Per Wikholm Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Den kost som inuiterna på Grönland åt var kanske inte alls lika strikt LCHF som vi vill tro. Det visar sig att havslevande däggdjur som valar och sälar har betydligt större glykogendepåer än landlevande djur. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10466/Hur-ketogen-var-egentligen-inuiternas-kost.aspx 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Intressant, åtminstone som observation. Bara snabbskummat källan än så länge. Kommer spontant att tänka på att många nordamerikanska indianstammar tidigare dock levde på kött (buffel) mer eller mindre allena. I övrigt tycker jag som tidigare sagt att behovet att ifrågasätta ketogen kosthållning på längre sikt borde vara extremt nedprioriterat, ur ett allmänt perspektiv, mot bakgrund av att den "normala" kosten människor i den civiliserade delen av världen stoppar i sig är undermålig och bevisligen sjukdomsframkallande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Intressant, åtminstone som observation. Bara snabbskummat källan än så länge. Kommer spontant att tänka på att många nordamerikanska indianstammar tidigare dock levde på kött (buffel) mer eller mindre allena. ------------- Mindre allena skulle jag nog hävda! De hade tillgång till bär som lätt kunde konserveras, ett stort antal örter, nötter, rötter och vissa rotfrukter. Deras kost var liknande samernas d v s en lågkolhydratkost men inte en helt igenom ketogen kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Intressant och bra artikel! Angående originalinlägget och sågningen av Stefansson var den kanske lite hård. Dock finns det många som lyfter fram Stefanssons ettåriga experiment som bevis för att det skulle vara en bra idé att i stort sett bara käka kött och fett. I verkligheten visade det ju sig att de inte var kärnfriska under experimentet (som många felaktigt hävdar). När provtagningar gjordes hade Stefanssons kollega Andersen socker i urinen (så kallad glykosuri), vilket inte är positivt, samt att han insjuknade i lunginflammation under experimentets slutfas (möjligtvis pga försvagat immunförsvar). Här kan man läsa själva studien: http://www.jbc.org/content/83/3/747.full.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Dock finns det många som lyfter fram Stefanssons ettåriga experiment som bevis för att det skulle vara en bra idé att i stort sett bara käka kött och fett. ------------- Jag tycker att det är pinsamt att så många lyfter fram detta 1-åriga experiment på två människor som något definitivt bevis för någonting överhuvudtaget. Ska man vara kritisk mot sina motståndare så får man inte dyrka egna husgudar på ett okritiskt sätt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jag är lite tveksam till din definition av ketogen diet? Jag äter MASSOR av grönsaker och rotfrukter men ligger <50 gr kh per dag och jag anser att jag äter en ketogen diet. Strikt LCHF är en ketogen diet men även lågkolhydratskost kan vara ketogen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Johanna07 Jag har inte skrivit något alls om definitionen av ketogen diet. Även tallriksmodellare kommer att vara i ketos under natten. Det jag skriver om handlar enbart om att en inuitkost till stor del baserad på havslevande däggdjur innehåller betydligt mer kolhydrater än motsvarande kost baserat på det kött du kan köpa på ICA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Johanna07 Jag har inte skrivit något alls om definitionen av ketogen diet. Även tallriksmodellare kommer att vara i ketos under natten. Det jag skriver om handlar enbart om att en inuitkost till stor del baserad på havslevande däggdjur innehåller betydligt mer kolhydrater än motsvarande kost baserat på det kött du kan köpa på ICA. Vet du i vilka proportioner, kolhydraterna finns i havslevande däggdjur? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det är också väldigt ovanligt att större populationer av människor uthålligt ätit så låg E% från kh som t.ex. LCHF. For the record... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Mycket relevant fråga Fundersam Och hur är propotionerna till ett icke mörat kött från ICA? Kan glucogendepåerna i dessa havslevande däggdjur verkligen bli så stora, trots deras anaeroba förbränning av glucogen, den förbränningen bör väl minska glucogenlagren och även lagras in som fett på djuret under så kyliga förhållanden som ishavsvatten innebär? Nu är jag väl ute och cyklar som vanligt (utan hjälm som Zepp brukar säga) men ändå... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Mycket relevant fråga Fundersam Och hur är propotionerna till ett icke mörat kött från ICA? Kan glucogendepåerna i dessa havslevande däggdjurdjur verkligen bli så stora, trots deras anaeroba förbränning av glucogen, den förbränningen bör väl minska glucogenlagren och även lagras in som fett på djuret under så kyliga förhållanden som ishavsvatten innebär? Nu är jag väl ute och cyklar som vanligt (utan hjälm som Zepp brukar säga) men ändå... Skulle jag också vilja veta! Liksom att vi verkligen kan tillgodogöra oss glykogenet via matsmältningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Fundersam m fl, I blogginlägget finner ni länken till den ursprungliga artikeln. Där finns länkar till den vetenskap som detta baserar sig på. Själv tar jag inte ställning till någon definitiv procentsats hit eller dit men det verkar vara uppenbart att vi gravt har underskattat kolhydratsinnehållet i marina däggdjur. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Fundersam m fl, I blogginlägget finner ni länken till den ursprungliga artikeln. Där finns länkar till den vetenskap som detta baserar sig på. Själv tar jag inte ställning till någon definitiv procentsats hit eller dit men det verkar vara uppenbart att vi gravt har underskattat kolhydratsinnehållet i marina däggdjur. Vet du om dietärt glykogen blir glukos i vår matsmältning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Vet du om dietärt glykogen blir glukos i vår matsmältning? Ja, varför skulle det inte bli det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ja, varför skulle det inte bli det? En del kolhydrater kan vi ju inte smälta, utan de åker vidare till grovtarmen. Även rätt små sådana, såsom laktos i frånvaro av laktas.Jag tänker att glykogen är avsett att förvandlas till glukos i lever eller muskel på levande djur. Evolutionen har liksom inte haft någon "anledning" säkerställa att det blir glukos via ett annat djurs matsmältning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 So what.. ponera att de fick i sig mer glukos än vad man kände till förut.. men trots allt inom vad vi kallar en ketogen kost? Sen så.. alla levde inte vid kusten på marina däggdjur.. utan många levde inlands.. på ren och myskoxe. Oså alla indianer på prärien.. Mongoler.. Sibiriska befolkningar och våra egna Samer. Sen på det.. Stefansson var tydligen en lurifax.. en akademisk streber och utnyttjade ursprungsbefolkningar.. och deras kvinnor för eget syfte? Vad handlar den kritiken om förutom att ta ära och heder av Stefansson? Kan man inte säga detsamma om en massa antropologer. upptäcktsresande? Jag blev rent utav lite äcklad av själva upplägget.. guilty by association! Såå.. vi skall först o främst inte ta hänsyn till antroploger.. (guilty by association) utan hålla oss till modern forskning/näringslära som menar att hjärnan behöver kolhydrater.. oså på det så skall vi väl tro att de ursprungsbefolkningar som levde så gott som animaliskt fick sina kolisar från Red Mills Raw Starch.. unmodified! Slutsats.. kan man inte hitta något vetenskapligt om huruvida ketogen diet är farligt kan man alltid lustmörda de som framhålls som föregångare! Snart kommer väl även Price att få schavottera på grund av någon oegentlighet med något fruntimmer under sina resor?? Jag tar mig för pannan helt enkelt.. det var väldigt tendensiöst.. väldigt tendensiöst och väldigt anti ketogent.. som huvudingrediens! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 En del kolhydrater kan vi ju inte smälta, utan de åker vidare till grovtarmen. Även rätt små sådana, såsom laktos i frånvaro av laktas.Jag tänker att glykogen är avsett att förvandlas till glukos i lever eller muskel på levande djur. Evolutionen har liksom inte haft någon "anledning" säkerställa att det blir glukos via ett annat djurs matsmältning. Ska ärligt svara att jag inte grävt djupare i detta men det jag sett antyder inte att vi inte skulle ha enzymer som kan bryta ned glykogen och att vårt amylas för att bryta ned stärkelse kan göra detta jobb (exakt hur effektivt vet jag dock inte). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Zepp, alldeles oavsett glykogenet så tycks alla forskare jag sett vara överens om att det är för mycket protein för att vara ketogent. Så även om det är intressant så är det inte revolutionerande ur ketossynpunkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 So what.. ponera att de fick i sig mer glukos än vad man kände till förut.. men trots allt inom vad vi kallar en ketogen kost? Sen så.. alla levde inte vid kusten på marina däggdjur.. utan många levde inlands.. på ren och myskoxe. Oså alla indianer på prärien.. Mongoler.. Sibiriska befolkningar och våra egna Samer. Sen på det.. Stefansson var tydligen en lurifax.. en akademisk streber och utnyttjade ursprungsbefolkningar.. och deras kvinnor för eget syfte? Vad handlar den kritiken om förutom att ta ära och heder av Stefansson? ---------------- Zepp, jag håller med dig i att karaktärsmordet på Stefansson gick allt för långt i det inlägg som jag länkar till och det skrivier jag också i min kommentar. Likväl är de dessa grönländska inuiter som framställts som beviset för att befolkningar ätit en strikt LCHF-kost liknande nollning/fakir och om detta argument faller så finns det inte en enda befolkning att hänvisa till. samer, indianer, mongoler m fl har definitivt ätit en lågkolhydratkost med lika definitivt inte ätit en strikt noll-kolhydratdiet utan ätit bär, nötter, rötter, rotfrukter vid säsong och även haft teknik för att kunna konservera en del av denna kolhydratsinnehållande mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ska ärligt svara att jag inte grävt djupare i detta men det jag sett antyder inte att vi inte skulle ha enzymer som kan bryta ned glykogen och att vårt amylas för att bryta ned stärkelse kan göra detta jobb (exakt hur effektivt vet jag dock inte). Det skulle kunna vara annorlunda att smälta; stärkelse är ju kedjor i olika längder av glukos (vilka amylas definitivt biter på), medan glykogen är annorlunda, C24H42O21. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Zepp, alldeles oavsett glykogenet så tycks alla forskare jag sett vara överens om att det är för mycket protein för att vara ketogent. Så även om det är intressant så är det inte revolutionerande ur ketossynpunkt. Och som jag pepåkat hela tiden, i en massa andra samanhang och trådar, Ketos avklingar.. fettoxidation ökar.. samt glukoneogenes! Det hamnar likt förbannat inom zonen för vad som i dagligt tal brukar benämnas för en ketogen diet.. även om ketonkropparnas betydelse avtar med tiden. Ketonkroppshalt är och kommer alldrig att vara avgörande! Det handlar om att under 100 gram glukogena kolhydrater så brukar det benämnas ketogen diet.. mest för att de på snabbköpsdieten får en kraftigt förhöjd ketonkroppshalt, främst den första tiden! Men kör du på så blir betaoxidation utan att gå via ketos mycket viktigare.. efter lång och trägen kost.. utan för mycket avsteg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Den kost som inuiterna på Grönland åt var kanske inte alls lika strikt LCHF som vi vill tro. Det visar sig att havslevande däggdjur som valar och sälar har betydligt större glykogendepåer än landlevande djur. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10466/Hur-ketogen-var-egentligen-inuiternas-kost.aspx En skillnad till är ju att dom äter mycket fiskfett och annat fett från havslevande djur. Inte ost, smör, grädde, korv och bacon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Johanna07 Jag har inte skrivit något alls om definitionen av ketogen diet. Även tallriksmodellare kommer att vara i ketos under natten. Det jag skriver om handlar enbart om att en inuitkost till stor del baserad på havslevande däggdjur innehåller betydligt mer kolhydrater än motsvarande kost baserat på det kött du kan köpa på ICA. Det stämmer ju att kroppen börjar producera ketonkroppar i brist på glukos, men det är väl en överdrift att säga att tallriksmodellare hamnar i ketos under såpass kort tid som en natts sömn? Jag är ingen expert på ketos, men utifrån det jag läst låter det inte helt korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 So what.. ponera att de fick i sig mer glukos än vad man kände till förut.. men trots allt inom vad vi kallar en ketogen kost? Sen så.. alla levde inte vid kusten på marina däggdjur.. utan många levde inlands.. på ren och myskoxe. Oså alla indianer på prärien.. Mongoler.. Sibiriska befolkningar och våra egna Samer. Sen på det.. Stefansson var tydligen en lurifax.. en akademisk streber och utnyttjade ursprungsbefolkningar.. och deras kvinnor för eget syfte? Vad handlar den kritiken om förutom att ta ära och heder av Stefansson? ---------------- Zepp, jag håller med dig i att karaktärsmordet på Stefansson gick allt för långt i det inlägg som jag länkar till och det skrivier jag också i min kommentar. Likväl är de dessa grönländska inuiter som framställts som beviset för att befolkningar ätit en strikt LCHF-kost liknande nollning/fakir och om detta argument faller så finns det inte en enda befolkning att hänvisa till. samer, indianer, mongoler m fl har definitivt ätit en lågkolhydratkost med lika definitivt inte ätit en strikt noll-kolhydratdiet utan ätit bär, nötter, rötter, rotfrukter vid säsong och även haft teknik för att kunna konservera en del av denna kolhydratsinnehållande mat. Soo what.. igen.. vem är det som menar att lägsta möjliga mängd kolhydrater oavsett källa och högsta möjliga ketonhalt är det mest optimala? Vet f*n inte hur många gånger jag pepåkat betaoxidation utan ketos, glukoneogenes, laktat och annats betydelse.. och hur det förändras över tiden! Läser man Phiney et al, så har de en zon.. som brukar framhållas som optimal.. självklart kommer metabolismen att förändras över tiden.. främst iomed anpassningen till kosten.. uppreglering av diverse enzymer och annat! Sen så.. såg något om 40-50 gram glykogen om dagen vid 3000 Kcal.. vid en kost på havslevande djur.. vad är det då om inte en sk ketogen kost? Oså på det.. Red Mills Raw Potato Starch Unmodified.. med extra mängd Butyrat och Propionate.. dvs mer fettsyror.. och mindre glukos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det stämmer ju att kroppen börjar producera ketonkroppar i brist på glukos, men det är väl en överdrift att säga att tallriksmodellare hamnar i ketos under såpass kort tid som en natts sömn? Jag är ingen expert på ketos, men utifrån det jag läst låter det inte helt korrekt. "Ketonkroppar skapas i måttliga mängder under alla tillstånd, men ökar under omständigheter när inga kolhydrater finns tillgängliga, exempelvis fasta, svält och sömn." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogenes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Det stämmer ju att kroppen börjar producera ketonkroppar i brist på glukos, men det är väl en överdrift att säga att tallriksmodellare hamnar i ketos under såpass kort tid som en natts sömn? Jag är ingen expert på ketos, men utifrån det jag läst låter det inte helt korrekt. Du har alltid ketonkroppar i blodet.. såvida du inte har någon genetisk sjuklig förändring! Att vara i ketos är dock något annat.. och ett sluttande plan. Att vara i ketos är definitioner.. baserad antingen på kost eller uppmätt halt ketonkroppar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 9, 2014 Author Share Posted April 9, 2014 Det skulle kunna vara annorlunda att smälta; stärkelse är ju kedjor i olika längder av glukos (vilka amylas definitivt biter på), medan glykogen är annorlunda, C24H42O21.[/size] Rent hypotetiskt Ja! Men i så fall borde man ju få upp vetenskapliga artiklar som handlar just om denna hypotetiska oförmåga att bryta ned glykogen när man googlar och litteratursöker... men jag hittar inga sådana artiklar... alls! Rätta mig om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 "Ketonkroppar skapas i måttliga mängder under alla tillstånd, men ökar under omständigheter när inga kolhydrater finns tillgängliga, exempelvis fasta, svält och sömn." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogenes Men det är ju skillnad på att kroppen producerar ketonkroppar och att man befinner sig i det metabola läge som kallas ketos. Bara för att kroppen börjar producera större mängd ketonkroppar på morgonkvisten kallar man väl inte det att vara i ketos? Begreppen blir ju urvattnade ifall man använder dem så vidlyftigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Men det är ju skillnad på att kroppen producerar ketonkroppar och att man befinner sig i det metabola läge som kallas ketos. Bara för att kroppen börjar producera större mängd ketonkroppar på morgonkvisten kallar man väl inte det att vara i ketos? Begreppen blir ju urvattnade ifall man använder dem så vidlyftigt. Det håller jag med om, och jag kallar det varken det ena eller det andra. Det blir helt och hållet en definitionsfråga var man ska dra gränsen. Tror inte det spelar så stor roll, så länge man har hormoner för aptit-, mättnads-, fettlagringshormoner etc på plats. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Och som jag pepåkat hela tiden, i en massa andra samanhang och trådar, Ketos avklingar.. fettoxidation ökar.. samt glukoneogenes! Det hamnar likt förbannat inom zonen för vad som i dagligt tal brukar benämnas för en ketogen diet.. även om ketonkropparnas betydelse avtar med tiden. Ketonkroppshalt är och kommer alldrig att vara avgörande! Det handlar om att under 100 gram glukogena kolhydrater så brukar det benämnas ketogen diet.. mest för att de på snabbköpsdieten får en kraftigt förhöjd ketonkroppshalt, främst den första tiden! Men kör du på så blir betaoxidation utan att gå via ketos mycket viktigare.. efter lång och trägen kost.. utan för mycket avsteg! Ok, jag trodde i min enfald att en ketogen kost var en kost med såpass lite kolhydrater och protein att man fick åtminstone en aning förhöjda halter av ketonkroppar. Har du någon referens till någon som använder din definition? Sen finns det ju mer liberala lågkolhydratdieter, eller kolhydratreducerade dieter såklart, och här är vi nog nära kost som många människor kan ha ätit genom tiderna. Men en ketogen kost trodde jag innebar att kolhydrater och protein var ganska begränsade - så att man behöver ketoner för att hjälpa till att driva hjärnan exempelvis. Här http://freetheanimal.com/2014/03/reiterate-elevated-ketone.html refererar man ju en studie där man mätt ketonnivåer i blodet på 168 inuiter, varav 0 haft nivåer som var detekterbara. http://ajcn.nutrition.org/content/25/8/737.full.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Och som jag pepåkat hela tiden, i en massa andra samanhang och trådar, Ketos avklingar.. fettoxidation ökar.. samt glukoneogenes! Jag tycker att detta är oerhört förvirrande. Vad är då orsaken till de så kallade "övergångsbesvären" vid LCHF kost? 1. Ökad Ketos? låter ju helknäppt med tanke på vad som skrivs om detta överallt? 2. Dålig fettoxidation? 3. Undermålig glukoneogenes? 4. Psykosomatiska faktorer 5. Kombinationer av ovan, något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Jag tycker att detta är oerhört förvirrande. Vad är då orsaken till de så kallade "övergångsbesvären" vid LCHF kost? 1. Ökad Ketos? låter ju helknäppt med tanke på vad som skrivs om detta överallt? 2. Dålig fettoxidation? 3. Undermålig glukoneogenes? 4. Psykosomatiska faktorer 5. Kombinationer av ovan, något annat? Jag tror kostförändringen till LCHF (eller liknande) orsakar starkt förändrad tarmflora, vilket i sin tur orsakar övergångsbesvär med bla obalanser i salter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Okej... "övergångsbesvären" vid LCHF kost? 1. Ökad Ketos? låter ju helknäppt med tanke på vad som skrivs om detta överallt? 2. Dålig fettoxidation? 3. Undermålig glukoneogenes? 4. Förändrad tarmflora 5. Obalanser salt 6. Sockerberoende? 6. Psykosomatiska faktorer 7. Kombinationer av ovan, något annat? Finns det någon vetenskap bakom detta eller är det mer en allmän tro? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 För att gå on topic.... Det är väl egentligen inget nytt under solen ...det finns inga egentliga evolutionära argument vare sig för LCHF (eller vegansk kosthållning)....finns det egentligen några som påstår det? Det är ju inte samma sak som att den är ohälsosam...man kan se det på ett annat sätt... LCHF bygger på naturlig mat (ur ett evolutionärt perspektiv) där man undviker stora mängder kolhydrater dock även sådana som kan anses naturliga...och det intressanta är ju hur detta påverkar kroppen på längre sikt (på gruppnivå)...och det verkar faktiskt förtvivlat svårt att få någon klarhet i det. Inuiterna lär inte ge svaret på den frågan...oavsett hur mycket kolhydrater de nu fick i sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 För att gå on topic.... Det är väl egentligen inget nytt under solen ...det finns inga egentliga evolutionära argument vare sig för LCHF (eller vegansk kosthållning)....finns det egentligen några som påstår det? Det är ju inte samma sak som att den är ohälsosam...man kan se det på ett annat sätt... LCHF bygger på naturlig mat (ur ett evolutionärt perspektiv) där man undviker stora mängder kolhydrater dock även sådana som kan anses naturliga...och det intressanta är ju hur detta påverkar kroppen på längre sikt (på gruppnivå)...och det verkar faktiskt förtvivlat svårt att få någon klarhet i det. Inuiterna lär inte ge svaret på den frågan...oavsett hur mycket kolhydrater de nu fick i sig. Även om inte kostdoktorn skriver det rakt ut, så tycker jag nog att matrevolutionen ger sken av att LCHF är maten vi är "designade" för. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Även om inte kostdoktorn skriver det rakt ut, så tycker jag nog att matrevolutionen ger sken av att LCHF är maten vi är "designade" för. Absolut...egentligen ska han väl svara själv...men mitt intryck är att han ser ganska liberalt på "bra" kolhydrater...så länge man inte är "metabolt skadad" (vid kraftig övervikt och diabetes ffa)...vi hamnar i den här diskussionen vad är egentligen LCHF igen ..."liberal" LCHF/Lågkolhydratkost har nog hyfsat god evolutionär evidens, typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Även om inte kostdoktorn skriver det rakt ut, så tycker jag nog att matrevolutionen ger sken av att LCHF är maten vi är "designade" för. LCHF består i stort sett av mat som vi är "designade" för. Vi har visserligen inte ätit mejeriprodukter före jordbruket, men väljer man de fullfeta är det några proteinsorter samt en liten mängd laktos som man ska acceptera. Den höga E% från fett som LCHF rekommenderar saknar motstycke i evolutionen, dock, men den motiveras av att många då kan gå ner i vikt eller vara viktstabila. Men genom att undvika spannmål, legymer, socker samt de flesta växtoljor landar man i något som stämmer rätt väl med paleolitisk kost, så väl det nu går 2014. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Absolut...egentligen ska han väl svara själv...men mitt intryck är att han ser ganska liberalt på "bra" kolhydrater...så länge man inte är "metabolt skadad" (vid kraftig övervikt och diabetes ffa)...vi hamnar i den här diskussionen vad är egentligen LCHF igen ..."liberal" LCHF/Lågkolhydratkost har nog hyfsat god evolutionär evidens, typ. Ja, men det är skillnad på att se "liberalt" på en det kolhydrater i vissa fall, och på att se att våra förfäder i rimligt tidspann har ätit max ca 50E% fett o min ca 20E% kolisar. Då borde detta vara förstahandsrekommendationen, och mer extrema varianter bara testas om inte detta funkar, och gärna temporärt. Tänker jag. Men kvalitet är kung och man bör väl inte käka kanelbullar för att komma upp i sina kolisar. ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Ok, jag trodde i min enfald att en ketogen kost var en kost med såpass lite kolhydrater och protein att man fick åtminstone en aning förhöjda halter av ketonkroppar. Har du någon referens till någon som använder din definition? Sen finns det ju mer liberala lågkolhydratdieter, eller kolhydratreducerade dieter såklart, och här är vi nog nära kost som många människor kan ha ätit genom tiderna. Men en ketogen kost trodde jag innebar att kolhydrater och protein var ganska begränsade - så att man behöver ketoner för att hjälpa till att driva hjärnan exempelvis. Här http://freetheanimal.com/2014/03/reiterate-elevated-ketone.html refererar man ju en studie där man mätt ketonnivåer i blodet på 168 inuiter, varav 0 haft nivåer som var detekterbara. http://ajcn.nutrition.org/content/25/8/737.full.pdf Ketogen diet är 100 gram kolisar om dagen i snitt.. eller mindre! Läs näringslära för blivande läkare! Klart man får mer ketonkroppar om man drar ner på proteinet.. och tvärt om! En helt annan sak är vad för mängd ketonkroppar man uppmäter i blod och urin.. då det varierar helt enkelt! Det är väl här som problemet för de flesta uppstår.. dvs en ökad betaoxidation utan att gå via ketos är betydligt viktigare.. framförallt för att det minskar beroendet av glukos! Försök att mäta din betaoxidation.. utan att gå via ketos! Och hög ketonhalt är för de flesta.. speciellt i omställningen ett tecken på högt beroende av glukos! Så småningom ersätts glykolys i större utststräckning av ren betaoxidation.. för de celler som kan använda fett som bränsle.. de andra.. tar fortfarande glukos eller ketonkroppar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Jag tycker att detta är oerhört förvirrande. Vad är då orsaken till de så kallade "övergångsbesvären" vid LCHF kost? 1. Ökad Ketos? låter ju helknäppt med tanke på vad som skrivs om detta överallt? 2. Dålig fettoxidation? 3. Undermålig glukoneogenes? 4. Psykosomatiska faktorer 5. Kombinationer av ovan, något annat? Jag har tagit för givet att övergångsbesvären i första hand beror på att kroppen plötsligt får mycket mindre glukos än den är van vid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Jag har tagit för givet att övergångsbesvären i första hand beror på att kroppen plötsligt får mycket mindre glukos än den är van vid.Hehe ...jag hade iallafall med den i den lite längre listan...sockerberoende... om jag fattat det rätt så frisätter "socker" dopamin....lite som morfin...så om det vållar besvär är det ju inte konstigt. Att salt lindrar övergångsbesvär är ju antagligen då inte direkt kopplat till kolhydraterna. Sen så kan man väl tänka sig att när levern blir tvingad att tuffa igång glukoneogenesen ...att det påverkar hur man mår. Att celler helt plötsligt måste "leva" på ketonkroppar istället för glukos är ju inte otänkbart att det påverkar måendet. osv. Men allt det här känns ju mest som spekulationer inte som vetande. Jag blev lite desillusionerad när nu Zepp gång på gång påpekar att "ketos" bara är temporärt tillstånd vid ketogen diet tills dess att cellerna ökat sin förmåga till direkt betaoxidation. Det innebär ju i praktiken att den sk "optimala ketosen" är ett "övergångsbesvär". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Hehe ...jag hade iallafall med den i den lite längre listan...sockerberoende... om jag fattat det rätt så frisätter "socker" dopamin....lite som morfin...så om det vållar besvär är det ju inte konstigt. Att salt lindrar övergångsbesvär är ju antagligen då inte kopplat till kolhydraterna. Sen så kan man väl tänka sig att när levern blir tvingad att tuffa igång glukoneogenesen ...att det påverkar hur man mår. Att celler helt plötsligt måste "leva" på ketonkroppar istället för glukos är ju inte otänkbart att det påverkar måendet. osv. Men allt det här känns ju mest som spekulationer inte som vetande. Jag blev lite desillusionerad när nu Zepp gång på gång påpekar att "ketos" bara är temporärt tillstånd vid ketogen diet tills dess att cellerna ökat sin förmåga till direkt betaoxidation. Det innebär ju i praktiken att den sk "optimala ketosen" är ett "övergångsbesvär". Jag menade inte sockerberoende eller någon koppling till det. Glukos är kroppens primära bränsle och så länge det finns gott om glukos så förbränner våra celler i första hand glukos. Om man plötsligt stryper tillgången för att tvinga cellerna att använda fett som bränsle så tar det en tid innan kroppen anpassat sig till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Jag menade inte sockerberoende eller någon koppling till det. Glukos är kroppens primära bränsle och så länge det finns gott om glukos så förbränner våra celler i första hand glukos. Om man plötsligt stryper tillgången för att tvinga cellerna att använda fett som bränsle så tar det en tid innan kroppen anpassat sig till det. Min kropp är glad för fett som bränsle nu när jag inte längre tvingar den att använda en massa glukos som huvudsakligt bränsle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Jag menade inte sockerberoende eller någon koppling till det. Glukos är kroppens primära bränsle och så länge det finns gott om glukos så förbränner våra celler i första hand glukos. Om man plötsligt stryper tillgången för att tvinga cellerna att använda fett som bränsle så tar det en tid innan kroppen anpassat sig till det. Okej, det var väl punkterna 1-3 på listan. Det låter ju troligt men det som talar lite emot detta är väl att kroppen verkar kunna hålla blodsockret stabilt, kanske till och med bättre än tidigare och isåfall skulle det vara att ketoner används som bränsle som skulle vara problemet. Men det låter ju också lite tokigt eftersom då borde "övergångsbesvären " vara ganska länge för alla, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Jag har uppdaterat blogginlägget. Det mest relevanta är att intaget av protein hos inuiterna var så mycket högre än vad Stefannsson-fan club uppger. Det finns tre studier där man mätt ketoner i blodet hos inuiter, från 1928, 1936 och 1972 och kunnat konstatera att de inte var ketogena. Studien från 1928 uppger följande energifördelning hos Grönlandska inuiter och inuiter från grannön Baffin Island: Fett: 47,6 E% Protein: 43,9 E% Kolhydrater: 8,5 E% Kolhydratsmängden är genomsnittligt 54 g/per dag vilket är över definitionen på ens liberal LCHF och max 50 g/dag brukar ses som en definition av när en kost inte längre kan betraktas som ketogen. Men den stora elefanten i rummet är det stora proteinintaget, motsvarande ungefär 1,5 kilo kött. Detta slänger definitivt ut dig ur ketos. Protein är insulinhöjande och det protein som inte används för att bygga muskler och andra vävnader omvandlas i stor omfattning till glykos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Jag tror att människan i grunden är allätare och proportionerna mellan makronutrienterna varierat stort i ursprungskosterna beroende på var på jorden människorna levde. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Ketogen diet är 100 gram kolisar om dagen i snitt.. eller mindre! Läs näringslära för blivande läkare! Näringslära för blivande läkare är det en kurs eller en bok, eller vad? Merriam-Webster: Definition of KETOGENIC DIET: a diet supplying a large amount of fat and minimal amounts of carbohydrate and protein and used especially formerly in epilepsy to produce a ketosis and alter the degree of bodily alkalinity http://www.merriam-webster.com/medical/ketogenic%20diet Sen är jag helt med på att en ketogen diet i vissa fall kan vara en kost med 100 g kolhydrater/dag, om man äter mycket MCT-olja, begränsar proteinet och/ eller är fysiskt aktiv etc. Men absolut inte generellt, oavsett proteinmängd, MCT-fett och kroppsstorlek/ fysisk aktivitet. Det blir väldigt svårt att diskutera när vi har så olika uppfattningar om vad orden betyder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag har uppdaterat blogginlägget. Det mest relevanta är att intaget av protein hos inuiterna var så mycket högre än vad Stefannsson-fan club uppger. Det finns tre studier där man mätt ketoner i blodet hos inuiter, från 1928, 1936 och 1972 och kunnat konstatera att de inte var ketogena. Studien från 1928 uppger följande energifördelning hos Grönlandska inuiter och inuiter från grannön Baffin Island: Fett: 47,6 E% Protein: 43,9 E% Kolhydrater: 8,5 E% Kolhydratsmängden är genomsnittligt 54 g/per dag vilket är över definitionen på ens liberal LCHF och max 50 g/dag brukar ses som en definition av när en kost inte längre kan betraktas som ketogen. Men den stora elefanten i rummet är det stora proteinintaget, motsvarande ungefär 1,5 kilo kött. Detta slänger definitivt ut dig ur ketos. Protein är insulinhöjande och det protein som inte används för att bygga muskler och andra vävnader omvandlas i stor omfattning till glykos. Inkluderas fibrer i kolhydraterna i dessa beräkningar? Det verkar vara så de beräknar i USA och då får vi helt olika siffror på E%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Inkluderas fibrer i kolhydraterna i dessa beräkningar? Det verkar vara så de beräknar i USA och då får vi helt olika siffror på E%. Det mesta av kolhydraterna var ju glykogen. Det har ju varit en diskussion om huruvida man kan ta upp det helt, eller om det skulle kunna räknas som någon "fiber", men vad jag förstår så är glykogen likt stärkelse, men mycket mer grenat (för att djur snabbt ska kunna få ut mer glukos i blodet vid behov). Wikipedia anger i alla fall att det spjälkas i mag- tarmkanalen av amylas till enka sockerarter (främst glukos bör det väl bli) innan det tas upp. Så det bör inte vara mycket fibrer. http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts