Jump to content

Hur mycket prot och kolh kan jag äta?


jiim
 Share

Recommended Posts

Behöver hjälp med hur jag kan äta

 

I en annan tråd (http://forum.kostdoktorn.se/topic/4562-test-kan-jag-gå-upp-i-vikt-med-strikt-lchf-5000-kcaldag/page-3) för jag dagbok på hur mycket protein, kh och fett jag äter per dag.

 

problemet är att jag är så jäääävla hungrig vissa dagar!!! Som idag... det gör ont i magen så hungrig som jag är. :(

 

Hur mycket protein och kolhydrater kan jag äta egentligen? Låt oss ta tre olika fall:

 

  • fall 1: 120gram protein, 10gram kolhydrater resten fett, totalt 5000kcal   (Såhär brukar jag äta och jag är i ketos)
  •  
  • fall 2: 200gram protein, 30gram kolhydrater, resten fett, totalt 5000kcal. ANTAG att jag är i ketos om jag äter såhär
  •  
  • fall 3: 200gram protein, 50gram kolhydrater, resten fett, totalt 5000kcal. ANTAG jag INTE är i ketos om jag äter såhär

 

Så min fråga är.... Är det struntsamma om jag äter enligt 1) eller 2). Eftersom jag är i ketos vid båda sammansättningarna? Jag behöver fast föda som mättar, som tex mer kött... För jag tycker inte att fett mättar, och fyller i synnerhet INTE upp magen. Tar kroppen upp lika mycket energi i båda fallen?

Att fall 3 har större betydelse förstår jag? Eftersom ketos är A-O med LCHF.

 

Alltså, Kan jag alltså i princip äta så mycket protein och kolhydrater jag vill så länge som jag är i ketos? 

I så fall, räcker det att kolla på ketostickorna för att se om jag är i ketos?

 

Tacksam för svar :)

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gissa att du är i ketos i fall 3 också, eftersom du har ett ganska högt totalintag.

Hej :)

 

Vi antar 100gram kolhydrater då ;)

 

Poängen jag vill få fram är att jämföra två fall där det ena fallet har mycket högre protein och kolhydrater, fast jag är i ketos i båda fallen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det finns en fälla man kan hamna i när man överäter. Nämligen att både magen och knoppen vänjer sig vid de extrema mängderna och hunger uppstår när den extra mättnaden avtar. Jag har alltid haft dessa överätningsproblem och har dem kvar nu också och upplever situationen ungefär så. Häromveckan åt jag som mest 720 gram ölkorv om dagen och var trots det hungrig senare på kvällen efter att jag känt mig nästan äckligt proppmätt.  

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det finns en fälla man kan hamna i när man överäter. Nämligen att både magen och knoppen vänjer sig vid de extrema mängderna och hunger uppstår när den extra mättnaden avtar. Jag har alltid haft dessa överätningsproblem och har dem kvar nu också och upplever situationen ungefär så. Häromveckan åt jag som mest 720 gram ölkorv om dagen och var trots det hungrig senare på kvällen efter att jag känt mig nästan äckligt proppmätt.  

Grejen är att jag bara överäter fett. Hade varit betydligt nöjdare om jag ätit 200gram prot, 30gram kolhydrater och totalt 4000kcal (dvs 1000kcal mindre, fast ätit mer protein och kolhydrater).

Men vågar inte äta mer protein och kolhydrater för att är rädd att halka ur ketosen. 

 

Men om jag fortfarande är i ketos vid större mängd protein och kolhydrater, är det då struntsamma så länge som totala antalet kalorier är detsamma?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaderna ser du i mikronutrienter, dvs ett högre kh intag, om du tar dessa ifrån grönsaker/nötter, kommer att ge dig bättre täckning av mineraler och vitaminer. Detsamma gäller proteinet, speciellt om du tar det från varierande källor, dvs både kött och fisk. Griskött är bra för B1, selen och zink, lever för järn och vitamin A (och koppar, selen och zink), lax för selen, fosfor, d-vitamin och omega3. 

 

Det är, vad jag kan se, för Kalcium, Magnesium, Kalium, Mangan och Vitamin E (och C) som det behövs grönsaker/nötter. Nötter brukar vara rika på magnesium och vitamin E.

 

PS. Glömde alger. Alger är rika på mineraler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mjo du har helt rätt... Det är nog inte bra i längden att fakira å bara äta kött å sås.

det är därför jag undrar om det är struntsamma om man äter mer protein och/eller kolhydrater med samma totala energiintag och så länge som jag är i ketos. Det är ju förfärligt att man ska gå hungrig efter ätit 5000kcal på en dag...

Link to comment
Share on other sites

mjo du har helt rätt... Det är nog inte bra i längden att fakira å bara äta kött å sås.

det är därför jag undrar om det är struntsamma om man äter mer protein och/eller kolhydrater med samma totala energiintag och så länge som jag är i ketos. Det är ju förfärligt att man ska gå hungrig efter ätit 5000kcal på en dag...

 

Prova att öka grönsakerna rejält, men välj sådana som har lite kolhydrater. Ät en hel broccoli till lunch och ett helt sparrisnippe till middag, med lite rödkål vid sidan om :P Kanske det kan ge dig mättnadskänsla?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då får jag väl äta mer protein :P Kanske får testa hur mycket jag tål. Tycker om kött :)

 

Vet någon om det är sämre på något vis att äta exempelvis 250gram protein mot 120gram protein om jag ändå är i ketos?

Link to comment
Share on other sites

Vet någon om det är sämre på något vis att äta exempelvis 250gram protein mot 120gram protein om jag ändå är i ketos?

Nja, "sämre" är nog fel ord med tanke på att det är förhållandevis resonabla mängder det rör sig om. Åtminstone enligt min egen erfarenhet. Faran är väl då som sagt att ett mycket högt proteinintag kan vara förenligt med ökad glukoneogenes.

 

Personligen har jag dock inte märkt av några större effekter av detta förrän bortåt 350-400 gram protein/dag. Men testa dig fram!

 

En tanke som slog mig är dock att ketostix som bekant är behäftade med problemet att efter en tid blir kroppen så väl anpassad att hantera ketonproduktionen att förluster via urin elimineras eller åtminstone minimeras. En möjlig felkälla m.a.o.

 

Hur länge har du ätit lågkolhydratkost innan du började experimentet?

Link to comment
Share on other sites

Nja, "sämre" är nog fel ord med tanke på att det är förhållandevis resonabla mängder det rör sig om. Åtminstone enligt min egen erfarenhet. Faran är väl då som sagt att ett mycket högt proteinintag kan vara förenligt med ökad glukoneogenes.

 

Personligen har jag dock inte märkt av några större effekter av detta förrän bortåt 350-400 gram protein/dag. Men testa dig fram!

 

En tanke som slog mig är dock att ketostix som bekant är behäftade med problemet att efter en tid blir kroppen så väl anpassad att hantera ketonproduktionen att förluster via urin elimineras eller åtminstone minimeras. En möjlig felkälla m.a.o.

 

Hur länge har du ätit lågkolhydratkost innan du började experimentet?

Hej.

Jag har bara ätit enligt LCHF i 30 dagar. idag visade ketostic 8-16mmol/L, dvs ganska högt. Kanske svårt att dra några slutsatser eftersom jag fortfarande "läcker" mycket ketoner? Är bara rädd att jag ska glida ut ur ketosen :D

uppskattar verkligen kalorierna mer när jag äter mer protein :)

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Ok, en tanke är bara att det kanske finns en poäng att fundera lite mer exakt vad det är du vill mäta/kontrollera och under vilka omständigheter.

 

Ketostix kommer som sagt inte att "fungera" så länge till om allt är som det ska och din kropp blir bättre fettanpassad.

 

Bristen på maximal fettanpassning är för övrigt en möjlig stor förklaring till att du inte upplever mättnad trots ditt gedigna energiintag... Minns inte riktigt om du varit helt strikt under den här perioden men min erfarenhet är att vill man verkligen uppnå maximal ketoadaption med allt vad det potentiellt innebär så är i synnerhet den första tiden (vilket kan vara längre än man tror) av vikt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, en tanke är bara att det kanske finns en poäng att fundera lite mer exakt vad det är du vill mäta/kontrollera och under vilka omständigheter.

 

Ketostix kommer som sagt inte att "fungera" så länge till om allt är som det ska och din kropp blir bättre fettanpassad.

 

Bristen på maximal fettanpassning är för övrigt en möjlig stor förklaring till att du inte upplever mättnad trots ditt gedigna energiintag... Minns inte riktigt om du varit helt strikt under den här perioden men min erfarenhet är att vill man verkligen uppnå maximal ketoadaption med allt vad det potentiellt innebär så är i synnerhet den första tiden (vilket kan vara längre än man tror) av vikt.

Jo det är möjligt att jag inte är helt ketoadapted än. Äter dock max 10gram kolhydrater per dag. Nu har jag ätit 200gram protein i två dagar och känner mig i alla fall mätt och nöjd, men inte proppmätt.

 

Hur kan jag veta hur väl ketoanpassad jag är, bör jag införskaffa en bättre ketomätare? Vad ska jag ha för värden och vad har det för fördelar? Ökad metabolism och/eller ökad mättnad?

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Vet någon hur jag kan få reda på om jag är i "optimal ketos"? Har som sagt ketostix, vad ska de visa och när (morgon/kväll)?

 

Vad är fördelarna med "optimal ketos"?

 

Edit: på kostdoktorns blogg står detta:

 

•Below 0.5 mmol/L is not considered “ketosis”. At this level, you’re far away from maximum fat-burning.
•Between 0.5-1.5 mmol/L is light nutritional ketosis. You’ll be getting a good effect on your weight, but not optimal.
•Around 1.5 – 3 mmol/L is what’s called optimal ketosis and is recommended for maximum weight loss.
•Values of over 3 mmol/L aren’t neccessary. That is, they will achieve neither better nor worse results than being at the 1.5-3 level. Higher values can also sometimes mean that you’re not getting enough food. For type 1 diabetics, it can be caused by a severe lack of insulin, see below.

 

mina ketostix visar nästan alltid 8mmol/L. Betyder det att jag kan äta mer protein och/eller kolhydrater? Eftersom jag har ingen fördel av att ligga så högt mot att ligga mellan 1,5-3mmol/L

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...