tarmflora är ett gott immunförsvar, det vill jag gärna ha, som en "försäkring" liksom.

• Like 5

Även här dricks det potatismjöl! Märker inte något speciellt ännu, men mitt morgon-BS har sjunkit och var i morse nere på 4,4. (Har legat på ca 5,6 stadigt varje morgon) Sonens mage har lugnat sig och hans bottenlösa hunger har dämpats. Jag tar ca 2msk morgon och kväll.

• Like 3

Här har det också kommits igång med modifikationen att jag kombinerar potatisstärkelsen med psyllium husk powder som jag läst om på några ställen, kört 1 msk av vardera på kvällen, kör även probiotika, tänkte att man bör ju mata de små liven.

• Like 1

Här har det också kommits igång med modifikationen att jag kombinerar potatisstärkelsen med psyllium husk powder som jag läst om på några ställen, kört 1 msk av vardera på kvällen, kör även probiotika, tänkte att man bör ju mata de små liven.

Vilken probiotika?

Vilken probiotika?

Bor i UK och här har jag hittat en sort som har 10 olika stammar och 10 miljarder aktiva kulturer den heter Probio 10. Följer Dr Perlmutters rekommendation i Grain Brain och tar en kapsel 2 ggr per dygn på fastande mage.

• Like 1

Läste någonstans att Per Wikholm skrev att krossade hela psylliumfrö var bra men inte Fiber Husk (som det heter i Sverige) som bara är skalet från psylliumfröet som är malt. Vet inte varför :), men kanske var det att enbart skalet inte innehåller så mycket RS. Men det får du ju å andra sidan genom potatisstärkelsen.

Om det är malda skal av psylliumfrö som du äter - vad är det det ska bara bra för?

Läste någonstans att Per Wikholm skrev att krossade hela psylliumfrö var bra men inte Fiber Husk (som det heter i Sverige) som bara är skalet från psylliumfröet som är malt. Vet inte varför :), men kanske var det att enbart skalet inte innehåller så mycket RS. Men det får du ju å andra sidan genom potatisstärkelsen.

Om det är malda skal av psylliumfrö som du äter - vad är det det ska bara bra för?

Det är krossade hela frön jag använder vet inte om man kan få tag i det hemma Sverige, ser ut som ett brun mjöl och hade tänkt använda det i stället för pofiber vid bakning eftersom det inte går att få tag i pofiber här (har klarat mig med lite besök hemmifrån som tagit med) och jag översätter recept för en internationell blog. Summa sumarum så funkar det men brödet blev ganska kompakt jämfört med pofiber. Fiber husk heter här psyllium husk och hyfsat lätt att få tag i.