allissilla Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej!Jag undrar vad som skulle vara en normalnivå av träning. Jag är inte särskilt intresserad av träning men vill ändå hålla min hälsa på en trevlig nivå. Jag äter megastrikt lchf sedan 6 år och har inte haft problem med vikten varken innan eller efter utan gör det utav hälsoskäl. Hur mycket och vilken sorts träning är lagom för att hålla en trevlig hälsa?Alexandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henry sällylä Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hallo har precis som du valt LCHF av hälsoskäl. Tränar kondition 1-3 ggr veckan styrka 1-2 ggr. Låt kroppen bestämma är jag trött vilar jag. När jag vilar blir det minst 1 mil promenad i skaplig fart ( 6 km/h) henry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Tror 2 gånger i veckan kan vara bra i början. Försöker man flera gånger kan det lätt kännas för jobbigt (psykiskt) och man ger upp helt istället. Sedan när man märker att man gillar det mer och mer kan man ju trappa upp till 4 gånger. Jag kör hellre kortare pass och oftare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hej! Jag undrar vad som skulle vara en normalnivå av träning. Jag är inte särskilt intresserad av träning men vill ändå hålla min hälsa på en trevlig nivå. Jag äter megastrikt lchf sedan 6 år och har inte haft problem med vikten varken innan eller efter utan gör det utav hälsoskäl. Hur mycket och vilken sorts träning är lagom för att hålla en trevlig hälsa? Alexandra Jag håller med Leo. Börja med ett par gånger i veckan och låt lust och motivation bestämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 abslut inte för ofta, du ska längta lite;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Är du inte träningsintresserad så räcker det med några 1 timmes promenader i veckan. Gå är väldigt skönt och man rensar hjärnan. Så känner jag i alla fall. Lycka till Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
allissilla Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Tack för alla svar! Det där med gymmet kommer nog inte hända mer än en gång i månaden tror jag. När jag vill röra på mig vill jag ut och det passar rätt bra eftersom jag har två hundar Är det någon som vet om det finns någon forskning på vilken träning och hur mycket som är det man behöver för att få ut alla positiva effekter? Skulle vara intressant se vd de säger. alexandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Tack för alla svar! Det där med gymmet kommer nog inte hända mer än en gång i månaden tror jag. När jag vill röra på mig vill jag ut och det passar rätt bra eftersom jag har två hundar Är det någon som vet om det finns någon forskning på vilken träning och hur mycket som är det man behöver för att få ut alla positiva effekter? Skulle vara intressant se vd de säger. alexandra Med hundarna så verkar det som att du får röra på dig ordentligt ändå och promenader ger ju många bra effekter. När det gäller att träna på gym har jag fått höra av sjukgymnast att för att förbättra sig behöver man träna minst två ggr i veckan, tränar man en gång i veckan bibehåller man den form man har. Har dock inte sett någon forskning på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Hej Se denna film!http://www.svtplay.se/video/326348/myten-om-traning Kanske vi inte behöver slita så!!Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Enligt min mening är lagom träning den mängden träning som man gillar och klarar av och hantera utan och få ont eller må dåligt av det. Gillar man inte träning, så är det också lagom. Dvs det är ens egna behov som styr behovet att röra på sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag tror att hjärtat behöver jobba rejält lite då och då, långa promenader (eller korta) med hundarn är ju jättebra, men du behöver nog låta hjärtat rusa iväg ibland också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag håller med Limp. Den bästa träningen är den man känner för och gillar. Blir det "tvång" så blir det inget bra i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
allissilla Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Så spännande med alla era svar! Tänk vad kul att detta forum finns. Efter att ha läst er input så har jag bestämt mig för att fortsätta med mina promenader och satsa på en power walk för att få igång hjärtat någon gång i veckan. Men det jag känner att jag saknar i vardagen är styrkan och funderar på att gå på gym för det. Jag tänkte kolla lite på vad sats erbjuder eller kanske nåt yogapass? Jag behöver gå på klass eller pt tror jag för att bara styrketräna själv tror jag inte kommer hålla i sig. Har ni nåt kul att rekomendera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Så spännande med alla era svar! Tänk vad kul att detta forum finns. Efter att ha läst er input så har jag bestämt mig för att fortsätta med mina promenader och satsa på en power walk för att få igång hjärtat någon gång i veckan. Men det jag känner att jag saknar i vardagen är styrkan och funderar på att gå på gym för det. Jag tänkte kolla lite på vad sats erbjuder eller kanske nåt yogapass? Jag behöver gå på klass eller pt tror jag för att bara styrketräna själv tror jag inte kommer hålla i sig. Har ni nåt kul att rekomendera? Vad roligt, jag tror det blir en bra kombination för dig! Ang styrketräning så själv tränar jag på frisksis och svettis. Jag vet inte vart du bor och om det finns nära dig och vad de erbjuder hos din närmsta förening, men hos oss så har vi cirkelgym (gruppträning med maskiner, inga förkunskaper krävs), träna med instruktör i gymmet, en timme med personlig instruktör som lägger upp ett träningsprogram för just dig, skivstångspass (gruppsss), cirkelfys (också gruppträning med styrkestationer). Annars kanske du kan se till att få ett schema för dig i gymmet, bestämma med en kompis och gå och träna, trevligt coph roligt sätt att verkligen träffa sina vänner på IRL ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraForsberg Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Kör cirkelgymspass (friskis och svettis till exempel) eller något skivstångspass med fokus på styrka. Kolla genom vad de har på den anläggningen du tänkt träna och prova olika. Vem vet, du kanske blir världens träningsnörd Haha! När jag gick i gymnasiet satte jag igång med att träna, men fes typ runt på gymmet lite då och då och körde bara promenadband och lätta vikter. På idrottslektionerna var jag knappt med, tyckte det var skittråkigt. Idag tränar jag alla dagar i veckan 1-2 ggr om dagen och ÄLSKAR träning i alla dess former - detta utan peppning från någon lärare. Jag har till och med bett sambon att lära mig lite fotbollsmoves till sommaren - det som jag HATADE innan! Man vet aldrig hur livet kommer att se ut i framtiden... Hoppas du hittar nått du gillar och att du börjar gilla träning lite mer! Kram på dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Träning är ju inte bara gym och promenader. Yoga, som du nämnt, kan vara bra styrketräning. Tai Chi också. Dans (t.ex. bugg, folkdans, gammaldans) ger kondition. Jag funderar på att skaffa Naturpasset i sommar, och gå ut i naturen och leta kontroller. Har också funderat på Wii eller liknande, om jag skulle vilja träna hemma. Det gäller ju att hitta det man tycker är kul. Hur ofta? Ja, det viktiga är att det blir av. Och att man inte skadar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts