Jump to content

bernaisesås på burk

Recommended Posts

Man kanske bör skaffa sig en stavmixer!

Det går lika bra med en vanlig handvisp, i alla fall när man slår en bea. Blanda 3/4 msk vitvinsvinäger med 1 tsk torkad dragon - låt dra i 10 minuter. Smält 150 smör. Blanda i en annan kastrull; tre äggulor, 3 msk vatten samt vinäger- och dragonblandningen. Sätt kastrullen med äggblandningen på plattan på medelvärme. Vispa med vanlig handvisp tills blandningen tjocknar (akta så det inte blir äggröra). Dra kastrullen från plattan. Vispa i det smälta smöret lite i taget. Vispa sedan i 1 krm nymald vitpeppar och 2 krm salt. Jättegod och enkel bea.

• Like 2

Det går lika bra med en vanlig handvisp, i alla fall när man slår en bea. Blanda 3/4 msk vitvinsvinäger med 1 tsk torkad dragon - låt dra i 10 minuter. Smält 150 smör. Blanda i en annan kastrull; tre äggulor, 3 msk vatten samt vinäger- och dragonblandningen. Sätt kastrullen med äggblandningen på plattan på medelvärme. Vispa med vanlig handvisp tills blandningen tjocknar (akta så det inte blir äggröra). Dra kastrullen från plattan. Vispa i det smälta smöret lite i taget. Vispa sedan i 1 krm nymald vitpeppar och 2 krm salt. Jättegod och enkel bea.

Tack så mycket för receptet.

Jag har funderat på om jag ska skaffa mig en vanlig hederlig handvisp vilken bör hålla i evigheter och utan något särskilt underhåll eller om man ska skaffa sig en stavmixer för komfortens skull.

Tack så mycket för receptet.

Jag har funderat på om jag ska skaffa mig en vanlig hederlig handvisp vilken bör hålla i evigheter och utan något särskilt underhåll eller om man ska skaffa sig en stavmixer för komfortens skull.

Ska du fortsätta att laga mat hemma kan du nog ha nytta av både och :). För att slå en bea behöver du dock bara en handvisp. Vill du göra egen majo är en stavmixer där det också ingår en ballongvisp väldigt användbar.

Lycka till i köket! Det blir roligare och roligare med tiden ju mer man lär sig.

• Like 3

• 4 weeks later...

Att använda en stavmixer för att slå en majonnäs är helt oslagbart. Har använt det knepet i många år nu, och det är länge sedan en färdigköpt majonnäs såg insidan av mitt kylskåp. Bamix är riktigt bra grejer, och det märke jag alltid har jobbat med, men den är absolut inte nödvändig, det går lika bra med en stavmixer för en hundralapp.

När det kommer till bearnaise, även om dom recept jag ser med varianter där man använder rapsolja eller andra fetter säkert är jättegoda, så är det ingen bearnaise. Bearnaise är en smör-emulsion och ska göras på klarifierat smör, ingenting annat. Ber om ursäkt om jag sticker ut hakan, men det skär i ett gammalt kockhjärta....  ;)

Instämmer till fullo angående bea och även hollandaise. Varken svårt eller jobbigt att använda en vanlig ballongvisp till dessa.

Kan varm rekommendera Birgitta Höglunds beasås (du kan göra reduktionen i förväg) http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/18/bearnaisesas-till-ortmarinerat-grillat-lamm/

• Like 3

Kan varm rekommendera Birgitta Höglunds beasås (du kan göra reduktionen i förväg) http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/18/bearnaisesas-till-ortmarinerat-grillat-lamm/

Helt ok recept. Ett till tipps är ju att göra en riktigt stor sats reduktion och slå upp på en ren glasflaska och ställa in i kylen.

Har aldrig gjort bea med stavmixer, funkar det verklligen? :o

Har aldrig prövat, men det känns opraktiskt. En stavmixer är ju mer till för korta, snabba mixningar. Om du läser Birgitta Höglunds recept som länkas till här ovan så förstår du varför. Använd hellre en elvisp om du behöver, men var beredd på att det kan stänka en del.

• Like 3

• 3 weeks later...

Ska det inte vara chalottenlök i också?

Är inte så förtjust i Bea. Är känslig för starka smaker så som kaffe, vin och mycket kryddor. Rena milda smaker funkar bäst. Har haft problem att hitta feta såser till bland annat kött tills jag kom på en blandning av sås/mos som är fantastisk. Ett paket frusen Broccoli som jag kokar så det blir lite a´dente. Lägger Broccolin i en djup skål och lägger i så mycket smör som det går. Kan vara upp till 200 g. Kör med elvispen till ett mos/sås med lite broccoli bitar. Det är därför jag tar vispen för att få lite bitar i. Krydda efter smak. Funkar utmärkt till det mesta och är bra att ha i kylen att medtaga i matlådan. Är även gott kallt.

• Like 2

Ska det inte vara chalottenlök i också?

Jag kör utan. Och det blir jättegott, en tydlig vinäger och dragonsmak. Vill kan man såklart även ha i lite charlottenlök - reducera då lite mer vatten och lök tills det blir cirka 3 msk per 3 äggulor - låt reduktionen svala innan du blandar i äggulorna. Den här varianten blir dock mindre krånglig :).

Lidl har bearnaisesås från Falkenbergs lax, 0,1 g kolhydrater. Mycket god.

Har faktiskt testat den jag med dock kan jag inte hålla med om att den är mycket god. Inte äcklig men den smakade verkligen nada om du frågar mig eller den var i alla fall väldigt mild och därmed inte föll mig i smaken kanske.