Jump to content

Mct olja

Bjoer
 Share

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av MCT olja? MCT finns ju en hel del i Kokos olja. Läste i en artikel ( Fettlöst fett - sanning eller myt, av Jerry Brainum) att den tenderar att höja insulinnivåerna i kroppen.

"Teorin bakom detta bygger på att insulin är det mest kraftfulla av alla lipogena hormoner, vilket innebär att det i hög grad bidrar till fettsyntesen. Det är visserligen sant att det enda sättet att lägga på sig i vikt om man har hög insulinnivå är att äta fler kalorier, men och andra sidan är det så att insulin avtrubbar kroppens fettminskningsprocesser. Därför verkar det som om allt som ökar insulinutsöndringen får en motsatt effekt om man försöker gå ner i vikt."

Jag äter en del kokosolja och upplever att jag då går upp i vikt. Det gör inte så mycket eftersom jag i första hand äter oljan för att det ger energi. MCT höjer ju visserligen ketonhalten i blodet men det är ju konstaterat att man kan vara i ketos utan att gå ner i vikt.

Har beställt MCT olja och ska prova vilken effekt den har på kroppen men läste om detta med höjda insulinnivåer och undrar om det är någon som har någon teori eller erfarenhet.

Det är visserligen sant att det enda sättet att lägga på sig i vikt om man har hög insulinnivå är att äta fler kalorier

Äta fler kalorier? Jag har hört att med hög insulin i kroppen (och inte full resistens) så prioriterar kroppen fettökning framför typ allt annat. Muskler börjar brytas ner och organ blir mindre.