Nippe Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Sorry, ovan som jag är vid forum så lade jag in en fråga som svar på någon annans fråga. Hoppas jag inte gör fel om jag nu lägger upp det som ett eget ämne också. Vill så gärna veta om någon har ett svar. Min mor har lymfom som har spridit sig till hjärnan. Det är inte så mycket att göra åt det har jag förstått av behandlande läkare. Nu ska hon vårdas i hemmet och jag ser en chans att ge henne ketogen kost vilken hon vill pröva. Jag förstår att ingen här kan ge mig de svar jag söker men kanske någon insatt kan svara på följande; Hon får nu maxdos kortison vilket gör att kroppens celler blir insulinresistenta (blodsockret stiger) och hon får insulin för att sänka det och så att hon kan tillgodogöra sig glukoset. Nu till själva frågan. Jag har läst mig till att diabetiker med typ 1 diabetes kan hamna i ketoacidos om de äter ketogen kost, vilket är mycket farligt. Är hennes tillstånd med maxdos kortison och det därav höga blodsockret och insulinbehovet jämförbart med typ 1 diabetes? Jag tänker att om jag nu ger henne ketogen kost och hon reagerar med ketoacidos så har jag med min goda avsikt stjälpt henne. Någon som har ett svar, Doc? Jag är kanske helt ute och cyklar och det kanske är så att jag bara skall lämna åt vården att göra enligt beprövad praxis, men då klara hon sig inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Din fråga måste nog en läkare svara på. En vanlig människa vågar sig nog inte på att svara eller råda. Jag är lite i samma sits som du. Vi var LCHF:are hela familjen ända tills min fru fick cancer ( lymfom ) för några månader sen. När hon fick diagnosen gick hon tillbaka till vanlig kost igen mer eller mindre frivilligt. Hon har legat mycket på sjukhus och där är det inte lätt att få lågkolhydratkost. Hela familjen hamnar ju i kris och det är inte lätt att ta tag i saker och ting men när man läser att kh göder cancerceller så känns det inte alls bra. Att man inte använder lågkolhydratskost inom vården under kontrollerade former av cancersjuka är ju ofattbart. Nu tror jag väl egentligen inte att det är så lätt så man kan bota det med kosten men det känns som om man gör det än värre med att hålla fast vid kh rik kost. I ditt fall förstår jag att man vill gripa efter varje halmstrå. Situationen är ju fruktansvärd. I motsats till din mor så har min fru en god prognos och det är vi ju så klart glada för men det är tufft nu. Ännu tuffare hade det ju varit om vi varit i din sits. Skall bli intressant att se om Doc har någon uppfattning i ditt fall och vill ge sig på ett svar. Det är ju väldigt känsliga saker det här. Hoppas så att du kan få svar på din fråga. // Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
king Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 jag tror att ingen dr i sverige vågar ha någon åsikt i detta fall det finns alltid någon som vill anmäla den som har någon åtikt i detta fall det är nog bäst att vi hittar forskning på nätet som vi kan tipsa om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Karl E Arfos skrev i ett inlägg "att den läkare som ger sina cancerpatienter potatismos är inte seriös",,,, Det finns en handfull personer som jag litar på till 110% - Karl är en av dem och han har rejält på fötterna när han uttalar sig! Prova att söka på hans namn, det ger resultat,,,, Dessvärre förekommer det inom vården att läkare gör narr av cancerpatienter som vill ta tag i varje halmstrå de kan, troligen är det så att ketogen kost inte förmår bota alla typer av cancer och stadier men ketogen diet har väl knappast tagit livet av någon hittills? Och placeboeffekten är nog inte att försumma, tron på att något fungerar - den är märkligt stor i många andra sammanhang så varför inte? Själv ligger jag numera på runt 10 gram kolhydrater/dag - mår kanonbra på det men har lite problem med att få slut på energin - men den egentliga orsaken till mitt kostval är att så många i min omgivning gått bort eller fått sina liv reducerade av prostatacancer - det har avgjort mitt kostval,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Cancerceller kan bara gödas utav socker enligt Otto Warburg (tysk botanist) som bevisat detta 1931 då han fick Nobelpriset. Otto Warburg bevisade även att cancerceller föraktar låga syrehaltiga miljöer.. (minns inte vilket år) (Han fick även nobelpriset för denna upptäckt!) Stod i en LCHF tidning om en mirakulös tillfriskning utav högkvalitativt intag av kolloidalt silver då en person var så gott som dödlig i cancer. Kostdoktorn är nog den som kan ge dig det bästa svaret NIPPIE. Kroppen tål inte hur mycket som helst... blanda mediciner med lågkolhydrat etc och så, och det beror också på vilket stadie cancern är i.. Frågan är vad man vågar göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 "Cancerceller kan bara gödas utav socker enligt Otto Warburg (tysk botanist) som bevisat detta 1931 då han fick Nobelpriset." Gäller detta verkligen alla typer av cancer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Nej, men de flesta så vitt jag vet. Här är en artikel som man kan traggla sig igenom som handlar om socker och cancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Dr Richard Feinman har skrivit en del om cancer och ketogen kost - här och här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nippe Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Din fråga måste nog en läkare svara på. En vanlig människa vågar sig nog inte på att svara eller råda. Jag är lite i samma sits som du. Vi var LCHF:are hela familjen ända tills min fru fick cancer ( lymfom ) för några månader sen. När hon fick diagnosen gick hon tillbaka till vanlig kost igen mer eller mindre frivilligt. Hon har legat mycket på sjukhus och där är det inte lätt att få lågkolhydratkost. Hela familjen hamnar ju i kris och det är inte lätt att ta tag i saker och ting men när man läser att kh göder cancerceller så känns det inte alls bra. Att man inte använder lågkolhydratskost inom vården under kontrollerade former av cancersjuka är ju ofattbart. Nu tror jag väl egentligen inte att det är så lätt så man kan bota det med kosten men det känns som om man gör det än värre med att hålla fast vid kh rik kost. I ditt fall förstår jag att man vill gripa efter varje halmstrå. Situationen är ju fruktansvärd. I motsats till din mor så har min fru en god prognos och det är vi ju så klart glada för men det är tufft nu. Ännu tuffare hade det ju varit om vi varit i din sits. Skall bli intressant att se om Doc har någon uppfattning i ditt fall och vill ge sig på ett svar. Det är ju väldigt känsliga saker det här. Hoppas så att du kan få svar på din fråga. // Lars Tack för era svar. Jag förstår att det inte är en lätt fråga att ge ett svar på och kanske också känsligt, som du säger Lars. Jag tror inte heller att det skulle vara en mirakelkur men, som du också säger, man grabbar efter minsta halmstrå. Jag kunde tänka mig att man kanske skulle kunna hålla den i schack om man nu vågade ta risken med ketoacidosen. Jag inser att jag verkligen inte kan mycket om detta. Jag är dock övertygad om nyttan med att undvika kh för den största delen av befolkningen. Försöker själv äta så ketogent jag bara kan. /Nippe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Nu till själva frågan. Jag har läst mig till att diabetiker med typ 1 diabetes kan hamna i ketoacidos om de äter ketogen kost, vilket är mycket farligt. Är hennes tillstånd med maxdos kortison och det därav höga blodsockret och insulinbehovet jämförbart med typ 1 diabetes? Jag tänker att om jag nu ger henne ketogen kost och hon reagerar med ketoacidos så har jag med min goda avsikt stjälpt henne. Det där med ketoacidos har du fått om bakfoten: Ketos */ Ketos är ett naturligt tillstånd där kroppen till allra största delen går på fettförbränning. Hemligheten är att äta mycket lite kolhydrater och måttligt med protein. Samt att äta sig lagom mätt på fett. Okunniga förväxlar naturlig ketos med det sjukliga tillståndet ketoacidos som har helt andra orsaker (vanligen typ 1 diabetes och extrem insulinbrist). Vid detta farliga tillstånd har man runt tio gånger högre koncentration av ketoner samt skyhögt blodsocker. Naturlig ketos är däremot ofarligt och innebär stabilt välkontrollerat blodsocker och välkontrollerade blodketoner. http://www.kostdoktorn.se/kostdoktor-i-optimal-ketos/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Efter en snabbsökning på PubMed (databas för vetenskapliga artiklar), med sökorden ketogenic diet och cancer så kommer det upp en hel del råttstudier som visar på nedsatt tillväxt av tumörer om råttorna får ketogen kost. Hittade tyvärr inga studier på människor, det är väl för tidigt för det - men förhoppningsvis på gång eftersom man forskar om det på råttor! Tror inte det skulle göra någon skada att prova iallafall. Speciellt med tanke på kortisonbehandlingen som ger ökat blodglukos vilket är skadligt i sig. Skickar några styrketankar till både dig och din mor! Mvh Leg. sjuksköterska om 5 månader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts