D-Vitamin, svar på prov

Recommended Posts

K2 finns hos de flesta kosttillskottsförsäljare på nätet

Kanske också på valfri hälsokost påstan

Nätfirman Topformula hade bra priser på flerpack senast jag kollade :)

Tack för tipsen!

Trevlig påsk!

Monica

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Här finns en animering av K2 "in action" i blodbanan, visserligen publicerad av K2-producenten NattoPharma, men vad jag begriper korrekt. K2 inte bara förhindrar deponering av kalcium i blodbanan utan

Jag skulle komplettera D-vitaminerna med K2-vitamin som idag finns tillgängligt i handeln     All toxicitet av D-vitamin beror egentligen på brist av K2-vitamin   Det är nog tom så att alla som s

D3-vitamin gör att kalciumomsättningen ökar.. K2 gör att kalciumet hamnar där det skall och inte i tex kärlväggarna!   Det är altså en serie av biokemiska mekanismer!   För lite D3 så funkar inte

I studier har man effekt på plackbildningen redan vid 45mcg K2 (mk7)

Vet du vilken / vilka studier? Jag försöker kartlägga och följa dem som pågått / pågår, men har inte kunnat lägga någon nämnvärd tid ännu.

Länk till inlägg

Vad är det som gör att man får brist på K2 när man äter riktig mat? Stenåldersmänniskorna åt ju knappast kosttillskott.

Eller kan man få brist på K2 på grund av att man äter höga doser vitamin D?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är det som gör att man får brist på K2 när man äter riktig mat? Stenåldersmänniskorna åt ju knappast kosttillskott.

Det pågår mycket forskning, och vi har inte alla svar ännu. Men som jag tolkar det så finns det tre metoder för människor att få K2:

1. Om man äter riktigt mycket gröna blad så får man i sig mycket av vitaminen K1. Den används för koagulation av blodet vilket är en mycket viktig funktion, och brist på K1 märks därför tydligt och är ovanligt. Får man överskott på K1 så kan det omvandlas till K2 i vissa vävnader. Jag tänker att de dagar våra förfäder inte hade jaktlycka åt de desto mer av gröna blad för att bli mätta, och fick på så sätt K2.

2. Gräsätande djur har tarmbakterier som kan omvandla K1 till K2. Därför blir deras kött rikt på K2. Gäller även t.ex. höns som pickat sin naturliga mat. Fram till den industriella produktionen av kött som efter andra världskriget tagit över så att det numera är normalt med spannmålsuppfödda kor, grisar, höns etc så fick vi alltså K2 den vägen, men inte längre.

3. Människan har också tarmbakterier som kan konvertera K1 till K2, men de forskarna verkar överens om att det är otillräcklig mängd. Min spekulation är dessutom att vid rubbad tarmflora pga mycket socker och mjölmat så faller denna förmåga ytterligare.

Höga doser D3 förbättrar absorptionen av kalcium. Eftersom K2 just aktiverar proteiner som styr partitioneringen av kalcium från mjuk vävnad (ex kranskärl) till skelett o tänder, så kan man säga att D3 utöver viss dos (oklart för mig vilken) skapar ett ökat behov av K2.

Jag tar 5000 IE D3 om dagen och 300 mikrogram K2. Har börjat köpa gräsbetat nötkött samt äter mer brie och gouda som råkar innehålla bakterier som syntetiserar en mycket effektiv variant av K2 som kallas mk-7.

Till skillnad mot D3 som ju lagras i lever och fettvävnad, så lagras inte K2. Halveringstiden är ett par dagar, så man behöver kontinuerlig tillförsel. Därav också mitt resonemang om att förfäderna antingen lyckades med jakten och fick K2 den vägen (säkert kompletterat med en del gröna blad ändå), eller misslyckades och åt desto mer av det de kunde finna såsom gröna blad.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Kruxet med tillförsel av höga doser av enskilda mineraler och vitaminer är ju att det kan uppstå obalanser. Finns det då inte risk att man får brist på något mer på grund av extra intag av vitamin K2?

Frågan är också om kroppen blir sämre på att producera K2 om man skämmer bort den med tabletter.

Terapeuter säger alltid att man skall ta ett multipreparat i botten.

Det bästa är förstås att man lyckas få det att fungera med kosten

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kruxet med tillförsel av höga doser av enskilda mineraler och vitaminer är ju att det kan uppstå obalanser. Finns det då inte risk att man får brist på något mer på grund av extra intag av vitamin K2?

Frågan är också om kroppen blir sämre på att producera K2 om man skämmer bort den med tabletter.

Terapeuter säger alltid att man skall ta ett multipreparat i botten.

Det bästa är förstås att man lyckas få det att fungera med kosten

Helt rätt. När man försöker fixa ett problem kan man skapa ett annat. Därför följer jag detta noga.

Länk till inlägg

Jag har kollat mina intag av K1 under ett par veckor och jag ligger generellt på 20-30 ggr RDI enligt cronometern. 

Tom O´Bryan rekommenderade 500 g bladgrönsaker om dagen om jag minns rätt - det ger cirka 30 ggr RDI. Om syntesen av K2 i vävnad fungerar som man kan tro, så borde det ge dig även K2, tycker man...

Cronometer listar bara vitamin K - jag antar att de menar K1?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Lägger in lite basfakta om K2 nedan från Wikipedia....man lär sig mycket här på forumet...man ska äta potatismjöl, k2, d3 och n3...så håller man sig frisk och kry eller har jag missat något? ;-)

Wiki...

Kronisk K-vitaminbrist är mindre tydligt än akut brist. Det är faktiskt farligare eftersom det inte finns några alarmerande symtom och resultaten - skelettförsämringar, kardiovaskulär hälsa, och andra sjukdomar av åldrande - kan vara svåra att upptäcka. 

De senaste vetenskapliga data visar att mängden vitamin K är inte rikligt i kosten som man trodde. Till och med en välbalanserad kost kan inte ge K-vitamin i tillräckliga mängder.  Den dagliga konsumtionen av vitamin K har successivt minskat sedan 1950

• Gilla 4
Länk till inlägg

Grejen är att man inte kan köpa riktig mat i affären, vitaminerna får man köpa på hälsokosten.

Man får K2 från gräsbeteskött, gräsbetesmejerier, gräsbetesägg, gräsbeteskyckling, gräsbetsgris, vilt, ekologiska frilandsodlade grönsaker!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tom O´Bryan rekommenderade 500 g bladgrönsaker om dagen om jag minns rätt - det ger cirka 30 ggr RDI. Om syntesen av K2 i vävnad fungerar som man kan tro, så borde det ge dig även K2, tycker man...

Cronometer listar bara vitamin K - jag antar att de menar K1?

Hej Kjell,

jag är lite osäker på kombinationsdos mellan D3 och K1 och K2.

Om en kapsel är på 62,5 microgram D3 och en tablett med K1 och 2 är 75 microgram - hur ska då dosen mellan dessa två vara för att det ska bli balans?

Hälsningar från Monica

¨

Länk till inlägg

Hej Kjell,

jag är lite osäker på kombinationsdos mellan D3 och K1 och K2.

Om en kapsel är på 62,5 microgram D3 och en tablett med K1 och 2 är 75 microgram - hur ska då dosen mellan dessa två vara för att det ska bli balans?

Hälsningar från Monica

¨

Svårt att svara på, eftersom det inte finns någon entydig vetenskap om detta ännu. I studier där gynnsamma resultat uppnåtts med K2 har man tagit 200 mikrogram i form av MK-7. I kombination med 2000-5000 IE D3 borde det fungera. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här finns en animering av K2 "in action" i blodbanan, visserligen publicerad av K2-producenten NattoPharma, men vad jag begriper korrekt. K2 inte bara förhindrar deponering av kalcium i blodbanan utan tar även bort sådant som redan lagrats in. Alltså en riktigt god nyhet!!!

K2 verkar ha en rätt viktig roll. Men man ska vara försiktig med K1 tillskott eftersom det kan faktiskt orsaka allvarliga problem vid överintag. Bättre att få det genom kosten. Exempelvis innehåller chilepeppar rätt okej med K-vitamin ;)

Vad gäller K2 så finns det naturligt i riktigt mättat fett, smör, grädde, ost, ägg, inälvsmat och sedan fermenterade prylar som natto som nämnts.

Jag vet inte med er, men det känns inte riktigt som en annan behöver K2 tillskott när man äter runt 1200 ägg om året, samt ett antal kilo smör och inälvsmat ;)

Eller? :)

Länk till inlägg

Lägger in lite basfakta om K2 nedan från Wikipedia....man lär sig mycket här på forumet...man ska äta potatismjöl, k2, d3 och n3...så håller man sig frisk och kry eller har jag missat något? ;-)

Wiki...

Kronisk K-vitaminbrist är mindre tydligt än akut brist. Det är faktiskt farligare eftersom det inte finns några alarmerande symtom och resultaten - skelettförsämringar, kardiovaskulär hälsa, och andra sjukdomar av åldrande - kan vara svåra att upptäcka. 

De senaste vetenskapliga data visar att mängden vitamin K är inte rikligt i kosten som man trodde. Till och med en välbalanserad kost kan inte ge K-vitamin i tillräckliga mängder.  Den dagliga konsumtionen av vitamin K har successivt minskat sedan 1950

Den sista meningen är ju intressant. Undrar vilka fakta dom baserar det på och vilka livsmedel dom syftar på.

Länk till inlägg

K2 verkar ha en rätt viktig roll. Men man ska vara försiktig med K1 tillskott eftersom det kan faktiskt orsaka allvarliga problem vid överintag. Bättre att få det genom kosten. Exempelvis innehåller chilepeppar rätt okej med K-vitamin ;)

Vad gäller K2 så finns det naturligt i riktigt mättat fett, smör, grädde, ost, ägg, inälvsmat och sedan fermenterade prylar som natto som nämnts.

Jag vet inte med er, men det känns inte riktigt som en annan behöver K2 tillskott när man äter runt 1200 ägg om året, samt ett antal kilo smör och inälvsmat ;)

Eller? :)

Om man både äter riktligt med grönsaker (leafy greens) och den maten du nämner, speciellt om en hel del av köttet är gräsbetat, så borde man få vad K2 man behöver. När koagulationsfaktorn fått sitt, kan resten av K1 omvandlas till MK-4 i vävnad; frågan är bara hur mycket gröna blad man behöver äta. 200 g? 500 g? Undrar om det finns någon studie eller anteckning på hur mycket ursprungsfolk ätit - det skulle ge en fingervisning. Jag tar tills vidare K2 i form av MK-7, eftersom överdosering inte är farlig. 200 mikrogram per dag i samband med fet måltid.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Om man både äter riktligt med grönsaker (leafy greens) och den maten du nämner, speciellt om en hel del av köttet är gräsbetat, så borde man få vad K2 man behöver. När koagulationsfaktorn fått sitt, kan resten av K1 omvandlas till MK-4 i vävnad; frågan är bara hur mycket gröna blad man behöver äta. 200 g? 500 g? Undrar om det finns någon studie eller anteckning på hur mycket ursprungsfolk ätit - det skulle ge en fingervisning. Jag tar tills vidare K2 i form av MK-7, eftersom överdosering inte är farlig. 200 mikrogram per dag i samband med fet måltid.

Jag tror att människorna som bodde i norden åt väldigt mycket gröna blad på våren när det inte fanns så mycket annat att äta. På vintern hade dom ju inte tillgång till grönt alls men än möjligen alger för dom som bodde längs kusterna. Sedan har väl inte årstiderna sett likadana ut genom alla tider.

Har koagulationsfaktorn som du nämner något med trombocyterna att göra?

Länk till inlägg

Jag tror att människorna som bodde i norden åt väldigt mycket gröna blad på våren när det inte fanns så mycket annat att äta. På vintern hade dom ju inte tillgång till grönt alls men än möjligen alger för dom som bodde längs kusterna. Sedan har väl inte årstiderna sett likadana ut genom alla tider.

Har inte så bra koll på detaljer, det enda jag förstått är att K1 aktiverar proteiner som gör att blodet koagulerar som det ska. Det är en prioriterad användning av K1, så först när den har tillgodosetts kan omvandling till K2 i form av MK-4 ske (som jag förstått det hela).

När det gäller folk i norden så kan man förmoda att de animalier de åt när det inte fanns vegetabilier var gräsbetade och hade K2 samt bra fettsyror.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Här är lite om vitamin K etc (lånade från Wikepedia, om du vill läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodkoagulering) 

Vissa av koagulationfaktorerna (II, VII, IX och X) är beroende av aktiverat vitamin K för att de ska fungera. Genom att hämma aktiveringen av detta vitamin kan man hämma dessa faktorer och därmed hela den humorala koagulationen. Detta är precis vad som görs med läkemedlet warfarin (Waran). Läkemedel med acetylsalicylsyra, den verksamma substansen i de klassiskavärktabletterna Treo och Magnecyl men även i Trombyl, hämmar blodplättarnas bindning till varandra och gör därmed den primära hemostasen långsammare.

• Gilla 3
Länk till inlägg

jo men det är väl K1 som har med koaguleringen att göra. K2 är nåt annat.

K-vitaminbrist har jag haft som barn. Blödde näsblod så det droppade ur tårkanalerna och svalde blod... skrämde morsan helt från vettet när jag "grät blod" och spydde blod. I synnerhet som det var så pappa dog - spydde blod.

K2-brist märks ju inte har jag förstått

Länk till inlägg

Här är lite om vitamin K etc (lånade från Wikepedia, om du vill läsa mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodkoagulering) 

Vissa av koagulationfaktorerna (II, VII, IX och X) är beroende av aktiverat vitamin K för att de ska fungera. Genom att hämma aktiveringen av detta vitamin kan man hämma dessa faktorer och därmed hela den humorala koagulationen. Detta är precis vad som görs med läkemedlet warfarin (Waran). Läkemedel med acetylsalicylsyra, den verksamma substansen i de klassiskavärktabletterna Treo och Magnecyl men även i Trombyl, hämmar blodplättarnas bindning till varandra och gör därmed den primära hemostasen långsammare.

Att jag frågade om det där med koagulering och trombocyter var för att jag låg under gränsvärdet när dom testade det för några år sedan. Ingen sa något så dom tyckte tydligen inte att det gjorde något och dom glömde skicka med mig en kopia på provsvaren när jag skrevs ut så jag såg det inte förrän i våras när jag bad om kopior.

Länk till inlägg

jo men det är väl K1 som har med koaguleringen att göra. K2 är nåt annat.

K-vitaminbrist har jag haft som barn. Blödde näsblod så det droppade ur tårkanalerna och svalde blod... skrämde morsan helt från vettet när jag "grät blod" och spydde blod. I synnerhet som det var så pappa dog - spydde blod.

K2-brist märks ju inte har jag förstått

Hua, det lät otäckt! Kom dom på det med en gång att det var brist på vitamin K? Fick du sprutor eller vad gjorde dom?

Åt du väldigt lite gröna grönsaker eller vad kan ha varit orsaken till att du fick sådan brist?

Länk till inlägg

Hua, det lät otäckt! Kom dom på det med en gång att det var brist på vitamin K? Fick du sprutor eller vad gjorde dom?

Åt du väldigt lite gröna grönsaker eller vad kan ha varit orsaken till att du fick sådan brist?

Kommer inte ihåg, det är ju väldigt länge sedan, och jag blödde alltid lätt näsblod när jag var mindre. jag tror jag fick tabletter och de brände nåt kärl i näsan för att det skulle stoppa. K-vitaminbrist hade jag som baby också, så det var nog inte kosten
Länk till inlägg

Kommer inte ihåg, det är ju väldigt länge sedan, och jag blödde alltid lätt näsblod när jag var mindre. jag tror jag fick tabletter och de brände nåt kärl i näsan för att det skulle stoppa. K-vitaminbrist hade jag som baby också, så det var nog inte kosten

Man kan ju verkligen undra vad som orsakade bristen. När man är baby har det troligen betydelse vad modern äter både under graviditet och amning. Minns du om spenat ingick i kosthållet när du var liten?

Länk till inlägg

Säkert gjorde det även om det inte vai favorit på den tiden. Mamma var hemmafru som man var på 50-talet men vi hade alltid grönsaker på bordet. Inte bara urkokta morötter och örter

Länk till inlägg

Säkert gjorde det även om det inte vai favorit på den tiden. Mamma var hemmafru som man var på 50-talet men vi hade alltid grönsaker på bordet. Inte bara urkokta morötter och örter

Vi är ju nästan jämngamla och jag minns morötter och spenat men vilka andra grönsaker vi hade minns jag inte. På sommaren odlade mamma isbergssallat och i skolan bestod salladsbordet av vitkål blandat med lingonsylt. Kålsoppa fick vi i skolan men jag minns inte att vi åt mat med kål hemma.

Någonting måste ju ha orsakat att du fick brist, frågan är bara vad.

Länk till inlägg

Jag vill också testa mina D vitamin nivåer. Vart gör ni de? Äter 5000 ie men inte tagit varje dag nu för har ingen aning om var jag ligger på för nivåer.... Och solen börjar ju titta fram..

Länk till inlägg

Vi är ju nästan jämngamla och jag minns morötter och spenat men vilka andra grönsaker vi hade minns jag inte. På sommaren odlade mamma isbergssallat och i skolan bestod salladsbordet av vitkål blandat med lingonsylt. Kålsoppa fick vi i skolan men jag minns inte att vi åt mat med kål hemma.

Någonting måste ju ha orsakat att du fick brist, frågan är bara vad.

När jag var baby kan det ju ha varit vällingen som mamma var tvungen att koka åt mej och mata mej med sked. Hon hade visst en drake på BVC...

Det andra hände på tidigt 70-tal tror jag. Jag har alltid trott att det var taskiga gener... Jag har inte ärvt det bästa på pappas sida.

Länk till inlägg

När jag var baby kan det ju ha varit vällingen som mamma var tvungen att koka åt mej och mata mej med sked. Hon hade visst en drake på BVC...

Det andra hände på tidigt 70-tal tror jag. Jag har alltid trott att det var taskiga gener... Jag har inte ärvt det bästa på pappas sida.

Välling är nog ingen höjdarmat. Jag fick också välling när jag var spädbarn och jag höll på att dö av näringsbrist eftersom magen skickade tillbaka vällingen upp igen. På den tiden åkte man inte till akuten i första taget och provinsialläkren hade semester. Han blev helt förskräckt när mamma kom in med mig när han var tillbaka.

När det gäller gener så tror jag mindre och mindre på dom som orsak till hälsotrassel. När man har tillgång till alla parametrar så hittar man nästan alltid en eller flera tänkbara orsaker.

Var det blödande magsår din pappa hade?

Länk till inlägg

Välling är nog ingen höjdarmat. Jag fick också välling när jag var spädbarn och jag höll på att dö av näringsbrist eftersom magen skickade tillbaka vällingen upp igen. På den tiden åkte man inte till akuten i första taget och provinsialläkren hade semester. Han blev helt förskräckt när mamma kom in med mig när han var tillbaka.

När det gäller gener så tror jag mindre och mindre på dom som orsak till hälsotrassel. När man har tillgång till alla parametrar så hittar man nästan alltid en eller flera tänkbara orsaker.

Var det blödande magsår din pappa hade?

jo han dog av det

Länk till inlägg

Grejen är att man inte kan köpa riktig mat i affären, vitaminerna får man köpa på hälsokosten.

Man får K2 från gräsbeteskött, gräsbetesmejerier, gräsbetesägg, gräsbeteskyckling, gräsbetsgris, vilt, ekologiska frilandsodlade grönsaker!

Hur mycket vitamin K finns det i dom livsmedel du räknar upp och hur mycket finns det i motsvarande livsmedel som inte är gräsbeteskött osv?

Länk till inlägg

Finns det vetenskapligt stöd för att konsumtionen av vitamin K2 har gått ner sedan 50-talet?

K2 får du från gräsbeteskött, gräsbetesgris, gräsbetesägg, gräsbetesfågel, gräsbetessmör. gräsbetesmejerier, villt och inälvsmat!

Hur mycket gräsbetesmat eller gräs äter du?

När slutade vi föda upp våra djur på gräs? :(

• Gilla 1
Länk till inlägg

K2 får du från gräsbeteskött, gräsbetesgris, gräsbetesägg, gräsbetesfågel, gräsbetessmör. gräsbetesmejerier, villt och inälvsmat!

Gräs låter inte så gott :)
Länk till inlägg

Jag frågade om jämförelsesiffror när det gäller det där när du skrev det tidigare i tråden.

När det gäller den påstådda minskningen från 50-talet så skulle det vara intressant att få se siffror.

Länk till inlägg

Gräs låter inte så gott :)

Låt din mat äta gräs.. win-win.. de mår bra.. du mår bra.. och så får ni K2 på köpet.. ta tre.. betala för K2!  :wacko:

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag frågade om jämförelsesiffror när det gäller det där när du skrev det tidigare i tråden.

När det gäller den påstådda minskningen från 50-talet så skulle det vara intressant att få se siffror.

Vi vet fortfarande inte så mycket om K2.. det e rätt nytt.. en hel del forskning pågår.. det intresanta kan tex vara att Price.. du vet han tandläkaren kom på att det vara någon gemensam faktor som hälsosamma befolkningar fick i sig.. och det handlade om gräs.. speciellt nyväxt färskt gräs.. han kallade det för X-factor.. därav price x-factor!

Och man tror numera att det handlade om just K2!

Oså på det.. sedan 50 talet så har vi gått bort allt mer från att föda upp djur på färskt gräs.. det lönar sig inte.. vi vill inte betala för sådant.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det finns inga sådana studier, utan man får som Zepp antyder konkludera av att köttet inte längre är gräsbetat utan uppfött på spannmål; därmed har det lägre halt K2, eftersom bakterierna i gräsätarnas mage inte kan omvandla så mycket K1 till K2 då. Kanske kan man också finna tal på att konsumtionen av klorofyllrika bladgrönsaker gått ner sedan 50-talet, i takt med att konsumtion av spannmål och socker gått upp; då kan man även ur det konkludera att befolkningen får mindre omvandling i vävnad från K1 till K2. Den lilla förmåga vi har att i vår tarm med bakterier omvandla K1 till K2 reduceras förmodligen ytterligare av att vi ätit så mycket spannmål och socker.

Den finns åtminstone en studie från USA som 2007 antyder att i stort sett hela befolkningen kan antas lida brist på K2, jag tror en holländsk också visat det.

Var och en får dra sina slutsatser utan hårda data, men jag för min del är säker på att de flesta får för lite K2 och att det är en viktig delförklaring bakom mycken osteoporos och CVD. Och mycket onödigt lidande.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det finns inga sådana studier, utan man får som Zepp antyder konkludera av att köttet inte längre är gräsbetat utan uppfött på spannmål; därmed har det lägre halt K2, eftersom bakterierna i gräsätarnas mage inte kan omvandla så mycket K1 till K2 då. Kanske kan man också finna tal på att konsumtionen av klorofyllrika bladgrönsaker gått ner sedan 50-talet, i takt med att konsumtion av spannmål och socker gått upp; då kan man även ur det konkludera att befolkningen får mindre omvandling i vävnad från K1 till K2. Den lilla förmåga vi har att i vår tarm med bakterier omvandla K1 till K2 reduceras förmodligen ytterligare av att vi ätit så mycket spannmål och socker.

Den finns åtminstone en studie från USA som 2007 antyder att i stort sett hela befolkningen kan antas lida brist på K2, jag tror en holländsk också visat det.

Var och en får dra sina slutsatser utan hårda data, men jag för min del är säker på att de flesta får för lite K2 och att det är en viktig delförklaring bakom mycken osteoporos och CVD. Och mycket onödigt lidande.

Om man påstår något i Wikipedia så borde man ha mer än spekulationer att luta sig mot. Likadant om man påstår att innehållet av K2 i kött är en stor andel av det K2 vi får totalt genom intag och omvandling i tarmen. Uppgiften att det har blivit stor skillnad på grund av hur köttdjuren föds upp behöver ju även det styrkas på något sätt innan man påstår att så är fallet.

Länk till inlägg

Om man påstår något i Wikipedia så borde man ha mer än spekulationer att luta sig mot. Likadant om man påstår att innehållet av K2 i kött är en stor andel av det K2 vi får totalt genom intag och omvandling i tarmen. Uppgiften att det har blivit stor skillnad på grund av hur köttdjuren föds upp behöver ju även det styrkas på något sätt innan man påstår att så är fallet.

Jag är inte riktigt med på vad du menar. När gräsätare äter gräs får de i sig K1 som de sedan konverterar till K2. Äter de spannmål får de endast lite K1. Detta är vad jag förstår inte kontroversiellt.

Som jag också skrev är mycket ännu osäkert när det gäller K2, men en del av dess funktioner är klarlagda, såsom partitionering av dietärt kalcium.

Länk till inlägg

Jag är inte riktigt med på vad du menar. När gräsätare äter gräs får de i sig K1 som de sedan konverterar till K2. Äter de spannmål får de endast lite K1. Detta är vad jag förstår inte kontroversiellt.

Som jag också skrev är mycket ännu osäkert när det gäller K2, men en del av dess funktioner är klarlagda, såsom partitionering av dietärt kalcium.

Men håller du inte med om att det borde finnas siffror bakom när man på Wikipedia skriver att vi minskat intaget sedan 50-talet? Jag tycker det skulle vara intressant att få veta om vad det är som gjort att vi minskat intaget. Gissa och spekulera kan man ju göra men Wikipedia utger sig ju för att vara ett uppslagsverk.

Kött är väl ändå en marginell källa till K2 i jämförelse med mycket annat?

Sedan finns det ju inga köttdjur som föds upp på enbart spannmål.

Länk till inlägg

Men håller du inte med om att det borde finnas siffror bakom när man på Wikipedia skriver att vi minskat intaget sedan 50-talet? Jag tycker det skulle vara intressant att få veta om vad det är som gjort att vi minskat intaget. Gissa och spekulera kan man ju göra men Wikipedia utger sig ju för att vara ett uppslagsverk.

Kött är väl ändå en marginell källa till K2 i jämförelse med mycket annat?

Sedan finns det ju inga köttdjur som föds upp på enbart spannmål.

Jo det har du rätt i att det ska finnas källor på Wikipedia. Vilken artikel är det som saknar?

Visst äter många djur gräs under säsong, men det räcker att de får spannmål en kort period i slutet av livet för att fettsyrebalansen ska rubbas samt K2 ska falla dramatiskt.

Länk till inlägg

"All of this evidence points to the possibility that vitamin K2 may be an essential nutrient in the human diet. So where does one find vitamin K2 in foods? The following is a list of the foods highest in vitamin K2, as measured by the USDA:

Foods high in vitamin K2
  • Natto
  • Hard cheese
  • Soft cheese
  • Egg yolk
  • Butter
  • Chicken liver
  • Salami
  • Chicken breast
  • Ground beef

Unfortunately, precise values for some foods that are likely to be high in K2 (such as organ meats) are not available at this time. The pancreas and salivary glands would be richest; reproductive organs, brains, cartilage and possibly kidneys would also be very rich; finally, bone would be richer than muscle meat. Fish eggs are also likely to be rich in K2.

It was once erroneously believed that intestinal bacteria are a major contributor to vitamin K status. However, the majority of evidence contradicts this view. Most of the vitamin K2 produced in the intestine are embedded within bacterial membranes and not available for absorption. Thus, intestinal production of K2 likely makes only a small contribution to vitamin K status. (Unden & Bongaerts, 1997, pp. 217-234)

On the other hand, fermented foods, however, such as sauerkraut, cheese and natto (a soy dish popular in Japan), contain substantial amounts of vitamin K2. Natto contains the highest concentration of K2 of any food measured; nearly all of it is present as MK-7, which research has shown to be a highly effective form. A recent study demonstrated that MK-7 increased the percentage of osteocalcin in humans three times more powerfully than did vitamin K1. (Schurgers & Vermeer, 2000, pp. 298-307)

It is important to note that commercial butter is not a significantly high source of vitamin K2. Dr. Weston A. Price, who was the first to elucidate the role of vitamin K2 in human health (though he called it “Activator X” at the time) analyzed over 20,000 samples of butter sent to him from various parts of the world. As mentioned previously in this paper, he found that the Activator X concentration varied 50-fold. Animals grazing on vitamin K-rich cereal grasses, especially wheat grass, and alfalfa in a lush green state of growth produced fat with the highest amounts of Activator X, but the soil in which the pasture was grown also influenced the quality of the butter. It was only the vitamin-rich butter grown in three feet or more of healthy top soil that had such dramatic curing properties when combined with cod liver oil in Dr. Price’s experiments and clinical practice.

Therefore, vitamin K2 levels will not be high in butter from grain-fed cows raised in confinement feedlots. Since the overwhelming majority of butter sold in the U.S. comes from such feedlots, butter is not a significant source of K2 in the diet for most people. This is yet another argument for obtaining raw butter from cows raised on green pasture."

http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jo det har du rätt i att det ska finnas källor på Wikipedia. Vilken artikel är det som saknar?

Visst äter många djur gräs under säsong, men det räcker att de får spannmål en kort period i slutet av livet för att fettsyrebalansen ska rubbas samt K2 ska falla dramatiskt.

Det var Peter B som citerade Wikipedia tidigare i tråden och jag hade för mig att jag fått en länk och kollat men nu hittar jag det inte. När jag sökte i Wikipedia hittade jag det inte heller men hittade det här "K3 omvandlas till K2 i kroppen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

Jag kanske letade dåligt men min sambo står och väntar på mig för att gå ut i det vackra vädret.

Har du någon länk till det du skriver i sista meningen?

Om kött utgör en promille av källorna till K2 så är frågan hur mycket det påverkar ändå. Jag vet inte hur mycket kött utgör som källa men gissa kan man ju göra...

Länk till inlägg
Screenshot%202014-04-30%2018.26.05.png

Andra intressanta saker i denna artikel:

The best sources of vitamin K2 are fermented foods and grass-fed animal fats. These foods contain a wide array of nutrients that may act synergistically with vitamin K2 in ways we do not yet understand. Price 's vitamin-rich butter and butter oil concentrate provided not only vitamin K2 but also vitamin E, vitamin A, vitamin D, conjugated linoleic acid (CLA) and other nutrients. Nevertheless, some people may wish to supplement with vitamin K2 if they do not have access to high-quality food, wish to use a higher dose to treat a health condition, or want extra insurance.

Two forms of vitamin K2 supplements are commercially available: menaquinone-4 (MK-4), also called menatetrenone, and menaquinone-7 (MK-7). MK-4 is a synthetic product that is believed to be chemically and physiologically identical to the vitamin K2 found in animal fats. This form has been used in most of the animal experiments and in the Japanese osteoporosis studies. Although synthetic, it is effective, and there is no known toxicity. MK-7 is a natural extract of natto, a fermented soy food popular in Eastern Japan. MK-4 is much less expensive than MK-7, but no studies have yet compared the efficacy of these two forms.

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2#fig4

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag undrar varför det är sådan skillnad på gåslever och kycklinglever? Beror det på skillnader i hur det föds upp eller? Skulle vara kul att se mätningar på lammlever (ofta gräsbetande) men det verkar inte som mycket mätningar har gjorts. Det är också stor skillnad på äggula från USA och äggula från Holland.

Länk till inlägg

Varför skulle K2 vara låg i animaliska produkter jämfört med vegetariska? Inälvsmat nämns ofta som en källa till K2.

Jag skrev inte animalisk mat. Jag skrev kött. Sedan kan man ju undra hur stor del som finns i själva köttet och hur stor del som finns i fettet?

Att det var så mycket i ost visste jag inte. Det tyder ju närmast på att det inte är brist på vitamin K2 som gör att svenskarna får osteoporos.

Gäller dina siffror produkter från gräsuppfödda djur eller konventionella? Det skulle vara intressant att få se siffror från båda samtidigt.

Undrar också hur mycket K2 kroppen kan bilda per kg gröna bladgrönsaker som vi äter.

Länk till inlägg