Effie

Kan inte alla äta smör?

Recommended Posts

Jag läste ett inlägg på Facebook av min Köttfri-måndag-fbkompis; en bild på en massa grönsaker(som man skulle äta mycket av), och den lite spydiga kommentaren "eller också äter man smör".

Någon kommenterade att man kunde woka dem i smör - varvid en person hävdade att han inte kunde äta så mycket mättat fett som det är i smör, att lättprodukter är bra, och att många med utländsk bakgrund har problem med svensk husmanskost pga smöret (därför ska vi ha margarin i skolan).

Jag nöjde mig med att gilla kommentaren om wokning i smör - men började fundera: är det någon som hört talas om att människor med utländsk bakgrund skulle ha problem med att äta smör? Och varför i så fall?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda som inte kan äta smör i min bekantskapskrets är svensk i många generationer, men mjölkproteinallergiker. Alla andra, oavsett härkomst, äter smör utan problem. Men det är ju bara anekdotiskt förstås, bara min bekantskapskrets.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det flesta margariner är inte laktosfria  om nu din bekant trodde det.
Annars skulle det inte behövas tillverkas mjölkfria margarinprodukter eller hur?

De flesta innehåller någon typ av vassle, skummjölk eller filmjölk tom

Så där föll ju hens argument ganska platt angående smör vs. margarin :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstod hans kommentar rätt handlade det inte om laktosen, utan det mättade fettet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att tro att mättat fett är någon som någon upplever negativa effekter av vid inmundigande, förutom om en är väldigt rädd för mättat fett och därför upplever obehag. 

Det måste vara mjölkproteinet eller laktosen (som ofta är lägre i smör än i många sorters margarin) det handlar om, om det nu är fysiskt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju smör att köpa i varenda affär utomlands också... fast det smakar ingenting för det är osaltat :(

Om ingen tålde det skulle det ju vara ovanligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, vad jag vill säga är att jag tror att den här personen bara drar till med något för att "vinna samtalet". Att det inte ligger något i det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker oftast att det är intressant att läsa de inläggen (som underhållning). För mig får de gärna äta som de gör; det lägger jag mig inte i (bara de inte vill lägga sig i hur jag äter, vilket de iofs vill). Men det händer att jag kommenterar, om jag uppfattar inläggen som raljanta eller spydiga, eller direkt felaktiga. När jag skrev att de raljerade blev de förvånade, när jag säger emot felaktigheter om LCHF och köttätande brukar det mest bli svar typ "men jag tycker inte om att äta kött!!" eller "man kan lika gärna äta potatis och hummus". Och det är inget att bemöta.

Om den här personen som kommenterade upplever att han inte tål fett, så får han äta lättmargarin så mycket han vill. Jag säger inte emot hans upplevelse. Bara jag får välja smör, och mina barn och barnbarn.

Och inte trodde jag ett ögonblick på att det skulle finnas något generellt problem med smör eller mättat fett - men jag vet ju inte allt, och jag tänkte att om det mot förmodan fanns något sådant, så borde någon här ha hört talas om det någon gång.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laktosintolerans är mycket, mycket vanligare i de flesta andra länder än de nordiska. Historiska orsaker till det. På samma sätt som glutenintolerans är osedvanligt vanligt på Irland men också i de nordiska länderna: vi har helt enkelt aldrig velat eller kunnat offra så mycket av vår odlingsbara mark och våra armars svett i att odla ett känsligare spannmål. Vi har förlitat oss på härdigare grejer som råg, korn, havre och rovor. I länderna söderöver där vetet var mycket vanligare sorterade naturen lite småbrutalt ut de som hade de största problemen med vete.. På samma sätt som laktosintoleranta inte klarade sig lika bra här där vi förlitade oss på att kossans mjölk, smör, filbunkar o.s.v. kunde komma att skilja mellan liv och död. 

Fermenterade mjölkprodukter är också ett sätt att ta sig runt problemet. Laktosintoleranta brukar kunna äta skirat smör, alltså smör där man har lämnat kvar det vita kladdet i botten på grytan (så som man helst gör när man gör en schysst bearnaise  ;) )

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men.. då kan de ju äta Ghee.. som de gör i "utlandet"!  :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är uppväxt delvis i utlandet och delvis i Sverige. Så jag känner mig hemma i båda kulturerna.

I Utlandet räknades margarin som "fattigmanssmör". Det användes endast i allra nödvändigaste nöd. Tror det mest var palmolja då.

Så nej, margarin är inte en utlandsgrej, det är en Unilever mm-grej.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan alla människor på jorden är ju utlänningar... jag tror inte att 1,4 promille av jordens befolkning (=svenskar) tål mättat fett och resten inte  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan alla människor på jorden är ju utlänningar... jag tror inte att 1,4 promille av jordens befolkning (=svenskar) tål mättat fett och resten inte  ;)

:D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg