Jump to content

När tiden är ett problem...

Aleks

Recommended Posts

Jag har länge försökt hitta en träningsform som passar mig och mitt liv. Jag gillar att gå på gym (där det inte finns allt för många speglar :P och det finns ett sånt i byn där jag bor) men jag har runt 1 mil in till byn, jag har två barn (2,5 år och 7 år) och en make som jobbar minst sagt uddag tider samt ingen i min närhet som kan passa barnen regelbundet (antingen 4 mil till svärföräldrarna eller 5 mil till mina och ingen av dem är intresserad av att köra de milen 1-2 gånger i veckan för att jag ska kunna komma iväg och träna).

What to do, what to do???

Jag provade att ge mig ut i trädgården för mini joggingrundor efter att ajg nattat barnen, det funkade dåligt. Samvetet plågade mig, jag stannade upp och lyssnade om något av barnen hade vaknat. Det blev ohållbart.

Wii har vi ett och jag har testat zumba för jag tycker att det är kul att dansa. Nix pix, kordinationen har blivit så förbaskat dålig att det ger mig inte en känsla av att ha tränat utan mest flängt rundor :angry:

Jag avskyr motionscykel så den sålde vi för något år sedan.

Gympa pass på skiva är inte min grej heller, jag tröttnade.

Så slog det mig, på gymmet körde jag alltid ett par omgångar med crosstrainern och det gillade jag!!

Sagt och gjort. Letade efter en lämplig kandidat på blocket men allt såldes innan jag hann få tiden till att hämta det :(

Paniken växte! En dag kom min man hem och bestämde åt mig (jag som är snål behövde en kick i baken :) ) att vi sulle köpa en ny!

Samma dag beställde vi en och två dagar senare släpade jag in kartongen i huset, samma kväll var min crosstrainer monterad och nu kör jag så det ryker!!

Jag gillar att tävla mot mig själv. Jag utmanar mig själv på minuterna jag ser ticka på eller km. Jag har många kilo att göra mig av med och ingen kondition... Det gör mig ledsen, men min crosstrainer förstår att den kommer jag köra tills den ramlar sönder i små bitar!!!

Jag har hittat en träningsform som passar mig, som jag kan kombinera med mitt vardagsliv och som inte innebär 30-40 min i bil för att ta mig fram och tillbaka! När barnen ligger på kvällen nerbäddade i sina sängar hoppar jag upp på min crosstrainer och trampar. Efteråt är jag nöjd, trött och glad. Lite endorfiner och en skön dusch är som medicin för själen!!

Många har svårt att klämma in träningen i vardagen. Det gnager på samvetet att man inte hinner med det man vill hinna med, att det kostar osv osv. Ja, en crosstrainer kostar. Men den kostar lika mycket som ett gym kort hade kostat mig för två år på mitt lokala gym. Och mitt liv och hälsa är värd mer än några tusenlappar!

Om det finns någon här som har dåligt samvete som inte hinner med att träna, sluta ha dåligt samvete och hitta något som passar just dig!

Zumba var inget för mig (just nu) men det kanske passar dig? Att kunna svänga loss i sitt egna vardagsrum är inte så illa :P

Den bästa lyxkänslan är faktiskt att kunna kliva in i den egna duschen efter ett pass!!

Finns det någon annan här som hittat sin träningsform som inte innebär ett himla flängande til gym?

Dela gärna med er, jag kanske blir inspirerad till något mer på hemmaplan!!

Just det, jag har en hel skog till mitt förfogande. Nu när det blir ljusare ute är jag ute på helgerna då coh då med min stavar. Eller så är vi ute hela familjen och aktiverar oss i trädgården. Två barn som har myror i brallan är bättre än en PT!!

• Like 5

Hej! Visst är det skön känsla när man hittat precis det som passar! För mig slutade också med "aktiviteter" som jag kan göra hemma. Just nu kör jag "smidighets/styrke-övningar" 40minuter 3ggr i veckan med pilatesboll och lättare hantlar. Fungerar perfekt hemma :) Sen springer jag en gång en mil i veckan, som jag också påbörjar och avslutar hemifrån.

Man spar ju så mycket tid att slippa ta sig till och från gymmet.

En annan sak jag brukar göra är att inte ta buss/bil/cykel om det är sträckor som man kan gå på en timme. Då brukar det inte ta så jättemycket längre tid att gå. Givetvis så har man ju behov av bilen ibland, i synnethet om man är förälder.

Vardagsmotionen är viktig :) Är glad att jag också hittat mitt sätt

Lycka till :D

mvh,

• Like 1

Jag har också svårt att prioritera tiden. Som tur är har jag lyxen att få gå på gym på arbetstid, men jag vill ju inte utnyttja det utan tar det 2 ggr i veckan en timme då vi inte har så mycket att göra. Det innebär att jag är låst till maskiner, för inga pass går ju när jag har möjlighet, även om jag skulle föredra det.

Jag kompletterar det med powerwalks före frukost på helgerna och HIIT...

Jag läste denna länk och att köra skiten ur mej i 30 sekunder på crosstrainern och sen vila lite och varva 4 gånger tar ingen tid, så det kan jag göra i alla fall 4 gånger i veckan, de dagar jag inte pendlar.

Jag började för en vecka sedan bara så det är för tidigt att säga nåt än, men det KAN vara så att min envisa platå har slutat nu. Sist jag vägde mej hade det faktiskt hänt 2 hekto???

http://traningslara.se/tidseffektiv-konditionstraning-samma-effekt-pa-kortare-tid/

Aleks, kul att du hittat din träningsform!

En tanke som slog mig är att om man bor så där lite utsocknes i hus (min tolkning) så har man ju fördelen av att vartefter faktiskt kunna bygga upp ett eget "riktigt" gym. En bra stång, vikter, en justerbar bänk och helst ett power rack och man är på banan!

Kanske kan vara något att fundera på längre fram och det går som sagt att bygga ut lite pö om pö.

• Like 2

Ha ett litet hemmagym! Det behöver inte vara så överdådigt utan mer som föreslås ovan. Jag gillar ju TRX så köp ett sånt så kan du träna med kroppen som motstånd och du kommer att blir väldigt funktionellt stark med liten skaderisk. 

Lycka till!

Aleks, kul att du hittat din träningsform!

En tanke som slog mig är att om man bor så där lite utsocknes i hus (min tolkning) så har man ju fördelen av att vartefter faktiskt kunna bygga upp ett eget "riktigt" gym. En bra stång, vikter, en justerbar bänk och helst ett power rack och man är på banan!

Kanske kan vara något att fundera på längre fram och det går som sagt att bygga ut lite pö om pö.

Just nu har jag min crosstrainer, en pilatesboll och yogamatta att träna på. Pilatesbollen är redan farlig för sonen tycker att den bollen är lämplig att kasta sig över och göra kullerbytter på. En 2,5 åring på en stor pilatesboll...

Hemmagym har vi inte plats till att bygga ut, då får huset byggas ut. Däremot har jag 8500 kvm tomt att ge mig  i kast med så jag har ett hemmagym utomhus med varierande aktiviteter beroende på året!!

Jag tränar också hemma eftersom jag tycker det tar för mycket tid att åka iväg till ett gym. Jag gillar verkligen att kunna träna samtidigt som barnen kollar på Bolibompa och när de lagt sig är jag färdig!

Jag började googla efter träningsprogram och har hittat mycket intressant under de snart tre år jag tränat nu. Först var det mest gympa, sen mer kroppsvikts "bodyweight" övningar och kettlebell.

Nu har jag faktiskt en skivstång i tvättstugan och varvar det med olika intervallpass med blandat kettlebellövningar och kroppsviktsövningar. Känner verkligen att jag hittat nåt som jag kommer att fortsätta med länge framöver och fördelen med styrketräning är ju att det verkligen formar kroppen på ett snyggt sätt! Kolla in Olga Rönnbergs Facebook-sida för exempel. Jag har också blivit inspirerad av Mark Sissons Primal blueprint fitness och andra amerikanska träningstjejer, tex. Nia Shanks, Molly Galbraith och Neghar Fonooni. 

När barnen var små så körde jag faktiskt jympa på dvd när barnen lagt sig. Det var perfekt för mig att komma igång. Men nu är barnen större men vi planerar faktiskt in i almanackan när vi ska träna, både mannen och jag. Vi har båda valt att prioritera träning. Så han springer flera timmar i veckan och jag gympa på friskis. Står det i kalendern, så är det större chans att det blir av. Är båda medvetna om det så ser man till att göra det lätt för den "andre" att komma iväg på sin träning.

TYvärr var det ju inte hemmaträning, utan mer hur vi gör när tiden egentligen inte räcker till...

• Like 1

Fast jag har mina saker i en liten garderob, så plockar jag fram det jag vill ha och tränar på en yogamatta så det måste inte ta någon plats!

Det är ju sant :D

Jag ska tänka på det den dagen min crosstrainer inte fyller någn funktion. Förtillfället räcker den och mina övningar jag fått från en hälsocoach (jag känner mig väldigt mör efter dem så de funkar för mig just nu)

• Like 1

När barnen var små så körde jag faktiskt jympa på dvd när barnen lagt sig. Det var perfekt för mig att komma igång. Men nu är barnen större men vi planerar faktiskt in i almanackan när vi ska träna, både mannen och jag. Vi har båda valt att prioritera träning. Så han springer flera timmar i veckan och jag gympa på friskis. Står det i kalendern, så är det större chans att det blir av. Är båda medvetna om det så ser man till att göra det lätt för den "andre" att komma iväg på sin träning.

TYvärr var det ju inte hemmaträning, utan mer hur vi gör när tiden egentligen inte räcker till...

Tiden räcker ju inte till, så är det bara. Dels har samhället en himla krav på vad man ska hinna med; både som anställd och som förälder och som individ.

Facebook kan vara rena döden försjälvförtroendet!! Både jag och min man jobbar heltid just nu (jag ska gå ner i tjänst till hösten det funkar inte med minstingen), jag har sedan januari inte gjort ett s-k-i-t på egen hand. Vi går upp kl 6 på morgonen, kl 7 sitter vi i bilen, hemma kl 17-17.30, dags att fixa maten, umgås med barnen, utföra någon form av städning (inte mycket tack och lov för vi har bestämt oss för att ha hushållsnära tjänster på den biten, barnen är viktigare!, bada barn, natta barn och sen är kl 20... Det är då jag hinner upp på min crosstrainer en halvtimme.

Medan andra verkar hinna allt från ett glas vin på stan med tjejkompisarna till några timmars tv spel till fem turer till gymmet på en vecka TRTOS heltidsjobb och barn. Jag fattar inte... Eller så hinns det sociala med på bekostnad av partnerns tid? Det finns ju mil med inlägg på chattforum hur många kvinnor klagar på att männen ränner med kompisar, spelar spel coh dricker öl....

Nu seglar jag iväg :P

Nej, tiden räcker inte och man måste hitta just SIN lösning som funkar för familjen. Jag trivs med hemmaträning nu. Det är det bästa för mig. Jag mäktar inte med att visa mig bland folk så mycket för jag mår inte helt hundra med mig själv. Men om ett år kanske jag känner annorlunda? Vem vet!

När barnen var små (ung 1 samt 3 år) blev det mest långpromenader med dubbelvagnen.

Ju äldre barnen har blivit, desto enklare är det att hitta tid till att träna.

Jobbar helger samt långa arbetspass, så  jag är ledig mkt på veckorna. Försöker att träna (ägnar mig mest

åt promenader, längdskidåkning vintertid samt cykling sommartid) medans barnen är i skolan, så kan jag hjälpa

dem med läxor etc när de kommer hem.

Har investerat i hantlar och använder dem samt ett gummiband ett par ggr/vecka.

Nej, tiden räcker inte och man måste hitta just SIN lösning som funkar för familjen. Jag trivs med hemmaträning nu. Det är det bästa för mig. Jag mäktar inte med att visa mig bland folk så mycket för jag mår inte helt hundra med mig själv. Men om ett år kanske jag känner annorlunda? Vem vet!

Det är ju en period då men gärna skulle förhandla om att få fler timmar per dygn, men det funkar ju inte så. Det är bara att acceptera att livet går i perioder och man får göra det bästa som går. Himla förnuftigt i alla fall att ni har valt varandra och barnen framför dammsugaren. Det räddar nog mången dag. Själv brukar jag ge namn åt dammråttorna... de är nästan i storlek med våra katter ibland :P

Det är ju alltid så att den bästa träningen är den som blir av.

• Like 1

Tiden räcker ju inte till, så är det bara. Dels har samhället en himla krav på vad man ska hinna med; både som anställd och som förälder och som individ.

Facebook kan vara rena döden försjälvförtroendet!! Både jag och min man jobbar heltid just nu (jag ska gå ner i tjänst till hösten det funkar inte med minstingen), jag har sedan januari inte gjort ett s-k-i-t på egen hand. Vi går upp kl 6 på morgonen, kl 7 sitter vi i bilen, hemma kl 17-17.30, dags att fixa maten, umgås med barnen, utföra någon form av städning (inte mycket tack och lov för vi har bestämt oss för att ha hushållsnära tjänster på den biten, barnen är viktigare!, bada barn, natta barn och sen är kl 20... Det är då jag hinner upp på min crosstrainer en halvtimme.

Medan andra verkar hinna allt från ett glas vin på stan med tjejkompisarna till några timmars tv spel till fem turer till gymmet på en vecka TRTOS heltidsjobb och barn. Jag fattar inte... Eller så hinns det sociala med på bekostnad av partnerns tid? Det finns ju mil med inlägg på chattforum hur många kvinnor klagar på att männen ränner med kompisar, spelar spel coh dricker öl....

Nu seglar jag iväg :P

Jag håller helt med. Vi "jobbar" skift hemma. En lämnar på skolan och den andre hämtar. Den som hämtar får träna efter middagen och den som har lämnat barnen på morgonen kan träna på vägen hem från jobbet. Detta innebär att mannen och jag träffas i dörren vid 19-tiden på kvällen och sedan ses vi vid 22-tiden igen. Inte så romantiskt, men 2-3 kvällar i veckan funkar det. Onsdagen är helig, då tränar ingen av oss då försöker vi vara hemma ialla fall efter 18 båda två. 

Vi har också hushållsnära tjänst vad det gäller städning för att ägna den tiden till barnen istället. Vi har även accepterat att bara en vuxen äter middag med barnen på vardagarna.

Du har så rätt, man måste hitta just SIN lösning, jag tror att många skulle tycka att vi prioriterar helt fel som inte äter middag tillsammans HELA familjen, där har vi prioriterat vår träning istället och är nöjda med att en vuxen äter middag i lugn och ro med barnen.

Och som Stoscha säger, livet har sina perioder. Snart kan barnen var hemma själva en timme om det behövs som ger lite utrymme för träning eller annat efter jobbet.

• Like 2