Jump to content

Soja påverkar tydligen sköldkörteln negativt, någon som vet något om detta?

Aleks
 Share

Recommended Posts

Jag läste någonstans, kommer inte ihåg var, att sojaprodukter har en negativ inverkan på skölkdkörtelns funktion.

Eftersom jag har underproduktion och min mamma har hashimotos (vet inte om det stavas så) och eftersom problem med sköldkörteln är ärftligt och eftersom min dotter (enligt blodprover reagerar lite på soja) har vi valt att ta bort sojan ur kosten i samband med att vi tog bort mjölkproteinet då hon är allergisk mot det.

Jag har ju varit hos en mindre kompetent dietist coh läkare och inte vågat ta upp detta med sköldkörtel och soja för de hade väl fått en hjärtinfarkt efter att de skrattat åt vad jag sagt.

Därför undrar jag om någon här känner till detta. Hur är det sojan påverkar sköldkörteln negativt? Sätts sköldkörteln ur funktion eller blir hormonets funktion sämre för tillfället eller riskerar man att få mer permanenta problem?

Just när det kommer till sköldkörteln har jag sett min mamma må hemskt dåligt under många år. Hon tappade väldigt mycket hår (hade fläckvis inget hår och fick specialgjord typ tupe som hon använde i två år innan håret växte ut igen!!). Läkarna satt henne på exremt höga doser av Levaxin för att sen drastiskt minska dosen. Mamma var ett experiment kan man säga. När hon vägrade bli behandlad som ett experiment och tog bort levaxinet började håret växa ut igen. Hon måste ju ha varit feldoserad och det väldigt mycket för att kroppen skulle reagera så här!

Med denna bakggrunden förstår ni nog att det är vitkigt för mig att hålla skölkdkörteln i shack på så naturlig väg som möjligt och att ge min dotter de bästa förutsättningarna som det bara går. Som kvinna har man redan tillräckligt med hormoner i kroppen från det att puberteten slår till (minns det väl trots att det gåttmånga år... ;) )

• Like 2

Först och främst vill jag säga att det finns väldigt mycket kvasivetenskapligt och "tyckande" när det kommer till soja, speciellt inom LCHF/paleo-bloggosfären.

Det man generellt kan säga om soja är:

- Det är en dålig idé att inte amma sitt barn, och ist ge spädbarnet sojamjölksersättning.

- Man bör nog inte basera en så stor del av sin diet på soja, t ex äta processade fejkköttsprodukter flera gånger per dag.

- Soja har en rad hälsobringande egenskaper, varav den viktigaste att det verkar minska risken för bröstcancer.

I denna metastudie kan du läsa författarnas slutsatser när det kommer till soja och dess effekt på sköldkörteln.

http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/thy.2006.16.249

Det verkar som soja kan vara både positivt och negativt beroende på vilken typ av sköldkörtelsproblem (hyper eller hypo) man har. Dock verkar effekten vara relativt svag och/eller dåligt studerad, och andra saker spelar större roll (t ex brist på jod etc).

Jag tror att man ska vara försiktig med processade sojaprodukter. Traditionellt verkar mycket av sojan vara fermenterad vilket gör att nutrienterna bli mer lättillgängliga. Modern behandling not so much.

Kvaliteten spelar som vanlig störst roll. Jag matvägrar sojaolja, soja"kött" o.s.v. men har inga problem att äta miso o.s.v. om jag bli bjuden.

• Like 1

Den här genomgången av viss litteratur drar slutsatsen att det är extra viktigt för sojakonsumenter att se till att deras jodintag är tillräckligt. Soja kan öka risken för utvecklande av klinisk hypo. hos personer som har dålig s.körtel-funktion och/eller lågt jodintag.  Dock behöver vuxna hypo. inte undvika soja.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16571087

"However, hypothyroid adults need not avoid soy foods. In addition, there remains a theoretical concern based on in vitro and animal data that in individuals with compromised thyroid function and/or whose iodine intake is marginal soy foods may increase risk of developing clinical hypothyroidism. Therefore, it is important for soy food consumers to make sure their intake of iodine is adequate.

Soja innehåller Goitrogener.. det gör andra växter oxå!

http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen

Grejen är som Mikael säger.. det är sk veggijunkfood man skall undvika, de är lika dåliga som annan junkfood!

Däremot kan du göra och äta tradionellt blötlagd, sköjd och jästa sojaprodukter.. det tar bara tre veckor att åstadkomma.. såvida du inte gör Natto.. vilket går lite fortare!

http://en.wikipedia.org/wiki/Natto

Här har du en bra artikel om soja i Japanskt kök!

http://www.johnleemd.com/store/soy.html