Jump to content

Gå upp i vikt med grönsaker


Limp
 Share

Recommended Posts

Jag har aldrig i mitt liv tidigare... varken under kolhydratätandet eller sedan starten med lågkolhydratkost, ätit så mycket grönsaker som nu. Det är också första gången under de senaste 2 åren jag går upp i vikt. Både proteinerna har minskat liksom fettet, men det gröna har ökat rejält. Mitt ätande just nu kan beskrivas vara något mellan strikt och liberal LCHF.

 

Ja... 4 kg upp sedan starten med grönsakerna. Frågan är vad som händer i kroppen egentligen ? För att stilla mitt hunger behöver jag äta 500-600 gram grönsaker och man börjar undra om det är orsaken till viktuppgång eller binder kroppen vätska av någon anledning ? ... av vilken i så fall ? Jag har inte ökat saltet något, snarare tvärtom !

 

Verkar nästan som att grönsaksätandet är inget för mig. Fortsätter vikten gå upp ytterligare, får jag väl återgå till fläsket igen...  

 

Någon som varit med om liknande ?

Link to comment
Share on other sites

Japp, samma för mig och jag har också fått höra att det är "omöjligt"! Jag äter oftast(eller åt) tillagde grönsaker, i form av gratänger och grytor och kokta och stekta osv, kan det påverka upptaget på något sätt? Eller kanske blir det för stora portioner när man äter kött/fisk plus tillagade grönsaker och kanske en sallad till? Efter att ha striktat till det så att jag bara äter en grönsak som tillbehör per måltid så fungerar det bra. Har dessutom valt att inte tillaga dom med andra ingredienser, dvs inga gratänger eller grytor utan bara ugnsstekt, kokt eller stekt. Förutom det har jag valt ut dom grönsaker som jag tycker funkar bäst och som dessutom är så goda och användbara, broccoli, blomkål, vitkål och avocado.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig i mitt liv tidigare... varken under kolhydratätandet eller sedan starten med lågkolhydratkost, ätit så mycket grönsaker som nu. Det är också första gången under de senaste 2 åren jag går upp i vikt. Både proteinerna har minskat liksom fettet, men det gröna har ökat rejält. Mitt ätande just nu kan beskrivas vara något mellan strikt och liberal LCHF.

 

Ja... 4 kg upp sedan starten med grönsakerna. Frågan är vad som händer i kroppen egentligen ? För att stilla mitt hunger behöver jag äta 500-600 gram grönsaker och man börjar undra om det är orsaken till viktuppgång eller binder kroppen vätska av någon anledning ? ... av vilken i så fall ? Jag har inte ökat saltet något, snarare tvärtom !

 

Verkar nästan som att grönsaksätandet är inget för mig. Fortsätter vikten gå upp ytterligare, får jag väl återgå till fläsket igen...  

 

Någon som varit med om liknande ?

 

Har du räknat ut hur mycket kcal fett du har minskat med och hur mycket kcal grönsaker du har ökat med? När det gäller protein så kan man nog inte räkna med hela energiinnehållet.

 

Hur många gånger per dag äter du?

 

Vilken sorts grönsaker?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde litet kontrollberäkningar i samband med att jag blodsockertestade mig förra veckan och kalorierna från mina måltider inkl. grönsakerna kan vara litet i högsta laget. Men jag har tidigare ätit en hel del överstora, dock grönsaklösa måltider utan och gå upp i vikt. Så enda förklaringen jag kan komma på, är att även små mängder kolhydrater i mitt fall får kroppen att samla på sig fett. Kanske det är priset jag får betela för ett livslångt felätande. Dvs. metabolismen min klarar inte av och hantera kolhydrater överhuvudtaget.  

 

Kul att få höra att det är inte bara jag som har "problem" med grönsakerna. Jakten efter balanserad kost, går vidare... 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde litet kontrollberäkningar i samband med att jag blodsockertestade mig förra veckan och kalorierna från mina måltider inkl. grönsakerna kan vara litet i högsta laget. Men jag har tidigare ätit en hel del överstora, dock grönsaklösa måltider utan och gå upp i vikt. Så enda förklaringen jag kan komma på, är att även små mängder kolhydrater i mitt fall får kroppen att samla på sig fett. Kanske det är priset jag får betela för ett livslångt felätande. Dvs. metabolismen min klarar inte av och hantera kolhydrater överhuvudtaget.  

 

Kul att få höra att det är inte bara jag som har "problem" med grönsakerna. Jakten efter balanserad kost, går vidare... 

 

Jag tror som sagt att det är betydligt svårare att gå upp i vikt av protein än av kolhydrater och fett så om du tidigare åt dig mätt på protein så är det logiskt att du lättare går upp om du bytt en del av det mot kolhydrater.

 

Det kanske skulle funka bättre om du delade upp maten på fler måltider men jag vet ju inte hur många måltider du äter idag.

 

Det har ju också betydelse vilka grönsaker man äter och i vilken ordning man äter dom. Börjar man med sallad och andra gröna blad så tar det längre tid innan den energirika delen av maten når blodet. Grönt innehåller också ämnen som är bra för ämnesomsättningen.

 

Sedan har naturligtvis fysisk aktivitet betydelse. Det kanske är läge att damma av cykeln och ge sig ut på långa härliga cykelturer?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig i mitt liv tidigare... varken under kolhydratätandet eller sedan starten med lågkolhydratkost, ätit så mycket grönsaker som nu. Det är också första gången under de senaste 2 åren jag går upp i vikt. Både proteinerna har minskat liksom fettet, men det gröna har ökat rejält. Mitt ätande just nu kan beskrivas vara något mellan strikt och liberal LCHF.

 

Ja... 4 kg upp sedan starten med grönsakerna. Frågan är vad som händer i kroppen egentligen ? För att stilla mitt hunger behöver jag äta 500-600 gram grönsaker och man börjar undra om det är orsaken till viktuppgång eller binder kroppen vätska av någon anledning ? ... av vilken i så fall ? Jag har inte ökat saltet något, snarare tvärtom !

 

Verkar nästan som att grönsaksätandet är inget för mig. Fortsätter vikten gå upp ytterligare, får jag väl återgå till fläsket igen...  

 

Någon som varit med om liknande ?

 

En rätt stor del av vikten kan ju vara bakterier i tarmen. Enligt wikipedia så utgör bakterierna 1-3% av kroppsvikten, och detta är främst tarmbakterier. Om du har ökat mängden grönsaker har de garanterat fått mer fibrer/ mat. Du lär ju ha märkt om du skiter mer, det kan i alla fall vara en delförklaring. Liksom lite vätska kanske om du äter lite mer kolhydrater/ får lite mer glykogenlager. Testa att hålla samma kost en stund till och se om du fortsätter upp i alla fall, jag tycker inte att man ska lägga så stor vikt vid förändringar just när man byter kost.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...