Jump to content

Lowcarb och 5:2


Max
 Share

Recommended Posts

Jag (kvinna, 46 år, 170 cm, 90 kg) har precis kört min första vecka 5:2 och skulle gärna höra mer om andras erfarenheter.

Jag har kört liberal (mycket grönt och förmodligen för mycket ost och grädde) LCHF i snart ett år och är ganska nöjd eftersom jag får vara mätt och iaf inte går upp i vikt. Men jag skulle gärna gå ner kanske 10-15 kg och stå still där istället - därav mitt 5:2 initiativ.

Såhär långt har det varit enkelt att halvfasta. Jag har ingen huvudvärk eller besvärlig hunger - antagligen pga fettdriften - som jag haft i början av tidigare fasta. Men jag skulle vilja peppa mig lite och hittar inte så många som jag kan jämföra mig med.

På pappret verkar LCHF och 5:2 som en perfekt kombo men hur har det varit på riktigt? Välmående? Viktminskning?

 

Link to comment
Share on other sites

Eh.. varken LCHF eller 5:2 är bantningsdieter.. tanken är att man skall äta samma mängd kalorier hur som helst!

 

Men.. som du redan tangerat.. 5:2 blir nog inte uthärdlig om man inte äter LCHF?

 

Jag kan äta en måltid om dagen ibland.. på grund av olika omständigheter.. men trivs bäst med två.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Spännande. Det är min första vecka med fasta också, fast jag kör bara 24-timmars rak fasta. Det är ju en baggis att fasta när man inte är kolhydratsdriven längre. Förr blev jag svettig och darrhänt om jag gick mer än 5 timmar utan mat. Hungrig brukade jag ju bli efter ett par, tre timmar..

Är lite sugen på att kolla om jag skulle klara 36 timmar, hur det går att sova på fastande mage. Bra för nyfikenhets skull, dock.  ^_^

 

Jag hoppas på viktminskning i första hand och sen har jag läst på en del om hälsofördelarna med att låta kroppen få lugn och ro till att ägna sig åt reparationer. Det låter ju bra det med.  :)

Link to comment
Share on other sites

Kvinna 58 år. Jag har ätit LCHF i 4 år nu och inte gått ner ett gram, men kör kosten för hälsans skull.

I augusti började jag med 5:2 och har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan.

Jag brukar inte kunna hamna på mer än 20-22 timmars fasta, men det har funkati alla fall.

Sista 3 månaderna har jag hamnat på en platå, men jag går i alla fall inte upp och tar nån cmi midjan i alla fall

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för respons! Jag undrar lite om ni också har övervikt och vill minska? Eller är det för de andra ev effekterna?

Jag har alltid haft svårt att gå ner men nu efter 40 har jag stött på en helt ny nivå på "svårt" som gränsar i hopplöst! Jag känner annars ingen skillnad i hälsa och välmående på LCHF men gillar skarpt att jag slipper vara hungrig och ha olust över allt jag stoppar i munnen. Det är otroligt skönt! Jag tänker inte väga mig riktigt än men återkommer, vore kul att höra era fortsatta resultat!

Link to comment
Share on other sites

Just nu väger jag 73 till mina 155 cm så visst är jag rultig och skulle behöva gå ner. Mitt mål är 65 kg. Tror inte jag vill bli smalare då jag nog skulle se ut som ett anskrämligt russin i så fall...

Men jag tycker inte livet är hopplöst om jag inte når mitt mål heller... Den här kosten har givit mej en helt annan livskvalitet, så för mej är det inte vikten och utseendet.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Just nu väger jag 73 till mina 155 cm så visst är jag rultig och skulle behöva gå ner. Mitt mål är 65 kg. Tror inte jag vill bli smalare då jag nog skulle se ut som ett anskrämligt russin i så fall...

Men jag tycker inte livet är hopplöst om jag inte når mitt mål heller... Den här kosten har givit mej en helt annan livskvalitet, så för mej är det inte vikten och utseendet.

Det du skriver är verkligen en av de bästa effekterna med lchf! Man finner en ro i både kropp och själ. De flesta börjar nog med lchf för att gå ner i vikt, men fortsätter - oavsett viktnedgång eller ej - för att de mår så förbaskat bra. Tänk om jag hittat lchf som ung, så mycket vånda och ångest jag hade sluppit då... Men bättre sent än aldrig  :D

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ibland fasta 24-timmar, dock då från efter lunch till lunch. Effekten för kroppen (hormoner) är densamma och jag tycker att det är väldigt mycket enklare. Då jag ofta tränar på både kväll och morgon, kan jag festa på en ägglatte (1-3 ägg, 1-2 matskedar kokosolja, 2 dl hett vatten, kör i mixern, spetsa med kaffe eller te eller kanel eller vad du nu vill), som håller mig mätt rätt länge och är sanslöst supergott!

Link to comment
Share on other sites

Kvinna 58 år. Jag har ätit LCHF i 4 år nu och inte gått ner ett gram, men kör kosten för hälsans skull.

I augusti började jag med 5:2 och har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan.

Jag brukar inte kunna hamna på mer än 20-22 timmars fasta, men det har funkati alla fall.

Sista 3 månaderna har jag hamnat på en platå, men jag går i alla fall inte upp och tar nån cmi midjan i alla fall

Intressant! Jag är lite äldre än du, ätit LCHF i två år oc har inte heller gått ner någonting. Jag har stått stadigt på 65-66 kg och till mina 168 cm så är det ju ingen katastrof. Jag skulle dock gärna vilja minska ca 5 kg och bli av med lite mage och bilringar så jag har funderat på någon PF. Det låter ju fantastisk det du åstadkommit sedan August. Kan du berätta hur du gör?

Jag kör ibland fasta 24-timmar, dock då från efter lunch till lunch. Effekten för kroppen (hormoner) är densamma och jag tycker att det är väldigt mycket enklare. Då jag ofta tränar på både kväll och morgon, kan jag festa på en ägglatte (1-3 ägg, 1-2 matskedar kokosolja, 2 dl hett vatten, kör i mixern, spetsa med kaffe eller te eller kanel eller vad du nu vill), som håller mig mätt rätt länge och är sanslöst supergott!

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Jag är lite äldre än du, ätit LCHF i två år oc har inte heller gått ner någonting. Jag har stått stadigt på 65-66 kg och till mina 168 cm så är det ju ingen katastrof. Jag skulle dock gärna vilja minska ca 5 kg och bli av med lite mage och bilringar så jag har funderat på någon PF. Det låter ju fantastisk det du åstadkommit sedan August. Kan du berätta hur du gör?

Jag äter middag kvällen innan runt 18-19. Ibland kan det bli något litet vid TV:n också, om jag är onöjd, så därför brukar jag räkna med att det kanske blir 20-22 timmar.

Sedan fastar jag bara på kalorifri vätska (mest grönt och rött te) vid skrivbordet. Brukar bli ca 2 liter. Maken hämtar mej vid tåget kl 17 och brukar ha en liten ölkorv med sej bara för säkerhets skull. Han (och även jag) är fortfarande rädd för att jag ska hugga honom i strupen så som jag gjorde på blandkosttiden när jag var hungrig. På sistone har jag ofta med mej en halv gurka som jag doppar i flingsalt, bara för att det är viktigt att få i sej saltet också när man dricker. Annars tar jag en tesked salt och slickar i mej med jämna mellanrum i stället, men gurka innehåller ju inte mycket och det är godare att ha nånting till saltet.

Sen blir det vanlig middag 18-19 igen.

Så kör jag måndagar och torsdagar, eftersom det är 2 av mina pendlardagar. Det är så himla skönt att slippa ut och jaga mat på lunchen. Då jobbar jag in den i stället och kan komma hem en timme tidigare i stället :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Två veckor in och jag tror att jag kanske tappat lite. Min våg är analog och tempramentsfull... Jag känner mig som vanligt och har inte ändrat något i övrigt, tränar som vanligt men har fått backa på grädde i kaffet - det tog nästan alla 500 kalorierna!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag började med 5:2 för snart ett år sedan, gick ned 16 kg till BMI 19-20 på ett halvår, kring 12-14 i fettprocent.  

 

Det gick snabbare och betydligt lättare så snart jag började med low carb. Min fru började samtidigt, men vägrar att släppa kolhydraterna. Hon har rätt plågsamma fastedagar, och har väl egentligen inte gått ned något särskilt (inte för att hon behövde egentligen).

Min 5:2 innebär att jag för det mesta jag äter noll kalorier under 36 timmar måndagar och torsdagar, men nu har jag blivit tvungen att äta lite grann eftersom jag blir för spinkig annars. På helgerna ätar jag massor, eller så mycket jag har lust med, och dricker en hel del vin fredag och lördag, och ibland lite på söndag. Känns inte som om jag offrar något särskilt eller plågar mig över huvud taget.

Min low carb innebär i princip att jag äter en väldig massa fett och ovanjordsgrönsaker, mycket fet fisk, mycket ägg, en hel del alger, och håller igen lite med köttet. Mycket kokosfett och animaliska fetter, rapsolja, olivolja. Eftersom jag äter så mycket fett misstänker jag att fettkvaliteterna börjar spela roll, så jag begränsar omega 6-intaget i förhållande till mättat och omega 3.

 

De enda kolhydrater jag äter i veckorna är väl i en skål frysta bär, på helgerna kan det bli en del lakrits och diverse godis till vinet. Ingen aning om jag brukar vara i ketos, har mått bra hela tiden och nöjer mig med det.

 

Min fru blev vädligt orolig för att jag skulle ha farliga kolesterolvärden (ärftlig belastningsrisk + uppskrämd av förskräckta bekanta) och fick mig att ta ett test, som visade att samtliga mina blodvärden var ideala, helt fantastiska enligt läkaren. 

Enda problemet nu är väl att jag fått så spinkiga ben när jag inte har all denna vikt att gå runt med, såg till sist på några foton att jag faktiskt ser riktigt eländig ut, som en lägerfånge trots att BMI ligger kring 20. Har blivit tvungen att börja på gym, en kort vända varje dag, och måste väl äta lite mer. Fortsätter med fastandet måndagar och torsdagar, misstänker att det har bra hälsoeffekter även om jag kanske inte behöver dem för att hålla vikten.

Nåja, min slutsats är i alla falll att 5:2 och low carb är perfekta för varandra, fastorna blir helt problemfria om man vänjer sig av med kolhydraterna.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vägde in på -3,5 kg imorse vilket i min bok är ett fullständigt strålande resultat! Jag mår inte prima just nu (ont i magen) men hoppas det beror på den stökiga Påsken. Kanske borde jag inte köra fastedagar när jag är ute ur vardagslunken. Om jag går ner i närheten av den här takten kan jag ta det hur lugnt som helst!

Jag har heller inga särskilda hungerkänslor på fastedagarna - helt säkert tack vare LC - jag äter ca 500 kalorier men räknar inte grönsakerna särskilt noga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

-5 kg och magen är åter som den varit sedan jag började med lågkolhydratkost (=sådär). Jag har kommit in i en rutin där jag dricker svart kaffe på morgonen, äter gurka och rädisor under dagen och sedan en stor och mättande sallad på kvällen. Jag räknar inte grönsakerna utan bara fetaost, olja, majonnäs och sånt.

Det går lätt - om jag är hungrig dricker jag te - ni vet ju alla att man inte blir hungrig på det där plågsamma avgrundsdjupa sättet längre och det gäller på fastedagarna också. Jag nästan ser fram emot dem, förmodligen för att jag faktiskt tappar i vikt - något jag har mycket, mycket svårt för oavsett diet. Känner mig försiktigt optimistisk!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sedan kom sommaren och den enkla vardagslunken försvann nån gång veckan före Vätternrundan. Jag har inte flippat ut helt men det har både varit potatis, jordgubbar, campari och en och annan öl. Nu har jag kört min första 5:2-vecka och vågen står på +1 kg vilket jag uppfattar som MYCKET positivt. Annars brukar jag lida när jeansen ska på för första gången i augusti - det brukar vara tajt och orsaka ångest - men 1 kg är ju ingen katastrof, precis! Peppar för nya tag, det går långsamt det här, he he, men det bekymrar mig lite så länge jag kan hålla ökningen borta, för nu är det vardag igen och lättare att styra upp sig!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vågen på 84 kg i morse så mitt sommarkilo är borta tillsammans med lite till. Det blir 6 kg på 6 månader och jag förstår att det verkar futtigt för er som tappar 6 kg på EN månad men för mig är det oerhört att få må såhär bra! Jag har känt mig lite ynkig på¨fastedagarna och är inte upplagd för något krävande på kvällarna men det får det vara värt. Om jag verkligen vill "fuskar" jag med lite grädde i kvällsteet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grattis! Roligt att ha följt din utveckling! Jag hade tänkt hoppa på detta nu då jag har några kg att gå ner (ca 12). Hur påverkar en fastedag hjärnaktiviteten om man går till jobbet under denna dag (måndagar och torsdagar)?

Jag tror att fredagar och söndagar fungerar bäst för mig. Ska börja nu på söndag hade jag tänkt.

Ålder: 29
Vikt: 82
Längd: 180
Målvikt: 70
Startdatum: 14 september

Link to comment
Share on other sites

Jag prövade 5:2 lite grann förra sommaren. Sedan tidigare äter jag 16:8 (lunch vid 11, middag vid 18 nångång) så frågan var hur 5:2 skulle se ut med den kombinationen? Jag prövade först att äta de 4-500 kcal som nämns i sammanhangen. Och sedan testade jag att hoppa över maten helt den dagen, vilket var lättare. Men efter ett tag konstaterade jag att jag var konstant hungrig (oavsett om det var fastedag eller ätardag), så jag lade ner det. Jag kanske ska testa igen, med något annat upplägg, men just nu känns det som att vikten kan röra sig neråt ändå. 16:8 har aldrig påverkat vikten (jag äter så för att jag trivs med det) men 5:2 gjorde att den minskade.

Och, för statistiken, jag fyller 58 i höst och vill bli av med sådär 25 kg.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör måndag o torsdag och tycker det är lättare när jag jobbar. Brukar faktiskt träna på förmiddagarna och märker ingen skillnad på energinivåerna förrän till kvällen. Men jag inte precis hjärnkirurg - mitt jobb kräver ingen särskild koncentration.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar att fasta när jag jobbar. vi har så tråkiga lunchrestauranger runt jobbet, bara skräpmat. Så jag jobbar in lunchen och smiter hem lite tidigare eller sparar timmarna tills jag behöver gå till frissan eller sånt. Är jag hemma har jag ju kylskåpet för nära, så då känns det jobbigare att fasta. Inte så att jag är skrikhungrig, men det finns fler alternativ än på jobbet.

Jag kör 20-22 timmar med bara kalorifri vätska (vatten, roiboos och grön te) och ev lite extra salt. Är det en dag det känns extra jobbigt (om jag ätit mindre bra dagen innan) kan jag knapra lite gurka för att få lite att tugga på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...