bullen344 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Att kalorirestriktion är gynnsamt för livslängd och lägre risk för kroniska sjukdomar har stöd inom den vetenskapliga litteraturen. Dock kan det för många vara svårt att implementera någon form av fasta i sina dagliga liv. Vissa upplever exempelvis ökad irritation, trötthet eller känner sig begränsade (t ex träning eller andra krävande uppgifter) under de dagar man fastar. Man har identifierat två aspekter som verkar vara nyckeln. Dels aminosyran leucin, samt ett enzym som kallas TOR. Det man vanligtvis uppnår genom att fasta är att begränsa dessa två komponenter. Dock uppnår man samma effekt, och förmodligen till och med bättre, genom att helt enkelt begränsa mängden protein. Här är senaste videon från Dr. Greger som belyser ämnet. Rekommenderas för alla som intresserar sig av den senaste tidens diskussioner om fasta och vill ha mer förståelse för slutsatserna i den omtalade Longo-proteinstudien som kom ut nyligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Du har inte bättre referenser än nutritionfacts.org? Longostudien har man väl dessutom konstaterat vara rena skämtet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Du har inte bättre referenser än nutritionfacts.org? Longostudien har man väl dessutom konstaterat vara rena skämtet. Du har länkar till alla studier han refererar till på följande sida. Klicka på "Sources cited" nedanför videon bara. http://nutritionfacts.org/video/caloric-restriction-vs-animal-protein-restriction/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jag frågar i all ödmjukhet varför vegetarianer i så fall snarast blir mer kortlivade än blandkostare? En studie på 100 100-åringar visade för ett par år sen att ingen av 100-åringarna var vegetarian Ingen av dom hade heller varrit idrottare av rang 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Jag frågar i all ödmjukhet varför vegetarianer i så fall snarast blir mer kortlivade än blandkostare? En studie på 100 100-åringar visade för ett par år sen att ingen av 100-åringarna var vegetarian Ingen av dom hade heller varrit idrottare av rang Hehe, hur många från mormors generation känner du som är vegetarianer? Vegetarianism är ju iaf i västvärlden ett relativt nytt fenomen. Sen finns det såklart vegetarianer som äter skit, men idag är kunskapen så mycket mer lättillgänglig så jag tror man kommer se mer skillnad i statistiken om sådär 10-20 år. Angående idrottare finns det ju rätt många nu för tiden. Exempelvis fick jag för några dagar sedan veta att Lars Frölander är vegan. Han tog nyligen världsrekord i simning, och håller fortfarande en väldigt hög klass trots sin ålder på 40 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Äter man lågkolhydratkost utan och överdriva proteinerna, så räcker det ofast med färre måltider och de mellanliggande timmarna kan användas med framgång till fasta. Det kännst att just lågkolhydratkost är därmed välanpassat både för en frisk och sund kropp med tillhörande långt liv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Äter man lågkolhydratkost utan och överdriva proteinerna, så räcker det ofast med färre måltider och de mellanliggande timmarna kan användas med framgång till fasta. Det kännst att just lågkolhydratkost är därmed välanpassat både för en frisk och sund kropp med tillhörande långt liv. Det kan mycket väl vara så. Vi får helt enkelt avvakta och se tills det kommer vettiga långsiktiga studier på lågkolhydratkost. Dock verkar det som många forskare inom fältet rekommenderar att hålla proteinet på såpass låga nivåer som 10E%, vilket kan vara svårt ifall man äter mycket animaliska produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Om jag får ett långt eller kort liv må vara skrivet i stjärnorna, det törs jag inte uttala mig om men efter att ha övergått till en kosthållning som innebär mycket mättat fett, animaliska produkter, mejerier, goda grönsaker. Dock inte så mycket att det triggar mitt sug, mår jag alldeles förträffligt . Viktstabil och en sund kroppskonstitution. Något jag inte upplevt sedan slutet på 80-talet. * Kalorirestriktion? Ja kanske, eftersom periodisk fasta numera sker spontant när jag följer mina hunger och mättnadssignaler. Kroppen verkar inte förtjust i ett evigt ätande. * Man kan då bara i sitt stilla sinne undra varför veganer hela tiden behöver rota i andras kosthållning? Särskilt när det uttrycks en sådan hälsoglädje. Personligen skulle jag inte drömma om att surfa in på vegansijter och tala om för dem hur de mår eller hur farlig deras kost är. Jag får helt enkelt lita på andra vuxna människor kan ta sitt eget ansvar även om jag inte hade gjort deras val . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Om man går från normal blandkost till vegan- eller vegetariankost och därvid utesluter spannmål, socker och överintag av omega-6, så gör man under alla omständigheter stora hälsovinster. Man får då ta proteinbehovet från baljväxter, vilket kan vara problematiskt för en del, men ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Om man går från normal blandkost till vegan- eller vegetariankost och därvid utesluter spannmål, socker och överintag av omega-6, så gör man under alla omständigheter stora hälsovinster. Man får då ta proteinbehovet från baljväxter, vilket kan vara problematiskt för en del, men ändå. Man ska tydligen blanda spannmål och baljväxter för att få mer komplett urval av aminosyror om man är vegan. Men man kan ju äta ris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Man ska tydligen blanda spannmål och baljväxter för att få mer komplett urval av aminosyror om man är vegan. Men man kan ju äta ris. Blötlagda fullkorn av råg kanske kan vara ok om man tål det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Blötlagda fullkorn av råg kanske kan vara ok om man tål det? Är inte en klassiskt indisk rätt just kokta linser med ris? Perfekt kombination Att gå från det till sojafärs producerad med aluminiumlösning är ju ingen hit direkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Är inte en klassiskt indisk rätt just kokta linser med ris? Perfekt kombination Att gå från det till sojafärs producerad med aluminiumlösning är ju ingen hit direkt. Det stämmer gott, se t.ex. http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1306/easy-peasy-lentil-curry Jag har varit ett par gånger i Indien, sist jag var där var hösten 2012 alltså efter jag börjat med LCHF. Från tiden som muslimerna dominerade Indien var det en politisk gärning som hindu att bli vegetarian, så breda befolkningslager i Indien är fortfarande vegetarianer. En kväll på hotellet roade jag mig med att söka efter forskning och artiklar om detta, fann epidemiologi som visade att vissa sjukdomar var vanligare bland vegetarianerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det stämmer gott, se t.ex. http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1306/easy-peasy-lentil-curry Jag har varit ett par gånger i Indien, sist jag var där var hösten 2012 alltså efter jag börjat med LCHF. Från tiden som muslimerna dominerade Indien var det en politisk gärning som hindu att bli vegetarian, så breda befolkningslager i Indien är fortfarande vegetarianer. En kväll på hotellet roade jag mig med att söka efter forskning och artiklar om detta, fann epidemiologi som visade att vissa sjukdomar var vanligare bland vegetarianerna. Minns du vilka? Det är ju en risk med vegansk föda att man får skev omega3/omega6 halt. Men även här borde indierna klara sig ganska bra eftersom de äter ghee från gräsbetande kossor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Minns du vilka? Det är ju en risk med vegansk föda att man får skev omega3/omega6 halt. Men även här borde indierna klara sig ganska bra eftersom de äter ghee från gräsbetande kossor. Minns inte riktigt. Googlade lite nu och fann denna artikeln och minns att detta med B12 nog var med i resonemangen. http://www.dnaindia.com/mumbai/report-veggie-indians-more-prone-to-heart-disease-1443372 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Att kalorirestriktion är gynnsamt för livslängd och lägre risk för kroniska sjukdomar har stöd inom den vetenskapliga litteraturen. Dock kan det för många vara svårt att implementera någon form av fasta i sina dagliga liv. Vissa upplever exempelvis ökad irritation, trötthet eller känner sig begränsade (t ex träning eller andra krävande uppgifter) under de dagar man fastar. Nu höftar du rejält här...igen vegan Edebro. För det första måste man ju förstå att det råder möjlig begreppsförvirring i det du skriver ovan. "Kalorirestriktion" i relation till livslängd är normalt sett inte alls kopplad till fasta och definitivt inte "någon form av fasta". Den rör normalt sett forskning där fokus ligger på just forskning om ex. telomerer och maximering av livslängd. Kalorirestriktion är just vad det är och inte specifikt fasta, dvs man forskar ex. på 70% energintag av behovet ur perspektivet förlängning av livslängd. Fasta och då i synnerhet "någon form av fasta" är ju som bekant det vi normalt sett numera brukar koppla till intermittent eller periodisk fasta. Här är man främst ute efter positiva hälsoeffekter. Dessa kan iofs också indirekt leda till ökad livslängd men detta är normalt sett sekundärt ur forskningsperspektivet. Det man här primärt brukar ta upp är ju de positiva insulinogena hälsoeffekter som ex. den på IGF-1. Praktiskt sett så är alltså periodisk fasta "blandkostätarens" (hyfsat positiva verktyg) för att uppnå det lågkolhydratkostätaren uppnår. Man har identifierat två aspekter som verkar vara nyckeln. Dels aminosyran leucin, samt ett enzym som kallas TOR. Det man vanligtvis uppnår genom att fasta är att begränsa dessa två komponenter. Dock uppnår man samma effekt, och förmodligen till och med bättre, genom att helt enkelt begränsa mängden protein. Surprise surprise. "Man" har alltså "identifierat två aspekter" säger du? Och den viktiga(ste), som jag nämnde ovan, har du liksom lite så där improviserat bara råkat glömma bort att nämna? Att överhuvudtaget ge sig på den kanske viktigaste aminosyran, dvs leucin, och skuldbelägga denna är så naivt så jag finner faktiskt inte ord. Det är lite som veganprofeten i veganpropagandan "Forks Over Knives" som initierade sin karriär inom medicinområdet genom att forska fram en fantastisk studie där protein tolkades som ondskan i världen. Att studien själv redan i sitt abstrakt faktiskt uttalade att de råttor som fick mer tumörer av det animaliska proteinet inte bara fick ökad tumörutveckling utan de facto överlevde till skillnad från de "friska" veganråttor som i ökad utsträckning dog...tja, who cares? Propaveganda as usual s.a.s. Men då vet vi att veganer anser att mängden protein är det som skall begränsas (ty då äts inte så mycket djur antages). Det var faktiskt ett budskap jag hade missat härvidlag. I synnerhet från dig. *ironi* Här är senaste videon från Dr. Greger som belyser ämnet. Rekommenderas för alla som intresserar sig av den senaste tidens diskussioner om fasta och vill ha mer förståelse för slutsatserna i den omtalade Longo-proteinstudien som kom ut nyligen. Aha så Dr. Greger har släppt en ny video. För den glömske kan nämnas att Dr. Greger är en klippa inom vegankyrkan. Han bedriver bl.a. "seriöst" arbete med sin "Atkin's Exposed". Den glömske kanske också bör påminnas om att Gregers site "Nutrition Facts" innan namnbytet titulerades "Vegan Research Institute". Opartiskt så det förslår. Tack och lov så är ju dock vegankyrkans hederskodex och förhållande till intellektuell hederlighet så stark att partiskheten kanske inte behöver fokuseras på... Lite spridda kommentarer om Greger här... http://blogs.mcgill.ca/oss/2013/10/15/dr-michael-greger-what-do-we-make-of-him/ ...och här: http://www.sciencebasedmedicine.org/death-as-a-foodborne-illness-curable-by-veganism/ En riktig hedersknyffel verkar det! Kom nu alltså ihåg att den kanske mest potenta aminosyran leucin (!) är rena rama döden så ät istället icke fullvärdigt protein så blir det fred på jorden och solen skiner. För övrigt: Som man ropar får man svar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts