Jump to content

Det här med ketoner och ketondrift, kan nån förklara?


Totto
 Share

Recommended Posts

Jag köpte urinstickor härförleden. De testar ketoner och socker. Sockret är negativt förstås, eftersom jag håller mitt blodsocker normalt, och ketonerna är på "moderate" eller 4.

 

Är det meningen att man ska kissa ut dem? Ska de inte hellre göra sitt jobb i kroppen?

 

Är ketonkissande en övergågnsfas, och hur lång är den?

 

Om det handlar om en övergångsfas på säg tre månader, hur märker jag när den fasen är över i så fall?

 

Och vad är egentligen ketondrift, långsiktigt?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är rätt enkelt.. tills jag förklarat!  :wacko:

 

Nämen enklast förklarat.. ketonkroppar uppkommer när du äter mindre kolhydrater än kroppens omedelbara behov!

 

Behovet av glukos varierar.. men det finns alltid ett lägsta konstanta behov.. någon har gissat/tänkt till och kommit fram till att det landar på omkring 50 gram om dagen!

 

Sen så.. hur ser det ut rent biokemiskt.. jo när du ätit våldigt lite kolisar några veckor.. så är ditt lagrade glykogen på låga nivåer.. du tillför mindre än behovet.. då sjunker insulin.. och ökar glukagon.

 

Lägre halter av insulin gör att mer fett frigörs i fettväven via lipolys.. de bildar då sk FFA.. som strömmar ut i blodet.. när halten FFA stiger och glukos sjunker bryts FFA bara ner till hälften och går vidare och omvandlas till ketonkroppar.. hade halten glukos varit större hade de bildat triglycerider och gått tillbaka till fettväven.

 

Hur som helst.. levern har nästan inga ensymer för att omvandla ketonkroppar till ATP.. sk Ketolysiska ensymer.. så de strömmar ut i blodet och kan användas av andra celler.. med mer esymer för ketolys.. främst hjärnan och hjärtat!

 

Du kommer alltid att kissa ut lite ketonkroppar.. det e lika med det mesta som går genom njuren.. däremot så kommer dels ketolysiska ensymer att uppgraderas men.. framförallt kommer ensymer och transportensymer att öka och du kommer att få en ökad fettoxidation utan att gå via ketolys.

 

Dricker du mer vatten så blir halten ketonkroppar mindre i urin.

 

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att jag har diabetes och redan för låga nivåer insulin (insulinresistens är inte problemet, men insulinbrist i mitt fall). Å andra sidan är jag ju piggare än på decennier. Men pinkar ut rätt mycket ketoner efter snart två månader på väldigt strikt LCHF med undantag av söndagar.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tala om att det går över, dvs du blir tvungen att köpa en blodketonmätare så småningom.. om du vill hålla koll på själva ketonerna!

 

Jag tror nog du har insulin nog för en ketogen diet?

 

Iomed att ketolysiska ensymer ökar.. likaså karnitinensymer så kommer behovet av ketonkroppar att minska.. iomed att allt mer fett går direkt till betaoxidation.. och att det är främst dina muskler som kommer att använda detta!

 

Däremot så kan inte hjärnan och röda blodkroppar använda fett.. hjärnan kommer/kan så småningom kunna ta så mycket som 70% av sin energi som ketonkroppar.. röda blodkroppar och resten av hjärnan kommer alltid att använda glukos.. där har du de 50 grammen.

 

Och kroppen strävar efter homeostas.. dvs att ha en jämn nivå av insulin.. troligen räcker din förmåga för detta?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det klarnar långsamt för mig dock. Du menar väl ändå inte att jag behöver äta 50 gram kolhydrater per dag väl? Det fixar jag inte blodglucosmässigt, efterom jag strävar efter och når helt normala blodsockernivåer på strikt LCHF, ligger på 15-30 gram kolhydrater just nu. Omedicinerad.

 

Och hur lång tid kan det tänkas ta innan nivån av urinketoner går ner?

 

Och vad innebär det för allmänt välmående och energi? Fysiskt, psykiskt och mentalt?

 

När det blir lägre nivåer ketoner på pisstickorna kommer jag att vara nöjd, nån blodglukosmätare tänker jag inte skaffa däremot.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det klarnar långsamt för mig dock. Du menar väl ändå inte att jag behöver äta 50 gram kolhydrater per dag väl? Det fixar jag inte blodglucosmässigt, efterom jag strävar efter och når helt normala blodsockernivåer på strikt LCHF, ligger på 15-30 gram kolhydrater just nu. Omedicinerad.

 

Och hur lång tid kan det tänkas ta innan nivån av urinketoner går ner?

 

Och vad innebär det för allmänt välmående och energi? Fysiskt, psykiskt och mentalt?

 

När det blir lägre nivåer ketoner på pisstickorna kommer jag att vara nöjd, nån blodglukosmätare tänker jag inte skaffa däremot.

Du får i dig mellan 1-3% glykogen i köttet/fisken/fågel/ägg du äter oxå!

 

Inuiter som i stort sett lever på animalisk föda har knappt några mätbara ketonnivåer.. de äter/åt rätt mycket kött och fick i sig mellan 40-50 gram glukos bara från det!

 

Del så har de en bra reglering av ketos.. sen så iomed deras höga proteinintag så sköter glukoneogens resten!

 

Däremot.. om du nu har MODY.. protein kräver alltid insulin!

 

Urinketoner är mest intressant att mäta i omställningsfasen.. sen säger det mer med blodketoner.. iomed att så mycket överskott inte produceras och kissas ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack igen Zepp för klar göranden.

 

Det är lite oroande att ha så höga urinketoner så länge, även om jag mår väldigt bra. Jag skulle hellre se att de stannade i kroppen och gjorde nytta.

 

Jag vet inte om jag har MODY, men jag vet att det rör sig om en starkt ärftlig typ av diabetes och jag har inget metabolt syndrom och ingen insulinresistens, men jag har en blodsockermätare så ser till att hålla mitt blodsocker på normala nivåer.

 

När kan man vänta sig att urinketonerna går ner och det hela stabiliseras?

Link to comment
Share on other sites

Först så ökar ketolysen i hjärnan och hjärtat.. det brukar vara klart inom 4 veckor.

 

Sen i begynnelsen så tar musklerna hand om en hel del.. de har och kommer alldrig ha så mycket ketolysensymer.. men tack vare sin stora andel av din kroppsmassa så tar de ansenliga mängder ändå.

 

Så småningom, det tar längre tid.. några månader till ett år så kommer musklerna att använda mer fett direkt i betaoxidation i stället för ketonkroppar.

 

Ketonkroppar ersätter med andra ord glukos.. och kommer att göra detta i musklerna till de kan använda större del betaoxidation direkt utan att gå via ketos.

 

En annan grej är att fettoxidation kräver syre.. så din syreupptagningsförmåga behöver oxå öka!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så oavsett att jag har en vilopuls på 56 behöver jag öka min syreupptagningsförmåga? Jag är ständigt i rörelse, ofta ganska tungt arbete, men du menar att jag behöver göra mer för att kunna använda ketonerna på ett effektivt sätt?

 

Och inom ett år ska kroppen ha ställt om sig till ketondrift? Ska det verkligen behöva ta 12 månader? Jag var ju verkligen inte på någon HCLF-kost innan diagnos.

 

Kan kön och ålder ha med det hela att göra?

Link to comment
Share on other sites

Först så ökar ketolysen i hjärnan och hjärtat.. det brukar vara klart inom 4 veckor.

 

Sen i begynnelsen så tar musklerna hand om en hel del.. de har och kommer alldrig ha så mycket ketolysensymer.. men tack vare sin stora andel av din kroppsmassa så tar de ansenliga mängder ändå.

 

Så småningom, det tar längre tid.. några månader till ett år så kommer musklerna att använda mer fett direkt i betaoxidation i stället för ketonkroppar.

 

Ketonkroppar ersätter med andra ord glukos.. och kommer att göra detta i musklerna till de kan använda större del betaoxidation direkt utan att gå via ketos.

 

En annan grej är att fettoxidation kräver syre.. så din syreupptagningsförmåga behöver oxå öka!

 

Så vad du säger är att det Andreas skrivit om optimal ketos i princip är felaktigt även om man mäter blodketoner (förutom några månader i början)? Jag har för mig att det finns en del "ketosmätande" människor som hållit på med det ganska länge?

Link to comment
Share on other sites

Så oavsett att jag har en vilopuls på 56 behöver jag öka min syreupptagningsförmåga? Jag är ständigt i rörelse, ofta ganska tungt arbete, men du menar att jag behöver göra mer för att kunna använda ketonerna på ett effektivt sätt?

 

Och inom ett år ska kroppen ha ställt om sig till ketondrift? Ska det verkligen behöva ta 12 månader? Jag var ju verkligen inte på någon HCLF-kost innan diagnos.

 

Kan kön och ålder ha med det hela att göra?

Då tror jag vi kan anta att du redan har en hyfsad syreupptagningsförmåga?

 

Näe.. det behöver inte ta 12 månader.. speciellt inte som du antagligen genom ditt arbete redan har hyfsad fettoxidation i musklerna.

 

Kön och ålder spelar väl alltid in.. kvinnor har som regel mindre mängd muskler och ålder gör ju knappast att vi blir piggare och starkare?

 

Fast det e nog samma sak här.. iomed din livstil så är du nog i bättre form än flertalet stadsbor?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så vad du säger är att det Andreas skrivit om optimal ketos i princip är felaktigt även om man mäter blodketoner (förutom några månader i början)? Jag har för mig att det finns en del "ketosmätande" människor som hållit på med det ganska länge?

Optimal ketos handlar om vilket område som är optimalt att ligga inom.. inget annat!

 

1-3 lär vara det området?

 

Det under är risk för att man äter för mycket kolisar/för lite fett.. över ger inga fördelar och handlar som regel om svältketos eller post excersise ketos!

 

Det är altså en praxis som man kommit fram till vid studier.. där man satt folk på ketogen diet.. sådant vara sällan mer än några månader!

 

Och det e en av förklaringarna till varför ketos minskar på högt proteinintag.. mer glykogen från kött samt mer glukoneogenes.. det behöver inte vara sämre för det.

 

Däremot är det lite onödigt med för mycket kött.. och dyrt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...