Karolidou Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Har kört 16:8 ett tag nu, men nu är det så att jag inte alltid kan träna innan mitt första mål och min fastebryt. Jag har läst någonstans att det är det optimala för ens träning när man kör denna fastan? Jag ska tillägga att mitt mål med allt detta är att gå ner i vikt, men även bibehålla mina nuvarande muskler. Eftersom jag går i skolan så är detta inte möjligt. Kommer det ge mig samma reslutat om jag tränar mitt på dagen? Är det då viktigt med att jag äter efteråt? Skall jag avsluta min fasta med ett träningspass och sedan mat? eller jag ska träna mitt under fastan och avsluta den mycket tidigare? Någon annan som har erfarenhet? Hur gör ni? Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Jag äter också 16/8 och tränar styrketräning 3 ggr i veckan. Två av mina träningspass ligger på förmiddagar lediga dagar, och då kan jag träna på fastande mage. Det tredje passet är ett kvällspass och då äter jag lunch och mellanmål innan ca 16.00 och tränar sedan 18.00. Därefter äter jag middag. Mitt upplägg beror mest på hur min vecka ser ut och vad som är praktiskt. Jag fastar enbart för hälso och välmåendeeffekterna och inte viktnedgång så kan inte uttala mig om dessa små justeringar av måltider före eller efter osv påverkar resultatet. Men utfrån hur jag tänker om det mesta så tror jag detaljerna är mindre viktiga i såna här saker. Viktigast är nog just det att kroppen får vila mellan målen och att man hoppar över ett mål mat (om man vill ner i vikt). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Låter bra. Men nu har jag lite kilo kvar att plocka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hej! För viktnedgång vill jag hävda att timingen gör stor skillnad. Det optimala är att göra en fysisk aktivitet i mitten/slutet på en fasteperiod eftersom kroppen då är inställd på fettförbränning. Dvs innan lunch när du kör 16/8 Försök att ändra om i dina rutiner. Gå upp tidigare och träna innan du går till skolan. Träningen ska antingen vara intensiv eller pågå minst 30 minuter. Dvs vill du promenera så ska du göra det i minst 30 min och helst 1 timme. Kan du tänka dig tuff intervallträning på morgonen, räcker det med 20 min. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Tack! Så om jag har Mitt ätarfönster vid 11.00 till 19.00 när menar du det är optimalt att träna? Om jag inte kan innan elva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Då du vill behålla muskelmassa, så bör du välja att lägga fokus på proteiner vid första måltid som avbryter fastan. Följande måltid kan sedan innehålla högre mängd fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hej Karolidou, Ett mycket enkelt, mycket bra och fenomenalt viktigt budskap har redan Angelico tagit upp. Följande mening är den jag menar: "Mitt upplägg beror mest på hur min vecka ser ut och vad som är praktiskt." Det där är i praktiken förutsättningen för vad man brukar kalla "stickability" eller "keep keeping on". En sak jag skulle vilja pränta in i alla som börjar träna är nämligen att om de hoppas få ut något av sin träning och få bra resultat av den så är det nämligen så enkelt att den dag man besöker gymet första gången så bör man vara medveten om man ska fortsätta träna livet ut. Det finns nämligen en sak som sticker ut mer än något annat hos de som till synes verkar fått resultat av sin träning. Det är just att de inte lagt av 3 månader efter nyårslöftet eller när den nya kärleken i livet och den initiala mysfasen prioriteras vilket, tyvärr, är normen för gemene man. Så är det inte så att det spelar roll vad man äter och hur man lägger upp kosten etc? Jo, absolut! OM man nu är intresserad av att bygga muskler så är det enormt viktigt men aldrig viktigare än att man de facto pallrar sig till gymet. Det fina i kråksången med "stickability"-inställningen är nämligen att den tenderar ge automatisk återföring på allt väsentligt. Fundera lite, tänk om någon jobbig person på ett forum för lågkolhydratkost (bara ett spontant exempel taget ur luften) hade makten att bestämma att nu måste du regelbundet träna för resten av ditt liv! Mardröm? Tja, kanske. Men vad skulle det innebära för dig personligen? Tänk lite till. Jag utvecklar, jo, den här jobbiga personen - vi kan kalla vederbörande TinyTom (en ren slump att jag valde det namnet) - har ju faktiskt bara bestämt att du ska "fortsätta träna för resten av ditt liv". Det finns en hel massa marginal för eget tyckande och tänkande i detta. Exempelvis så kan det innebära att: - du börjar sköta din kost på ett sätt som funkar med din vardag. - din träning varken består av mastodontpass eller så intensiva pass så att Fonus personal med suktande blickar börjar besöka just ditt gym just när du tränar. - du ganska snart inser att det är fullkomligt oväsentligt i det stora hela om du väljer proteintyp A istället för proteintyp B trots att den senare promotas av fitnessprofil X, forskare Y eller artist Z. Med ovanstående så vill jag absolut inte säga att det inte spelar någon roll att du gör det du bör göra. Tvärtom! Det jag vill kommunicera är att du måste göra tillräckligt rätt för att få resultat. För övrigt, tänk dig att du skulle vara tvingad att träna regelbundet för resten av ditt liv...utan att få resultat? Kan det kanske tänkas att när man tar bort möjligheten att "lägga av" så ser man med viss klarhet på det där med att det även ska komma ut något vettigt av träningen? Med lite tur så ser man till att gradvis anpassa sin träning just så att resultaten kommer. Blickar du tillbaka på de tre punkter jag nämnde som exempel nyss så ser du kanske även att gemensamt för samtliga dessa nämligen är att de har som nämnare att de handlar om RESULTAT! För att återgå till trädämnet så har jag själv inte tillräckligt med erfarenhet av (periodisk) fasta för att ge så mycket input. Däremot så har jag märkt att för mig så är det viktigt att åtminstone få i mig protein helst 3 ggr/dag medan allmän energitillförsel inte verkar vara lika viktigt...ur muskelperspektivet och då givetvis enbart i denna specifika kontext. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Tack! Så om jag har Mitt ätarfönster vid 11.00 till 19.00 när menar du det är optimalt att träna? Om jag inte kan innan elva? Det jag menar är att du bör ändra dina rutiner, så att du kan träna innan lunch eftersom det är mest optimalt om det är viktnedgång du är ute efter. HIIT (High Intensitive Intervall Training) med tomma glykogenlager (dom är som mest tömda på morognen efter en natts fasta) är mycket effektivt för fettförbränning. MEN funkar det inte så häng inte upp dig på det. Den bästa träningen är den som blir av! Jag tycker det Tiny Tom skriver egentligen säger allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Okej tack! För jag är oftast i skolan vid den tiden. Därför det blir svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts