Jump to content

Cocillana-Etyfin

Radex
 Share

Recommended Posts

Hej

Första gångs skrivare långtids läsare :)

Jag har kört LCHF ett tag nu och i natt kom hostan. Jag har en bra hostmedicin "Cocillana-Efyfin".

Läste lite snabbt på Fass och konstaterar att det är 680 mg sackaros i 1 ml medicin.

Det blir vid max dos 6.8 g socker

Finns det någon annan lika bra hostmedicin utan socker ?

/Johnny

Cocillana är jättebra och det är väl inte precis så att du hinkar i dej massvis av den under en längre tid?

Om du inte har jätteproblem med att socker stökar till det massor så kan du lugnt ta lite till natten så du får sova..

Det finns ingen anledning att sila mygg...

• Like 4

Du skriver som att det finns ett samband mellan LCHF och hosta, kan du i så fall utveckla det. I mitt fall ledde LCHF till glutenfrihet och i och med det så blev jag av med mina ständigt återkommande infektioner i de övre luftvägarna för vilka jag genom livet druckit mycket hostmedicin och puffat många tuber kortison mm.

Coccilana är nog den mest verksamma hostmedicinen som finns, kanske du ska ta halv dos, brukar räcka gott. Man kan tyvärr bli bakis och och få lite kramp i gallgångarna av den, på grund av den ganska stora dosen Morfin som är den verksamma substansen i den här hostmedicinen.

Vid viss hosta är Cocillana-Etyfin det enda som hjälper. Jag kan konsumera stora mängder efter influensa, när rethostan är konstant och jag inte kan sova alls.

Tyvärr har den biverkningar. Förstoppning, sömnproblem, klåda och nämde jag förstoppning?

Hur man reagerar är ju individuellt, men den håller hostan under kontroll, i alla fall med mild överdosering i mitt fall.

Annars tycker jag Symbicort och Oxis inhalatorer funkar för det mesta.