Kolesterolvärden APO kvot. Någon som kan tyda dessa.

Lello

Recommended Posts

Hej på er.

Idag fick jag provsvaren från hälsoundersökningen som min arbetsgivare bjuder på vartannat år.

Dock behöver jag hjälp att tolka svaren, vet att det finns proffs på det här. :)

Triglycerider 0.5

HDL 1.5

LDL 3.4

APO kvot 2.2

Total kolesterol 5.4

Hade även ett avvikande provsvar på följande:

Bilirubin 39 och man ska helst ha under 26. Jag hade dock kört ett riktigt tungt pass (2timmar brutaltung styrketräning)på gymmet 24timmar innan provet togs. Och jag har förstått att det kan "slå sönder" blodkroppar och då stiger detta värde. Någon som har bättre kol på detta.

Mvh Lello

Eh.. jaa.. fast den där APOkvoten måste vara tokig?

Eller så har du eter eller något annat i stället för blod?

Triglycerider.. svinbra!

Tot/HDL= 3,65 = svinbra!

APOkvot.. knappast tagen på blod iallafall!

• Like 3

Min tolkning: Du är mycket frisk. Du äter lågkolhydratkost (det ser man på triglyceriderna som är ovanligt låga). Du äter sannolikt även högfettkost (det ser man på ditt relativt höga HDL). Och snart fyller du 40. Det är ingen ålder. :)

Lite trevlig kvällsläsning ur läkartidningen om högt HDL hos kvinnor:

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf

• Like 2

Låter ju kanon. :)

Någon som har koll på mitt Bilirubin värde?

LDL/HDL-kvot är något annat än APO-kvot, som kräver särskilda mätningar. Bättre då att se på kvoten totalkolesterol/HDL, vilken som Zepp påpekar är svinbra i ditt fall  :)

Härligt. Låter ju kanon.

• Like 1

Min tolkning: Du är mycket frisk. Du äter lågkolhydratkost (det ser man på triglyceriderna som är ovanligt låga). Du äter sannolikt även högfettkost (det ser man på ditt relativt höga HDL). Och snart fyller du 40. Det är ingen ålder. :)

Lite trevlig kvällsläsning ur läkartidningen om högt HDL hos kvinnor:

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf

Ja... Allt rätt, äter svinmycke grädde/smör, dricker säkert 1-2dl 40% grädde om dagen plus att jag äter smör :)

Är dock man och BARA 37år :)

• Like 1

Men när vi kommer till Bilirubin värdet som jag har 39 och enligt labbpappret är referensvärdet 5-26 normalt.

Någon som kan detta?

Här kan ev mitt höga proteinintag påverka, då jag tränar mycket hårt just nu och äter proteinpulver 3ggr per dag (innehåller endast 4% kolhydrater men typ 80% vassleprotein).

Hjälp, hjälp. :)

//Lello

Ja som du säger, Bilirubin är det röda färgämnet i röda blodkroppar.. och är gult till färgen!  :huh:

Man har varierande värden av bilirubin.. har man ett tillfälligt högt och har lite andra konstiga levervärden tar man ett nytt.. utan tung styrketräning dygnet innan!

Har man inga andra avvikande levervärden, gul hud, gula ögon och liknande och mår bra i övrigt så ser man det som något tillfälligt!

• Like 1

Ja som du säger, Bilirubin är det röda färgämnet i röda blodkroppar.. och är gult till färgen!  :huh:

Man har varierande värden av bilirubin.. har man ett tillfälligt högt och har lite andra konstiga levervärden tar man ett nytt.. utan tung styrketräning dygnet innan!

Har man inga andra avvikande levervärden, gul hud, gula ögon och liknande och mår bra i övrigt så ser man det som något tillfälligt!

Låter ju lugnande :) tack.

Här kommer alla värden jag fick idag, D-vitamin och Zink skulle bli klara imorgon :) Vad jag kan utläsa ser övriga lever värden bra ut.

Kommentar: HB värdet har jag alltid haft högt, började ge blod för snart 20år sedan och hade lika högt då. Ligger alltid runt 170 och har inte tagit en järntablett på många många år. :)

Kommentarer? :)

Det är väl en förklaring till ditt höga bilirubin?

Jamenar.. HB är dina röda blodkroppar.. bilirubin är nedbrytningsprodukten av dessa.

De fem första handlar om röda blodkroppar och järnmättnad o sådant.. sen så har du högt järn oxå.. lite längre ner.. och hemjärn är det du har i blodkropparna.

Du har antagligen god syreupptagningsförmåga.

Det är väl en förklaring till ditt höga bilirubin?

Jamenar.. HB är dina röda blodkroppar.. bilirubin är nedbrytningsprodukten av dessa.

De fem första handlar om röda blodkroppar och järnmättnad o sådant.. sen så har du högt järn oxå.. lite längre ner.. och hemjärn är det du har i blodkropparna.

Du har antagligen god syreupptagningsförmåga.

Mm har också tänkt i dom banorna (men blir så nojjig), för två år sedan (på vanlig kost och utan träning) hade jag följande värden (i år inom parantes):

HB 167 (173)

Erytrocyter 5.5 (6.0)

EVF 0,48 (0.51)

Bilirubin 11 (39)

Järn 9 (34)

Kan järnet ha stigit så mycket pga avsevärt bättre kosthållning? (LCHF)

Kan dessa tankegångar stämma:

Jag har väldigt högt HB och järn, tränar riktigt stenhårt på gymmet (styrketräning, ej kondition mer än det ordentliga pulsökningen vid den hårda/tunga styrketräning, får ordentlig puls när jag kör tungt) kör cirka 1 timme och 45min i högt tempo och många muskelgrupper samma dag(en enorm fördel med LCHF är att jag orkar köra både tyngre och längre pass på fettdrift) denna ansträngning har sönder många röda blodkroppar och eftersom det är så tätt mellan dessa i blodet så hinner inte levern med att rensa ut slagget på de 23 timmar som var mellan avslutad träning och provtagningen?

Eller är det mitt höga protein intag som stressar levern? Eller borde andra levervärden vara dåliga i så fall?

9 är ju lite lågt i järn.. så det kan ju kosten ha förbättrat!

Själv hade jag 18!

Tror man får skilja på hårt tränande individer och vanliga soffliggare.. så länge inte levervärdena är fel på så är det bara högt järn, dvs syreförbrukningskapacitet.

Sen det där med träning och förbrukade röda blodkroppar är mer träninsfysiologi.. vilket inte är mitt gebit... det får man fråga en träningsfysiolog om.

Jag fick oxå några värden som jag blev lite undrande över, tex rätt lågt testosteron.. men så är jag äldre oxå.. och jag vet inte vad jag hade i min ungdom.. hur som helst inget sjukligt lågt.. men kan vara en av förklaringarna till den allt mer tilltagande gubbigheten!

9 är ju lite lågt i järn.. så det kan ju kosten ha förbättrat!

Själv hade jag 18!

Tror man får skilja på hårt tränande individer och vanliga soffliggare.. så länge inte levervärdena är fel på så är det bara högt järn, dvs syreförbrukningskapacitet.

Sen det där med träning och förbrukade röda blodkroppar är mer träninsfysiologi.. vilket inte är mitt gebit... det får man fråga en träningsfysiolog om.

Jag fick oxå några värden som jag blev lite undrande över, tex rätt lågt testosteron.. men så är jag äldre oxå.. och jag vet inte vad jag hade i min ungdom.. hur som helst inget sjukligt lågt.. men kan vara en av förklaringarna till den allt mer tilltagande gubbigheten!

OK.

Missade ju det viktigaste Bilirubin värdet i jämförelsen:

HB 167 (173)

Erytrocyter 5.5 (6.0)

EVF 0,48 (0.51)

Bilirubin 11 (39)

Järn 9 (34)

Hade ju bara 11 för två år sedan :)

Ditt höga järn verkar ju inte ha skadat din lever, med tanke på övriga järnvärden, men om jag var du skulle jag be att få testa ferritin och järnmättnad nästa gång som ändå ska sticka dig i armen.

Som sagt, så länge som du inte blir gul så är bilitubinet inget att oroa sig för, så länge leverenzymerna är bra. Men jag är ingen läkare.

• Like 1

Ditt höga järn verkar ju inte ha skadat din lever, med tanke på övriga järnvärden, men om jag var du skulle jag be att få testa ferritin och järnmättnad nästa gång som ändå ska sticka dig i armen.

Som sagt, så länge som du inte blir gul så är bilitubinet inget att oroa sig för, så länge leverenzymerna är bra. Men jag är ingen läkare.

Ja, det och även ett TIBC, där man ser hur mycket av "järnreceptorerna" som är upptagna i kroppen.

Hej igen.

Igår var jag och tog om Bilirubin provet, och har haft en veckas vila från gymmet.

Sköterskan ringde idag och meddelade att jag nu hade 10 (för två år sedan hade jag 11) och detta bekräftar att mina tunga, intensiva och långa gympass påverkar värdet.

Så nu är allt frid och fröjd när man vet att värdet var högt pga att de röda blodkropparna gått sönder pga kompritionen i musklerna vid den tunga styrketräningen. Och att provet togs för tätt inpå träningen, så levern inte hann städa undan.

• Like 2