Peter B Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Snart går ansökningstiden ut för höstens högskolekurser. Har ni något bra tips på nätbaserade kurser? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Här hittar du ett gäng: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=distans Jag har gått flera distanskurser. Umeå universitet är super! Har läst bildredigering och webdesign där. Högskolan Dalarna... tja... Läste kommunikation och e-lärande. Intressant och givande kurs i sig, men själva e-lärandeupplägget lämnade mycket i övrigt att önska, ironiskt nog. Har inte fått de sista poängen, troligtvis för att jag i mitt slutarbete gick igenom - med utgångspunkt från det vi lärt oss - kursens upplägg och kom med kritik och förslag till förbättringar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Här hittar du ett gäng: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=distans Jag har gått flera distanskurser. Umeå universitet är super! Har läst bildredigering och webdesign där. Högskolan Dalarna... tja... Läste kommunikation och e-lärande. Intressant och givande kurs i sig, men själva e-lärandeupplägget lämnade mycket i övrigt att önska, ironiskt nog. Har inte fått de sista poängen, troligtvis för att jag i mitt slutarbete gick igenom - med utgångspunkt från det vi lärt oss - kursens upplägg och kom med kritik och förslag till förbättringar Tack ...jag kanske skulle ha tillagt att de gärna får vara inom "hälso"-området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Det är lätt att söka fram kurser på antagning.se. Fyll i valfritt ord, t ex "hälsa" eller "biokemi". Man kan fylla i tid (100, 50, 25 %) distansutbildning med eller utan sammankomst. Jag läste sociologi vid Mittuniversitet och avråder från detta. Dåligt upplägg, dåligt system med läroplattformen med oändliga undermenyer, svårt att hitta, lätt att missförstå. Lärarna flyttade inlämningsdatum bakåt i tiden utan att kommunicera detta tydligt. Jag upplevde att om man i någon mån gav uttryck för sina egna åsikter så ogillades detta starkt av lärarna. Jag kan verkligen inte rekommendera Mittuniversitetet, tvärtom. Mina kommentarer i kursutvärderingen landade på ca 3 A4-sidor. Jag väljer nu mellan Linnéuniversitetet och Uppsala universitet (distanskurser). Någon som har erfarenheter att läsa vid dessa lärosäten på distans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Jag läser kurs på Kristianstads högskola (nätbaserade) och tycker att det fungerar bra...fast jag blir ju aldrig klar...hinner inte riktigt med att plugga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Jag läser kurs på Kristianstads högskola (nätbaserade) och tycker att det fungerar bra...fast jag blir ju aldrig klar...hinner inte riktigt med att plugga Läser du möjligen evolutionär medicin 7,5 hp? Jag har sökt in på en 7,5 hp nybörjarkurs i danska - har möjligen med kost&hälsa att göra för jag kommer kunna propagera bättre mot rågbröd och annan mjölmat bland kollegerna i Köpenhamn 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Tack ...jag kanske skulle ha tillagt att de gärna får vara inom "hälso"-området. Ok :-) Hittar du några såna får du gärna hojta till! Har letat själv för ett tag sen, hittade inget av intresse inom hälsoområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Läser du möjligen evolutionär medicin 7,5 hp? Jag har sökt in på en 7,5 hp nybörjarkurs i danska - har möjligen med kost&hälsa att göra för jag kommer kunna propagera bättre mot rågbröd och annan mjölmat bland kollegerna i Köpenhamn Ja jag läste Evolutionär medicin förra terminen (efter ha läst din rekommendation). Men har projektarbetet kvar.... Länk till kursen: http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BI429K Den här terminen läser jag Näringslära 7,5 hp vi får se hur tentorna gick...om jag klarade dem återstår en rapport om egen kostregistrering som genomfördes på kostdata.se...jag kommer nog få problem att motivera min kosthållning Länk till kursen: http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=MN103G Lycka till med danskan, men det trodde jag redan att du pratade. Nu anmälde jag mig till dessa så får jag se vilken jag väljer sen...(om det inte trillar in något bättre förslag här) 1. Kropp: Introduktion, näring och medicin 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BM510F 2. Näringsfysiologi 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=NM111G 3 Kropp: Hälsa, sjukdomar och läkemedel 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BM530F 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Ja jag läste Evolutionär medicin förra terminen (efter ha läst din rekommendation)...men har projektarbetet kvar. Den här terminen läser jag Näringslära 7,5 hp vi får se hur tentorna gick...om jag klarade dem återstår en rapport om egen kostregistrering som genomfördes på kostdata.se...jag kommer nog få problem att motivera min kosthållning Lycka till med danskan, men det trodde jag redan att du pratade. Nu anmälde jag mig till dessa så får jag se vilken jag väljer sen...(om det inte trillar in något bättre förslag här) 1. Kropp: Introduktion, näring och medicin 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende 2. Näringsfysiologi 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende 3 Kropp: Hälsa, sjukdomar och läkemedel 7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende Skulle du kunna lägga in länkar till dom 4 kurser du nämner? Det vore snällt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Skulle du kunna lägga in länkar till dom 4 kurser du nämner? Det vore snällt. Men...jag har ju gjort det. Tänkte att jag kunde tipsa om att den här kursen också finns : Matallergi och intolerans 7,5 högskolepoäng, Grundnivå http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=NM121G&view=Overview Man ska vara medveten om att alla kurser på högskolan följer vad SLV säger till punkt och pricka...men jag tror samtidigt att det är ett bra sätt att få en baskunskap som man kan ha användning av även om man tänker kritiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Men...jag har ju gjort det. Tänkte att jag kunde tipsa om att den här kursen också finns : Matallergi och intolerans 7,5 högskolepoäng, Grundnivå http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=NM121G&view=Overview Man ska vara medveten om att alla kurser på högskolan följer vad SLV säger till punkt och pricka...men jag tror samtidigt att det är ett bra sätt att få en baskunskap som man kan ha användning av även om man tänker kritiskt. Aha, tack det såg inte jag men den du läser nu ser jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Aha, tack det såg inte jag men den du läser nu ser jag inte. Men jag har ju gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Tycker att det här inlägget har havererat...det var ju jag som skulle få tips...inte ni andra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Jag väljer nu mellan Linnéuniversitetet och Uppsala universitet (distanskurser). Någon som har erfarenheter att läsa vid dessa lärosäten på distans? Jag har läst 3,5 år heltid på distans på linneuniversitetet och är nöjd. Givetvis påverkas upplägget av hur itkunniga och engagerade lärarn är, men det kommer man aldrig undan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 @ Angua Får man fråga vad du läste på Linnéuniversitetet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Skog och trä så började jag med naturupplevelseguidning i höstas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 Det låter kul! Blir man Skogsmulle när man är klar?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts