pillan Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Jag har ätit LCHF länge men har det senaste tre veckorna kört strikt och är i ketos. Jag kan inte träna som förut. Jag får sån mjölksyra, orkar dock ta det lite lugnt och hålla på länge men någon fart på benen blir det inte. Efter att ha sprungit 2 km gjorde musklerna ont. Nu har jag ju läst att det kan vara så här men hur länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Full adaption av den typen tog för mig ca 3 månader. Men det verkar inte helt ovanligt att det kan både ta kortare eller längre tid. Får jag fråga varför du tog steget att köra striktare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag kan dra lite teorier? Det sägs handla om att vid högre ansträngning.. dvs över 60% av VO2 max så går det åt allt mer glukos för muskelarbete! Du har striktat till det hela.. och då finns inte samma mängd glukos att tillgå för löparmusklerna.. utan som TT skriver.. man går igenom en omställning till mer fettoxidation.. det tar en tid.. för en del väldigt lång tid. För ökad fettoxidation krävs bättre syreupptagning/transport, mer karnitinensymer för att föra längre fettsyror över cellmembranen och ofta fler mitocondrier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag har hållit på länge och det tar stopp efter ungefär 3km fortfarande så jag har lagt ner distansspringandet; istället kör jag intervall i backe och tennis (också intervalligt). Det sägs numera att intervall är bra så varför inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pillan Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Full adaption av den typen tog för mig ca 3 månader. Men det verkar inte helt ovanligt att det kan både ta kortare eller längre tid. Får jag fråga varför du tog steget att köra striktare? ja det är klart att du får För att få fart på vikt minskningen, har 20 kg kvar och även om jag trotts den övervikten klarar att springa långt och länge, så vet jag ju att en vikt ned gång skulle göra påfrestningarna på knän höfter och leder mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pillan Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Jag har hållit på länge och det tar stopp efter ungefär 3km fortfarande så jag har lagt ner distansspringandet; istället kör jag intervall i backe och tennis (också intervalligt). Det sägs numera att intervall är bra så varför inte. Det är en bra idé kanske om inte mitt mål är att springa en halvmara i sommar och tjejvättern. Jag tränar 3 - 4 pass i veckan och ett av dem är intervall, fast jag har känt att jag inte är explosiv alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts