Jump to content

Går inte amma med LCHF

Blixtern

Recommended Posts

Hej!

Bestämde mig för att börja igen med LCHF, trots att jag ammar min snart 3 mån bebis, efter att fått goda råd hos er:)  Jag mår bra och tappat 3 kilo på 4 veckor.  Efter knappt 2 veckor med LCHF märkte jag att dottern började vara irriterad vid bröstet.  Ammar kort och börjar sedan vrida huvudet som att något stör henne.  Hon har förkortad den tid hon ammar och det har inte alls varit mysigt att amma, jag får lixom nästan tvinga henne dricka då hon verkar inte nöjd.  Hon har gått fint upp i vikt under denna tid trots kortare amningstider.  Jag blev lite orolig att det kanske inte var tillräckligt med kolisar i mjölken men jag kan konstatera att det inte är problemet, smakade på mjölken och den smakade sockerlager! 

Men nu senaste dagarna har jag "fuskat" och ätit både bröd och bullar.  Inga stora mängder men ändå.  Och plötsligt är dottern jättenöjd under amningen.  Så tyvärr är det säkert som jag inte ville erkänna... hon tycker mjölken smakar konstigt när jag är i ketos.  

Jag vill ha mysiga amningsstunder med min lilla dotter och därför vågar jag inte fortsätta med LCHF.  Men min fråga till er är, hur skall jag då göra?  Skall jag fortsätta äta turkisk yoghurt till frukost och fet sås till maten eller skall jag byta mot tex vanlig yoghurt och ingen fet sås???  Jag kommer inte äta potatis/pasta/ris men lägga till grovt bröd/knäckebröd och kanske musli/flingor.  Hela grejen med LCHF är väl ketosen och om jag inte är i ketos och äter ändå en del fett då kommer jag väl gå upp i vikt?  Eller???

Mvh,

En lite förvirrad Blixtern

Hej!

Bestämde mig för att börja igen med LCHF, trots att jag ammar min snart 3 mån bebis, efter att fått goda råd hos er:)  Jag mår bra och tappat 3 kilo på 4 veckor.  Efter knappt 2 veckor med LCHF märkte jag att dottern började vara irriterad vid bröstet.  Ammar kort och börjar sedan vrida huvudet som att något stör henne.  Hon har förkortad den tid hon ammar och det har inte alls varit mysigt att amma, jag får lixom nästan tvinga henne dricka då hon verkar inte nöjd.  Hon har gått fint upp i vikt under denna tid trots kortare amningstider.  Jag blev lite orolig att det kanske inte var tillräckligt med kolisar i mjölken men jag kan konstatera att det inte är problemet, smakade på mjölken och den smakade sockerlager! 

Men nu senaste dagarna har jag "fuskat" och ätit både bröd och bullar.  Inga stora mängder men ändå.  Och plötsligt är dottern jättenöjd under amningen.  Så tyvärr är det säkert som jag inte ville erkänna... hon tycker mjölken smakar konstigt när jag är i ketos.  

Jag vill ha mysiga amningsstunder med min lilla dotter och därför vågar jag inte fortsätta med LCHF.  Men min fråga till er är, hur skall jag då göra?  Skall jag fortsätta äta turkisk yoghurt till frukost och fet sås till maten eller skall jag byta mot tex vanlig yoghurt och ingen fet sås???  Jag kommer inte äta potatis/pasta/ris men lägga till grovt bröd/knäckebröd och kanske musli/flingor.  Hela grejen med LCHF är väl ketosen och om jag inte är i ketos och äter ändå en del fett då kommer jag väl gå upp i vikt?  Eller???

Mvh,

En lite förvirrad Blixtern

Ju mer kolhydrater du äter, desto mer fett ska du också äta! Det är procenthalten fett i förhållande till kolhydrater som är viktigt. Så fortsätt ät den feta yoghurten och fet sås!

• Like 1

Jag har ammat tre barn över ett år vardera. Ibland har babyn sådana perioder. Min mellandotter som jag ammade 18 månader helvägrade bröstet 2,5 dygn när hon var 8 månader. Det var när min farmor dog och vi var på resa pga begravningen. Kanske var jag extra stressad? Sånt kan alltså hända. Jag åt lchf sedan hon var 3 månader. Jag har alltså ammat totalt 30 månader på lchf utan problem.

Vid tre månader kommer oftast den första stora upptrappningsfasen i amningen. Babyn är sur. Det behövs mera mjölk än babyn får. Då ska man inte ge ersättning för brösten ska börja producera mera som respons på babyns beteende. Kanske något sånt ni drabbats av? Det tar upp mot en vecka.

Kan det kanske vara så att då du äter Lchf så är mjölken fetare och då blir hon nöjd fortare? För visst sa du att hon gick upp vikt ändå., det borde ju innebära att hon får tillräckligt med mat. Sen skriver du att du är i ketos, hur strikt lchf åt du? Du kan säkert äta mer kolhydrater än strikt lchf då du ammar, men då bör det vara mera grönsaker, rotfrukter och kanske någon frukt istället för bröd och bullar. Någon potatis eller lite ris funkar säkert också.

• Like 2

Jag kan tillägga att om du inte har diabetes typ 2 eller andra sjukdomar som kräver strikt lchf finns inga behov att lämna bort rotfrukter och någon frukt i veckan ur kosten. Jag skulle satsa på hälso-lchf. Dvs undvika industrimargarin, omega6-oljor, färdigmat, socker, godis, extra söta frukter (typ vindruvor) och spannmål. Men äta syrade mjölkprodukter och rotfrukter så ofta jag vill utan att gå över till en lågfettkost.

• Like 6

Har en väninna som hade samma problem och hon drog slutsatsen att när hon var i ketos så ville ungen inte ha mjölken. Hon la till mer grönsaker, rotfrukter och bär och då fungerade det. Man kan väl gå ner i vikt utan att vara i ketos också?

• Like 1

Eftersom vi fungerar olika allihop så varför skulle inte en bebis ha åsikter om hur mjölken smakar?

Vissa måste utesluta lök eller mjölk eller kryddor för att bebisen inte ska få ont i magen så detta förvånar inte mig.

Jag har två barn som jag ammade. Det första i 11 mån och det andra i 7 mån. Min först födda tyckte det var rätt gött med ammning!! Hon hade nog vägrat att lägga amningen på hyllan om hon inte blev magsjuk och inte kunde bheålla någon mjölk. Då var hon ett år och hade slutat amma på dagen när hon var 11 mån, detta var alltså bara nattamning. Min minsting tvärvägrade att amman är han fick smaka MAT! Började ge honom smakportioner när han var 4 mån och de utökades SNABBT till fulla måltider!!! Han var helt galen!! Alla smaker slickade han i sig, oavsett vad jag serverade!! Vid 7 mån ålder hade han lagt dagamningen helt på hyllan. Det ksulle käkas MAT! Slutade amma honom på nätterna när han var 8,5 mån för han försökte äta upp mig :P

Så om barnen har olika preferenser så som mina har haft kring ammning och mat, varför skulle de små inte kunna ha åsikter om smaken på mjölken?

Anpassa maten efter hur den fungerar för dig. Det finns ingen anledning att sleva i sig socker och dricka juice och annat kolhydratsrikt. Det finns "goda" kolhydrater som du kan äta av. Känn efter vad som fungerar för just dig och din lilla bebis!

hihi, jag känner igen det du skriver Alex. Min första BÖRJADE amma vid 5 månader. Innan dess hade jag flaskmatat henne med bröstmjölk varannan timme dygnet om, för hon var så liten när hon föddes. Sonen absolut tvärvägrade bröstet efter första smakportionen potatis. Han klöktes så fort jag knäppte upp blusen. Jag fick nästan stå på huvet för att få i honom nånting. När han fyllde 5 månader tvärslutade vi och började med välling (ville inte ge honom ersättning... detta var på 80-talet) och både han och jag var så lyckliga då

• 2 months later...

Har inte orkat läsa allas svar nu. Men min 3 månaders är lika dan och har varit från start. Har ätit lchf hela graviditeten och fortsätter nu med det. Anledningen är att han blir mätt på typ 2 minuter, men är fortfarande snuttig. Så han blir skitarg om det kommer mat när han bara vill snutta. Haha :) Där är nappen en bra uppfinning :)
Stor skillnad mot min stora kille som vägrade napp och bodde på min tutte i 8 månader :)

• Like 1