Lello

D-Vitamin, svar på prov

Recommended Posts

Hej på er.

 

Fick nu svar på mitt D-Vitamin prov:

 

Hade 286 mmol/l. Enligt sjuksyster som ringde upp så hade labbet skrivit att potentiellt toxida nivåer var över 250, medans Andreas skriver att äver 375 kan vara skadligt.. Vad ska man tro?

Jag äter ju 5000IE/dag, ska jag sänka mitt intag?

 

Kommentarer.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så skulle jag sätta ut det en vecka och sedan ta halva dosen fram till maj, och helt utsättning under sommarmånaderna om du är ute mycket i solen, då du verkar ha ett mycket bra upptag av D-vitamin.

 

Jag tror att det är MYCKET individuellt hur vi tar upp och lagrar D-vitamin från tabletter, och därav kan det vara av godo att någon gång få testa sina D-vitaminnivåer i blodet, så man får en uppfattning om hur ens eget upptag är :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så blir en bara mer förvirrad... Jag fick veta att mitt värde är perfekt, på 100 enheter, men förstår inte riktigt hur det kan vara perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle komplettera D-vitaminerna med K2-vitamin som idag finns tillgängligt i handeln

 

 

All toxicitet av D-vitamin beror egentligen på brist av K2-vitamin

 

Det är nog tom så att alla som suplemerar med D-vit nog bör bli uppmärksammade på det här förhållandet för att inte i onödan utsätta sig för risker

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle komplettera D-vitaminerna med K2-vitamin som idag finns tillgängligt i handeln

 

 

All toxicitet av D-vitamin beror egentligen på brist av K2-vitamin

 

Det är nog tom så att alla som suplemerar med D-vit nog bör bli uppmärksammade på det här förhållandet för att inte i onödan utsätta sig för risker

Är det så att man lagrar mindre D-vitamin vid K2-komplement, eller är det så att det D-vitamin man har lagrat "används" av kroppen på ett mer effektivt sätt?

Eller är det någon annan förklaring till att toxiciteten av D-vitamin minskar vid samtidigt intag av K2? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle minska dosen till 2500 IE/dag, kanske även hålla uppe ett tag som syster säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att man lagrar mindre D-vitamin vid K2-komplement, eller är det så att det D-vitamin man har lagrat "används" av kroppen på ett mer effektivt sätt?

Eller är det någon annan förklaring till att toxiciteten av D-vitamin minskar vid samtidigt intag av K2? :)

D3-vitamin gör att kalciumomsättningen ökar.. K2 gör att kalciumet hamnar där det skall och inte i tex kärlväggarna!

 

Det är altså en serie av biokemiska mekanismer!

 

För lite D3 så funkar inte kalciumomsättningen.. och när väl denna kommit igång så ser K2 till att det hamnar det skall.. och inte på fel ställen!

 

D3 har även andra funktioner.. tex nödvändigt för imunförsvaret.. och troligen så har K2 oxå lite andra funktion?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3-vitamin gör att kalciumomsättningen ökar.. K2 gör att kalciumet hamnar där det skall och inte i tex kärlväggarna!

 

Det är altså en serie av biokemiska mekanismer!

 

För lite D3 så funkar inte kalciumomsättningen.. och när väl denna kommit igång så ser K2 till att det hamnar det skall.. och inte på fel ställen!

 

D3 har även andra funktioner.. tex nödvändigt för imunförsvaret.. och troligen så har K2 oxå lite andra funktion?

Jo, så mycket har jag också förstått :) Men vad händer med nivåerna som är mätbara av D-vitamin i blodet vid K2-tillförsel? :) Sjunker nivåerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdos av vitamin D kan ge skador som inte går tillbaka.

 

Vad ligger RDI på numera? Dom höjde väl lite för ett tag sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så mycket har jag också förstått :) Men vad händer med nivåerna som är mätbara av D-vitamin i blodet vid K2-tillförsel? :) Sjunker nivåerna?

Ingen aning.. du får göra ett experiment.. på dig själv.. och sen skriva hur det utföll! :huh:

 

Har inte läst något om det utan just som Dufva skriver om så är det väldigt i ropet just nu med K2 och delvis handlar det om att det inte räcker att supplemetera med D3 utan man kan ha brist på K2 oxå!

 

D3 lagras i levern vet jag bestämt.. och tas ut vid behov har jag för mig.

 

Såå vad innebär egentligen låga nivåer D3.. antagligen att depåerna är väldigt låga.

 

K2 är oxå ett fettburet vitamin.. så det borde lagras i levern det med.. men säker är jag inte.

 

Sen så.. har man brist på det ena så har man sanolikt brist på det andra oxå.. var det jag ville komma till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.. du får göra ett experiment.. på dig själv.. och sen skriva hur det utföll! :huh:

 

Har inte läst något om det utan just som Dufva skriver om så är det väldigt i ropet just nu med K2 och delvis handlar det om att det inte räcker att supplemetera med D3 utan man kan ha brist på K2 oxå!

 

D3 lagras i levern vet jag bestämt.. och tas ut vid behov har jag för mig.

 

Såå vad innebär egentligen låga nivåer D3.. antagligen att depåerna är väldigt låga.

 

K2 är oxå ett fettburet vitamin.. så det borde lagras i levern det med.. men säker är jag inte.

 

Sen så.. har man brist på det ena så har man sanolikt brist på det andra oxå.. var det jag ville komma till!

K2 har en halveringstid på tre dygn ungefär, så det har nog inte samma lagringstid som D-vitamin, som jämförbart har en halveringstid på några veckor. Det börjar bli komplicerat med alla tillskott... :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en viktig skillnad mellan D3 och K2 att den förra lagras i kroppen (inte bara i levern utan även fettvävnad). Det är väl så att vi behövt klara oss kanske veckovis utan sol ibland (alltså under vår evolution) medan källor till K2 varit mer regelbundna, förmodligen riklig tillgång på gröna blad och/eller gräsbetat kött. Gröna blad är ju rika på K1 vilket behövs för koagulationen, men vid intag över det behovet kan tydligen K1 omvandlas till K2 i vävnad hos oss.

Jag tror inte nivåerna av cirkulerande D3 (eller rättare 25-OH-D) minskar av K2, men den ökade absorptionen av kalcium är inte farlig när K2 hjälper det till skelett och tänder samt från diverse mjuk vävnad, t.ex. kranskärl. Under vår evolution har vi säkerligen inte haft dessa problem heller, och inte behövt tänka på alla piller som numera är nödvändiga för kroppens normala funktion i vår moderna värld...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara hur man ska veta om man har brist på K2. På min VC mäter de det inte. Det kan nog vara bäst att vara försiktig med D-vitamin om man inte samtidigt intar K2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdos av vitamin D kan ge skador som inte går tillbaka.

 

Vad ligger RDI på numera? Dom höjde väl lite för ett tag sedan?

SLV höjde nyligen RDI till 400-800 IE dagligen. Rätt låg dos alltså.

Vet du vilka skador överdosering kan ge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara hur man ska veta om man har brist på K2. På min VC mäter de det inte. Det kan nog vara bäst att vara försiktig med D-vitamin om man inte samtidigt intar K2.

Det finns inga kommersiellt tillgängliga mätmetoder ännu, men det kommer nog om något år. Man kan mäta det indirekt genom att se andelen av ämnen som aktiveras av K2 som är aktiverade resp. icke aktiverade, och det finns metoder som använts inom forskning i några år. Tills vi vet mer tar jag dagligen 200 mikrogram K2 i form av MK-7 utvunnet ur natto-bakterier, tillsammans med 5000 IE D3.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3-vitamin gör att kalciumomsättningen ökar.. K2 gör att kalciumet hamnar där det skall och inte i tex kärlväggarna!

 

Det är altså en serie av biokemiska mekanismer!

 

För lite D3 så funkar inte kalciumomsättningen.. och när väl denna kommit igång så ser K2 till att det hamnar det skall.. och inte på fel ställen!

 

D3 har även andra funktioner.. tex nödvändigt för imunförsvaret.. och troligen så har K2 oxå lite andra funktion?

Här finns en animering av K2 "in action" i blodbanan, visserligen publicerad av K2-producenten NattoPharma, men vad jag begriper korrekt. K2 inte bara förhindrar deponering av kalcium i blodbanan utan tar även bort sådant som redan lagrats in. Alltså en riktigt god nyhet!!!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell. Har du kollat dina D-vitamin nivåer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell. Har du kollat dina D-vitamin nivåer?

Ja efter ett halvår på 5000 IE per dag hade jag 129 nmol/L. Det var i slutet av 2012, och vid samma läkarbesök blev jag friskförklarad från hypertension, så jag har inte besökt läkare sedan dess och fått prov taget. Sökt en klinik i Skåne eller Köpenhamn som mäter mot betalning men inte funnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SLV höjde nyligen RDI till 400-800 IE dagligen. Rätt låg dos alltså.

Vet du vilka skador överdosering kan ge?

 

Förkalkningar av njurar, njurvägar och lungor har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förkalkningar av njurar, njurvägar och lungor har jag för mig.

Det stämmer fint med de nya rönen att brist på K2 vid hög nivå av D3 får kalk att välja minsta motståndets lag och ansamlas i diverse mjuk vävnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en viktig skillnad mellan D3 och K2 att den förra lagras i kroppen (inte bara i levern utan även fettvävnad). Det är väl så att vi behövt klara oss kanske veckovis utan sol ibland (alltså under vår evolution) medan källor till K2 varit mer regelbundna, förmodligen riklig tillgång på gröna blad och/eller gräsbetat kött. Gröna blad är ju rika på K1 vilket behövs för koagulationen, men vid intag över det behovet kan tydligen K1 omvandlas till K2 i vävnad hos oss.

Jag tror inte nivåerna av cirkulerande D3 (eller rättare 25-OH-D) minskar av K2, men den ökade absorptionen av kalcium är inte farlig när K2 hjälper det till skelett och tänder samt från diverse mjuk vävnad, t.ex. kranskärl. Under vår evolution har vi säkerligen inte haft dessa problem heller, och inte behövt tänka på alla piller som numera är nödvändiga för kroppens normala funktion i vår moderna värld...

Lyssnade idag på en läkare som förkastade blodtrycksmedicinerna. Att sänka blodtrycket med mediciner, är att öka risken för cancer, diabetes och hjärtsjukdom. En sänkning innebär en minskning av oxygenet i cellerna. Om oxygenet är högt, skyddar detta mot sjukdomar. Min egen tolkning är att blodtrycket liksom kolesterolet är något som kroppen naturligt sköter regleringen av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

 

Fick nu svar på mitt D-Vitamin prov:

 

Hade 286 mmol/l. Enligt sjuksyster som ringde upp så hade labbet skrivit att potentiellt toxida nivåer var över 250, medans Andreas skriver att äver 375 kan vara skadligt.. Vad ska man tro?

Jag äter ju 5000IE/dag, ska jag sänka mitt intag?

 

Kommentarer.. :)

Jag antar att du menar nmol/l? (nanomol per liter)

 

Om vi antar att ditt värde är 286 nmol/l så ligger du med råge tillräckligt högt, så du kan pausa ett tag. Jag tror att nivåerna sjunker rätt sakta, så några månaders paus eller så är inget problem. Kanske ta uppehåll till hösten, och mäta nivån igen i september?

 

Enligt Dr. Mercola är 250 nmol/l (eller 100 ng/ml) gränsen för alltför höga värden på 25-oh-d3:

 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2002/02/23/vitamin-d-deficiency-part-one.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så blir en bara mer förvirrad... Jag fick veta att mitt värde är perfekt, på 100 enheter, men förstår inte riktigt hur det kan vara perfekt. 

 

100 av vilken enhet? Man kan välja mellan ng/ml (nanogram per milliliter) och nmol/l (nanomol per liter). Omvandlingfaktorn är 2.5.

 

Även du kan kanske  ha nytta av Dr. Mercolas lilla tabell:

 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2002/02/23/vitamin-d-deficiency-part-one.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 av vilken enhet? Man kan välja mellan ng/ml (nanogram per milliliter) och nmol/l (nanomol per liter). Omvandlingfaktorn är 2.5.

 

Det fick jag inte veta. Jag har kollat på Kostdoktorns tabell på D-vitaminhuvudsidan och där är ju inte hundra särskilt perfekt oavsett det är ng/ml eller nmol/l. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket K2 fabrikat rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.