Lello

D-Vitamin, svar på prov

Recommended Posts

Att syntesen stängs av efter 10.000 IE i solen är nog en garant för att man inte kan nå toxisk nivå på den vägen, det håller jag med om. Men som jag skrev ovan, när det syntetiserade hormonet väl är i blodet är det molekylärt identiskt med tillskott, så det saknas för mig i alla fall en mycket viktig pusselbit i ditt resonemang. Riktigt att tillskott är onaturligt, men anledningen till att vi tar dem är just att andra faktorer är onaturliga; för min del handlar det om att minimera effekten av olika potentiellt hälsofarliga mismatches mellan modern miljö och mitt genom.

 

Syntesen från solen stängs väl av långt innan det finns färdigt vitamin i blodet? Äter du tabletter däremot får du ju färdigt vitamin direkt i blodet och eftersom vi inte kan kissa ut det så måste det ju lagras någonstans. När lagren är fulla blir det antagligen för mycket i blodet.

 

D-vitamin från solen har jag för mig kan lagras i huden men var lagras d-vitamin som man sväljer? Levern är väl ett ställe men jag vet inte hur många IE som kan lagras där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att hålla koll på nivåerna i blodet verkar mycket viktigt. Nu är vi ju flera här som fått för höga värden genom tillskott. oavsett vad det beror på, så finna alltså all anledning att man kollar upp sig innan man kör på för fullt med D, magnesium, A, belastar systemet med utrensning av megadoser vattenlösliga vitaminer, riskerar att försämra sitt upptag genom att ge kroppen ständigt överflöd av ex. C.

 

Har hört om många problem som kan uppstå och har själv gått på några nitar i hälsosvängen. Detta ska förhoppningsvis vara sista, då min nya strategi är att äta extremt nyttigt i stället. Jag har fått förgiftningssymptom (eller vad de kallas) på niacinterapi där jag intog lägre doser än de som anses ge dessa symptom som det var övertydligt att jag fick. Ganska hög dos, då jag körde flushande i ett syfte att verka antidepressivt.

 

Sedan har jag fått body heinz hemolytic anemi av att äta den mängd lök och vitlök som förordas inom GAPS. jag fick spätt på det med aplastisk anemi som utlöstes av zeolit, (av zeoliten i sig, eller av gifter som frigjordes). Mådde så kass så det var inte klokt.

 

Sedan mådde jag bättre av att sluta med de doser magnesiumcitramat jag rekommenderats. Höga doser länge, kan minska kalium, medan höga doser för den som behöver, hjälper kalium. Så man inser hur viktigt det är att veta.

 

Förutom D nu då, så jag jag höga värden järnmättnad och ferritin. hade dåligt upptag förut, och fick inta 100 mg per dag eller 0,5 dl blod som jag gjorde olika blodmat på. Sedan i höstas har allt med järn bara stigit och stigit, så tarmläkningen verkar ha fungerat. Nu måste jag sluta helt med järn och blod i stället. För hög järnmättnad och ferritin på 184.

 

Allt utom kalium och kanske natrium är väldigt högt nu (kalium och natrium lågt men inom ref).

 

Jag tror inte längre på "det är vattenlösligt och man kissar ut det". Ja, det är nog så, men, det belastar systemet, det visar tarmen att tillgången på ex. C är så stor att vi inte behöver ta upp så mycket (kanske försämras förmågan till upptag på längre sikt) och det kan påverka annat och skapa obalanser.

 

Allt är så komplicerat så jag tänker att jag inte bör hålla på med vitaminterapi.

 

Lustigt nog tänkte jag att eftersom D verkar annorlunda, och t.o.m. min förra läkare sade att det var ofarligt för "alla har brist, vi behöver inte ens kolla dig" (tjosan) så var det det enda vitaminet jag kunde fortsätta med lugnt. Kanske inte. Jag håller upp helt nu, och om värdena går ned under optimalt, så kommer jag tillföra 500, kanske 1 000 IE sedan och fortsätta följa. Jag har en läkare som lätt tar om prover som visat sig galna.

 

Nu vet jag bättre, men är såklart förbryllad över vad jag bör eller inte bör ta.

 

Råden man får, verkar också utgå från att personen, terapeuten, som ger dem, vill få rätt. Som med B12: "du har honmocystein under 7 ja, men man bör ha 5". "Jaha, du har 5, men då måste du kolla MMA [eller vad det hette]" "jaha, MMA var normalt, men du kanske har genen för dåligt upptag ändå" "nä, man kan ha brist utan att ha några symptom alls och utan att ett enda prov är fel, du bör inta 5 000 mg B12 per dag i form av methylkobalamin, helst injektioner". Jag har alltså högt kobalamin i blod, lågt homocystein, normalt MMA, ej testat genen, inga symptom. Ändå "bara måste" jag äta högdos av methylkobalamin, enligt inte endast en, som arbetar som näringsterapeut.

 

Vem litar man på? Vården är motsatt det jag beskriver ovan. Ingen verkar moderat. Troligen får man själv ta reda på vilka prover som funkar, och hur det ska tolkas. Aldrig lita på en läkare eller en terapeut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var lustigt att du trodde just vitamin D var ofarligt i hög dos med tanke på dina erfarenheter. För min del var det tvärtom. Jag gick hos en terapeut 1998-2000 och åt en burk med vitaminer men eftersom det innehöll vitamin D så vågade jag inte äta mer än en burk. Jag vet inte hur mycket det innehöll men jag skulle tro att det var högst 400 IE. Jag hade läst på så många ställen att vitamin D var skadligt att överdosera så och jag vistades mycket utomhus så jag hoppade över vitaminera och åt enbart mineraler.

 

Samtidigt håller jag med dig om att överdos av vattenlösliga vitaminer troligen inte är så harmlöst det heller även om kroppen kan göra sig av med överskottet.

 

Terapeuter menar att man alltid bör äta ett multipreparat i botten för att inte orsaka obalanser när man tar tillskott av vitaminer och mineraler.

 

Det är lite märkligt det där att ett vitamin eller mineral i taget blir på modet. På 90-talet var det selén man absolut skulle äta tillskott av och nu är det d-vitamin. Båda behövs men hur många äter seléntillskott idag? En period på 90-talet åt var och varannan person selén och mina vänner blev väldigt förvånade när jag sa att jag inte gjorde det.

 

På 70-talet var det järn som inne och mamma kom springande med järntabletter så fort jag kände mig lite trött. Nu vet jag att överskott på järn inte alls är bra. Jag tålde dock inte järnet så det blev aldrig så mycket med det för min del.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag trodde själv att alla fettlösliga utom möjligtvis E var farliga, men sedan har det varit så massiv info om hur låga RDI är för D och hur jättemycket mer vi behöver. Från både alternativhåll och forskarhåll. Och att man måste över 10 000 för att det skulle vara farligt. Så därför trodde jag på 5 000 IE.

Annars är det ju mer känt att A är farligt. Ändå cirkulerar det nu att vi har sådan brist på A att folk börjat högdosera A.

 

Jag undrar nu hur många som äter en massa tillskott och faktiskt håller liv i sin ohälsa med hjälp av skapade överskott och obalanser. Ofta riktigt dåliga former på tillskotten också. Själv är jag hypernoga med vilken form det är, och kör oftast whole food som Innate. Syntetiskt så kör jag ofta Thorne, eller andra märken om jag ser att det är bra former och märket är seriöst.

 

Kommer köra en del MegaFood (samma som innate, fast billigare, kolla iHerb) med det jag VET att det kan passa, och som automatiskt blir i mycket mer moderata doser p.g.a. hur whole food-tillskotten är gjorda. Det blir typ RDI för att säkerställa bara. Inget TDI eller ens ODI. Jag äter mycket god kost, så det bör inte behövas några större mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag äter selen + E faktiskt. Jag har subklinisk hypo och adrenal fatigue (båda konstaterade med diverse prover i både blod och saliv och urin och hos flera läkare och även eget bekostade prover), så det är därför. Men mycket moderat dos i ett superbra tillskott från Megafood (whole food).

 

Vet inte om jag ska sluta. Jag äter en hel del räkor (även skalet) och musslor (ej Chile-odlade), samt min fermenterade sill varje dag. Så jag lär väl kanske få selen och zink med detta. Tar alltså även en mindre dos zink från MegaFood. RDI bara.

 

Sedan börjar jag tro mer på, förutom whole food-tillskott, pulver av olika saker. Om vi har lite näring i vår mat, så kan sådant bli ett bra tillskott. Och det är inget extremt med tillsatta syntetiska saker, utan växter och bär med känt hög näring bara. Tror det är bättre, och svårt att överdosera. Bara man tänker på antinutrienter och inte blir FÖR vild i doserandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har något känt hälsoproblem som är kopplat till d-vitamin eller har tagit prover med lågt d-vitamin så skulle jag ta 2000-2500 IE/dag. Sedan skulle jag ta ett prov ca 3 månader senare, då vet man vad den dosen gör för just dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu