Radex Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Hej Första gångs skrivare långtids läsare Jag har kört LCHF ett tag nu och i natt kom hostan. Jag har en bra hostmedicin "Cocillana-Efyfin". Läste lite snabbt på Fass och konstaterar att det är 680 mg sackaros i 1 ml medicin. Det blir vid max dos 6.8 g socker Finns det någon annan lika bra hostmedicin utan socker ? /Johnny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Cocillana är jättebra och det är väl inte precis så att du hinkar i dej massvis av den under en längre tid? Om du inte har jätteproblem med att socker stökar till det massor så kan du lugnt ta lite till natten så du får sova.. Det finns ingen anledning att sila mygg... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Brygg te på timjan! Hjälper bra mot hosta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Se upp med cochillana om du äter LCHF - inte för sockrets skull, men den kan orsaka lite knas med lever och galla, vilket kan ge magont och fettdiarre... (egen erfarenhet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Du skriver som att det finns ett samband mellan LCHF och hosta, kan du i så fall utveckla det. I mitt fall ledde LCHF till glutenfrihet och i och med det så blev jag av med mina ständigt återkommande infektioner i de övre luftvägarna för vilka jag genom livet druckit mycket hostmedicin och puffat många tuber kortison mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Coccilana är nog den mest verksamma hostmedicinen som finns, kanske du ska ta halv dos, brukar räcka gott. Man kan tyvärr bli bakis och och få lite kramp i gallgångarna av den, på grund av den ganska stora dosen Morfin som är den verksamma substansen i den här hostmedicinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Vid viss hosta är Cocillana-Etyfin det enda som hjälper. Jag kan konsumera stora mängder efter influensa, när rethostan är konstant och jag inte kan sova alls. Tyvärr har den biverkningar. Förstoppning, sömnproblem, klåda och nämde jag förstoppning? Hur man reagerar är ju individuellt, men den håller hostan under kontroll, i alla fall med mild överdosering i mitt fall. Annars tycker jag Symbicort och Oxis inhalatorer funkar för det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts