Jump to content

Högt blodtryck!

annakarin

Recommended Posts

Jag har tydligen drabbats av högt blodtryck- eller svängande skulle jag vilja säga . sist jag hade högt blodtryck var för två år sen jag gick o mätte i flera veckor. 

Jag tränade ganska  ofta då , vilket gjorde att jag kände mig konstant stressad av att aldrig hinna med någonting riktigt egenligen- ska sanningen fram så är inte träning min stora passion. 

Nåja jag slutade träna och blodtrycket återgick till normalt och jag "vardagsrörde" mig jag har två hundar. Nu är det högt igen och jag ska utredas både kolestrol o allt möjligt...och jag förväntar mig förhållningsregler när det gäller fett. Jag tränar igen men har mitt eget lilla gym så jag stressar inte iväg någonstans utan gör det hemma i lugn o ro tre ggr i veckan löpband/crostrainer ,situps och stepmaskin. ca 45 min - däremot så är det mycket oro på jobbet och därmed stress gällande omorganisation och jag tror det beror på det och att jag slarvat med min lchf fram till för någon vecka sen.

bltr 151/94 och puls 65 . (morgon- ledig dag)

bltr 125/85 sen kväll på jobbet ? hur bekymrad behöver jag vara?

läkartid i slutet av månaden så jag återkommer o hoppas få hjälp att tyda provsvaren. ha det gott därute .

Enstaka värden är inget att hänga upp sig på, särsklilt inte så låga som du skriver. Sen kommer förstås frågan HUR du mäter. Sitter du rätt och vilar du innan mätningen? Blodtryck varierar avsevärt beroende på en massa faktorer. Om du verkligen oroar dig bör du kolla olika tider och ett antal dagar. 

Enstaka värden är inget att hänga upp sig på, särsklilt inte så låga som du skriver. Sen kommer förstås frågan HUR du mäter. Sitter du rätt och vilar du innan mätningen? Blodtryck varierar avsevärt beroende på en massa faktorer. Om du verkligen oroar dig bör du kolla olika tider och ett antal dagar. 

vårdcentralen som oroar sig mest verkar det som , jag mäter sittande efter att ha tagit det lugnt en stund, och det är klart oroar dom sig så smittar det över på mig  :)  själv tror jag det är stressfaktorn för tillfället eftersom jag normalt har lågt .

Jag har en blodtrycksapparat som jag använder ibland. De senaste mätningarna med den var:

117/81

120/89

111/75

I går var jag och träffade min diabetessköterska som mätte blodtrycket.

140/90

Det kallas "vitarocksyndromet", på något sätt spänner man sig omedvetet vilket gör att trycket rusar iväg.

Så simma lugnt lite grann och är du stressad när de mäter ditt blodtryck så ska du berätta det för dem.

• Like 3

Akta dig för "White coat hypertension", det är det sämsta man kan ha.. för då får man medecin mot något man inte lider utav.

Stress på jobbet.. ja vad hade du tänkt dig.. det e väl det normala.. annars så vore man ju arbetslös.. vilket i sig ofta leder till stress det med!

Det gäller ju att vara oumbärlig på jobbet.. annars så kan någon annan med lägre löneanspråk göra ens arbete! :wacko:

• Like 1

Ok ska tänka på det när jag träffar "vitrockarna", stressen har med jobbet att göra o saker där som jag tyvärr inte kan påverka , så det är inte så att jag har ett stressigt arbete , det är andra faktorer som påverkar- har ingen historia med högt bltr o inga anhöriga som jag vet haft det heller , men är ändå imponerad av att jag efter tre mätningar ska genomgå diverse prover - vilket iofs är bra för det var nog rätt längesen :9