Nina34

Fördelning av protein, fett o kolhydrater?

Recommended Posts

Hejsan!

Hur kan fördelningen av protein, fett o kolhydrater se ut när jag äter LCHF?

Jag har börjat registrera mina måltider hos matdagboken.se och får då fram fördelningen i gram. Hur gör jag sedan för att få fram det i % ?

Är det så enkelt som att ta den totala mängden mat i gram i förhållande till varje grupp?

Jag har idag ätit 174 g fett, 66 g protein och 28 g kolhydrater. %-fördelningen blir då ca 65 % fett, 25 % protein o 10 % kolhydrater.

Stämmer det att fettandelen bör vara 75 % ?

Stort tack till er som kan hjälpa mig komma till klarhet med detta! :)

/Nina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra! Då är det förvisso en mer liberal LCHF du kör på. Alla får självklart känna efter vad som passar dem men då jag lallat fram och tillbaks nu i månader med detta ("Jag ska testa och se", "ska göra en egen variant av lchf" och bla bla blaa) kan jag säga att det är bäst att köra rakt på strikt max 5% kolhydrater och då få övergångsbesvären överstökade.

Jag personligen använder mig nu av appen "Shapeup Club" och äter 5%kolhydrater, 80% fett och 15% protein. 

Sen beror det ju självklart på vilka mål du har med din kost, jag är ju förvisso ute efter fettförbränning. Din fördelning är bra om du bara vill börja "LCHF:a i allmänhet" liksom. 

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då vet jag att jag är på "rätt" väg.

Hur kan en dags måltider se ut med 5 % kh, 80 % fett o 15 % protein? Försöker få fram det i matdagboken men får inte riktigt till det.

Tar gärna emot flera förslag. :)

/Nina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikta inte på att få till det till 5%. Sikta snarare på 0, minimalt liksom. Sen om du skulle hamna på bara 3 gram exempelvis är det ju lätt att bara ta en nöt eller nåt om du nu inte vill köra riktigt så lågt. 

I mitt fall är 5% ca 15 g kolhydrater. Jag använder mig som sagt av den där appen flitigt under tiden som jag kör såhär strikt. Sen kommer jag väl ha byggt upp en tillräckligt trygg känsla för hur mycket av allt som funkar och slipper då föra dagbok. 

Det jag äter mycket av är kött, ägg och ost. Ingen mjölk. Om du är typen som bara måste ha mjölk i kaffet och dessutom dricker mycket kaffe kan du ju byta ut det till en skvätt grädde. Godare, behövs mindre men är mer mättande och har färre kolhydrater =).

Idag exempelvis åt jag mackor gjorda på kokosmjöl. Jag har två brödsorter i min blogg som jag kör mycket på och ser alltid till att ha hemma. Sen har påläggen nästan inga kolhydrater (smör, ost, korv, etc).

Sen åt jag tonfiskröra med majonnäs och ägg. Slängde lite dill och citronpeppar på.

Ägg är något som verkligen går att variera och experimentera med. Jag gör äggröror på alla möjliga olika sätt. Med grädde, champinjoner, någon god korv eller ost, exempelvis fetaost, köttfärs, paprika, etc... Prova dig fram! =)

Mitt senaste lilla trick är att alltid se till att ha babybell-ostar i väskan och kokta ägg. Andra kör exempelvis på brie. Prova dig fram =).

Hmm... jaa vad mer kan jag säga. Skriver i bloggen och ska lägga upp recept. 

Hojta till om du undrar något mer! =)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack! Jag ska läsa din blogg för mer tips o inspiration.

Sista fråga för i kväll. :) Behöver man räkna kalorier alls så här i början innan jag vet om jag går ner i vikt eller inte? Eller är det bäst att fokusera på %-fördelningen?

Tack och sov gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stort tack! Jag ska läsa din blogg för mer tips o inspiration.

Sista fråga för i kväll. :) Behöver man räkna kalorier alls så här i början innan jag vet om jag går ner i vikt eller inte? Eller är det bäst att fokusera på %-fördelningen?

Tack och sov gott!

Nej, du behöver inte räkna kalorier alls. Om fördelningen av makronutrienterna ser ut så som Melderv har rekommenderat finns det ingen anledning att räkna. Hunger/mättnadssignalerna i kroppen kommer reglera mängden mat. Ät när du är hungrig, sluta när du inte är hungrig längre.

Det kan i vissa fall ta ett tag innan hunger/mättnadssignalerna fungerar som de ska, särskilt om man har en gedigen historia av jojo-bantning bakom sig. Ha i så fall tålamod så ska du se att det ordnar till sig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då slappnar jag av o äter så bra %-fördelning som möjligt. Tack båda för info och uppmuntrande ord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sikta inte på att få till det till 5%. Sikta snarare på 0, minimalt liksom. Sen om du skulle hamna på bara 3 gram exempelvis är det ju lätt att bara ta en nöt eller nåt om du nu inte vill köra riktigt så lågt. 

I mitt fall är 5% ca 15 g kolhydrater. Jag använder mig som sagt av den där appen flitigt under tiden som jag kör såhär strikt. Sen kommer jag väl ha byggt upp en tillräckligt trygg känsla för hur mycket av allt som funkar och slipper då föra dagbok. 

Det jag äter mycket av är kött, ägg och ost. Ingen mjölk. Om du är typen som bara måste ha mjölk i kaffet och dessutom dricker mycket kaffe kan du ju byta ut det till en skvätt grädde. Godare, behövs mindre men är mer mättande och har färre kolhydrater =).

Idag exempelvis åt jag mackor gjorda på kokosmjöl. Jag har två brödsorter i min blogg som jag kör mycket på och ser alltid till att ha hemma. Sen har påläggen nästan inga kolhydrater (smör, ost, korv, etc).

Sen åt jag tonfiskröra med majonnäs och ägg. Slängde lite dill och citronpeppar på.

Ägg är något som verkligen går att variera och experimentera med. Jag gör äggröror på alla möjliga olika sätt. Med grädde, champinjoner, någon god korv eller ost, exempelvis fetaost, köttfärs, paprika, etc... Prova dig fram! =)

Mitt senaste lilla trick är att alltid se till att ha babybell-ostar i väskan och kokta ägg. Andra kör exempelvis på brie. Prova dig fram =).

Detta gillar jag.   Kan inte trycka på 'gilla' mer idag, så då får du det såhär istället.  ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!

Blev lite insiperarad av denna tråden och laddade ner ShapeUp-appen.

Har hållt på med LCHF ett tag och det har gått ganska bra. Dock så tänkte jag att jag skulle bli mer strikt efter nyåret och addera träning.

Blev lite förbryllad när jag på frukost och lunch redan har uppnått 20gram kolhydrater. När det är "strikt" så brukar man väl rekommendera 20gram/dag?

Tycker att jag har hållt det nere idag.. Bifogar lite bilder här så kan någon säkert förklara var jag "går bort mig" :)

bild-1.png bild-21.png

Någon som har en bra idé ??

Ja.. det råkades köpa Baby Bel Light av misstag... Bara så att ni vet.... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för konstiga förslag som anges till energiprocent inom parentes i den högra bilden ? Går det inte själva lägga in sin egen målbild för fördelning ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vet jag inte. Har inte utforskat appen så noga.

Skall undersöka den vidare ikväll :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hejsan!

Jag har börjat registrera mina måltider hos matdagboken.se och får då fram fördelningen i gram. Hur gör jag sedan för att få fram det i % ?

Är det så enkelt som att ta den totala mängden mat i gram i förhållande till varje grupp?

Jag har idag ätit 174 g fett, 66 g protein och 28 g kolhydrater. %-fördelningen blir då ca 65 % fett, 25 % protein o 10 % kolhydrater.

/Nina

Nej det är inte så man räknar. Om man säger att fettandelen skall vara 75% så menar man att 75% av energin (kcal) skall komma från fettet och fett har drygt dubbelt så mycket energi som protein eller kolhydrater.

Jag gjorde ett exempel på http://www.minmat.net enligt ditt exempel och fick då detta.

Energi kcal: 1917,98   Energi kJ: 8036,90 Proteiner:

66,05

Kolhydrater: 27,92

Fett: 174,00

6% Kolhydrater

14% Proteiner

81% Fett

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hejsan!

/Nina

Men blir det inte lite fel där? Eller är det mig det är fel på? Det där ser ut som viktprocent, och det är väl energiprocent vi brukar prata om? 

Jag har inte använt matdagboken.se, så jag vet inte hur deras kalkylator ser ut. Men den borde väl presentera energiprocenten automatiskt? 

På minmat.net får jag 81% fett, 14% protein och 6% kolhydrater, när jag matar in varor som ger samma viktsiffror som du har. 

Hjälp, någon som brukar räkna!  :blink:

Edit:

För sent ute...   :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ni låter väldigt strikta... kan man verkligen ta i så med fettet? Visa gärna länka på förslag hur fördelningen skal se ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok ni låter väldigt strikta... kan man verkligen ta i så med fettet? Visa gärna länka på förslag hur fördelningen skal se ut..

Fettet mättar väldigt bra så att ligga på 75-85% är riktigt bra för mättnad och ohunger. Jag ligger numera naturligt på just mellan 75 och 80% energi från fett, i princip alltid under 2% från kolhydrater och resten från protein. Just nu är jag igång och mäter ketoner igen så då försöker jag hålla nere proteinerna en aning även om jag i praktiken inte låter mig begränsas så mycket av mätningarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jo, nu ser jag att jag tänkte fel i början av denna tråd. Det ska ju vara % av kcal och inte av gram.

När jag skrollade längre ner i matdagboken.se såg jag att det även fanns en uträkning av kcal-%.

Blev riktigt glad när jag såg att jag låg bättre till än jag tidigare trott. :)

Intressant detta att bli mätt av fett och inte av kolhydrater. Jag går omkring och känner en blandning av att vara nöjd i magen samtidigt som andra delar av kroppen nervöst undrar om magen snart inte ska bli hungrig eller om blodsockret snart ska sjunka. Det är ju det jag är van med att pendla fram o tillbaka i - hunger, blodsockersjunk, mättnad o trötthet - utan att riktigt förstå vad som är vad. Nu ska jag ta det lugnt och försöka lära mig magens o kroppens signaler när jag fyller på med fett för att må bra o känna mig nöjd.

Tack alla för era svar och engagemang!

/Nina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tjenare!

Blev lite insiperarad av denna tråden och laddade ner ShapeUp-appen.

Har hållt på med LCHF ett tag och det har gått ganska bra. Dock så tänkte jag att jag skulle bli mer strikt efter nyåret och addera träning.

Blev lite förbryllad när jag på frukost och lunch redan har uppnått 20gram kolhydrater. När det är "strikt" så brukar man väl rekommendera 20gram/dag?

Tycker att jag har hållt det nere idag.. Bifogar lite bilder här så kan någon säkert förklara var jag "går bort mig" :)

bild-1.png bild-21.png

Någon som har en bra idé ??

Ja.. det råkades köpa Baby Bel Light av misstag... Bara så att ni vet.... ;)

Jag har upptäckt små fel bland ingredienserna i den registrerade maten faktiskt. Om det är första gången du registrerar en viss ingrediens kan det vara värt (om du har nerver och tålamod för det) att klicka på det lilla "i:et" ovanför "datainmatningen" (alltså där du knappar in mängden av det du önskar registrera). Kolla så att näringsinnehållet överensstämmer med det som står på varans etikett. 

Men annars behöver du inte vara SÅ petig. Om du ser resultat, so what the heck. Det där är bara riktlinjer liksom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är det för konstiga förslag som anges till energiprocent inom parentes i den högra bilden ? Går det inte själva lägga in sin egen målbild för fördelning ?

Det gick att ändra.. Så nu är min målbild korrekt :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har upptäckt små fel bland ingredienserna i den registrerade maten faktiskt. Om det är första gången du registrerar en viss ingrediens kan det vara värt (om du har nerver och tålamod för det) att klicka på det lilla "i:et" ovanför "datainmatningen" (alltså där du knappar in mängden av det du önskar registrera). Kolla så att näringsinnehållet överensstämmer med det som står på varans etikett. 

Men annars behöver du inte vara SÅ petig. Om du ser resultat, so what the heck. Det där är bara riktlinjer liksom. 

Tack för tipset, jag hade mina aningar om att det var så..

Tror inte att jag har tålamodet, appen ger mig en fingervisning om hur jag äter. Dock konstaterar jag att antalet kolhydrater oftast blir mer än jag tror. 

Verkar som om jag får i mig ca 28gram per dag.. skall försöka ta mig neråt, men än så länge så går vikten nedåt och jag tränar en del, så det skall nog gå bra! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min viktminskning har stannat av denna veckan.

Jag använder också shapeup appen och får fram att jag äter ca 4% kh, 71% fett och 24% protein. Äter jag för mycket protein? Undviker mejeriprodukter så då blir det att jag äter lite mer kött för att få i mig mer fett. Har lite svårt att få in fett i kosten i form av smör och kokosfett. Försökt mig på MBC men det var verkligen inte något för mig ;) 

Jag lägger in allt jag äter i appen och håller mig under mina beräknade kcal. Har förstått det så att man inte ska behöva räkna kcal och lita på mättnadskänslan. Tyvärr är det så att jag har både överätit och bantat periodvis så mina hunger- och mättnadskänslor är borta :( Den enda hungern jag känner är när blodsockret blir alldeles för lågt så jag blir yr eller mättnadskänslan som visar sig i form av illamående när jag ätit för mycket fett. 

Bör jag ändra fördelningen på fett och protein? Tips på hur jag får tillbaka hunger- och mättnadskänslorna? 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag ju inte hur appen beräknar, men ett bra sätt att sparka igång viktnegången är att "nolla" kolhydraterna tillfälligt. Dvs. äta så litet som möjligt av dem under en tid. Dina 4% innehåller en hel del, som du kan säkert avvara tillfälligt. Ersätt de minskade kolhydraterna med fett och inte med proteiner. 

Om du har problem med mättnadskänslorna är mitt förslag att du inför mellanmål av rent fett... kokosfett blandat i kaffe eller te. Kokosfettet går snabbt in i kroppen och mättar direkt. Jag lider av samma "åkomma" och försöker lära mig behärska och känna av olika signaler och kokosfettet är min räddare. Testa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej!

Min viktminskning har stannat av denna veckan.

Jag använder också shapeup appen och får fram att jag äter ca 4% kh, 71% fett och 24% protein. Äter jag för mycket protein? Undviker mejeriprodukter så då blir det att jag äter lite mer kött för att få i mig mer fett. Har lite svårt att få in fett i kosten i form av smör och kokosfett. Försökt mig på MBC men det var verkligen inte något för mig ;) 

Jag lägger in allt jag äter i appen och håller mig under mina beräknade kcal. Har förstått det så att man inte ska behöva räkna kcal och lita på mättnadskänslan. Tyvärr är det så att jag har både överätit och bantat periodvis så mina hunger- och mättnadskänslor är borta :( Den enda hungern jag känner är när blodsockret blir alldeles för lågt så jag blir yr eller mättnadskänslan som visar sig i form av illamående när jag ätit för mycket fett. 

Bör jag ändra fördelningen på fett och protein? Tips på hur jag får tillbaka hunger- och mättnadskänslorna? 

Tack på förhand!

Jag hade också för ett tag sedan ett antal perioder då viktminskningen avstannat. Senaste gången så kollade jag näringsfördelningen, och den var snarlik den du angav härovan. Tack vare MBC-kaffe (2,5 dl kaffe, 1 msk smör, 1-2 msk kokosfett) två gånger om dagen fick jag igång viktminskningen igen, ca ett par kilo i månaden. Näringsfördelningen nu i genomsnitt 85 E% fett, 12 E% protein, 3 E% kolhydrater. Antagligen skulle du tjäna på att minska protein och öka fettet. Finns säkert andra vägar att gå än MBC-kaffe ifall du inte är särskilt förtjust i detta. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar :) 

Får jag fråga hur en dag kan se ut när ni äter så lite kolhydrater? Vid mina 4% kh hade jag ätit ca 20 g kh. Brukar hamna mellan 15-20 g per dag. Det mesta består av grönsaker. När man siktar mot 0 g kh, finns det några grönsaker man kan äta eller skippar ni det helt? Jag är lite rädd att inte få i mig de vitaminer man behöver om man inte äter grönsaker men under en kortare period kanske det inte gör så mycket? 

Aviator1945 åt du då ett mål mat om dagen och sen 2 MBC-kaffe? Drack te med 2 msk kokosfett till frukost idag och fick verkligen kämpa för att få i mig det. Ska testa köpa kokosfett utan smak och se om det går lättare :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roade mig med en uträkning på innehållet nu efter middagen på minmat.net. Lagt ut laxgratängen med bild i LCHF-gruppen på Facebook nyss. Delar med mig av måltiden här med ifall nån vill testa.

100Gram Lax sida kallrökt
70Gram Ägg kokt
15Gram Paprika röd
15Gram Tomat
5Gram Purjolök
30Gram Majonnäs 80% fett

1% Kolhydrater, 24% proteiner och 75% fett

Energi kcal: 533,85 Energi kJ: 2233,00
Proteiner: 32,10 Fiber: 0,62
Kolhydrater: 2,05 Vatten: 149,29
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 44,53 Kolesterol: 404,30
E-mättade: 13,37 Mättade: 7,16
F-mättade: 19,67

Vitaminer:
A: 194,80 B1: 0,29
B2: 0,50 B3: 9,79
B6: 0,79 B9: 53,55
B12: 9,38 C: 35,00
D: 10,68 E: 4,74

Mineraler:
Fosfor: 377,80 Järn: 1,92
Kalcium: 56,30 Kalium: 533,55
Magnesium: 40,90 Natrium: 1798,20
Selen: 45,63 Zink: 0,86

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack för tipset, jag hade mina aningar om att det var så..

Tror inte att jag har tålamodet, appen ger mig en fingervisning om hur jag äter. Dock konstaterar jag att antalet kolhydrater oftast blir mer än jag tror. 

Verkar som om jag får i mig ca 28gram per dag.. skall försöka ta mig neråt, men än så länge så går vikten nedåt och jag tränar en del, så det skall nog gå bra! 

Om du mår bra och vikten går neråt så förändra ingenting än. Vänta tills du kommer till en platå. Dra då ner ytterligare på kh. Så hade jag nog själv gjort. Jag brukar akta mig för att ändra något som fungerar. Du tränar ju en del också.

//Lars

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om du mår bra och vikten går neråt så förändra ingenting än. Vänta tills du kommer till en platå. Dra då ner ytterligare på kh. Så hade jag nog själv gjort. Jag brukar akta mig för att ändra något som fungerar. Du tränar ju en del också.

//Lars

Ja.. det har du helt rätt i.. "Rör inget som fungerar" är ju ett känt talesätt. 

Jag var mest nyfiken på att se vad jag får i mig. Man kan lätt konstatera att det är lätt att få i sig för mkt kolhydrater!!

Antar att man kommer till en platå och då kan det vara skönt att ha ett äss i rockärmen :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack för era svar :) 

Får jag fråga hur en dag kan se ut när ni äter så lite kolhydrater? Vid mina 4% kh hade jag ätit ca 20 g kh. Brukar hamna mellan 15-20 g per dag. Det mesta består av grönsaker. När man siktar mot 0 g kh, finns det några grönsaker man kan äta eller skippar ni det helt? Jag är lite rädd att inte få i mig de vitaminer man behöver om man inte äter grönsaker men under en kortare period kanske det inte gör så mycket? 

Aviator1945 åt du då ett mål mat om dagen och sen 2 MBC-kaffe? Drack te med 2 msk kokosfett till frukost idag och fick verkligen kämpa för att få i mig det. Ska testa köpa kokosfett utan smak och se om det går lättare :) 

Milla,

Ja det stämmer. Äter lunchmål vid tolvtiden, omgivet av MBC-kaffe cirka kl. 06:00 och 17:30. Försöker hålla minst tolv timmars uppehåll med födointaget över natten (= en lindrig form av intermittent fasta, IF). Även ganska små avsteg resulterar för min del mestadels i några dagars viktplatå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad heter din blogg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad heter din blogg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag så inspirerad att jag blev tvungen att registrera mig på shapeup. Kul leksak, men jag inser att det är ju nästa omöjligt att äta strikt LCHF

Jag har förstått att om jag väger/vill väga 60 kg så får jag äta 60g protein om dagen. Mitt mål är för tillfället att hålla mig på 5g kolhydrater. Nu till den svåra frågan. Min kost bör ju bestå av 70 - 80% fett. Det är MASSOR med fett och innebär att jag ska äta ca 200g fett om dagen om jag äter 60g protein. Det kan ju ingen vettig människa få i sig :-( Ändå dryper mina ägg och bacon i extra smör av just fett. Min frukostfavorit är getost med rosmarinpuler inlindad i bacon stekt i en massa smör. Kaloriemätaren höll ju på att spricka när jag angav vad jag ätit idag och ändå har jag inte kommit upp i rätt fettmängd. 

Var tyvärr väldigt hungrig idag när jag redan var uppe på mina 60g. Men kan det inte snarare vara sug efter att äta? Jag blir inte mättare av att stoppa kokosfett i teet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu blev jag så inspirerad att jag blev tvungen att registrera mig på shapeup. Kul leksak, men jag inser att det är ju nästa omöjligt att äta strikt LCHF

Jag har förstått att om jag väger/vill väga 60 kg så får jag äta 60g protein om dagen. Mitt mål är för tillfället att hålla mig på 5g kolhydrater. Nu till den svåra frågan. Min kost bör ju bestå av 70 - 80% fett. Det är MASSOR med fett och innebär att jag ska äta ca 200g fett om dagen om jag äter 60g protein. Det kan ju ingen vettig människa få i sig :-( Ändå dryper mina ägg och bacon i extra smör av just fett. Min frukostfavorit är getost med rosmarinpuler inlindad i bacon stekt i en massa smör. Kaloriemätaren höll ju på att spricka när jag angav vad jag ätit idag och ändå har jag inte kommit upp i rätt fettmängd. 

Var tyvärr väldigt hungrig idag när jag redan var uppe på mina 60g. Men kan det inte snarare vara sug efter att äta? Jag blir inte mättare av att stoppa kokosfett i teet.

De 70-80% fett du talar om är energiprocent, inte viktprocent.

Livsfarliga Verket har en bra sida där de förklarar hur man ska räkna:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Kalorier-kilojoule-och-energiprocent---hur-raknar-man/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack LasseL!

Detta forumet är så u n d e r b a r t. Här lär man sig hela tiden och jag är här nästa jämt och läser.

Jag har aldrig riktigt förstått de där begreppen och hur man ska tolka dem. 

Om jag nu har som målvikt 60 kg och nu väger 65 bör jag väl ha som mål att äta 60g protein eller? Hur mycket g i fett ska jag då äta om vi utgår ifrån att jag håller mig på max 10g kolhydrater?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En utgångspunkt är att sträva efter Skaldemans kvot på 1,33. Kvoten är antal gram fett dividerat med summan av antalet gram kolhydrater och protein. 60g protein är rätt lagom. Med kolhydraterna är det 70g. Multiplicera med 1,33 så får vi fram 93g fett. Sedan kan vi räkna ut kalorierna, 10x4 + 60x4 + 93x9 = 1117 kcal. Lite i lägsta laget så öka på fett till lagom med kalorier eller tills du blir mätt. Kvoten på 1,33 är enligt min erfarenhet ett minimum.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack LasseL!

Detta forumet är så u n d e r b a r t. Här lär man sig hela tiden och jag är här nästa jämt och läser.

Jag har aldrig riktigt förstått de där begreppen och hur man ska tolka dem. 

Om jag nu har som målvikt 60 kg och nu väger 65 bör jag väl ha som mål att äta 60g protein eller? Hur mycket g i fett ska jag då äta om vi utgår ifrån att jag håller mig på max 10g kolhydrater?

Tacksam för svar!

Om du äter 60g protein och 10g kolhydrater, och andelen fett ska vara 80%, blir det såhär:

60g protein är 240 kcal. 10g kolhydrater är 40 kcal. Tillsammans blir det 280 kcal. Dessa utgör 20% av ditt energiintag (eftersom 80% skulle komma från fett). 80% av kcal på en dag blir då 1.120 (280 x 4). Det vill säga, du ska i detta exempel få i dig 1.120 kcal fett, vilket blir ca 125g (1.120 / 9).

Om detta blir mat i rimliga mängder vet jag inte, men så blir uträkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad heter din blogg?

melchf.wordpress.com

Å så kul att du frågar då den är helt ny :)

Har inte varit här inne eller på bloggen de senaste dagarna så jag har väl kanske missat lite här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju snabbt konstatera att kolydrater döljer sig lite här och där och att komma under 20gram är lite svårt för oss som är "nya" i det här.

Jag använder också shapeup och tycker att det är ett bra hjälpmedel, men jag stirrar mig inte blind på den. Det funkar bra, trots att jag går upp mot 30-40 gram då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del tänker jag mer gram än energiprocent idag. Ligger jag under 5 gram kh och ätermig mätt på fett och protein hamnar energiprocenten i princip aldrig över 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också svårt att få i mig fettet, just nu har jag förövrigt hamnat i en ostfälla, istortsett det enda jag äter haha. Men får handla på fredag. Annars har det vart kött, tomater, halloumi, bea eller kanske kött, surkål, feta, kryddsmör. Men blir inte riktigt bra. Sen har min matlagning "försvunnit", blir liksom bara att slänga ihop nåt, mest värma kål, steka lite kött, skiva tomat. Eller vad jag nu hittar i kylen. Svårt att förklara dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har också svårt att få i mig fettet, just nu har jag förövrigt hamnat i en ostfälla,

En så kallad råttfälla? :) Periodvis har jag förväntat mig tillväxt av framtänder med tillhörande svans...

Sen har min matlagning "försvunnit", blir liksom bara att slänga ihop nåt, mest värma kål, steka lite kött, skiva tomat. Eller vad jag nu hittar i kylen. Svårt att förklara dock.

Vet inte om jag tolkar dig rätt men känner i varje fall igen "känslan". Tror det hänger samman med att åtminstone jag gick från att tänka på mat "jämt" då jag åt 5-8 ggr/dag tidigare och sedan helt plötsligt kunde slappna av med att klara mig på 3-4 måltider/dag. Sedan tror jag man av ren lättja lätt kan hamna i att man "småplockar" ihop sina måltider. Ostar, salami, ägg etc kan ju relativt enkelt bli ett godkänt mål mat oh det är helt ok då och då. Men jag har lärt mig att "riktig" varmlagad mat slår allt annat så det blir mest sådant numera. Grytor med grädde eller kokosmjölk som bas och varierande kryddning är alltid "rätt".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg