Jump to content

klimakterium lchf

glad

Recommended Posts

En fundering, jag har ätit LCHF sen mars 2012 men endast gått ner några kilo, midjemåttet har minskat några cm. Jag har ca 10 kg övervikt som sitter mest runt byst och mage. Vi är fler i familjen som äter LCHF, sonen har gått ner 10 kg utan att röra sig, sitter mest framför datorn när han inte går i skolan. Han är 14 år och mår mycket bra av denna kost. Men själv händer det inte mycket på mig. Är det klimakteriet som spökar? Finns det något man kan tänka på? Blir så ledsen när midjemåttet inte minskar, byxorna behöver vara flera storlekar större upptill än över låren. I övrigt mår jag bra av kosten.

• Like 1

Hur mycket andelar fett/kolhydrater/protein tror du att du äter? Vad har du för kost? Äter du frukt? nötter? Mycket protein? Mycket fett? Alkohol? Testat periodisk fasta?

Läst Docs alla tips för att gå ner i vikt?

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

(Moderator borde flytta tråden)

Oj hur flyttar man tråden?

Ingen alkohol, ingen frukt, äter lite yoghurt med grädde varje dag, lagom med protein, broccoli eller spenat, paranötter och så omeletter. Mörk choklad någon gång i bland. Har provat periodisk fast men känner inte att det funkar riktigt då jag blir matt och hungrig. Äter mycket smör till maten för att stå mig. Dricker kaffe med grädde på morgonen. När vi är fler som äter samma mat blir man  besviken när man ser att det fungerar på andra men inte på mig.

Kan bara tillägga hur det är för mig.

Jag började med att äta enligt LCHF kosten i mitten av januari 2009. Alltså för ca 4 år sen.

Det första halvåret gick jag ner 22 kg. Kosten jag åt var väldigt basic - bacon, ägg, avokado, ovanjord grönsaker, hemgjorda dressingar/såser, hela köttbitar och fisk. Slutade helt med potatis, pasta och ris samt spannmål.

Efter det första halvåret läste jag in mig mer på hälsovinster och recept. Gick inte ner något men heller inte upp under ett års tid. Hälsan förbättrades och mediciner minskades in eller slutade med helt. När det gäller kosten så efter att läst och lärt mig mer varierad mathållning så lade jag till ibland lite morötter, rödbeter, gjorde kakor med stevia, åt 70 % choklad då och då, använde mer CF och grädde förutom basickosten. I dag anser jag att det var lilläggen som gjorde att min viktnedgång avstannade. Fast jag hade ca 20 kg till att gå ner var jag rätt så nöjd för så här lite hade jag inte vägt på länge.

Nästa förändring var att jag fick opererat bort min sköldkörtel. Fast jag sagt till att jag gått över till LCHF och inte ville ha något sockerdropp så fick jag det ändå. Vaknade och mådde uruselt och "ingen" visste varför. När jag själv vaknat upp tillräckligt och såg orsaken så blev det fart på personalen. Bort med droppet och in med vatten. Sakta men säkert tillfrisknade jag och fick bara stanna en extra dag på sjukhuset. Skadan var redan skedd tyvärr och jag hade svårt att återgå till LCHF och "fuskade en hel del". På ett halvår hade jag gått upp 20 kg. :(

Nu blev det strikt LCHF igen och inga avsteg. Gick ner 5 kg på 4 månader.

Nu kom jag in i klimakteriet utan de vanliga besvären. Antar att det är tack vare LCHF kosten. Mår förträffligt förutom med vikten. Fast jag äter LCHF varje dag och motionerar så gott som varje dag så går jag inte ner ett hg. Midjemått och andra mått är oförändrade. Inget hjälper. Har försökt påminna mig vad jag åt det första halvåret och bara hålla mig till det men det hjälper inte heller. Har hört med flera kvinnor som försöker gå ner i vikt men har samma problem som jag.

Jag tror utifrån min egen erfarenhet att trots att man inte får de vanliga klimakteriebesvären så reagerar kroppen annorlunda vid bantning än tidigare.

Hade hoppats någon kunde komma på lösningen till detta problem. 

Kan bara tillägga hur det är för mig.

Jag började med att äta enligt LCHF kosten i mitten av januari 2009. Alltså för ca 4 år sen.

Det första halvåret gick jag ner 22 kg. Kosten jag åt var väldigt basic - bacon, ägg, avokado, ovanjord grönsaker, hemgjorda dressingar/såser, hela köttbitar och fisk. Slutade helt med potatis, pasta och ris samt spannmål.

Efter det första halvåret läste jag in mig mer på hälsovinster och recept. Gick inte ner något men heller inte upp under ett års tid. Hälsan förbättrades och mediciner minskades in eller slutade med helt. När det gäller kosten så efter att läst och lärt mig mer varierad mathållning så lade jag till ibland lite morötter, rödbeter, gjorde kakor med stevia, åt 70 % choklad då och då, använde mer CF och grädde förutom basickosten. I dag anser jag att det var lilläggen som gjorde att min viktnedgång avstannade. Fast jag hade ca 20 kg till att gå ner var jag rätt så nöjd för så här lite hade jag inte vägt på länge.

Nästa förändring var att jag fick opererat bort min sköldkörtel. Fast jag sagt till att jag gått över till LCHF och inte ville ha något sockerdropp så fick jag det ändå. Vaknade och mådde uruselt och "ingen" visste varför. När jag själv vaknat upp tillräckligt och såg orsaken så blev det fart på personalen. Bort med droppet och in med vatten. Sakta men säkert tillfrisknade jag och fick bara stanna en extra dag på sjukhuset. Skadan var redan skedd tyvärr och jag hade svårt att återgå till LCHF och "fuskade en hel del". På ett halvår hade jag gått upp 20 kg. :(

Nu blev det strikt LCHF igen och inga avsteg. Gick ner 5 kg på 4 månader.

Nu kom jag in i klimakteriet utan de vanliga besvären. Antar att det är tack vare LCHF kosten. Mår förträffligt förutom med vikten. Fast jag äter LCHF varje dag och motionerar så gott som varje dag så går jag inte ner ett hg. Midjemått och andra mått är oförändrade. Inget hjälper. Har försökt påminna mig vad jag åt det första halvåret och bara hålla mig till det men det hjälper inte heller. Har hört med flera kvinnor som försöker gå ner i vikt men har samma problem som jag.

Jag tror utifrån min egen erfarenhet att trots att man inte får de vanliga klimakteriebesvären så reagerar kroppen annorlunda vid bantning än tidigare.

Hade hoppats någon kunde komma på lösningen till detta problem. 

Kan det vara så att din kropp tycker att du, för tillfället, väger precis exakt så mycket som den vill att du ska väga?

Vi kvinnor tenderar att ha ett tämligen skevt kroppsideal där t.o.m "size zero" numer är "tjockt" och butiksdockor för vuxna har en 7-årings kroppsstorlek kring midja, höft och lår. Sluta fundera på din vikt och koncentrera dig på att du mår bra så brukar det mesta ge sig. :)

Kan det vara så att din kropp tycker att du, för tillfället, väger precis exakt så mycket som den vill att du ska väga? Vi kvinnor tenderar att ha ett tämligen skevt kroppsideal där t.o.m "size zero" numer är "tjockt" och butiksdockor för vuxna har en 7-årings kroppsstorlek kring midja, höft och lår. Sluta fundera på din vikt och koncentrera dig på att du mår bra så brukar det mesta ge sig. :)

Jo, om det nu bara hade varit så väl att det handlade om en skev kroppsideal.

Tyvärr handlar det om minst 30-35 kg övervikt och som ger mig sådana sjukdomar som kan lägga mig i en förtidig grav. Att jag annars känner hälsovinster är ju så klart bra men jag vill leva länge också.

Jag har än så länge klarat mig från diabetes och det är alldeles säkert kostens förtjänst.

Alltså handlar det om vikten eller livet för min del.

Jag är 57 år och kvinna, och går inte heller ner i vikt, trots att jag lagt av med grädde och ost. Men jag mår så bra för övrigt, så då är det OK med övervikt.. Hade jag varit du, så hade jag gjort äggmjölk till kaffet och skippat grädden. (2 ägg vispas med 2 dl kokt vatten lägg i 50 g smör och låt smälta ner). Sparas i kylen.