D-Vitamin, svar på prov

Recommended Posts

Jag skrev inte animalisk mat. Jag skrev kött. Sedan kan man ju undra hur stor del som finns i själva köttet och hur stor del som finns i fettet?

Att det var så mycket i ost visste jag inte. Det tyder ju närmast på att det inte är brist på vitamin K2 som gör att svenskarna får osteoporos.

Gäller dina siffror produkter från gräsuppfödda djur eller konventionella? Det skulle vara intressant att få se siffror från båda samtidigt.

Undrar också hur mycket K2 kroppen kan bilda per kg gröna bladgrönsaker som vi äter.

Det här är nog vanliga djur, men jag är inte säker. Däremot har dom testat K2 i smör från djur i olika delar av världen och olika uppväxtmiljöer och sett att det påverkar K2-värdet väldigt mycket. Det fanns tydligen mer i gräsbetat kött men det varierar också med mark och gräskvalitet. 

Jag tror det är mycket i fettvävnaden K2 sitter, eller i inälvorna och senor. Det verkar som K2 är något som finns i kött, mer än fisk.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Här finns en animering av K2 "in action" i blodbanan, visserligen publicerad av K2-producenten NattoPharma, men vad jag begriper korrekt. K2 inte bara förhindrar deponering av kalcium i blodbanan utan

Jag skulle komplettera D-vitaminerna med K2-vitamin som idag finns tillgängligt i handeln     All toxicitet av D-vitamin beror egentligen på brist av K2-vitamin   Det är nog tom så att alla som s

D3-vitamin gör att kalciumomsättningen ökar.. K2 gör att kalciumet hamnar där det skall och inte i tex kärlväggarna!   Det är altså en serie av biokemiska mekanismer!   För lite D3 så funkar inte

Bra gjord ost ska ju vara fermenterad, speciellt hårdost. Kanske därför den har extra mycket K2?

Det visste jag inte. Hur vet man om en ost är fermenterad eller inte?

Länk till inlägg

Det visste jag inte. Hur vet man om en ost är fermenterad eller inte?

Jag är inte så insatt eftersom jag inte äter mjölkprodukter, men jag gissar att den ska vara tillagad enligt gamla traditioner? 

Hittade denna lista på ett GAPS forum, dessa ostar ska vara OK.

Asiago ost (ost från nord-östra Italien)

Blue cheese ost

Brieost

Camembertost

Cheddar ost (alla färger)

Colby ost (amerikansk. Gjord på råmjölk)

Edamerost

Gorgonzolaost

Goudaost

Havartiost

Hårdost

Limburger ost (en ost från Belgien gjord på opastoriserad mjölk)

Monterey (Jack) ost (havhård ost från Kalifornien)

Muenster ost (Kittost från Frankrike/Alsace)

Parmesanost

Port du Salut ost

Romanoost

Roquefortost

Schweizerost (Emmentaler, Vacherin, Appenzeller, Tilsiter)

Stiltonost

Länk till inlägg

Jag är inte så insatt eftersom jag inte äter mjölkprodukter, men jag gissar att den ska vara tillagad enligt gamla traditioner? 

Hittade denna lista på ett GAPS forum, dessa ostar ska vara OK.

Asiago ost (ost från nord-östra Italien)

Blue cheese ost

Brieost

Camembertost

Cheddar ost (alla färger)

Colby ost (amerikansk. Gjord på råmjölk)

Edamerost

Gorgonzolaost

Goudaost

Havartiost

Hårdost

Limburger ost (en ost från Belgien gjord på opastoriserad mjölk)

Monterey (Jack) ost (havhård ost från Kalifornien)

Muenster ost (Kittost från Frankrike/Alsace)

Parmesanost

Port du Salut ost

Romanoost

Roquefortost

Schweizerost (Emmentaler, Vacherin, Appenzeller, Tilsiter)

Stiltonost

Knepigt att dom mitt bland alla uppräknade typer av ostar skriver "hårdost". Många av dom uppräknade sorterna tillhör ju kategorin hårdost och dessutom skulle ju nästa alla ostar på marknaden kunna räknas in om alla hårdostar är ok.

Länk till inlägg

Att det var så mycket i ost visste jag inte. Det tyder ju närmast på att det inte är brist på vitamin K2 som gör att svenskarna får osteoporos.

Har lite ont om tid just nu, men jag ska kommentera just detta. Äter man mycket ost får man kalcium och K2, vilket motverkar osteoporos. Men har man låga nivåer av D3, så är absorptionen av kalcium dålig. Så då kan det vara brist på D3 snarare än K2 som orsakar det.

När man studerar detta med fettlösliga vitaminer (A,D,E,K), så verkar det som att alla måste hänga samman, vilket de gjort under den långa tid som föregick jordbruk och industriellt producerad mat. När de började med spannmålsuppfödning fick de ge djuren A och E tror jag det var, för annars klarade de sig inte. Man kunde kanske ge spannmålsuppfödda djur K2 också...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tittade på en video diskussion igår där de diskuterade patienter med glutenkänslighet och de får ofta problem (alltså för låga halter) med de fettlösliga vitaminerna. De ansåg bla att ett lågt d-vitamin kunde vara en markör för gluten känslighet. Lågt B12 är också tydligen en markör för glutenkänslighet.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tittade på en video diskussion igår där de diskuterade patienter med glutenkänslighet och de får ofta problem (alltså för låga halter) med de fettlösliga vitaminerna. De ansåg bla att ett lågt d-vitamin kunde vara en markör för gluten känslighet. Lågt B12 är också tydligen en markör för glutenkänslighet.

Menar du personer som är känsliga för spannmål eller personer som har en celiakidiagnos?

Länk till inlägg

Har lite ont om tid just nu, men jag ska kommentera just detta. Äter man mycket ost får man kalcium och K2, vilket motverkar osteoporos. Men har man låga nivåer av D3, så är absorptionen av kalcium dålig. Så då kan det vara brist på D3 snarare än K2 som orsakar det.

När man studerar detta med fettlösliga vitaminer (A,D,E,K), så verkar det som att alla måste hänga samman, vilket de gjort under den långa tid som föregick jordbruk och industriellt producerad mat. När de började med spannmålsuppfödning fick de ge djuren A och E tror jag det var, för annars klarade de sig inte. Man kunde kanske ge spannmålsuppfödda djur K2 också...

Det verkar logiskt att dom hänger ihop på något sätt men det låter konstigt att dom gav djuren vitamin A och E om du menar för länge sedan.

Länk till inlägg

Menar du personer som är känsliga för spannmål eller personer som har en celiakidiagnos?

Jag tror att det var glutenkänslighet, inte Celiaki, men glutenkänslighet konstaterad med Cyrex test.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det verkar logiskt att dom hänger ihop på något sätt men det låter konstigt att dom gav djuren vitamin A och E om du menar för länge sedan.

Jag har kollat upp det nu, och jag mindes tyvärr fel. I början av 1920-talet upptäckte man vitaminerna A och D, vilket öppnade upp för uppfödning inomhus med spannmål av t.ex. kor. D får de annars normalt från solen och A från gräs. Efter andra världskriget när man började industrialisera odling av spannmål och den blev billigare blev det ekonomiskt realistiskt med inomhusuppfödning på detta vis. Jag förmodar att man såg det som ett stort framsteg. Betydelsen av att långkedjigt omega-3 samt K2 blir bristande i köttdjuren kände man väl inte till betydelsen av. Även nu när kunskapen finns verkar ingen bry sig precis.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har kollat upp det nu, och jag mindes tyvärr fel. I början av 1920-talet upptäckte man vitaminerna A och D, vilket öppnade upp för uppfödning inomhus med spannmål av t.ex. kor. D får de annars normalt från solen och A från gräs. Efter andra världskriget när man började industrialisera odling av spannmål och den blev billigare blev det ekonomiskt realistiskt med inomhusuppfödning på detta vis. Jag förmodar att man såg det som ett stort framsteg. Betydelsen av att långkedjigt omega-3 samt K2 blir bristande i köttdjuren kände man väl inte till betydelsen av. Även nu när kunskapen finns verkar ingen bry sig precis.

Grisar föds ju ofta upp inomhus men jag har aldrig hört talas om att man föder upp nötkreatur för köttproduktion inomhus. Hur vanligt är det?

Jag har varit på studiebesök på en stor gård där dom hade mjölkkor inomhus året om men det var mycket ovanligt så vi fick åka buss många mil. Vi var på en grisgård också.

När det gäller foder till nötkreatur så får dom ju ensilage och inte bara spannmål. Har du några siffror på hur stor andel av fodret som utgörs av spannmål?

Man använder också kraftfoder baserat på soja eller inhemska baljväxter.

Kor går väl antagligen till slakt till slut dom också. Är det någon som vet vad det blir för köttprodukter av dom?

Länk till inlägg

Det här med djurhållning och utfodring är mycket intressant tycker jag, och efter lite efterforskningar så verkar det som om det var under 50-talet man började gå över till kraftfoder till korna, lite beroende på vart i Sverige.

Innan dess fick korna äta grovfoder.

Vid "nödår" kunde de även stödutfodras med cellulosa (papper) med melass på. Man hackade även halm som korna fick äta med melass.

Efter kalvningen så har jag hört det berättas att kossan fick en rejäl dos brännvin, för att hon skulle bli "go" och släppa till mjölken fortare till kalven.

Det här med att man fick ge extra vitaminer till korna efter införandet av kraftfoder, tycker jag mig också ha hört, men jag ska vid tillfälle "intervjua" en "gammal" bonde, som har varit med under hela mjölkoutvecklingen från 30-talet :)

Korna har den förmågan att av cellulosa och stärkelse vara fettdrivna, vara i ketos med andra ord, så man kan ju tänka att med kraftfoder så kanske vitaminupptag, omvandlig och lagring inte fungerar optimalt.

Alla arter bör få artegen föda, annars blir det fel :(

• Gilla 2
Länk till inlägg

Grisar föds ju ofta upp inomhus men jag har aldrig hört talas om att man föder upp nötkreatur för köttproduktion inomhus. Hur vanligt är det?

Jag har varit på studiebesök på en stor gård där dom hade mjölkkor inomhus året om men det var mycket ovanligt så vi fick åka buss många mil. Vi var på en grisgård också.

När det gäller foder till nötkreatur så får dom ju ensilage och inte bara spannmål. Har du några siffror på hur stor andel av fodret som utgörs av spannmål?

Man använder också kraftfoder baserat på soja eller inhemska baljväxter.

Kor går väl antagligen till slakt till slut dom också. Är det någon som vet vad det blir för köttprodukter av dom?

Om jag förstått det rätt så är det vanligt att djur som ätit mycket gräs under en period före slakt får spannmål, vilket förändrar fettprofilen samt minskar K2. Jag är dåligt insatt i boskapsskötsel, så det enda jag egentligen vet är att det storskaliga jordbruket efter andra världskriget gjorde spannmålsuppfödningen lönsam och möjlig.

Länk till inlägg

Om jag förstått det rätt så är det vanligt att djur som ätit mycket gräs under en period före slakt får spannmål, vilket förändrar fettprofilen samt minskar K2. Jag är dåligt insatt i boskapsskötsel, så det enda jag egentligen vet är att det storskaliga jordbruket efter andra världskriget gjorde spannmålsuppfödningen lönsam och möjlig.

Jag kollade runt lite och det finns hur mycket som helst att läsa. Det finns tydligen slakttjurar som föds upp inomhus som du säger men det finns också dom som går ute. Det kanske är vanligare med uppstallning i Skåne och i andra områden med bördig jord medan bete kanske är vanligare i glesbygd med mycket mark som är lämplig för bete men inte duger till att odla spannmål på. Vill man ha full koll så kanske det är bäst att handla i gårdsbutiker.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Eftersom jag varit dräng på bondgård får jag väl svara!

Det mesta nötköttet är helt enkelt gamla mjölkkossor.. alternativt deras avkommor ungtjurarna.

Mjölkkossor matas med spannmål, hö, ensilage, melass och soja, för att ge så mycket mjölk som möjligt!

Lite samma för ungtjurarna.. de slaktas rätt tidigt.. tror det är max två år?

Skillnaden ligger främst i raser av köttdjur, de är härdigare och klarar sig bra på grovfoder.. de mjölkar dåligt, utan diar som regel sina egna kalvar.

Skillnaden handlar bland annat om vilken typ av gård man har, var den ligger och vad gården ger för gröda.

Mjölkkor är ett intensivt arbete, kräver moderna ladugårdar, silos, maskiner för olika skördar, mycket utrustning!

Biffkor kräver stora marker, ofta sådana marker som inte duger speciellt bra för att odla annan gröda.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Eftersom jag varit dräng på bondgård får jag väl svara!

Det mesta nötköttet är helt enkelt gamla mjölkkossor.. alternativt deras avkommor ungtjurarna.

Mjölkkossor matas med spannmål, hö, ensilage, melass och soja, för att ge så mycket mjölk som möjligt!

Lite samma för ungtjurarna.. de slaktas rätt tidigt.. tror det är max två år?

Skillnaden ligger främst i raser av köttdjur, de är härdigare och klarar sig bra på grovfoder.. de mjölkar dåligt, utan diar som regel sina egna kalvar.

Skillnaden handlar bland annat om vilken typ av gård man har, var den ligger och vad gården ger för gröda.

Mjölkkor är ett intensivt arbete, kräver moderna ladugårdar, silos, maskiner för olika skördar, mycket utrustning!

Biffkor kräver stora marker, ofta sådana marker som inte duger speciellt bra för att odla annan gröda.

Hur stor andel av fodret är spannmål på ett ungefär?

Länk till inlägg

Jag har tagit 5000 IE D-vitamin OCH K2 (Thornes droppar) i ett år. 400 IE D i normala tabletter före det. 

Och jag fick svar idag: 350 nmol. Toxisk nivå.

Det var oväntat. Vid solning en halvtimme i stark sol bildas cirka 10.000 IE, sedan stänger kroppen av syntesen. Avstängningen måste vara en biologisk anpassning vilket betyder att den varit nyttig för fitness; alltså har vi under vår evolution exponerats för sol som potentiellt skulle gett uthålligt mer än 10.000 per dag. Det "borde" därför inte vara möjligt uppnå toxisk nivå vid 5.000 IE per dag. Jag undrar om provet blivit fel? Har du möjlighet ta om det?

Länk till inlägg

Det kommer tas om om tre månader när jag hållit upp i tre månader.

Jag äter ju mycket mat som innehåller D-vitamin, gräsbeteskött, vilt, 4-5 råa äggulor per dag, 2 ml fermenterad fiskleverolja (lägre än de 1-2 tsk som Dr Mercola anger som max) samt 50 gram fermenterad sill (till frukost varje dag). Det är väl det jag kommer på som kan innehålla D-vitamin. Så jag kanske liksom redan får optimala doser.

Äter mycket annat fermenterat också, men kanske inte finns D-vitamin i surkål. Däremot gör jag egen kefir av raw KRAV-bonnmjölk. Vet inte om det bildas mer D när man fermenterar? Äter inte mängder, 1-2 dl per dag.

Men solning i stark sol utför de flesta inte varje dag året om, utan enstaka dagar eller en period på semestern. Resten brukar man ju skydda sig från alltför stark sol på hela kroppen. Menar inte att man får för lite sol, men kanske inte maxdosen varje dag ens under sommaren.

Länk till inlägg

Det kommer tas om om tre månader när jag hållit upp i tre månader.

Jag äter ju mycket mat som innehåller D-vitamin, gräsbeteskött, vilt, 4-5 råa äggulor per dag, 2 ml fermenterad fiskleverolja (lägre än de 1-2 tsk som Dr Mercola anger som max) samt 50 gram fermenterad sill (till frukost varje dag). Det är väl det jag kommer på som kan innehålla D-vitamin. Så jag kanske liksom redan får optimala doser.

Äter mycket annat fermenterat också, men kanske inte finns D-vitamin i surkål. Däremot gör jag egen kefir av raw KRAV-bonnmjölk. Vet inte om det bildas mer D när man fermenterar? Äter inte mängder, 1-2 dl per dag.

Men solning i stark sol utför de flesta inte varje dag året om, utan enstaka dagar eller en period på semestern. Resten brukar man ju skydda sig från alltför stark sol på hela kroppen. Menar inte att man får för lite sol, men kanske inte maxdosen varje dag ens under sommaren.

De värden jag sett på D-vitamin i mat är så låga att jag inte får ihop att det tillsammans med 5.000 IE per dag skulle kunna orsaka sådan nivå... Posta gärna värdet du får om tre månader!

Länk till inlägg

Jag hade ätit 5000IE/ dag i ett år och hade 285nmol. Har nu börjat ta 2500IE/dag. Ska ta om provet om ett år tänkte jag.

Verkar vara olika hur bra man tar upp D-Vitamin.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag hamnade på kring 125 efter ett halvår med 5000 IE per dag. Det var sent 2012, inte mätt sedan dess. Ändrar nu dosen till 2500 per dag.

EDIT: Tar rikligt med K2 sedan januari, vilket motverkar eventuell överdosering av D3.

Länk till inlägg

Hur mycket är 80 ng/ml i svenska enheter? Ska vara idealt värde enligt Wahls, men 50-100 ng/ml är ok intervall. Baserat på d-vitamin nivån i bröstmjölk. Hon rekommenderar att man tar prov var tredje månad till man har ställt in den dos man behöver.

Länk till inlägg

Jag har ju hela tiden varnat för att ta för hög dos D-vitamin och jag tror inte man kan jämföra med vad solen kan ge. Där finns säkert en broms så att man inte bildar mer färdigt d-vitamin än man behöver. När man får i sig d-vitamin via kosten kommer man knappast i närheten av dom doser många tar oralt idag.

Alla vitaminer och mineraler är viktiga för kroppen men både för mycket och för lite kan vara skadligt.

Jag tar 400-800 IE per dag under vinterhalvåret och 400 IE ibland på sommaren och det varit mulet och regnigt.

Länk till inlägg

Hur mycket är 80 ng/ml i svenska enheter? Ska vara idealt värde enligt Wahls, men 50-100 ng/ml är ok intervall. Baserat på d-vitamin nivån i bröstmjölk. Hon rekommenderar att man tar prov var tredje månad till man har ställt in den dos man behöver.

Det verkar som man ska multiplicera med 2,496, då blir det 200 nmol/l.

Länk till inlägg

Skit, då är jag långt ifrån. :(

Fast du låg väl på 100 nmol/l? Då är du rätt nära de två afrikanska populationer som mättes upp häromåret, jag menar de låg på 120-130 (jag har skrivit om det i en annan tråd men hittar den inte nu...).

Länk till inlägg

Fast du låg väl på 100 nmol/l? Då är du rätt nära de två afrikanska populationer som mättes upp häromåret, jag menar de låg på 120-130 (jag har skrivit om det i en annan tråd men hittar den inte nu...).

Jo, men det är viktigt att vi med MS ligger lite högt. Jag borde ligga över 150 nmol/l i alla fall. Men jag verkar ha svårt att ta upp vitaminer. Jag minns frå Tom O'Briens föredrag att man har sett näringsbrister i flera år efter att man börjat äta glutenfritt hos personer med glutenintolerans. Jag äter ju dessutom extremt näringstätt men...

Länk till inlägg

Jag tror inte man utan vidare kan basera råd om D-vitaminhalt hos vuxna på nivån i bröstmjölk. Man kan tänka sig att den är högre för att bygga upp babyns nivåer, plus att det förmodligen är mätt under den korta tid som mammor numera ammar. Kanske "naturfolk" som ammar i 4-5 år har höga nivåer första tiden men sedan mer "normala"?

Länk till inlägg

Jag tror inte man utan vidare kan basera råd om D-vitaminhalt hos vuxna på nivån i bröstmjölk. Man kan tänka sig att den är högre för att bygga upp babyns nivåer, plus att det förmodligen är mätt under den korta tid som mammor numera ammar. Kanske "naturfolk" som ammar i 4-5 år har höga nivåer första tiden men sedan mer "normala"?

Säkert sant, men i brist på bättre forskning om detta så är det svårt att veta. Neurologer i dag vet helt enkelt inte vad dom ska rekommendera. Flera stora forskningsprojekt kring d-vitamin som behandling vid MS är på gång så vi får se.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Johanna, köpte du Thorne med K2 också då? Den hade jag. Köpt från iHerb.

Kjell: Den där tabellen är inte riktigt som det jag fick på papper, där stod potentiellt toxiskt vid 350.

Intressant att flera fått så höga värden av relativt lite D. Ted Hutchison skriver precis att det borde vara fel på mitt prov eller att jag har annan sjukdom om jag får dessa värden på 5000 IE. Då har jag alltså skrivit kommentarer i ett blogginlägg av Kostdoktorn (ett om D-vitamin då). Flera andra säger liknande. Men trevligt (tolka det rätt heh) att se att det inte verkar helt ovanligt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kjell: Den där tabellen är inte riktigt som det jag fick på papper, där stod potentiellt toxiskt vid 350.

Intressant att flera fått så höga värden av relativt lite D. Ted Hutchison skriver precis att det borde vara fel på mitt prov eller att jag har annan sjukdom om jag får dessa värden på 5000 IE. Då har jag alltså skrivit kommentarer i ett blogginlägg av Kostdoktorn (ett om D-vitamin då). Flera andra säger liknande. Men trevligt (tolka det rätt heh) att se att det inte verkar helt ovanligt.

Japp med K2 (från iherb). Men jag har bara tagit det i drygt en vecka. Får ta d-vitamin prov igen efter sommaren.

Länk till inlägg

Kallar du 5000 IE för "relativt lite"? När människor har konstaterad benskörhet ordineras dom 800 IE per dag. EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till att man kan ta högst 2000 IE dagligen utan risk.

Länk till inlägg

Kallar du 5000 IE för "relativt lite"? När människor har konstaterad benskörhet ordineras dom 800 IE per dag. EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till att man kan ta högst 2000 IE dagligen utan risk.

Ja, jag "vågar inget annat" efter att när jag kallat det ganska mycket, fått höra hur lite det är, och att jag borde inta 10 000 IE som normal dos och långt över det för att få några toxiska värden.

Du är den första som säger annat (rakt ut, jag misstänker att flera i den här tråden nog tycker liknande)  :) Och jag menar inte att du har fel, jag är skeptisk till att 10 000 IE borde vara en normaldos att inta.

Ted Hutchison som jag skrev om (är han inte med på forumet här?) verkar också tycka att det är lite, och inget som kan ge toxiska symptom utan att provet måste vara fel eller jag ha andra sjukdomar som ger högt D3.

Länk till inlägg

Jag är rätt förvirrad över rekommendationerna om D-vitamin förresten. Ena läkaren säger max 400 sedan överskrids RDI (d.v.s. minimalt dagligt intag) och det är farligt (detta tror jag ju inte på), nästa säger max 800, en tredje max 1000 och en fjärde max 2000. Alternativare säger att man bör inta 10 000 IE och googlar jag, så hittar jag mer info om att upp till 10 000 IE är ok.

Flera som anses rätt kunniga inom alternativ (alltså inte MLM-säljare eller hälsokostbutiksexpediter, utan sådana som håller kurser m.m.) har tyckt att något verkar fel, och att just provet måste vara fel eller jag ha någon sjukdom som ger högt D.

Vad har ni för argument mot det? Själv tror jag faktiskt att det är mitt intag som gett mig det här.Jag tror inte att jag plötsligt har fått en "tyst sarkoidos".

Länk till inlägg

Vet du hur de kommit fram till den slutsatsen? Den verkar uppenbart orimlig, då det ämne som bildas i huden vid solexponering är molekylärt identiskt med det som finns i D-vitamintillskotten, och bringas till cirkulation i blodet på samma sätt. Alltså i kombination med att evolutionen utrustat oss med en avstängningsknapp vid 10.000 IE.

Som en kommentar kan jag knyta att det tyvärr inom medicin och nutrition är mycket vanligt att man helt bortser från det evolutionära perspektivet. Man är då fast i det paradigm van vant sig in i, vilket kan ge helt tossiga slutsatser, presenterade på ett synnerligen vederhäftigt sätt som nästan alla "går på". Men det betyder inte att de har rätt. (Sagt utan att jag vet vad som är rätt och fel just i denna D-vitamindiskussion!)

Länk till inlägg

jag är skeptisk till att 10 000 IE borde vara en normaldos att inta.

Jag håller med om att skepticism är en god regel när det finns så många frågetecken som i denna diskussion!

När det gäller gränsen 10.000, då kroppens syntes av D-vitamin stängs av, är frågan om den uppstått genom årmiljonerna därför att dos därutöver är toxisk eller att det vore slöseri med resurser att fortsätta syntesen; evolutionen har ju "valt" en myriad kompromisser mellan kostnad och nytta för olika alternativ. Jag tror det senare.

Länk till inlägg

Det känns lite som diskussionen om D-vitamin håller på börja bli lite mer sund. Visst, en majoritet av oss som lever i Skandinavien har förmodligen för låga nivåer, men 5000 IE är förmodligen inte nödvändigt (eller kan t o m vara skadligt), speciellt när man talar om en långsiktig strategi och inte för att balansera upp en kraftig brist.

Det blir lätt "mer är bättre", när sanningen förmodligen ligger närmre "lagom är bäst".

Ett exempel på detta skifte i debatten/rönen är att de D-vitamintabletterna jag åt tidigare (Vitashine D3) då innehöll 5000 IE, medan de numer har minskat dosen till 2500 IE. 2500 IE är förmodligen tillräckligt för att bibehålla sunda nivåer här uppe i norr.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag håller med om att skepticism är en god regel när det finns så många frågetecken som i denna diskussion!

När det gäller gränsen 10.000, då kroppens syntes av D-vitamin stängs av, är frågan om den uppstått genom årmiljonerna därför att dos därutöver är toxisk eller att det vore slöseri med resurser att fortsätta syntesen; evolutionen har ju "valt" en myriad kompromisser mellan kostnad och nytta för olika alternativ. Jag tror det senare.

Det är mycket möjligt att 10 000 IE är maxdosen i solen, men vi får ju inte detta varje dag. Vi har många grå dagar och långa tider då kläder krävs. Själv äter jag ju också en kost som är så rik på D-vitamin den kan bli (ungefär) om man inte ska äta helt extremt konstigt. Detta ska ju adderas till mitt tillskott på 5000 IE. Jag vet dock inte hur mycket D jag får i mig via min fisk, gulor, riktigt kött och Green Pastures fermented cod liver oil (innehåller naturliga fettlösliga vitaminer, medan de flesta andra fiskleveroljor är processade så att A och D får tillsättas igen).

Vi kanske också har olika bra upptag. Jag verkar ha fått väldigt bra upptag sedan jag genomgick tarmläkningsdieten GAPS. Förut behövde jag t.ex. 100 mg järn varje dag, och övergick till att skippa tillskott och äta blodmat - VARJE dag. Nu måste jag sluta helt med blod och järntillskott för att kroppen tar upp så bra ur vanlig mat. (Troligen kan jag äta lite blod på ett normalt sätt om ett tag, men nu måste jag få ned järnmättnad och ferritin lite.) Troligen tar jag upp bättre av mycket annat också. Jag mådde t.ex. bättre när jag slutade med magnesiumcitramat, vilket kan verkar lite konstigt då de flesta även här förordar mycket höga doser och kallar dem ofarliga.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vet du hur de kommit fram till den slutsatsen? Den verkar uppenbart orimlig, då det ämne som bildas i huden vid solexponering är molekylärt identiskt med det som finns i D-vitamintillskotten, och bringas till cirkulation i blodet på samma sätt. Alltså i kombination med att evolutionen utrustat oss med en avstängningsknapp vid 10.000 IE.

Som en kommentar kan jag knyta att det tyvärr inom medicin och nutrition är mycket vanligt att man helt bortser från det evolutionära perspektivet. Man är då fast i det paradigm van vant sig in i, vilket kan ge helt tossiga slutsatser, presenterade på ett synnerligen vederhäftigt sätt som nästan alla "går på". Men det betyder inte att de har rätt. (Sagt utan att jag vet vad som är rätt och fel just i denna D-vitamindiskussion!)

Oavsett hur vi får i oss d-vitamin så kan vi bara lagra en viss mängd. När vi bildar vitamin D genom solexponering av huden så kanske bildning och lagring kan styras på ett annat sätt än när vi äter tabletter. Annars skulle man ju kunna få toxiska nivåer av att vistas mycket i solen och det tror jag inte är möjligt.

Ur ett evolutionsperspektiv är ju intag av tabletter helt onaturligt. Det var inget våra förfäder hade tillgång till.

Länk till inlägg

Oavsett hur vi får i oss d-vitamin så kan vi bara lagra en viss mängd. När vi bildar vitamin D genom solexponering av huden så kanske bildning och lagring kan styras på ett annat sätt än när vi äter tabletter. Annars skulle man ju kunna få toxiska nivåer av att vistas mycket i solen och det tror jag inte är möjligt.

Ur ett evolutionsperspektiv är ju intag av tabletter helt onaturligt. Det var inget våra förfäder hade tillgång till.

Att syntesen stängs av efter 10.000 IE i solen är nog en garant för att man inte kan nå toxisk nivå på den vägen, det håller jag med om. Men som jag skrev ovan, när det syntetiserade hormonet väl är i blodet är det molekylärt identiskt med tillskott, så det saknas för mig i alla fall en mycket viktig pusselbit i ditt resonemang. Riktigt att tillskott är onaturligt, men anledningen till att vi tar dem är just att andra faktorer är onaturliga; för min del handlar det om att minimera effekten av olika potentiellt hälsofarliga mismatches mellan modern miljö och mitt genom.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är mycket möjligt att 10 000 IE är maxdosen i solen, men vi får ju inte detta varje dag. Vi har många grå dagar och långa tider då kläder krävs. Själv äter jag ju också en kost som är så rik på D-vitamin den kan bli (ungefär) om man inte ska äta helt extremt konstigt. Detta ska ju adderas till mitt tillskott på 5000 IE. Jag vet dock inte hur mycket D jag får i mig via min fisk, gulor, riktigt kött och Green Pastures fermented cod liver oil (innehåller naturliga fettlösliga vitaminer, medan de flesta andra fiskleveroljor är processade så att A och D får tillsättas igen).

Mitt resonemang om att syntesen stängs av vid 10.000 IE ser jag inte som kopplad till förhållandena här uppe i norr nu, utan att det är en egenskap som evolverat under årmiljoner i ett förmodat soligt Afrika. Där var den så pass nyttig att den överlevde i konkurrens med andra egenskaper som kunde tagit dess plats (alltså i termer av att alla egenskaper hos en organism kommer av att gener konkurrerar med andra gener om att kopiera sig själva), men här uppe i norr blir den liksom irrelevant eftersom vi så sällan kan uppnå den dosen.

Kontentan av allt detta blir att det är viktigt hålla reda på sina nivåer av D-vitamin i blodet.

• Gilla 1
Länk till inlägg