Jump to content

Detoxa kroppen med broccoli

bullen344
 Share

Recommended Posts

Här är en video som går in lite mer djupgående/nördigt på en av anledningarna varför broccoli är en sådan supergrönsak. Det visar sig att ett naturligt förekommande växtskyddsmedel i broccolin gör att vi producerar mer leverenzymer, och därmed förstärker kroppens detoxsystem.

• Like 1

Om det gäller kokt broccoli så borde jag vara så detoxad som det går. Jag dricker dessutom upp en hel del av kokvattnet. Har dock inte märkt några positiva effekter så jag är lite skeptiskt när det gäller undergörande verkan av enskilda livsmedel.

• Like 3

Är inte broccoli en svavelrik grönsak? Alla svavelrika grönsaker är avgiftande (används bla vid radioaktiv förgiftning) tror jag. Broccoli är också en av de grönsaker som har ett ganska brett spektrum av vitaminer/mineraler, liksom grönkål.

Om det gäller kokt broccoli så borde jag vara så detoxad som det går. Jag dricker dessutom upp en hel del av kokvattnet. Har dock inte märkt några positiva effekter så jag är lite skeptiskt när det gäller undergörande verkan av enskilda livsmedel.

Dr. Gregers videos kan vara en aning reduktionistiska ibland, som det lätt blir när man fokuserar på enskilda ämnen. Lite samma grej som övertron på kosttillskott och sånt. Men som du säger är det ju bara en liten del av pusslet.

• Like 1

Är inte broccoli en svavelrik grönsak? Alla svavelrika grönsaker är avgiftande (används bla vid radioaktiv förgiftning) tror jag. Broccoli är också en av de grönsaker som har ett ganska brett spektrum av vitaminer/mineraler, liksom grönkål.

Jag tror det gäller alla sorters kål men är inte säker. När det gäller vitkål tycker jag den milda är godast men har funderat på om den skarpa innehåller mer svavel och kanske är nyttigare. Kanske är det svavelinnehållet som gör att rutten kål luktar så förfärligt. I forna tider lär det ha varit lag på att man skulle ha en kålgård om man hade mark att odla på.

Lök innehåller väl också svavel?

funderade på det där med tuggandet, om det fungerar lika bra när det mixas (älskar göra mos) eller om det är just krossandet mellan tänderna som behövs? Kanske ska börja stöta mitt broccolimos istället för att köra stavmixern :) (tycker mos är ett bra sätt att få i mig mer av ffa blomkål och broccoli, min mage verkar gilla det bättre också)

• Like 2

Troligtvis är det svavlet i broccolin, som är utrensande. Finns i grönsaker med mycket smak, t ex vitlök, lök, kål och rädisor. Men även i alger, aloe vera, kött och ägg.

Svavlet förstörs vid upphettning, så det gäller nog rå broccoli.

Många tar tillskott av MSM (organisk svavel) just förr dess avgiftande verkan. Och om man ska tro på hälften av det som står på nätet om svavel, så verkar det vara ett undermedel.

Troligtvis är det svavlet i broccolin, som är utrensande. Finns i grönsaker med mycket smak, t ex vitlök, lök, kål och rädisor. Men även i alger, aloe vera, kött och ägg.

Svavlet förstörs vid upphettning, så det gäller nog rå broccoli.

Många tar tillskott av MSM (organisk svavel) just förr dess avgiftande verkan. Och om man ska tro på hälften av det som står på nätet om svavel, så verkar det vara ett undermedel.

Svavel är ett grundämne så det kan inte förstöras. Menar du att en del följer med ångan eller hur menar du?

• Like 1

Svavel är ett grundämne så det kan inte förstöras. Menar du att en del följer med ångan eller hur menar du?

Det kan vara så att svavlet ingår i en förening som är verksam, men att den föreningen bryts upp eller förändras vid upphettning så att den förlorar sin verkan.

Om nu svavlet har någon utrensande verkan som förstörs vid upphettning.

Det kan vara så att svavlet ingår i en förening som är verksam, men att den föreningen bryts upp eller förändras vid upphettning så att den förlorar sin verkan.

Om nu svavlet har någon utrensande verkan som förstörs vid upphettning.

Jag har för mig att jag läste någonstans att man använder svavel för att binda kvicksilver när man sanerar mark och då kanske det kan föra ut kvicksilver från kroppen också.

Det var mycket text och jag hittar inte att det förstörs vid tillagning. Kan du plocka ut ett citat?

Det står under rubriken "räcker inte maten?"

Saxat: En annan faktor är att värme förstör svavlet. Obehandlad mjölk innehåller t.ex. 6 mg MSM per liter men pastöriserad mjölk innehåller nästan inget MSM alls.

Här har Mercola skrivit i ämnet: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/09/12/the-third-abundant-mineral-in-your-body-are-you-getting-enough.aspx

However, it's important to know that MSM is rapidly lost during heating, so pasteurized milk is not a good source. It contains less than 0.25 mg/kg MSM… Ditto for thoroughly cooked vegetables, and fruits and vegetables kept for a period of time. Hence, you'll want to consume most of your veggies raw as soon as possible after harvesting. If you eat a diet consisting primarily of processed and thoroughly cooked foods, you can be virtually guaranteed that you're not getting sufficient amounts of sulfur in your diet.

Det står under rubriken "räcker inte maten?"

Saxat: En annan faktor är att värme förstör svavlet. Obehandlad mjölk innehåller t.ex. 6 mg MSM per liter men pastöriserad mjölk innehåller nästan inget MSM alls.

Här har Mercola skrivit i ämnet: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/09/12/the-third-abundant-mineral-in-your-body-are-you-getting-enough.aspx

However, it's important to know that MSM is rapidly lost during heating, so pasteurized milk is not a good source. It contains less than 0.25 mg/kg MSM… Ditto for thoroughly cooked vegetables, and fruits and vegetables kept for a period of time. Hence, you'll want to consume most of your veggies raw as soon as possible after harvesting. If you eat a diet consisting primarily of processed and thoroughly cooked foods, you can be virtually guaranteed that you're not getting sufficient amounts of sulfur in your diet.

MSM är en svavelförening men själva svavlet borde ju finnas kvar. Menar dom att svavlet inte har någon verkan när det inte är i form av MSM?

Menar dom att allt svavel i kål och lök också är i form av MSM?

Jag köpte en burk MSM för några år sedan men sedan läste jag att det är försurande och eftersom jag har haft trassel med kalciumomsättningen så vågade jag inte prova. Kål och lök har jag dock inga problem med.

Jag uppfattar det som så, att MSM förstörs av upphettning. Och att det är den formen av svavel som finns i broccoli och andra vegetabilier. Men jag kan mycket väl ha läst galet. Ögnade igenom det rätt snabbt iom att broccolin kom på tapeten.

Angående den försurande verkan, så står på många ställen att man ska ta MSM tillsammans med citron, nyponpulver eller något annat c-vitaminrikt. Både citron och nypon ät ju starkt basiska i kroppen, så då kanske de och det försurande MSMet tar ut varandra?