evadal0708

Olika kolesterolgränser i olika länder!

Recommended Posts

I brevet från Lifegene som forskar på livsstil mm blev jag rekommenderad att gå till vårdcentralen pgra mitt höga totalkolesterol - 9,6.

Så småningom gjorde jag det. Då fastade jag innan provet som då blev 8,8. Lite bättre men ändå dåligt tyckte man.

HDL på 3,6 "drog ju upp värdet" (liksom LDL på 5,4). "Synd att total- och LDL-kolsterol är så dåligt" tyckte man.

Triglyceriderna, som låg på 0,44, var ju i alla fall bra.

"Isolerat" högt kolesterol visste man inte vad man skulle göra med eftersom alla andra värden var bra på mig. 

På denna vårdcentralen tittade man även på BMI, vikt, midjemått, blodtryck, blodsocker, motionsvanor, stress mm innan man övervägde att sätta in statiner.

Så jag råddes till en genomgång med en sjuksköterska. Lite nyfiken på vad som skulle hända gick jag dit och fick en broschyr med "nyttig" mat från Unilever med Becel . . . 

Men en annan sak som sköterskan sa fångade mitt intresse. Hon berättade att man hade olika gränser för när man uppfattar kolesterol som högt i olika länder. I USA har man 7, i Sverige 5 och i Japan 3! Hon sa inte vem som hade satt gränserna men jag antar att det är läkemedelsbolag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilket högt HDL, du måste vara helnöjd! och låga triglycerider... grattis!  :) Vad ska du laga för gott nu då med Becel...? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 är behandlingsgräns för diabetiker och andra med risk för hjärtkärlsjukdom!

Mer än halva befolkningen ligger högre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gränsvärden är egentligen detsamma som normalvärden. När det gäller kolesterol är det som du säger, trots att normalfördelningskurvan ligger högre (som i USA) så har läkemedelsindustrin fått våra myndigheter att sätta gränsen vid 5. Det är ju så farligt med höga kolesterolnivåer! Totalkolesterolnivån säger ingenting om risk, men så är det i Sverige. 7 vore rimligt och då skulle normalfördelningskurvan för vår befolkning rymmas där.

Som Zepp säger är 5 behandlingsgräns för de som har andra riskfaktorer, problemet är att den tillämpas för alla! Enligt min mening är det meningslöst att kolla kolesterol när min inte har andra riskfaktorer, främst rökning, diabetes (inkl prediabetes) eller ärftlighet för hjärtsjukdom.

Att gränsen i Japan ligger så lågt beror på att normalfördelningskurvan där ligger så lågt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg