Pingvin Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Har just börjat ätit Metoprolol mot högt blodtryck. Noterade att jag blev väldigt yrslig med mera och kissade knappt i närheten än innan. Kom på att preparatet bollar om med vätskebalansen i kroppen så att blodet får mindre vätska och koncetrationen av insulin ökar i blodet. Hittade en studie om 20 000 personer ( http://diabetesupdate.blogspot.se/2008/09/beta-blockers-worsen-blood-sugar-may.html ) som visar på att de som äter detta har 34% högre risk utveckla diabetes typ2. "Hypertensive patients allocated to amlodipine and perindopril were found 34% less likely to develop NOD [Type 2] compared with those allocated to the β-blocker/diuretic combination." Så när jag läste en annan bipacksedel noterar jag detta för Metoprolol GEA Retard: Diabetespatienter som använder insulin kan få ökad eller utdragen hypoglykemi (lågt blodsocker). Effekten av sulfonylureapreparat (t.ex. glimepirid och glibenklamid) kan också motverkas. Dosen av diabetesläkemedel i tablettform måste eventuellt justeras. Ja vad händer när preparatet kommer i kroppen? Jo blodet får "mer" insulin koncentrerat. Som ovan. Därför kan diabetespatienter få väldigt lågt blodsocker. Men det är en signal om följande också. Vi vet att insulin får kroppen sluta bränna blodfetter och lagrar undan fett, orsaka högt dåligt kolesterol. Längre ned kommer då detta: Förutom ovan angivna biverkningar har ändringar i blodfetterna (ökning av triglycerider, minskning av HDL-kolesterol) rapporterats efter att Metoprolol GEA Retard beviljats godkännande för försäljning. Förekomstfrekvensen för dessa biverkningar är okänd p.g.a. rapporteringssättet. De kanske skulle berättat det innan de gav mig detta, när jag dessutom förklarade att jag äter enligt LCHF och vad det innebär! Där har vi ÅTERIGEN stark indikation på vad som gör att blodfetterna ökar och det goda kolesterolet minskar under högt blodsocker, eller snarare högt insulin! Har dessutom haft tryck över bröstet, yrsel, dunkande puls i magen, ont i tarmarna, ordentliga humörsvängningar och superirriterad (något som beskrivs som symptom vid lågt blodsocker..) , ofta efter 3-4 timmar efter intag. 4-5 timmar efter den tiden händer något som verkar liknas vid panikångest och blir ordentligt yrslig och illamående. Praktiserar en form av KBT terapi på mig själv och går och går ett antal varv runt huset och det har släppt verkar det då efter 20-30 minuter. Dessutom har min magkatarr sveda börjat komma tillbaka, trots att jag inte börjat äta några mer snabba kolhydrater, eller mer än 5% av övriga kolhydrater! Har samtal bokat med läkaren som förhoppningsvis ringer nu innan 9 som de sagt de denne skulle göra. Men vad finns det för andra preparat mot högt blodtryck? Någon som känner igen detta och vet andra som inte är beta blockerare som fungerat fint efter byte (alla är olika, men måste försöka med alternativ som inte har dessa biverkningar, exempelvis sådana som vidgar blodkärlen istället).Det var illa innan, men nu känner man sig maktlös och ännu mindre aktiv under detta preparat. Usch, vilket skräp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laila Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej Håller just på med att prova ut något blodtryckssänkande som fungerar. Har haft förhöjt blodtryck i många år, och bytt mediciner flera gånger. För 1 1/2 år fick jag en stroke, och sen fick jag diagnosen förmaksflimmer, därefter ytterligare en TIA. Äter Waran. För några månader sedan fick jag problem med flimmret, och äter nu Cordarone, då började blodtrycket bråka, steg, en hel del sen har jag provat olika lösningar. Mitt problem är att jag bor i Portugal och man vet definivt inte vad LCHF är, min hjärtläkare anser i princip att jag lever farligt. Jag vägrar naturligtvis att ta statiner. Har högt totalt kolesterolvärde, men enligt kostdoktorn rätt förhållande mellan LDL HDL och triglycerider. Min "husläkare" höll med om att ta prov och testa APO-kvoten får resultat nästa vecka. Just nu har jag på egen inrådan begärt att få testa den tablett jag ätit innan jag fick min stroke vilket är Enalapril Comp 20mg/12.5mg, jag äter också en kalciumantagonist, nu för första gången på flera månader mår jag väldigt bra, inga bröstsmärtor, inga obehagskänslor, inga svimmningskänslor. Blodtrycket är ner rejält, lite högre på morgonen, men efter jag tagit tabletterna så ner till godkänt. Kanske jag kan sluta med kalciumantagonisten (Lercanidipina) får se vad läkaren tycker. Anledningen till att jag fick lov att sluta med Enalapril Comp var för att vid min TIA så ansåg man att jag hade lite dåliga njurvärden. Får lov att kolla det framöver. Hoppas du blir bättre och hittar en blodtrycksmedicin som fungerar för dig, det finns ju många alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Efter att berättat dessa saker för läkaren som ringde och som vanligt var väldigt stressad att hinna med alla samtal på morgonen (det finns mycket utrymme för allvarliga misstag att inte ha tid lyssna på patienter ordentligt) så skulle jag nu sluta med Metoprolol. Jag ifrågasatte dock om det verkligen skulle ske direkt då läkemedelsupplysningen och metoprolol.se påpekar att man aldrig ska sluta ta preparatet direkt, utan alltid trappa ner, eftersom det kan utlösa hjärtattack. Även om jag bara ätit i 3 veckor så anser jag det är dumt att chansa. Läkaren ansåg då att det egentligen handlar om de som haft hjärtattack och ätit betydligt större doser. Men tyckte då att jag får äta halv dos 10 dagar och sedan halva av denna i några dagar och sedan 5 dagar uppehåll och skrev således ut Metoprolol ratiopharm 25mg 30 tabletter. Därefter ska jag börja ta Enalapril Sandoz 10mg, dvs ACE-hämmare, istället. Hoppas inte att man får allt för mycket biverkningar. Man KAN tydligen få torrhosta i början av det, men det kan jag leva med jämfört med den här vindstilla tillståndet som råder i bröstet trots att man gör saker som man borde bli andfådd av. Kul att Annika Dahlqvist tyckte att det här var ett intressant inlägg att lyfta fram också http://annikadahlqvist.com/2013/01/08/vilka-blodtrycksmediciner-ar-bast/ Tack för tipsen, Annika! Känns som man har ett alternativ som är tryggt för blodtrycket i alla fall även om jag inte har speciellt högt. Troligen hade jag haft ännu högre blodtryck om jag inte börjat med LCHF och gått ner i vikt och kroppsmått som jag gjort under ett år. Sedan är det ju också så att min far även har högt blodtryck och jag lider trots allt av panikångest och stressjukdomar. Vore märkligt om det inte tog ut sin rätt i någon form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Man KAN tydligen få torrhosta i början av det, men det kan jag leva med jämfört med den här vindstilla tillståndet som råder i bröstet trots att man gör saker som man borde bli andfådd av. Jag tycker inte att du ska leva med torrhosta! Det gjorde jag i ett halvår innan jag fattade att det berodde på medicinen. Det är farligt för kroppen att hosta för länge. Det finns tydligen en nyare och dyrare variant av medicin med samma verkan förutom att man inte hostar av den. Den substansen heter Kandesartan (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971010000046&DocTypeID=7). Läkarna vill gärna prova om det fungerar med den billiga varianten först innan de skriver ut den dyrare. Börjar du hosta - be att få byta ganska omgående! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Samma här.. en fyra månaders hosta innan jag läste bipackssedeln om biverkningar. Tabletterna byttes genast mot Amlodipin. För närvarande har jag slutat äta även Amlopidin, eftersom mitt blodtryck verkar ha normaliserats tack vara LCHF och stor viktnedgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Jag tycker inte att du ska leva med torrhosta! Det gjorde jag i ett halvår innan jag fattade att det berodde på medicinen. Det är farligt för kroppen att hosta för länge. Det finns tydligen en nyare och dyrare variant av medicin med samma verkan förutom att man inte hostar av den. Den substansen heter Kandesartan (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971010000046&DocTypeID=7). Läkarna vill gärna prova om det fungerar med den billiga varianten först innan de skriver ut den dyrare. Börjar du hosta - be att få byta ganska omgående! Tack för tipset! Tänkte mest om det var övergående i början. Skulle det vara hela tiden hädanefter är det inte okej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Förresten. Jag läste någonstans om att något som är blodtryckssänkande är om man ser till att man är jordad. Tydligen laddas kroppen genom jordningen som i sig gör att densiteten i blodet minskar och således minskar också volymen och blodtrycket minskar. Det är alltså bra om man har skor eller annat som inte isolerar kroppen från jordningen. Låter som att barfota och liknande är en bra idé (tänker mig barfota på grön mysig gräsmatta i sommar och sol) Kan ju vara värt bli ett med gräsmattan. I värsta fall blir man biten av en fästing Why Walking Barefoot Might Be an Essential Element of Good Health http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/09/20/barefoot-on-electron-deficiency.aspx?e_cid=20120920_DNL_art_1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts