pillan

Mjölksyra

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF länge men har det senaste tre veckorna kört strikt och är i ketos. Jag kan inte träna som förut. Jag får sån mjölksyra, orkar dock ta det lite lugnt och hålla på länge men någon fart på benen blir det inte. Efter att ha sprungit 2 km gjorde musklerna ont. Nu har jag ju läst att det kan vara så här men hur länge? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full adaption av den typen tog för mig ca 3 månader. Men det verkar inte helt ovanligt att det kan både ta kortare eller längre tid.

 

Får jag fråga varför du tog steget att köra striktare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan dra lite teorier?

 

Det sägs handla om att vid högre ansträngning.. dvs över 60% av VO2 max så går det åt allt mer glukos för muskelarbete!

 

Du har striktat till det hela.. och då finns inte samma mängd glukos att tillgå för löparmusklerna.. utan som TT skriver.. man går igenom en omställning till mer fettoxidation.. det tar en tid.. för en del väldigt lång tid.

 

För ökad fettoxidation krävs bättre syreupptagning/transport, mer karnitinensymer för att föra längre fettsyror över cellmembranen och ofta fler mitocondrier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på länge och det tar stopp efter ungefär 3km fortfarande så jag har lagt ner distansspringandet; istället kör jag intervall i backe och tennis (också intervalligt). Det sägs numera att intervall är bra så varför inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full adaption av den typen tog för mig ca 3 månader. Men det verkar inte helt ovanligt att det kan både ta kortare eller längre tid.

 

Får jag fråga varför du tog steget att köra striktare?

ja det är klart att du får :) För att få fart på vikt minskningen, har 20 kg kvar och även om jag trotts den övervikten klarar att springa långt och länge, så vet jag ju att en vikt ned gång skulle göra påfrestningarna på knän höfter och leder mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på länge och det tar stopp efter ungefär 3km fortfarande så jag har lagt ner distansspringandet; istället kör jag intervall i backe och tennis (också intervalligt). Det sägs numera att intervall är bra så varför inte.

 

Det är en bra idé kanske om inte mitt mål är att springa en halvmara i sommar och tjejvättern. Jag tränar 3 - 4 pass i veckan och ett av dem är intervall, fast jag har känt att jag inte är explosiv alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.