nabe Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jo hade tänkt mig ha en dag i påsk då jag kan äta saker jag saknat. Har ätit ganska så strikt lchf i ca 3,5 månader. Längtar efter choklad och oxfilépasta. Men funderar på om kroppen kommer reagera, främst på pastan. Någon som reagerat negativt på något sätt efter att gjort snedsteg från lchf-kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Pasta, godis och chips brukar jag fuska med och jo, jag blir lite lös imagen och uppskattar inte smaken på samma sätt som jag gjorde förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Av en ren slump upptäckte jag att jag absolut inte tål vete. Jag blir as-sjuk av det. Så även om jag skulle (gud vad jag skulle vilja!!) vilja "fuska" med en brödskiva gör jag det inte. Gas i magen efter 20 minuter, magsmärtor inom en timma (ooooont!) och sen ledvärk i knän och fingrar (som jag hade innan LCHF, trodde det var fetma och ålder..) i ca 3 dagar. Nope. Ingen brödskiva i hela världen är värt det. Allt annat funkar bra. För det mesta smakar de bäst i minnet, dock. Det är inte mycket som är lika gott som jag minns att jag tyckte. Pommes frites smakar för det mesta bara apa. Punchknappar och ostbågar håller måttet. ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Choklad kan man ju äta om man äter något 80% eller mer chokladkaka. Där är det mycket choklad för pengarna och inte lika onyttigt som vanliga chokladkakor som smakar mest sötsliskigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Dels är risken rätt stor att du blir besviken på smaken. I synnerhet chokladen kan smaka riktigt sliskigt nu när du inte är van vid söta smaker. Dels är risken ännu större att du får uppblåst mage av pastan och toabesöken blir annorlunda än vad du är van vid. Sen är frågan om risken är stor att du får ett återfall? Har du en sovande sockertroll, eller bekymrar du dej inte om det? De som har rejält sockerberoende får börja slåss igen efter vidlyftiga avsteg och kan hamna på ruta ett igen. Själv ska jag äta sushi nästa vecka då jag hälsar på dottern :-) Sist var i september, men detta är vår gemensamma fest, för hon äter också bara tillsammans med mej. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Har du provat att göra egen "pasta"? Jag tycker det fungerar jättebra! Och choklad finns det ju också bättre sorter, steviasötad eller med hög kakaohalt. Chokladmousse är perfekt om man vill ha lite mildare chokladsmak. Nog kan man planera avsteg, men min erfarenhet säger mig att det mycket sällan är värt det http://luafilosoferar.wordpress.com/2014/03/01/tagliatelle-med-rokt-lax-och-brysselkal/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Är inte rädd för "återfall" kämpar varje dag mot sockermonstret och tänker att det blir ingen skillnad om jag matar det en gång Är sötsugen varenda jäkla kväll, ändå. Tyvärr så har suget ej försvunnit för mig som det verkar göra för dom flesta. Jo har ju hört det där med vete... när jag tänker efter kan jag lika gärna äta potatisgratäng som jag också längtat efter. Kanske bättre än pasta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Har du provat att göra egen "pasta"? Jag tycker det fungerar jättebra! Och choklad finns det ju också bättre sorter, steviasötad eller med hög kakaohalt. Chokladmousse är perfekt om man vill ha lite mildare chokladsmak. Nog kan man planera avsteg, men min erfarenhet säger mig att det mycket sällan är värt det http://luafilosoferar.wordpress.com/2014/03/01/tagliatelle-med-rokt-lax-och-brysselkal/ Jo, får väl göra den upptäckt själv, om det är värt det menar jag. Provade första månaden med lchf med sk "ersättningsmat" bla pasta och tycker inte om det. Fick en liten ask med Merci-choklad i julas som legat i skåpet och väntat som planerat, till påsk. Känner mig lite stolt över att ha kunnat spara den så länge faktiskt:) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Är inte rädd för "återfall" kämpar varje dag mot sockermonstret och tänker att det blir ingen skillnad om jag matar det en gång Är sötsugen varenda jäkla kväll, ändå. Tyvärr så har suget ej försvunnit för mig som det verkar göra för dom flesta. Jo har ju hört det där med vete... när jag tänker efter kan jag lika gärna äta potatisgratäng som jag också längtat efter. Kanske bättre än pasta? Jag skulle nog välja potatisen, för du får säkert mindre magproblem med den... Ett aktivt sockertroll har du inte svält ut på bara 3,5 månad... Jag skulle nog ta riktigt mörk choklad i stället för nåt annat godis eller sött för att inte förstora sockermonstrets ego allt för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 När jag fuskar äter jag alltid Big Mac&Company. Efter det choklad, gärna Paradis i stora lass. Blir jättemätt och äcklig, men annars inga problem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 jaghar planerade avsteg och för mig fungerar det bra så här långt, betydligt mycket bättre än när det var "aldrig mer" och jag trillade dit både nu och då och gav upp gång på gång! Var grymt sugen innan första ätdagen för en månad sedan men när den kom var det sisådär och en påse polly så mådde jag illa. Har varit sockersugen i 5 min totalt efter det. Har inplanerat att jag får äta vad jag vill i påskhelgen, men kan inte påstå att jag längtar efter det, mer än att jag vill göra glass med lite honung i till efterrätt. Testa och se hur det fungerar för dig, alla fungerar vi olika! Jag har aldrig klarat mig utan godis så här länge i hela mitt liv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Men jisses...tänk en riktigt gräddig potatisgratäng med vitlök...JAG DÖR! Det skulle jag nog kunna tänka mej att fuska med i påsk...och till det en riktigt god köttbit såklart! Har inte bestämt nåt ännu...hur jag ska göra i påsk...får ta det som det kommer...Är så förbaskat rädd att jag ska tappa stinget och inte komma "back on track" igen... Får väl försöka att göra bättre val helt enkelt. Men PÅSK godiset...kommer nog att locka lite...Shit! Hur som helst...så är ju smakerna inte detsamma längre...jag har nästan gett upp rött vin...det smakar inte alls som jag minns det längre...och då låter jag bli. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Hur du kommer reagera skulle jag säga är högst individuellt... vill du ha pasta så ät det. Alla far inte illa av vete, mig själv inkluderad. Jag kan göra planerade snedsteg med diverse bakelser utan några större problem dagen efter. Tycker du ska använda "fuskdagen" till att testa dig själv och sedan utvärdera hur du mår efteråt och använda resultatet som måttstock till nästa planerade snedsteg .Från egna erfarenheter så blir jag alltid lika besviken, smakmässigt, när jag äter något jag längtat efter..! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Men jisses...tänk en riktigt gräddig potatisgratäng med vitlök...JAG DÖR! Det skulle jag nog kunna tänka mej att fuska med i påsk...och till det en riktigt god köttbit såklart! Har inte bestämt nåt ännu...hur jag ska göra i påsk...får ta det som det kommer...Är så förbaskat rädd att jag ska tappa stinget och inte komma "back on track" igen... Får väl försöka att göra bättre val helt enkelt. Men PÅSK godiset...kommer nog att locka lite...Shit! Hur som helst...så är ju smakerna inte detsamma längre...jag har nästan gett upp rött vin...det smakar inte alls som jag minns det längre...och då låter jag bli. TIPS! Gör med rättika smakar väldigt likt. mvh, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Av någon outgrundlig anledning plockade jag en dag helt plötsligt upp en vindruva som jag stoppade i munnen och tuggade på, varför jag gjorde det har jag ingen aning om. Troligtvis hade jag lite otur när jag tänkte Men poängen är att jäklar anamma vad det smakade sött, jag har aldrig upplevt en så söt smak tidigare. Det slutade med att jag spottade ut hela rasket. Tvi, tvi och tvi. Personligen har jag nu tagit detta steg och jag har bestämt mig. Och tack vare det har jag lyckats att avdramatiserat maten, den är inte alls lika viktig för mig längre. Jag har slutat att snusa också och det skulle inte falla mig in att ta en snus bara för att påsken är i antågande, det är det inte värt. Alla gör som de vill, som någon skrev här ovan. Så även jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Hade inte tänkt å hetsäta på något sätt utan tycker det skulle vara trevligt att för en dag kunna äta samma som resten av familjen och något som jag saknat, tänkte också ta ett glas rött. Sen att det är påsk spelar ingen roll utan det var mer ett riktmärke jag hade i julas när jag bestämde mig för att lägga om kosten till lchf. Någon som reagerat på socker? har hört att någon som fick hjärtklappning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Jag skulle nog välja potatisen, för du får säkert mindre magproblem med den... Ett aktivt sockertroll har du inte svält ut på bara 3,5 månad... Jag skulle nog ta riktigt mörk choklad i stället för nåt annat godis eller sött för att inte förstora sockermonstrets ego allt för mycket. Ja det lutar åt potatisen... Kommer nog äta av den där Merci-chokladen men ska va på min vakt Förstår väl att det är individuellt när sötsuget försvinner men tycker folk runtomkring blir av med sitt sötsug väldigt fort, ibland en vecka. För mig är det så illa vissa kvällar att jag "klättrar på väggarna" Har dock inte gett efter en enda gång förutom några mandlar i början. Hur lång tid ska det ta egentligen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jag vill ju inte skrämma dej, men jag klättrar på väggarna ibland efter 3,5 år. Men det är lättare att avleda och ersätta numera. Jag är som mest godissugen när jag har tråkigt, så då får jag sysselsätta mej. Det är väldigt sällan jag trillar dit ordentligt numera och jag är tillbaka på banan igen väldigt snart efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 När jag vill ha något att knappra på så tar jag fram påsen med fläksvålar. Utomordentligt bra snacks som dessutom i raka motsatsen till chips är så himla mättande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarinSofia Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jag har ätit lågkolhydratskost/lchf (inklusive nötter och mjölkprodukter och rotfrukter) sedan november. Förutom att jag besegrat mitt otroliga sockersug och labila humör isamband med blodsockerfall så har jag också gått ner ca 7 kg (ca 66-67 kg nu). Jag har dock en liten last... Riktigt fin choklad typ valrohna 70% eller starkare. Ca en liten bit om dagen fungerar bra för mig. Är jag mer sugen så inser jag ganska snart att fettmängden nog inte varit tillräcklig under dagen. Till saken hör att jag förut tryckte i mig pås-vis med godis nästan varje dag ( på jobbet) och aldrig sparade godis. Ett choklad räcker nu väldigt länge. När jag började med lchf så var det värsta inåt sockersuget utan det var sockerkicken i sig som jag saknade , och det höll i sig ganska länge ( kanske tre månader). Jag tror att man kan göra det jobbigt för sig själv om man tillåter sig ett tungt avsteg för tidigt. Det finns väldigt goda recept på diverse lchf bakverk som man kan "stå ut" med och vänta med de planerade avsteg ett tag. Kanske kan det hjälpa med lite fin-choklad- det kan kanske även vara så att mörk choklad ökar ämnesomsättningen som vissa hävdar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Jag gör också planerade avsteg ibland, har dock inget problem med sockerberoende i grunden, finns ju inget bättre än pizza och ljus skräpchoklad och chips! Men det räcker att äta det under en dag, efter det brukar jag längta tillbaka till "riktig" mat, typ ost och ägg Jag kan dock inte se hur potatisgratäng en dag skulle vara någon fara eller "förstöra" någonting i det långa loppet, så länge det inte göra att du faller i en ond cirkel permanent. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 Det blev kokt potatis till påskmiddagen, hur gott som helst. Chokladen var mindre god men åt ändå bara för att..Blev ingen konstig i magen och inget extra sug efter mer. Inte mer än vanligt iallafall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag förstår inte riktigt varför ni låst tanken i gamla sedvanor. Har ni verkligen funnit ingen lågkolhydatmat som slår gammeldags skräpmat ? Jag har hittat massor med nytt och gott som gör att jag inte lngtar efter gammalt beteende. De nya godsakerna slår de gamla med hästlngder. Vad driver er tillbaka till det förgångna ? Handlar det om premiering på något sätt ? Berätta... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Vissa smak/tugg/kick/-etc. -upplevelser går väl helt enkelt inte att ersätta, annars är det väl klart att LCHF-mat är godast! Men ibland vill jag bara ha en Center-rulle... vill ha vill ha vill ha...! *stampar argt* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke E Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 jag har två fria dagar i månaden, då jag kan äta allt jag vill. det funkar bra för mig. dagen efter känner jag inte av några problem, men efter 2 dagar får jag lite sockersug som jag brukade ha varje dag innan jag började med lchf. men tack vare att jag vet att det kommer så är det ganska lätt att ignorera. lyckligtvis får jag inte mag kramp eller andra sideffekter, men det kan man inte veta om innan man prövar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag mår så dåligt av fusk att jag aldrig gör det. Inte ens på julafton. Det är ju inte gott heller. Det är nog mest därför jag inte fuskar för bra karaktär det har jag verkligen inte. Däremot har jag funnit att jag utvecklat en förmåga att överäta LCHF. Har gått upp några kg sen förra året, inget som oroar mig men lite irriterande är det. Experimenterar nu med olika storlekar på lunch och middag, får väl se hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Maken "torskade" på en portion stripes i veckan och konstaterade att han var så himla hungrig på kvällen så han var tvungen att gå upp och länsa kylen. Det är lite kul för han brukar inte vara känslig så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag förstår inte riktigt varför ni låst tanken i gamla sedvanor. Har ni verkligen funnit ingen lågkolhydatmat som slår gammeldags skräpmat ? Jag har hittat massor med nytt och gott som gör att jag inte lngtar efter gammalt beteende. De nya godsakerna slår de gamla med hästlngder. Vad driver er tillbaka till det förgångna ? Handlar det om premiering på något sätt ? Berätta... Ja exakt! Det finns ju Fläsk svålar, ägg, salami, ost av alla dessa slag. Valfriheterna är näst intill oändliga och mycket godare än den där sockermörjan som folk kallar godis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted April 24, 2014 Author Share Posted April 24, 2014 Jag förstår inte riktigt varför ni låst tanken i gamla sedvanor. Har ni verkligen funnit ingen lågkolhydatmat som slår gammeldags skräpmat ? Jag har hittat massor med nytt och gott som gör att jag inte lngtar efter gammalt beteende. De nya godsakerna slår de gamla med hästlngder. Vad driver er tillbaka till det förgångna ? Handlar det om premiering på något sätt ? Berätta... Alla fungerar ju olika. Vissa tycker nog att det just inte finns något som slår gammeldags skräpmat. Alla är nog inte låsta vid att det måste vara det "förgångna" och det "nya". Man kan vilja äta något man saknat ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag själv tror att skillnaden ligger i utrycket "livstil". De som anammat nytt, kan klassas ha bytt livstil... de som inte gjort det genomgår en kur eller är mitt i övergången. Att släppa taget är ett steg från kurmentaliteten till en bestående förändring. Man blickar inte bakåt, eftersom behovet saknas eller har förändrats. Ja... vi fungerar alla olika... tack och lov. Det skulle inte bli mycket skriverier om alla fungerade som mig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag är lite avundsjuk på dig Limp, för jag fungerar inte alls som du. För min del tror jag inte det handlar om godsaker överlag, eller hur gott det är, utan om signalsubstansernas reaktion på vad jag äter. (lågt serotonin = vill ha socker = PLING!) Jag kan tänka mig att det är på ett likartat sätt för en alkoholist. Det är inte bara att byta livsstil och vips är man inte sugen längre och ser inte "bakåt". Vi har ju bara här och nu och här och nu finns det vi som är kicksökare (eller som söker efter en tillfällig ångestdämpare), och de saker som kan stimulera oss på olika sätt finns också här och nu. För mig handlar det väldigt lite om att godis smakar GOTT, det handlar om kicken jag får av det. Salami är godare än choklad, JA!, men jag får ingen kick av det. Jag blir "bara" mätt och nöjd av det, och om det är allt jag söker vid ett givet tillfälle så är det väl med det. Jag äter god mat i princip varje dag med LCHF, jag sparar inte på godsakerna till något speciellt tillfälle, som en del icke LCHF:are gör! Men när "kuren" är över så får vissa av oss lära oss att leva med det som en del kallar "missbrukspersonlighet", vilket jag bara kallar sug, eftersom det trots allt faktiskt är en väldigt liten del av personligheten. Varför ge det större utrymme i livet än absolut nödvändigt. Och varför peka finger åt någon annan som är medveten om, öppen med, och som jobbar med sina problem. Det borde väl gå att få förståelse för det här resonemanget, även om man själv fungerar helt annorlunda? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 För mig handlar det också om att få kicken. Men jag har hittat nya kickobjekt som ger en kraftigare eller åtminståne liknade upplevelse... sådan som sockret gav. Stora skillnaden är att baksmällan genom lågt blodsocker uteblir. Det har medfört att jag kan kicka igång upplevelserna och den efterföljande harmonin oftare... I vissa fall dagligen och när som helst på dygnet. Jag känner mig nästan ibland som en "ölkorvsknarkare", ty det är just en av mina favoriter och frosseriobjekt. En till ljusklimt i mitt nya liv är att mår oförskämt bra. Så bra har jag aldrig mått och tror mig inte kunna må bättre under en sockerkick. Därför längtar jag inte heller efter socker eller sött. Däremot har jag märkt att jag ibland saknar olika situationer. T.ex öppnandet av godispåsen. Men det går ju fylla dessa påsar med ölkorv också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Det jag saknar är känslan av tt bita i ett krispigt äpple dock ej smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts