Jump to content

LivFro

Recommended Posts

Hej, det dyker upp annonser från något som heter itrim och jag får inte riktigt grepp om vad det är. För att få veta vad det går ut på måste man sända in en intresseanmälan och det är väl okej då. 

Det mest utmärkande (för mej) i annonsen är en kommentar från en av medlemmarna: -"De tog tag i mig och brydde sig om mig på riktigt, som en familj." 
Redan där får jag lite obehagskänslor. Själv fick jag en stor chokladask i julklapp av "familjen". Och på min födelsedag häromdagen fick jag en kartong exklusiv kola av en annan del av "familjen". Kanske ska tillägga att jag väger exakt dubbelt så mycket som jag borde. 
Om man tecknar avtal i januari får man ett startkit som enligt annonsen har ett värde av 875 kronor så långt lagret räcker. Då drar jag den slutsatsen att summan inte innehåller någon typ av månadsavgift?  

Nu börjar jag få Viktväktarvibbar, kan det vara något klippochklistra som man ska pyssla med? Vad i allvärlden kan vara värt 875 kronor? 

Är det någon här som vet lite och har lust att berätta?
Förövrigt så håller jag på att laddar upp för nystart av LCHF för resten av livet.  Hur jag än vrider och vänder på det hela så kommer jag fram till att det är det bästa jag kan göra mot mig själv, min kropp och min själ. 
Men varför har jag så svårt för att komma igång? Varför är det så vansinnigt svårt att släppa sockret? :/

Med vänlig hälsning 
LF

Hej, det dyker upp annonser från något som heter itrim och jag får inte riktigt grepp om vad det är. För att få veta vad det går ut på måste man sända in en intresseanmälan och det är väl okej då. 

Det mest utmärkande (för mej) i annonsen är en kommentar från en av medlemmarna: -"De tog tag i mig och brydde sig om mig på riktigt, som en familj." 

Redan där får jag lite obehagskänslor. Själv fick jag en stor chokladask i julklapp av "familjen". Och på min födelsedag häromdagen fick jag en kartong exklusiv kola av en annan del av "familjen". Kanske ska tillägga att jag väger exakt dubbelt så mycket som jag borde. 

Om man tecknar avtal i januari får man ett startkit som enligt annonsen har ett värde av 875 kronor så långt lagret räcker. Då drar jag den slutsatsen att summan inte innehåller någon typ av månadsavgift?  

Nu börjar jag få Viktväktarvibbar, kan det vara något klippochklistra som man ska pyssla med? Vad i allvärlden kan vara värt 875 kronor? 

Är det någon här som vet lite och har lust att berätta?

Förövrigt så håller jag på att laddar upp för nystart av LCHF för resten av livet.  Hur jag än vrider och vänder på det hela så kommer jag fram till att det är det bästa jag kan göra mot mig själv, min kropp och min själ. 

Men varför har jag så svårt för att komma igång? Varför är det så vansinnigt svårt att släppa sockret? :/

Med vänlig hälsning 

LF

jag fick förmånen att vara hos dom gratis(träningen va gratis) ett halvår 2008 och dom första 10 veckorna så va de bara nått pulversoppa som man käkade pluss en bar och visst jag gick ner från 152 kilo till 122 och jag fick träna gratis under tiden, fortsatte att gå ner till 108 men där blev det stopp och sakta började vikten gå upp igen, tur att jag hittade annika dhalqvist och kostdoktorn så jag kan hålla vikten under kontroll om jag säjer så, så ät dej ner i vikt istället med riktig mat istället för att gynna itrim

Anledningen att det är svårt för många att släppa sockret är dels att många är beroende. Dels tror jag vårt samhälle inte gör det lättare direkt, eftersom det som bjuds när man är bortbjuden till någon allt som oftast innehåller en massa socker. Livsmedelsindustrin gör också sitt för att se till att det är svårt att undvika socker.

Hjärtligt tack för era svar. 

Pulver altså... och träning på ett gym då? Men då har de ju lyckats kombinera 2 av de saker jag tycker mest illa om   :D 
Det får bli som jag tänkt mig; -Mätt av god, vällagad mat och regelbundna rundor med stavarna.

Och bannlysning av  S O C K E R! Och bröd/pasta/potatis/ris

Så får det ta den tid det tar, det var just det, tålamod! 

Hejsålänge 

• Like 1

Hej, det dyker upp annonser från något som heter itrim och jag får inte riktigt grepp om vad det är.

Jag tecknade mig för Itrim för ett år och genomförde det. Det kändes som sista utvägen. Jag är kvinna 45+ som haft problem med övervikt stor del av livet. Jag hade fortfarande fettskräck. Hela konceptet är helt kalori in - kalori ut - baserat.

Först åt jag pulver, shakes och frystorkat i tre månader. Efter pulverstadiet var det dags att fasa in på mat. Har man flera kilon att gå ner när man är klar med pulverstadiet äter man pulver två gånger om dagen och mat två gånger - alltid äta fyra måltider per dag. Efter cirka ett halvår är det dags att äta fyra måltider mat. När man fasar in på mat är det LCLF som gäller därefter när man nått sin normalvikt ska man äta GI-baserat.

Man träffar samma handledare både enskilt och i grupp (samma grupp varje gång). Ledarna är väldigt gulliga och trevliga och man känner sig alltid välkommen. Förutom att prata kost, motion, känslor ska man gå dit och träna minst två gånger i veckan för att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. Träningen där är väldigt bra och alla är välkomna - både tjocka, smala, gamla, unga, män och kvinnor. Man tränar både styrka och kondition i intervall. Jag kan rekommendera gymkort där för er som inte trivs på vanliga gym. Man väger sig regelbundet på en våg som spottar ut en massa siffror där man kan se fettprocent, muskelmassa etc. De peppar också deltagarna ta ta tillvara på vardagsmotionen, att använda stegräknare för att komma upp till ett personligt valt antal steg per dag.

På det hela taget var jag mycket nöjd med Itrim. Det som oroade mig var att motivationen skulle lägga sig som jag vet att den gör efter ett tag för mig. Jag vet sedan tidigare perioder av VV och liknande att jag klarar av att upprätthålla motivationen och stå ut med hunger och sug upp till max tre år. Skulle det bli så även denna gång? När jag väl började tänka de tankarna kände jag att jag var illa ute. Jag ville inte ha tillbaka alla mina kilon (och några till) - jag orkade bara inte det!

Det var då jag började läsa om LCHF som jag till viss del hört och läst om tidigare men förkastat p.g.a. fettskräck. Istället för att börja GI-varianten började jag äta LCHF när jag hade nästan ett halvår kvar på Itrim. Ledarna tog det väl ok men var lite rädda för mättat fett. Nu åtta månader senare har jag gått upp cirka 7 kilo av de 22 som jag förlorade under det första halvåret med Itrim. Jag känner mig dock inte alldeles förskräckt över det. Viktökningen skedde de första månaderna och stannade sedan upp. Dessutom har jag upplevt så många andra fördelar med LCHF. Framförallt att slippa hunger och sug! Det känns som om jag kan leva resten av livet med den här kosten.

• Like 1

Låter litet som att Itrim är en av de många kommersiella bantningssekter som fokuserar på snabba utfall och struntar totalt hur livet blir efteråt ?

Tillägg... läste på deras hemsida, att de påstår sig ge en varaktighet, men hur går det till ? Hjärntvätt genom svält och motion, eller ? Sockergåvorna gör mig misstänksam...

• Like 1

Låter litet som att Itrim är en av de många kommersiella bantningssekter som fokuserar på snabba utfall och struntar totalt hur livet blir efteråt ?

Tillägg... läste på deras hemsida, att de påstår sig ge en varaktighet, men hur går det till ? Hjärntvätt genom motion, eller ? Sockergåvorna gör mig misstänksam...

Ja, Itrim vill tjäna pengar och det gör de också. Vem vill inte det på sin affärsidé. Det tycker jag att de kan få göra - man blir ju inte tvingad att gå dit. Det är man själv som lurar sig och tror att det är lösningen på det problem som man brottats med i så många år. Varje gång man påbörjar ett nytt viktminskningsprojekt tror man det. Itrim drivs som franchising.

Jag vet att Itrim tror starkt på det som de förespråkar. Jag tror inte att de flesta som förespråkar ät mindre - spring mer egentligen är onda eller bara drivs av pengar. Jag är säker på att de tror att de har rätt. De flesta är vad jag tror naturligt smala och har inte problemet med en ständig hunger och ett ständigt sug. Sen kan man väl tycka att många av alla lärda kvinnor och män borde kunna ta till sig information på ett bättre sätt och inte vara så förbannat stolta.

Det är svårare att ducka för vad offentliga rådgivare (ex. Livsmedelsverket, sjukvården etc) förespråkar än vad en privat aktör förespråkar. Det blir på sätt och vis ens eget fel om man blir sjuk om man gått emot gänse normer och vetanden.

De allra flesta tror stenhårt på kalori ut - kalori in. Det fungerar ju också under en period när motivationen är på topp. Naturligt smala och naturligt rörelsevilliga personer kan inte förstå överviktiga och vad det är som de brottas med. De tror att det är kunskap om att man ska äta mindre och springa mer som fattas samt att alla tjocka är lata och har dålig karaktär.

Itrim vill såklart att man ska stanna kvar hos dem efter det första året och motionera och gå på gruppmöten med pepp och motivation. De vet att det tar lång tid för kroppen och hjärnan att lära sig en ny vikt. De tror att om man lyckas hålla den nya vikten i fem år så har man arbetat in nya vanor och beteenden som gör att man inte måste kämpa så hårt längre. Det kanske stämmer om det nu finns så pass många som lyckas med det vilket jag inte tror. Det finns ju många typer av överviktiga. Om det gäller dem som gått upp p.g.a. graviditet så är det ju lättare för dem att återgå och behålla en lägre vikt om den lägre vikten är deras egentliga normalvikt. Itrim säger också att den grupp som de lyckas bäst med är "de tillfälligt tjocka". Vilket inte är speciellt förvånande. Ingen kan leva hungrig resten av livet!

Tillägg: Med att hålla vikten menar de det första året plus uppföljningsåret. Alltså totalt två år inklusive viktminskningsfasen.

Hej

Viktväktarna har jag provat många ggr....gått  ner o sen upp. På den tiden det dök upp light.
Då fick  man sånt sötsug. Sen när man gått ner., så vips, kilona kommer igen.

Itrim - Pulver i 10 veckor. Rasade, 15 kg, men gick snabbt upp igen. :(

LCHF :wub:  :wub:  :wub: Mår så bra av detta! Jag rekommenderar det starkt.

undviker ju bröd, pasta, potatis, o mjölprodukter. magen mår bra,
lägger till mera fett, som smör, bregott, kokosnötolja.

Tänker aldrig lägga av.