Jump to content

Varför ingår inte växter av familjen Solanaceae i Paleo?

lordmetroid
 Share

Recommended Posts

Hur det är med paleo vet jag inte men som LCHFare är de väl OK. En del har problem med att tomat och paprika innehåller för mycket kolhydrater och triggar sockersug. Sen finns det en del som undviker nattskatteväxter pga autoimmuna sjukdomar.... Giftet i dem kan stöka till det.

Är det för nytillkomna växter för renlärig paleo?

Paprika, Chili, Jalapeño, Äggplanta, Tomater med mera är ju alla så himla goda med sin egen alldeles egna smaker. Kan de verkligen vara dåliga växter att äta?

Staffan Lindeberg har ju till och med potatis i det paleokoncept han utgår ifrån. Det verkar ha blivit med Paleo som med LCHF att folk har börjat sätta ihop sina egna varianter och till slut vet man inte vad det ena och det andra egentligen står för.

• Like 1

Nu är jag ingen paleoexpert, men det finns som tur är sådana att tillgå på nätet, tex Robb Wolf! Läs gärna hans roliga inlägg här:

http://robbwolf.com/2012/10/24/shades-paleo/

Nattskatteväxter ingår enl honom i vanlig paleo, men inte i paleo med AIP, AutoImmun Protocol, då de anses vara dåliga för folk med autoimmuna sjukdomar.

Det finns många varianter av paleo, skriver Wolff, tom lacto-paleo, alltså paleo MED mejeriprodukter.

Edit: Det är Amy Kubal som har skrivit inlägget på Robbs sida. Rätt ska vara rätt...

• Like 4

Aldrig hört att de inte skulle ingå i paleo.
En anledning till att jag föredrar paleo framför lchf till exempel är att man äter mer färska grönsaker, nåt jag saknade mkt när jag åt mer lchf-ish. :)

Honung: Det där är verkligen en bra artikel. :D

Tror många går lite emellan olika shades under långa perioder.
Men, men... äta rent och det man känner att kroppen klarar av, det är ju liksom grejen i slutändan...

• Like 3

Enligt en strikt definition av stenålderskost/paleo ingår de inte, eftersom de evolverade i Amerika. Därför fanns de inte i Afrika under vår evolution där. De innehåller ämnen som sägs kunna bidra till läckande tarm. Men som så mycket annat är det inte svart eller vitt, så det blir upp till var och en att bedöma om man ska låta dem ingå. De är rika på nyttiga näringsämnen, så har man inga autoimmuna eller magproblem så borde de vara ok. Jag äter gärna tomat, paprika och aubergine. Inte minst gul paprika som är så rik på C-vitamin.

• Like 2