Totto Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Jag ska träffa min läkare i nästa vecka och håller på att förbereda mig för det. Han har talat om metformin, men jag är inte säker på att jag egentligen är insulinresistent och skulle vilja utreda det vidare först. Dessutom läste jag om metformin att det främst är på feta och överviktiga som det har effekt. Så vilka vägar kan man gå för att utreda om det är insulinresistens eller sviktande betaceller? Vad jag har är en lite för stor mage, men ingen dramatisk bukfetma. Dessutom har jag ett starkt påbrå för diabetes från fars sida. Vad jag inte har är höga triglycerider, lågt HDL, högt blodtryck, taskiga njurar, taskig lever eller alltså övervikt. Jag har heller inte särskilt högt fastesocker men höga värden om jag äter kolhydrater. Vilka andra markörer kan man kolla? Finns det bukspottkörtelprover som kan säga något, utöver amylas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Men då är du väl diagnostiserad med diabets typ 2? Äter du LCHF kan du kanske klara dig utan mediciner, men håll koll med läkaren och mät blodsockret. ALLT läkare håller på med är inte fel, skadligt och lurendrejjeri! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Dina insulinnivåer borde ge svaret. Höga nivåer = insulinresistent. Tydlingen är det inte helt lätt att mäta detta eftersom insulinnivån har kort halveringstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Man mäter C-peptid.. det är en biprodukt av insulinutsöndringen.. och har längre halveringstid än insulin. Man kan säga att det är medelvärdet av insulin över en längre tid. Oftast mäter man det hos typ1 för att kolla hur mycket egen insulinproduktion man har. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Låga TG och högt HDL brukar betyda god insulinkänslighet. Mäter du blodsocker då och då? Det kan också vara din "temp" på hur insulinet fungerar. Ska alltså inte stiga för mycket. HbA1c är en annan indikator på hur regleringen fungerar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Jag har bett att få mäta C-peptid men fått höra att det använder man inte längre. GAD-antikroppar negativa. Det här med typ av diabetes förefaller vara så oerhört mycket mer komplicerat än jag kunde föreställa mig. Att jag har diabetes är otvetydigt, men vilken typ det är har jag ingen aning om, mer än att den är ärftlig. Och det verkar inte handla om metabolt syndrom med ledning av övriga prover. Under de sista tre-fyra åren har jag då och då sökt för taskig mage utan att man hittat något. Under mitt googlande kring diabetes har jag hittat en möjlig länk till dåligt fungerande bukspottskörtel, där både insulinproduktion och enzymproduktion kan vara nedsatt och som ger högt blodsocker p.g.a. minskande antal insulinproducerande celler och dessutom låg produktion av enzymer, något som kan ge mag- och tarmproblem. Under dessa år har jag också gått ner ganska mycket i vikt samtidigt som fastesockret har stigit. Det kan ju faktiskt finnas ett samband där. Min läkare vill skriva ut vissa saker bara för att han tror att det är bra, medan andra saker måste han ha ovedersägliga testresultat som grund för. Det där gör mig lite förvirrad. Jag ska fråga honom om bukspottskörtelenzymer, hellre än att automatiskt börja äta ACE-hämmare, statiner och metformin. Själv vill jag ha starkare indikationer på att det rör sig om insulinresistens innan jag går med på att prova metformin och de två övriga kan han glömma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Vad säger läkaren själv om vilka prover som kan tas för att se om du är insulinresistent? Varför vill han att du skall äta ACE-hämmare och statiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Vad säger läkaren själv om vilka prover som kan tas för att se om du är insulinresistent? Varför vill han att du skall äta ACE-hämmare och statiner? Vi får väl se på onsdag. Vad gäller statiner och ACE-hämmare sa han sist att det sätter vi in alla diabetiker på, men jag utgår från att han menar alla med insulinresistens. Statiner vägrar jag och ACE-hämmare lär ska vara bra för att sänka blodtrycket men om mitt blodtryck blir lägre än det är kommer jag att svimma. Jag tror att jag ska utnyttja hans vilja att få mig att ta metformin genom att säga att det gör jag med glädje så fort det finns något som tyder på att jag är insulinresistent, men inte förr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Diabetes summit! 15 - 16 maj Personer som Ron Rosedale, Mark Sisson, Tom O'Bryan, Chris Kresser, JJ Virgin och David Perlmutter. http://thediabetessummit.com/ Kan kanske vara av intresse? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Diabetes summit! 15 - 16 maj Personer som Ron Rosedale, Mark Sisson, Tom O'Bryan, Chris Kresser, JJ Virgin och David Perlmutter. http://thediabetessummit.com/ Kan kanske vara av intresse? Jag har kollat lite runt diabetessummit och alla säger sig veta vad som är orsaken till diabetes, the root cause, men det enda de talar om är mat och vitaminer, i stort sett. Säkert kan det vara bra att åtgärda ett metabolt syndrom, men om man nu inte har det, vad gör man då åt orsaken? Jag misstänker ju att min diabetes är av tydligt genetiskt slag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Jag har kollat lite runt diabetessummit och alla säger sig veta vad som är orsaken till diabetes, the root cause, men det enda de talar om är mat och vitaminer, i stort sett. Säkert kan det vara bra att åtgärda ett metabolt syndrom, men om man nu inte har det, vad gör man då åt orsaken? Jag misstänker ju att min diabetes är av tydligt genetiskt slag. Jag önskar jag kunde citera ur Terry Wahls bok, hon skriver just om genetiskt arv och att genetiskt predisposition inte betyder allt. Hon menar för att motverka sjukdom är det viktigt att se till att energiproduktionen i cellerna är på topp, så att cellerna orkar utföra allt arbete de ska göra i kroppen; reparera, försvara, upprätthålla. Och en nyckel till att få energiproduktionen att fungera är just saker som vitaminer/mineraler. Och de bästa sättet att få i sig dessa är genom mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Jag önskar jag kunde citera ur Terry Wahls bok, hon skriver just om genetiskt arv och att genetiskt predisposition inte betyder allt. Mycket viktigt påpekande - det krävs nästan alltid när det gäller metabola sjukdomar en trigger från miljön. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Grejen är att jag misstänker att jag kan ha en typ av MODY diabetes och då har man den från födslen. Inget att reversera där, inte, även om naturligtvis mat är viktigt för att hantera sjukdomen och för att må bra. LCHF är bra, spannmålsfritt bra. Men diagnos, hur gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Vi får väl se på onsdag. Vad gäller statiner och ACE-hämmare sa han sist att det sätter vi in alla diabetiker på, men jag utgår från att han menar alla med insulinresistens. Statiner vägrar jag och ACE-hämmare lär ska vara bra för att sänka blodtrycket men om mitt blodtryck blir lägre än det är kommer jag att svimma. Jag tror att jag ska utnyttja hans vilja att få mig att ta metformin genom att säga att det gör jag med glädje så fort det finns något som tyder på att jag är insulinresistent, men inte förr. Läkemedel för hela slanten. Det är för sorgligt. Har du inte frågat honom än om insulinresistens? Bukfetma är ju kopplat till insulinresistens och det gäller även om det inte syns utanpå utan bara är fett innanför bukhinnan. Mosley hade ju diagnosen diabetes och det visade sig att han hade fett bland dom inre organen trots att han var smal. När han fått bort det så hade han inte diabetes längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Ang statiner, maken har skyhögt blodtyck, diabetes typ 2 plus att han har levaxin pga tidigare giftstruma. En det har aldrig varit snack om statiner eftersom blodfetterna är ok. Så att alla diabetiker får det är bara snack från läkarens sida. Maken har gått hos flera olika läkare på olika vc och vi har bytt landsting också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Ang statiner, maken har skyhögt blodtyck, diabetes typ 2 plus att han har levaxin pga tidigare giftstruma. En det har aldrig varit snack om statiner eftersom blodfetterna är ok. Så att alla diabetiker får det är bara snack från läkarens sida. Maken har gått hos flera olika läkare på olika vc och vi har bytt landsting också.. Min läkare tog det bra när jag sa att statiner, aldrig. Han har själv slutat med dem p.g.a. biverkningar. Jag vet inte vad mitt totalkolesterol är, men HDL är 1,8 och LDL 4. Det är nog vanligt att man sätter in statiner på¨diabetiker, eftersom det anses att vi ska ha lägre kolesterol än andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Anledningen varför folk tror sig ärva gener för diabetes handlar nog mest om att man vanligtvis ärver sin familjs osunda kostvanor. Det finns säkert gener som statistiskt sett ökar risken att få diabetes, men själva diabetesen beror inte på gener utan är ett resultat av många decennier av felaktig kost. På frågan om vad som orsakar diabetes typ 2 verkar det som kallas "intramyocellular lipids" vara en väldigt stark kandidat. Dvs att små fettdroppar lagras inne i cellerna, och därefter försämrar cellväggens och insulinets förmåga att transportera glukos till cellen. Det är normalt att ha dessa fettdroppar i cellerna, men problemet uppstår när det blir för mycket. Studier har visat korrelation mellan nivåer av intramyocellular lipids och försämrad insulinkänslighet. En analogi är att insulinet är en nyckel, och dessa fettdroppar är ungefär som om man trycker in tuggummi i låset. Det finns en rad studier på detta område ifall du vill fördjupa dig: http://scholar.google.se/scholar?q=intramyocellular+lipids&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Anledningen varför folk tror sig ärva gener för diabetes handlar nog mest om att man vanligtvis ärver sin familjs osunda kostvanor. Det finns säkert gener som statistiskt sett ökar risken att få diabetes, men själva diabetesen beror inte på gener utan är ett resultat av många decennier av felaktig kost. På frågan om vad som orsakar diabetes typ 2 verkar det som kallas "intramyocellular lipids" vara en väldigt stark kandidat. Dvs att små fettdroppar lagras inne i cellerna, och därefter försämrar cellväggens och insulinets förmåga att transportera glukos till cellen. Det är normalt att ha dessa fettdroppar i cellerna, men problemet uppstår när det blir för mycket. Studier har visat korrelation mellan nivåer av intramyocellular lipids och försämrad insulinkänslighet. En analogi är att insulinet är en nyckel, och dessa fettdroppar är ungefär som om man trycker in tuggummi i låset. Det finns en rad studier på detta område ifall du vill fördjupa dig: http://scholar.google.se/scholar?q=intramyocellular+lipids&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1 Eh.. Mikael.. jag tycker du tar dig åtskilligt i debatten.. men du har en tendens att alltid haka upp dig på Diet Induced Insulin Resistanse.. vilket du verkar ha väldigt svårt att begripa.. men antar du har det från att ha läst för mycket på plant positive sidor! Det är inget problem.. om cellerna är fulla med energi.. oavsett om det är fett eller glukos.. så blir de resistenta.. dvs de drar in GLUT4.. för att inte sprängas! Altså.. studera biokemin igen.. och inse att det handlar mer om huruvida cellerna är fulltankade.. och inte så mycket om vilket bränsle det är! Eller åtminstone lär dig skillnaden mellan överskott av energi/underskott av energiförbrukning! Sen så.. går du över på en fettbaserad kost.. lär du behöva färre GLUT4.. det är ingen rocket sciens.. svårigheten för dig att förstå verkar vara att metabolismen anpassar sig till födan.. och att ha en överrepresentation av GLUT4 kan tyda på en hel del annat.. bäst är det för idrottsmän/kvinnor! Oså.. insulin i sig är det som reglerar mest av hur mycket GLUT4 du har i dina celler.. om du lyckats uppnå tillståndet som kallas för hyperinsulinemi.. så nedreglerar det antalet GLUT4! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Helt plötsligt gick det upp ett ljus för mig när jag läste den här tråden. Jag har stora problem med uppblåsthet och värk i buken och de senaste veckorna har jag dessutom värk i muskler och leder, det känns nästan som kraftig influensa. Njurarna värker lite ibland också. När jag då läser om Statiner på Wikipedia så står där: "Vissa patienter som behandlas med statiner rapporterar muskelvärk, muskelkramper och mindre förekommande mag-tarmbesvär. I mindre utsträckning förekommer muskelinflammationer och muskelsönderfall som i sällsynta fall kan orsaka njursvikt." Lite längre ned listas de mediciner som innehåller statiner, bland annat Atorvastatin och gissa vad? Jag har tagit Atorvastatin sedan februari i år. Skulle det här kunna vara förklaringen, eller i alla fall en del av förklaringen, till min bekymmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Det är absolut förklaringen! Statiner är pills from hell. Är du säker på att du verkligen behöver statiner? Det är bara ett fåtal män under 50 år som har fått bevisad nytta av dem. Jag vill inte förstörs Tottos tråd, men har du verkligen enormt höga kolesterolvärden går deatt reglera med rätt kost. Sök på statiner i forumet ser du vad jag har åstadkommit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 När min läkare skrev ut medicinen så sade han något i stil med "dina blodfetter är väl inte så att man ramlar av stolen men jag tycker att du bör ta denna medicin i alla fall". Jag minns inte värdet. Genom Mina vårdkontakter har jag skrivit ett brev till min läkare och ställt frågor kring detta och om han tror att det kan vara en del av problematiken, det ska bli intressant att höra hans svar. Jag misstänker att han säger att jag ska fortsätta tills nya prover tas i mitten av juni. När det gäller min kost så är jag sex veckor in med LCHF. Jag började med LCHF på grund av min typ 2 diabetes. Sedan att jag tappat ca 11 kilo under den här tiden gör inte något, om man så säger. Men mina bukproblem har inte blivit särskilt mycket bättre men det kanske är för tidigt än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Som diabetiker så har man en ökad risk för CVD.. då vill man hålla ner blodfetterna.. iomed att man ständigt dras med förhöjda blodsockernivåer.. och lipoproteiner har en då en tendens att få en ökad glykolisering! Blir blodkroppar.. som lipoproteiner glykoliserade.. (nedkletade med socker) så fäster de inte på leverns receptorer när de skall återvinnas/brytas ner.. utan fortsätter att cirkulera i blodet tills macrofager tar hand om dessa.. och binder desamma i kärlväggen för destruktion! Allt det är naturligt och en del av våra funktioner.. men om du överskrider din förmåga att hantera detta så byggs aterosklerotiska plack upp.. och då kan du få CVD och dö av det! Men.. om man är diabetiker.. och lyckas genom kost och annat få normala blodsockernivåer/HBa1C, så återstår att det inte är farligare/ofarligare än icke diabetiker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Som diabetiker så har man en ökad risk för CVD.. då vill man hålla ner blodfetterna.. iomed att man ständigt dras med förhöjda blodsockernivåer.. och lipoproteiner har en då en tendens att få en ökad glykolisering! Blir blodkroppar.. som lipoproteiner glykoliserade.. (nedkletade med socker) så fäster de inte på leverns receptorer när de skall återvinnas/brytas ner.. utan fortsätter att cirkulera i blodet tills macrofager tar hand om dessa.. och binder desamma i kärlväggen för destruktion! Allt det är naturligt och en del av våra funktioner.. men om du överskrider din förmåga att hantera detta så byggs aterosklerotiska plack upp.. och då kan du få CVD och dö av det! Men.. om man är diabetiker.. och lyckas genom kost och annat få normala blodsockernivåer/HBa1C, så återstår att det inte är farligare/ofarligare än icke diabetiker! När det gäller mina blodsockervärden så har jag testat ganska omfattande de senaste sex veckorna och jag har hittills aldrig haft ett värde över 6,2 mmol/L Jag har letat bland mina papper och har hittat mina värden från februari: Total kolesterol: 6,3 LDL: 5,1 HDL: 0,9 Triglycerider: 1,5 HbA1c: 47 Det här är alltså innan övergången till LCHF. I juni ska jag lämna nya prover men redan nu känns det som att de här värdena borde ha blivit bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 När det gäller mina blodsockervärden så har jag testat ganska omfattande de senaste sex veckorna och jag har hittills aldrig haft ett värde över 6,2 mmol/L Jag har letat bland mina papper och har hittat mina värden från februari: Total kolesterol: 6,3 LDL: 5,1 HDL: 0,9 Triglycerider: 1,5 HbA1c: 47 Det här är alltså innan övergången till LCHF. I juni ska jag lämna nya prover men redan nu känns det som att de här värdena borde ha blivit bättre. Fasteblodsocker är en sak.. och säger inte så mycket, glukosbelastning eller postprandialt blodsocker säger oftast mer! Ditt HBa1C tyder mer på detta, själv hade jag 32! Grejen är lite att de satt ett behandlingsmål på 5 för totalkolesterol för diabetiker och andra med förhöjd risk för CVD! Du kan rent ut sagt skita i det målvärdet.. iomed att du gör andra livstilsförändringar.. hade du däremot fortsatt på föregående bana så kanske det vore något att ta hänsyn till? Och det vore f*n om du inte fick högre HDL på LCHF.. vilket är bra i sammanhanget.. men kan höja totalkolesterolet! Ett HDL på 0,9 är dåligt.. jag hade samma, nu fått upp det till 1,2.. betydligt bättre! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 C-peptid på 0,8 (ref.ram 0,3-0,8) - hur ska jag tolka det?Att jag är insulinresistent eller att min kropp producerar insulin så det räcker? Jag är en typ2:a, har fått ökat insulin eftersom morgonsockret ligger runt 7,5 -8 vilket inte uppskattades inom vården. Äter även metformin och iom att de ökar insulinet så stannar min viktnedgång upp.... Men jag skulle vilja förstå c-peptid värdet lite bättre - man blir helt yr när man läser o googlar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 C-peptid på 0,8 (ref.ram 0,3-0,8) - hur ska jag tolka det? Att jag är insulinresistent eller att min kropp producerar insulin så det räcker? Jag är en typ2:a, har fått ökat insulin eftersom morgonsockret ligger runt 7,5 -8 vilket inte uppskattades inom vården. Äter även metformin och iom att de ökar insulinet så stannar min viktnedgång upp.... Men jag skulle vilja förstå c-peptid värdet lite bättre - man blir helt yr när man läser o googlar... Jag kan hålla med dig om att C-peptide är lurigt att utvärdera.. svårt att hitta vettiga referensvärden! Men hur som helst, det är bara ett av proverna/tillstånden som skall vägas ihop vid bedömingar av enskild patient.. HBa1C och postprandialt glukos torde vara de viktigast i ditt fall? Högt blodsocker på morgonen är normalt.. det har alla friska, kallas för gryningsfenomenet.. och är en del av din dygnsrytm! Det handlar om att olika hormoner strävar frampå morgonkvisten att höja dina energinivåer i blodet så att du vaknar pigg och full av energi för att ta tag i dagens vedermödor! Problemet med gryningsfenomenet och det lätt förhöjda blodsockret är är för typ2 att man är insulinresistent.. då sjunker/normaliseras det inte utan vidare som hos friska. Sen så.. det finns tydligen lite olika metoder att mäta C-peptide.. din verkar vara en av Siemens metoder? http://www.equalis.se/media/54552/c-peptid_20120411.pdf Dina värden ligger i topp.. du har inga problem att utsöndra Insulin.. troligen det motsatta, dvs du har typ2, det handlar mest om insulinresistens, dvs det handlar om årtionden med Hyperinsulinemi.. dvs på tok för högt insulin! Hyperinsulinemi är tillsammans med genetisk predisposition/andra orsaker själva grundproblemet för utvecklandet av typ2.. dvs hyperinsulinemi leder till insulinresistens.. dvs, det är kontraproduktivt att till någon som lider av hyperinsulinemi att tillsätta ytterligare insulin! Var rädd om den insulinproduktion du har.. fördärva inte den genom att onödigtvis tillsätta externt insulin.. externt insulin har inget C-peptide! Du har vad jag förstår redan påbörjat resan mot en bättre reglering.. iomed LCHF? Det leder till minskad glykemisk belastning.. dvs lägre behov av insulin för att reglera kroppsfunktionerna, du kan göra mer för att minska insulinresistensen.. och man skall inte bekämpa morgonsockret med insulin, det leder bara till att kroppen utsöndrar mer kortisol/adrenalin/andra glukokortioider.. det blir ett ekorrhjul! Insulinresistens handlar till stora delar om minskad allokering av GLUT4 i främst muskelceller, du kan sänka ett högt morgonsocker genom att ta en snabb morgonpromenad.. innan du ens druckit morgonkaffet.. skaffa en pigg hund.. och gå så att du flåsar! Sen så.. motionsträning.. helst då oxå så att man flåsar förbrukar glukos, det leder dels till att du får fler GLUT4.. glykogen förbrukas och lämnar utrymme för mer att lagras där.. med rätt lite insulin.. dels via GLUT1! Oså på det, allt protein kräver insulin för att lagras/hamna på rätt ställe i kroppen.. det är viktigt och skall inte undvikas.. då det är din kropps byggstenar.. det är den glykemiska belastningen som skall minskas.. dvs din kropps oförmåga att hantera glukos! Metformin är ett läkemedel som minskar kroppens egen förmåga att frigöra lagrat glykogen/tillverka nytt glukos av aminosyror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Jag kan hålla med dig om att C-peptide är lurigt att utvärdera.. svårt att hitta vettiga referensvärden! Men hur som helst, det är bara ett av proverna/tillstånden som skall vägas ihop vid bedömingar av enskild patient.. HBa1C och postprandialt glukos torde vara de viktigast i ditt fall? Högt blodsocker på morgonen är normalt.. det har alla friska, kallas för gryningsfenomenet.. och är en del av din dygnsrytm! Det handlar om att olika hormoner strävar frampå morgonkvisten att höja dina energinivåer i blodet så att du vaknar pigg och full av energi för att ta tag i dagens vedermödor! Problemet med gryningsfenomenet och det lätt förhöjda blodsockret är är för typ2 att man är insulinresistent.. då sjunker/normaliseras det inte utan vidare som hos friska. Sen så.. det finns tydligen lite olika metoder att mäta C-peptide.. din verkar vara en av Siemens metoder? http://www.equalis.se/media/54552/c-peptid_20120411.pdf Dina värden ligger i topp.. du har inga problem att utsöndra Insulin.. troligen det motsatta, dvs du har typ2, det handlar mest om insulinresistens, dvs det handlar om årtionden med Hyperinsulinemi.. dvs på tok för högt insulin! Hyperinsulinemi är tillsammans med genetisk predisposition/andra orsaker själva grundproblemet för utvecklandet av typ2.. dvs hyperinsulinemi leder till insulinresistens.. dvs, det är kontraproduktivt att till någon som lider av hyperinsulinemi att tillsätta ytterligare insulin! Var rädd om den insulinproduktion du har.. fördärva inte den genom att onödigtvis tillsätta externt insulin.. externt insulin har inget C-peptide! Du har vad jag förstår redan påbörjat resan mot en bättre reglering.. iomed LCHF? Det leder till minskad glykemisk belastning.. dvs lägre behov av insulin för att reglera kroppsfunktionerna, du kan göra mer för att minska insulinresistensen.. och man skall inte bekämpa morgonsockret med insulin, det leder bara till att kroppen utsöndrar mer kortisol/adrenalin/andra glukokortioider.. det blir ett ekorrhjul! Insulinresistens handlar till stora delar om minskad allokering av GLUT4 i främst muskelceller, du kan sänka ett högt morgonsocker genom att ta en snabb morgonpromenad.. innan du ens druckit morgonkaffet.. skaffa en pigg hund.. och gå så att du flåsar! Sen så.. motionsträning.. helst då oxå så att man flåsar förbrukar glukos, det leder dels till att du får fler GLUT4.. glykogen förbrukas och lämnar utrymme för mer att lagras där.. med rätt lite insulin.. dels via GLUT1! Oså på det, allt protein kräver insulin för att lagras/hamna på rätt ställe i kroppen.. det är viktigt och skall inte undvikas.. då det är din kropps byggstenar.. det är den glykemiska belastningen som skall minskas.. dvs din kropps oförmåga att hantera glukos! Metformin är ett läkemedel som minskar kroppens egen förmåga att frigöra lagrat glykogen/tillverka nytt glukos av aminosyror. Hej! Tack för ditt svar! Japp, jag har tagit proverna vid Mälarsjukhuset och då stämmer det ju helt enligt den PDF'en. HBa1C var när jag blev konstaterad 92, 2,5 månad senare var det nere på 66 och efter ytterligare en månad drygt nere på 43. Efter det har jag haft en svår inflammation i axeln och då flög ju bs upp. Men jag har legat på under 6 och så lågt som 4,5 innan måltid under dagarna men ligger mellan 6-7,4 på morgonen och det är det som har gjort att dss höjt mitt insulin hela tiden från 5E till 9E. Detta medförde ju enligt konstens alla regler och logik att min viktminskning stannade upp....vilket blev en stressituation för mej. Sista gången när jag blev utskriven så ville hon inte ändra ngt utan menade på att det blir VC ansvar. Så...jag har varit olydig och sänker själv nu, är tillbaka på 5E och bs är högt på morgonen, men lågt under dagen. Läste på en finsk diabetessida att en läkare sa så här: '' Både behovet att mäta blodsockret och målvärdena är individuella. För det flesta med typ 2-diabetes är 4–7 mmol/l en lämplig blodsockernivå före måltider. Efter en måltid och vid sänggående får blodsockret vanligtvis vara 8–10 mmol/l. - Det gäller alltid att komma ihåg att 8 mmol/l kan vara ett bra fasteglukosvärde för vissa trots att läroböckerna rekommenderar 4–5,5 mmol/l. Rentav 9 mmol/l kan vara acceptabelt i vissa fall, säger Vadén och påpekar att livssituationen kan variera så mycket. Man får acceptera att blodsockret inte ligger på exakt samma nivå – hur regelbundet man än lever.'' Men min dss krävde att det skulle vara under 6 konstant på morgonen... De gånger det ligger lite högre så har jag varit stressad, haft lite ont i min arm och sovit dåligt. Saker som jag i princip kan göra ngt åt själv. Äter metformin 4 tabletter om dagen. C-peptid tog de bara vid det tillfället liksom glukosen och det var ju alldeles för högt. Men efter det så har de bara tittat på långtidssockret och kolesterolen, inget annat. Så till sommaren ska jag till VC och då ska det tas nya prover och då tänker jag be dem kolla c-peptid, glukos osv, även ''ap-kvoten''. Jag är resistent men för mej är det viktigt att veta om värdena förbättras. Jag tycker personligen att det är märkligt att inte vården kontrollerar detta oftare utan bara hakar upp sig på kolesterolet. De värdena de kollar har alla sjunkit och är under ref.ramarna sedan december men ...tro inte att de är nöjda. Jag äter LCHF och det vet de om och det blir ju lite munhuggande om smöret... men det rinner av mej fort. För jag hävdar med en dåres envishet att mitt långtidssocker skulle aldrig i livet ha sjunkit så fort med diabeteskosten de förordrar. Jag testar just nu även potatismjöl, kanske lite olyckligt att testa det samtidigt som jag sänker insulinet.. Går med hundarna gör jag, inte alltid konstant flås, bara ena vägen, hemvägen har alldeles för mycket att kollas som inte hanns med på utvägen. Men nu är det läge att ta fram cykeln också..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Har du någon bukfetma? Man kan i och för sig ha fett inne bland organen utan att det syns utanpå men har du mage som syns så är det ju ett säkert tecken. Bukfett kan göra att du får högt morgonsocker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chruss Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Har du någon bukfetma? Man kan i och för sig ha fett inne bland organen utan att det syns utanpå men har du mage som syns så är det ju ett säkert tecken. Bukfett kan göra att du får högt morgonsocker. Japp, jag är en äppeltyp (inget är mätt på mej iofs) och jag hoppas bli en äppelskrutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Japp, jag är en äppeltyp (inget är mätt på mej iofs) och jag hoppas bli en äppelskrutt. Det finns dom som blivit helt friska från diabetes när dom blivit av med bukfettet så det är ju viktigt. Cykla, spring eller promenera i sommar. Intensivt ibland och länge ibland så blir du nog av med kaggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Man kan ju inte punktbränna fett med motion... lågkolhydratkost är bästa medicinen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Man kan ju inte punktbränna fett med motion... lågkolhydratkost är bästa medicinen. Jag har för mig att det finns dom som ätit LCHF ett bra tag och ändå har kvar bukfett. Stämmer inte det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag har kvar fett över hela kroppen trots 8 år med LCHF men mår bra och 42 i långtidssocker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag har gubbmagen kvar.. och 32 i HBA1c! Kan ha lite med att göra att jag är gubbe.. 50+++? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Jag har gubbmagen kvar.. och 32 i HBA1c! Kan ha lite med att göra att jag är gubbe.. 50+++? Nja, det har nog egentligen inte med ålder att göra och att du har kaggen kvar tyder ju på att Limps inlägg om att LCHF är bästa medicinen mot bukfetma inte stämmer så bra. Du har väl ätit LCHF ganska länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ja.. i åtskilliga år.. men den har kympit, så Limp har nog inte helt fel ändå? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Ja.. i åtskilliga år.. men den har kympit, så Limp har nog inte helt fel ändå? Har magen kympit mer än resten av fettlagret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omar Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Har magen kympit mer än resten av fettlagret? Hej MKJ och andra intresserade, jag har en kagge och varit lchf-are sen 2009. Mer och mindre strikt, men nu vill jag minimera den. Var kan jag gå för att få en bedömning av min nuvarande fettprocent på kroppen och få ett mål att jobba mot? Ett gym? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 Hej MKJ och andra intresserade, jag har en kagge och varit lchf-are sen 2009. Mer och mindre strikt, men nu vill jag minimera den. Var kan jag gå för att få en bedömning av min nuvarande fettprocent på kroppen och få ett mål att jobba mot? Ett gym? En del gym har nog den tjänsten men det finns flera mer eller mindre säkra metoder. Är det kaggen du vill bli av med så är det nog både billigare och säkrare med ett måttband. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Skulle vara intressant om alla med sk kagge kunde experimentera lite med potatismjöl! Själv har jag haft uppblåst mage (sitter nog några kilo fett där också...). Jag gör ett sånt experiment. Skriv gärna mer om dina rs-experiment, jag är idel öra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Tänk om en grupp med bukfetma skulle börja odla och få rejält med naturlig probiotika också. RS plus jord-diet, det skulle vara intressant. Läs Michael Pollans artikel i New York Times, om vår mikrobiota och hur vi föder den på bästa sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Man kan ju inte punktbränna fett med motion... lågkolhydratkost är bästa medicinen. Jag läste någonstans för flera år sedan att bukfettet försvinner först. Jag antar att dom menar det som sitter innanför bukhinnan. Att man inte kan punktförbränna fett vet jag men just bukfettet kanske betér sig annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Jag läste någonstans för flera år sedan att bukfettet försvinner först. Jag antar att dom menar det som sitter innanför bukhinnan. Att man inte kan punktförbränna fett vet jag men just bukfettet kanske betér sig annorlunda. När jag kalori/svält- bantade satt bukfettet kvar med LCHF har det släppt taget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omar Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 En del gym har nog den tjänsten men det finns flera mer eller mindre säkra metoder. Är det kaggen du vill bli av med så är det nog både billigare och säkrare med ett måttband. Tack för den... har mätt länge och trots att jag försöker dra åt litet mer varje gång så håller sig kaggen uthålligt på 102 cm. Eftersom fettet inte bara glidit av så hamnar jag i facket "personer som själva måste hitta sitt sätt att nå vikt och hälsomål". Nu är jag väl en trådkapare/off topic så jag ska surfa runt och se ifall någon annan tråd passar bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 När jag kalori/svält- bantade satt bukfettet kvar med LCHF har det släppt taget Det är ju intressant. Åt du raffinerade kolhydrater som t ex bröd med finmalet mjöl och vitt ris när du svältbantade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Det är ju intressant. Åt du raffinerade kolhydrater som t ex bröd med finmalet mjöl och vitt ris när du svältbantade? Ja, när man kaloribantar äter man ju "lite av varje" fast inte fett då förstås... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2014 Share Posted May 2, 2014 Har magen kympit mer än resten av fettlagret? Näe.. om man får tro på andras utsaga så har jag kympit mest uppe och nere. Dvs kroppsformen är kvar.. (gubbformen).. troligen har det kympit lika mycket över allt.. men iomed maggen är kvar så syns det inte så mycket. Sen så är det homoner inblandat i var fett skall lagras.. tex stresshomoner styr mer fett visceralt.. för snabbare åtkomst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Näe.. om man får tro på andras utsaga så har jag kympit mest uppe och nere. Dvs kroppsformen är kvar.. (gubbformen).. troligen har det kympit lika mycket över allt.. men iomed maggen är kvar så syns det inte så mycket. Sen så är det homoner inblandat i var fett skall lagras.. tex stresshomoner styr mer fett visceralt.. för snabbare åtkomst. Jag har blivit av med min kula. Jag har inte haft en så stor men jag trodde aldrig jag skulle kunna ha vanliga jeans igen. Under många år var det endast stretchbyxor som gällde eftersom vanliga jeans klämde åt för mycket i midjan. Jag brukade skoja om det och säga att "jag ser ut som en orm som har svalt en kanin". Med hjälp av långsamma kolhydrater och motion så har jag fått tillbaka en lika smal midja som jag hade för 40 år sedan . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Jag har blivit av med min kula. Jag har inte haft en så stor men jag trodde aldrig jag skulle kunna ha vanliga jeans igen. Under många år var det endast stretchbyxor som gällde eftersom vanliga jeans klämde åt för mycket i midjan. Jag brukade skoja om det och säga att "jag ser ut som en orm som har svalt en kanin". Med hjälp av långsamma kolhydrater och motion så har jag fått tillbaka en lika smal midja som jag hade för 40 år sedan . Du verkar ha en poäng här, mkj! Mitt midjemått (det har varit mest luft, ungefär som en uppblåst hård ballong) drar sig nu inåt stadigt, dag för dag. Med hjälp av långsamma kolisar och potatismjöl, ingen särskild motion utöver trädgårdsarbete. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts