Jump to content

Näringslära, tallriksmodell och hungriga förskolebarn

Slacktivisten

Recommended Posts

Min dotter hade nationella prov idag inom NO - ämnena, där de skulle beskriva tallriksmodellen med för och nackdelar för fett, proteiner och kolhydrater. Det blev svårt, skulle hon skriva som skolan lärt eller som mamma lärt... :o  :)

• Like 7

Man undrar lite lätt hur folk tänker egentligen eller om de hela tiden har otur när de gör det. Senaste från SLV är att tallriksmodellen inte gäller barn...

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/ska-inte-anvandas-som-underlag-till-upphandlingar-6874259-artikel.aspx

Wunderbar :)

Jag uppfattar SLVs svar som att man inte ska ta dom på allvar. Det håller jag för övrigt med om.

• Like 3

Få se nu.......SLV:s kostråd gäller inte för de som är sjuka, inte för de som är överviktiga eller vill gå upp vikt, skall inte följas för strikt på små barn, följer man de på äldreboenden blir de gamla undernärda, på skolorna går barnen hungriga och måste äta mellanmål (godis),

Är det inte dags snart att Livsmedelsverkets uppdrag förändras så deras uppgift är att ta fram kostråd för de grupper som behöver det och inte som idag för den friska, slanka befolkningen sam klarar sig ändå. Byt ut hela personalen eller lägg ner hela kostrådsenheten.

• Like 3

Jag tror fortfarande inte att det är tallriksmodellen som är huvudproblemet. Bakverk med finmalet mjöl, godis och snacks, snabbmat och allt annat människor äter som inte är tallriksmodellen utgör ett betydligt större hot mot folkhälsan.

• Like 1

Min dotter hade nationella prov idag inom NO - ämnena, där de skulle beskriva tallriksmodellen med för och nackdelar för fett, proteiner och kolhydrater. Det blev svårt, skulle hon skriva som skolan lärt eller som mamma lärt... :o  :)

Då hade jag beskrivit den ur båda vinklar. Dels ur hur skolan lär ut och dels egna erfarenhter med hänvisning till bra källor i form av böcker (kan nämligen tänka mig att bloggar upplevs som oseriösa av en del lärare).

Jag hade avslutat hela svaret med att skriva att det finns forskning som anser att båda sidor har rätt för att poängtera att skolans material inte är belyst från BÅDA sidor.

Och sen hade jag tagit hjälp av mamma om det svaret inte godkändes :P

• Like 2

Jag tror fortfarande inte att det är tallriksmodellen som är huvudproblemet. Bakverk med finmalet mjöl, godis och snacks, snabbmat och allt annat människor äter som inte är tallriksmodellen utgör ett betydligt större hot mot folkhälsan.

Problemet är väl att det finns ingen som är modig nog att säga ifrån på skarpen att den mesta färdig maten innehåller skräp!

Ingen vågar uppmana/uppmuntra folk till att laga sin mat från grunden. Eller ta ett krafttag i det faktum att bröd (som nu är så heligt) innehåller massor med dolt socker.

Så länge råden är diffusa och det finns % satser kommer vanlig Svensson inte att räkna vad han eller hon stoppar i sig.

Skulle man börja uppmuntra folk att hoppa över färdigmaten och halvfabrikaten och laga maten från grunden vet jag en bunt människor på mitt jobb som hade dött pga stress för de hinner inte sätta sig ner på häcken förrän kl bli 22 på kvällen som det är nu.

• Like 1

Problemet är väl att det finns ingen som är modig nog att säga ifrån på skarpen att den mesta färdig maten innehåller skräp!

Ingen vågar uppmana/uppmuntra folk till att laga sin mat från grunden. Eller ta ett krafttag i det faktum att bröd (som nu är så heligt) innehåller massor med dolt socker.

Så länge råden är diffusa och det finns % satser kommer vanlig Svensson inte att räkna vad han eller hon stoppar i sig.

Skulle man börja uppmuntra folk att hoppa över färdigmaten och halvfabrikaten och laga maten från grunden vet jag en bunt människor på mitt jobb som hade dött pga stress för de hinner inte sätta sig ner på häcken förrän kl bli 22 på kvällen som det är nu.

Fast jag läste i veckan att trenden att laga mat från grunden har vuxit sig så stark att handeln ökade försäljningen av råvaror för det ändamålet med 70 % förra året. Positivt för folkhälsan men kanske problem för oss som redan gjort det i åratal. Produktionsledet kanske inte hinner med och det blir brist på varor så man blir utan och priset kanske sticker iväg.

Jag har lagat mat från grunden sedan 1978 när jag flyttade till egen lägenhet. Höna och segt framdelskött kunde jag köpa billigt eftersom inte så många andra ville ha det. Lamm var jättebilligt. Färsk fisk var också väldigt billigt men där är det ju utfiskningen som är problemet. Då var det mycket billigare med färska fina firrar än kött men det var tydligen inte alla vana vid. Jag bjöd en kille i miljörörelsen på helstekta plattfiskar en gång och han tittade misstänksamt på anrättningen och fällde sedan kommentaren att "det var ju gott mos i alla fall".

Ja det var ju en utvikning men folk är inte alltid vana vid att laga mat från grunden. Min sambo tycker det är så äckligt att rensa fisk så det får jag göra.

Många yngre kan knappt koka potatis eftersom dom är uppfödda på pasta och ris. Jag kollade runt bland barnmatsburkarna för ett tag sedan och det var banne mig pasta för hela slanten även där. Inte konstigt att det blir för mycket spannmål om man dessutom äter flingor och bröd. Cos cos och bulgur är väl också spannmål?

Min 7-åring kom hem och berättade att de haft en tant i skolan som berättade att bröd är nyttigt och att man mår bra av lite godis ibland... Jag förklarade att jag trodde tidigare att det var så men det tror jag inte längre (han vet att "gluten är gott men onyttigt"). Jag blev uppriktigt ledsen veckan efter när jag hade utvecklingssamtal med fröken då det visar sig att de är 3 lärare + rektorn som numera utesluter gluten och ändå får barnen höra sådana dumheter?! :(

• Like 2